بازدید 39430
۳
آخرین تحولات خاورمیانه؛

کشته شدن ابوبکر البغدادی/ نبرد سرنوشت ساز در مرز عراق و سوریه/ احتمال برخورد نیروهای ایرانی و عربستانی در قطر/ پایتخت داعش در حال سقوط

کشته شدن ابوبکر البغدادی رهبر داعش، مقایسه توانمندی های نظامی قطر و عربستان، نبرد سرنوشت ساز در مرزهای عراق و سوریه، تکذیب اعزام نیروهای پاکستانی به قطر، مواجه نظامی ایران و عربستان در قطر و وارد شدن به آخرین پناهگاه داعش در موصل، از جمله مهم ترین خبرهای 24 ساعت گذشته بود. در این میان، باید به احتمال سقوط پایتخت داعش در روزهای آینده نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۷۰۲۸۶۷
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 12 June 2017
کشته شدن ابوبکر البغدادی رهبر داعش، مقایسه توانمندی های نظامی قطر و عربستان، نبرد سرنوشت ساز در مرزهای عراق و سوریه، تکذیب اعزام نیروهای پاکستانی به قطر، مواجه نظامی ایران و عربستان در قطر و وارد شدن به آخرین پناهگاه داعش در موصل، از جمله مهم ترین خبرهای 24 ساعت گذشته بود. در این میان، باید به احتمال سقوط پایتخت داعش در روزهای آینده نیز اشاره کرد.
 
به گزارش «تابناک»؛ نیروهای سوریه دموکراتیک ائتلافی از نیروهای نظامی کُرد با مشارکت تعدادی نیروی عرب، آشوری، ارمنی و ترکمانی است که پس از تسلط داعش بر بخش‌هایی از سوریه راه اندازی شد.

کُردهای سوریه که در حال مبارزه با داعش و مورد حمایت تسلیحاتی و سیاسی آمریکا هستند، موفق شدند وارد شهر «رقه» پایتخت داعش در سوریه شوند.
 
 

 
 
نیروهای سوریه دموکراتیک اعلام کردند، از چند جهت وارد شهر "رقه" پایتخت داعش (دولت خلافت اسلامی مشهود به داعش) شده‌اند. این نخستین بار است که نیروهای ضد داعش توانستند وارد شهر رقه شوند.

نیروهای نظامی گروه "سوریه دموکراتیک" متشکل از اکثریت کردها و عرب های سوریه است اما کردها اکثریت این نیروهای را تشکیل می دهند.

این گروه اعلام کرد که جمعه 19 خردادماه منطقه "المشلب" در مرز شرقی و "الصباهیه" در مرز غربی الرقه را از کنترل داعش خارج کرده و آنها را تحت سیطره خود درآورده است.

بر اساس اعلام این نیروها، آنها اکنون در منطقه سومی به نام "الرومانیه" در حال پیشروی هستند.
 
 
به رغم پیشروی نیروهای کُرد و ارتش دولت سوریه در سرزمین‌های تحت کنترل داعش همچنان داعش، بخش وسیعی از خاک سوریه را تحت کنترل خود دارد.

نیروهای سوریه دموکراتیک ائتلافی از نیروهای نظامی کُرد با مشارکت تعدادی نیروی عرب، آشوری، ارمنی و ترکمانی است که پس از تسلط داعش بر بخش‌هایی از سوریه تأسیس شد و بزرگ‌ترین ائتلاف نظامی مورد حمایت آمریکا در سوریه است. آمریکا برای مبارزه این نیروها با داعش سلاح، مهمات و سایر امکانات را در اختیار این ائتلاف قرار می‌دهد.

نیروهای سوریه دموکراتیک شامل سه تا چهار هزار نظامی است. این نیروها از چند ماه پیش با حمایت آمریکا، رقه را در محاصره قرار داده بود و سه‌شنبه گذشته، حمله‌ای از چند جهت علیه این شهر آغاز کردند.

شهر رقه تحت کنترل مخالفان دولت سوریه بود؛ اما در سال 2014 پس از جنگ میان ارتش آزاد (وابسته به مخالفان) و داعش تحت کنترل داعش درآمد.

رقه، پایتخت داعش و محل استقرار ابوبکر بغدادی رهبر داعش و مرکز استقرار فرماندهان نظامی آن است. بسیاری از حملات داعش علیه کشورهای دیگر از رقه هدایت می‌شد.
 
کشته شدن ابوبکر البغدادی
 
بنا به گزارش هایی که هنوز رسانه های دولتی سوریه آن را تأیید نکرده اند، سرکرده تشکیلات تروریستی داعش، شنبه بر اثر حمله هوایی به هلاکت رسیده است.

روزنامه دیلی میرور انگلیس اعلام کرد، ابوبکر بغدادی، سرکرده تشکیلات تروریستی داعش بر اثر بمباران در سوریه به هلاکت رسیده است.

پایگاه عراقی سومریه نیوز در این باره به نقل از دیلی میرور نوشت: بنا به گزارش هایی که هنوز رسانه های دولتی سوریه آن را تأیید نکرده اند، سرکرده تشکیلات تروریستی داعش، شنبه بر اثر حمله هوایی به هلاکت رسیده است.

یادآور می شود، آمریکا مدتی پیش، جایزه تعیین شده برای دریافت اطلاعات درباره مکان ابوبکر بغدادی یا کمک به دستگیری یا هلاکت وی را به بیش از دو برابر افزایش داده و آن را ۲۵ میلیون دلار اعلام کرده بود.
 
مقایسۀ ارتش های عربستان و قطر
 
نیروهای مسلح عربستان شامل نیروی زمینی سلطنتی، نیروی هوایی سلطنتی، نیروی دریایی سلطنتی، نیروی پدافند هوایی و نیروی موشکی استراتژیک سلطنتی و نیروهای مسلح قطر شامل نیروی زمینی، نیروی دریایی و نیروی هوایی است.

پایگاه خبری اسپوتنیک با انتشار مطلبی در مقایسه نیروهای مسلح عربستان و قطر می نویسد، تعداد نظامیان عربستان، حدود 480 هزار تن است که شرح جزئیات آن به این ترتیب است: نیروی زمینی عربستان، 225 هزار نفر نظامی، حدود 1300 دستگاه تانک، 5500 دستگاه نفربر رزمی سنگین، 22500 دستگاه نفربر و بیش از 7500 دستگاه توپ هویتزر از جمله 50 دستگاه موشک انداز زرهی M270 دارد.

نیروی هوایی ارتش این کشور بیش از 82 بالگرد تهاجمی آپاچی و بالگرد چندمنظوره دارد. به گفته شرکت سازنده، این بالگرد می تواند در کمتر از یک دقیقه، 128 هدف را شناسایی کند. نیروی هوایی عربستان حدود 1106 هواپیما و 15 فرودگاه آماده به کار دارد.

نیروی دریایی این کشور هم تقریبا 45 هزار نیروی نظامی و پدافند هوایی و نیروی موشکی استراتژیک ان 10 هزار سرباز دارند. علاوه بر اینها، نظامیانی نیز در این کشور هستند که مستقل از نیروهای مسلح عمل می کنند.

در مقابل، نیروهای مسلح قطر به شرح زیر است: ارتش قطر حدود 11800 عنصر نظامی دارد که شامل 8500 نیروی پیاده، 1800 نیروی دریایی و 1500 تن نیروی هوایی ست. قطر کوچکترین ارتش را در مقایسه با سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد. قطر به حکم حضور نظامی و وجود پایگاه های نظامی آمریکا، از حمایت این کشور برخوردار است. ماشین آلات و تجهیزات نظامی قطر، اندک است و کیفیت مطلوبی ندارد.
 
 کشته شدن ابوبکر البغدادی/ نبرد سرنوشت ساز در مرز عراق و سوریه/ احتمال برخورد نیروهای ایرانی و عربستانی در قطر/ پایتخت داعش در حال سقوط
تانک هایی که هم اکنون در اختیار ارتش قطر است (شامل 30 دستگاه تانک ای ام ایکس - 30) غیر قابل استفاده اند. نیروی هوایی این کشور نیز به جز افزودن تعدادی هواپیمای ترابری از اوایل دهه نود، رشد چشمگیری نداشته و روند آموزش خلبانان نیز در مأموریت های بسیار سطح پایین خلاصه شده است. نیروی هوایی این کشور نیز بدون کمک های خارجی، تجهیزات مناسب برای عملیات های نظامی جدی ندارد. قطر از سامانه پدافند هوایی برخوردار است اما این سامانه هیچ گونه موشک زمین به هوای دوربرد یا میانبرد ندارد. این سامانه ها با اطلاع نظارت هوایی و توسط نیروی زمینی اداره می شود.

گزارش های رسانه ای حکایت از آن دارند که قطر ارتشی از مزدوران پاکستانی، سودانی و چریک های نامنظمی از کلمبیا، کره جنوبی و گروه "بلک واتر" را به خدمت گرفته اند. بر اساس سایت "almogaz" اولویت های مأموریتی آنها شامل حفاظت از تأسیسات حیاتی کشور مثل سکوهای گازی در خشکی و دریا و تأسیسات برق و کارخانه های آب شیرین کن و نیز سرکوب هر نوع تظاهرات احتمالی است.

گفتنی است، عربستان دومین ارتش بزرگ را در میان کشورهای عربی دارد، در حالی که ارتش قطر حتی در این دسته بندی هم قرار نگرفته است. به نوشته روزنامه آلمانی "فوکوس"، عربستان از نظر هزینه های نظامی در مقام سوم قرار دارد و بودجه نظامی آن به 56.7 میلیارد دلار می رسد. انگلستان با بودجه 55 میلیارد دلار بعد از عربستان در مقام چهارم واقع شده است.

پایگاه خبری «الخلیج آنلاین» اینفوگرافیکی از توانمندی های نظامی عربستان و قطر منتشر کرده است.

تعداد نظامیان عربستان، 480000 نفر و تعداد نظامیان قطر، 11800 تن است.

نیروی هوایی عربستان، بیش از 675 جنگنده اما قطر، 72 جنگنده دارد.

نیروی دریایی عربستان 80 یگان و قطر 55 یگان دریایی دارد.

نیروی زمینی عربستان، 7960 دستگاه تانک و قطر 613 دستگاه دارند.
 
 نبرد در مرزهای سوریه و عراق «نبردی سرنوشت‌ساز» است
 
وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی اتفاقات کنونی در مرزهای سوریه و عراق را «نبردی سرنوشت‌ساز» خواند و سپس گفت: ایران سعی می‌کند ارتباط جغرافیایی میان کشورش و سوریه و لبنان را حفظ کند و تل‌آویو و کشورهای عربی این را یک تهدید می‌دانند.

«یسرائیل کاتس»، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی اعلام کرد، آنچه اکنون در مرزهای سوری ـ عراقی در حال جریان است، «نبردی سرنوشت‌ساز» است.

کاتس تأکید کرد: آمریکا سه بار به متحدان ارتش سوریه در مرزهای سوری ـ عراقی حمله کرد و آنچه در حال اتفاق است، «نبردی سرنوشت‌ساز» است. ایران سعی می‌کند ارتباط جغرافیایی میان کشورش و سوریه و لبنان را حفظ کند و اسرائیل این را یک تهدید می‌داند؛ کشورهای عربی نیز این را یک تهدید می‌بینند؛ آمریکا با سیاست جدیدش سعی دارد از طریق هوایی مانع از این ارتباط شود.

وی در گفت‌وگویی با کانال ۱۰ رژیم صهیونیستی گفت: اساس و پایه رویارویی میان عربستان، محور سنی و قطر «چگونگی تعامل با ایران» است؛ ما به این رویارویی مرتبط نیستیم اما به «دلیل» آن مرتبط هستیم.

کاتس در ادامه اعلام کرد: دولت جدید آمریکا به دنبال مهار ایران به عنوان یک هدف و اخراج آن از منطقه به عنوان حامی تروریسم و حامی حزب‌الله و حماس است و ما ـ اسرائیل ـ عربستان، محور سنی در این موضوع (ایران) تهدیدی مشترک می‌بینیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است، این تهدید مشترک منجر به نزدیکی مخفیانه یا علنی میان اسرائیل و کشورهای مخالف ایران و قطر شود، گفت: حتما در این منطقه دشمن دشمن من، دوست من نیست اما شریکی احتمالی است و از ناحیه امنیتی و دیگر زمینه‌ها حتما منافع مشترک امنیتی و اطلاعاتی و نیز اقتصادی وجود دارد که می‌توان از آن در این وضعیت استفاده کرد تا به سمت طرح های منطقه‌ای پیش رفت.

کاتس در ادامه گفت: اسرائیل باید برای عادی‌سازی جزئی روابط با عربستان و دیگر کشورهای در چهارچوب طرح‌های اقتصادی اقدام کند؛ موضوع فلسطین اکنون روی میز است اما تنها دلیلی نیست که بتوان به دلیل آن، اسرائیل به عادی‌سازی کامل روابط برسد.

وی در پایان افزود: اعتقاد دارم هم اکنون نمی‌توان به صلح کامل با کشورهای عرب رسید؛ اما صلح اقتصادی ممکن است.

شنبه، فرماندهی کل ارتش سوریه از رسیدن ارتش و نیروهای متحد ارتش به مرزهای سوری-عراقی در شمال شرق «التنف» خبر داد و این به موازات رسیدن نیروهای «الحشد الشعبی» و ارتش عراق به مرزهای سوری-عراقی از سمت عراق بود و این نیروها بر تعداد بسیاری از مواضع از نقاط راهبردی مسلط شدند و این موضوع «تحولی استراتژیک» در جنگ علیه تروریسم است.
 
پاکستان اعزام نیرو به قطر را تکذیب کرد
 
روز یکشنبه، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان اخبار منتشره توسط برخی از رسانه‌های قطری پیرامون تصمیم پاکستان برای استقرار نیروهای خود در قطر را تکذیب کرد.
 
به نقل از اسکای نیوز، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ای که در پایگاه رسمی این وزارت خانه منتشر شده است، اعلام کرد: این اخبار دروغین بوده و به هیچ وجه درست نیست.

به گزارش نامه نیوز، وی افزود: به نظر می‌رسد، این گزارش‌های دروغین، بخشی از اقدامات خبیثانه جهت ایجاد سوءتفاهم میان پاکستان و کشورهای برادر اسلامی در حوزه خلیج فارس است.
 
مواجهه نظامی با نیروهای ایرانی در قطر
 
وبسایت خبری صدی البلد گزارش داد: «خالد المجرشي تحلیلگر سعودی گفت، عربستان با نیروهای ایرانی در خاک قطر، در صورتی که حضور آنها در این کشور مشخص شد، مواجهه خواهد کرد.»

این تحلیلگر سعودی ادامه داد: «عربستان به هیچ وجه اجازه حضور نیروهای ایرانی در حوزه خلیج [فارس] را نخواهد داد و روی آوردن دوحه به تهران، هر گونه میانجیگری را به شکست خواهد کشاند. به همین دلیل با نیروهای ایرانی در خاک قطر با همه توان نظامی برخورد خواهد شد.»

نیروهای عراقی به «آخرین پایگاه» داعش در موصل وارد شدند
 
فرماندهی عملیات آزاد سازی موصل اعلام کرد، پس از آزادسازی بخش جنوبی منطقۀ الزنجیلی، نیروهای عراقی وارد منطقۀ باب سنجار شده اند که اولین محلۀ بخش قدیمی غرب موصل محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، عبد الامیر یار الله با صدور بیانیه ای اعلام کرد، نیروهای لشکر زرهی ارتش پرچم عراق را بر فراز ساختمان های بخش جنوبی منطقۀ الزنجیلی برافراشته اند.

یار الله افزود: نیروهای عراقی به نخستین محلۀ منطقۀ قدیمی غرب موصل وارد شده اند.

با آزادسازی منطقۀ الزنجیلی، تنها سه منطقه «باب سنجار»، «الشفاء» و «الموصل القدیمه» در اشغال داعش باقی مانده است.

عملیات موصل از مهرماه گذشته آغاز شده و بنا به گفته مقامات عراقی به زودی با آزادی کامل موصل، پایان می‌پذیرد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۳
ما ارزومون جنگ با شما عربستانیای کثیف هست.
این عربستان منقرض بشه نه تنها خاورمیانه بلکه دنیا به آرامش می رسه!
مواظب جنگ ميان شيعه و سني باشيد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل