بازدید 9765
۲
باور کنید این خبر تکراری و قدیمی نیست؛

با گذشت سه روز از وقوع حریق در جنگل های دو استان، کمبود «بیل» رفع نشده!

نه تلاشی برای پیشگیری از وقوع حریق صورت گرفته، نه خبری از بالگرد و هواپیمای مخصوص اطفای حریق در میان است و نه حتی وقوع حریق و طولانی شدن زمان اطفای آن، موجب شده بسیج عمومی در نهادها و ارگان ها برای پایان دادن به این حادثه شکل گیرد. انگار نه انگار که ثروتی ملی در حال از دست رفتن است!
کد خبر: ۷۰۳۱۳۸
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۶ 12 June 2017
باور کنید این خبر قدیمی یا تکراری نیست و هر گونه مشابهت آن با اخباری که پیشتر درباره آتش‌سوزی جنگل‌ها در کشورمان خوانده‌اید یا در آینده خواهید خواند، ناشی از کوتاهی مسئولان است!
 
به گزارش «تابناک»، هرچه به تابستان و گرم‌ترین روزهای سال نزدیک می‌شویم، انتشار اخبار آتش سوزی در جنگل ها سرعت گرفته و روز به روز بر میزان خسارات‌ این حوادث افزوده می‌شود؛ خساراتی که هرچند ممکن است گوشه ایشان به مرور زمان شوند، عملکرد مسئولان در مواجهه با آنها مجابمان می‌کند که جبران ناپذیر هستند.

این را می‌شود از اخباری دریافت که این روزها مخابره می‌شوند و در برخی نکات هیچ تفاوتی که سال های گذشته درباره وقوع حریق در جنگل‌های کشور مخابره شده‌اند ندارند، مگر محل وقوع آتش سوزی، به گونه‌ای که انگار با خواندن یکی شان، پی به سرنوشت محتوم همه جنگل‌های کشورمان می‌بریم؛ مثل خبری که یکی دو روز پیش مخابره شد و حکایت از وقوع حریق در برخی جنگل های میان استان های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد داشت و هنوز هم ادامه دارد؛ آتشی که چند روز است درختان و مراتع این منطقه از جغرافیای کشورمان را می بلعد و از بین می‌برد و کسی جلودارش نیست. از این روی که برای مقابله با آن، نه امکاناتی وجود دارد و نه جز نیروهای داوطلب مردمی کسی پای کار آمده است.
 
تعداد بازدید : 137
 
نه تلاشی برای پیشگیری از وقوع حریق صورت گرفته، نه خبری از بالگرد و هواپیمای مخصوص اطفای حریق در میان است و نه حتی وقوع حریق و طولانی شدن زمان اطفای آن، موجب شده بسیج عمومی در نهادها و ارگان ها برای پایان دادن به این حادثه شکل گیرد. انگار نه انگار که ثروتی ملی در حال از دست رفتن است و اثرات شوم آن، مستقیم و غیر مستقیم گریبان همه مان را خواهد گرفت.

وضعیتی تکراری که پیشتر نیز بارها در نقاط دیگر کشورمان دیده شده و این بار تنها جغرافیای محل وقوع آن تغییر کرده است؛ اتفاقی که با سوختن درختان و مراتع این منطقه، دفعه بعد در جای دیگری بروز خواهد کرد و عینا تکرار خواهد شد. در مناطقی مانند جنگل‌های «سروک» که چند روز پیش حریقش به کمک مردم دلسوز با امکانات ناچیز مهار شد و معلوم نیست دفعه بعد کی بسوزد و باقی مانده حریق قبلی را از دست دهیم.

درست مثل حریق جنگل‌های «آب بهاره» و «مله باریک» که امروز پس از دو سه روز سوختن، مهار شد و بخش عمده ای از پوشش گیاهی این مناطق از دست رفت؛ وضعیتی که هنوز برای حریق جنگل های «تشان» در توابع شهرستان بهبان یا «قلات» از توابع شهرستان بویراحمد رخ نداده و به مهار بلای افتاده به جان پوشش گیاهی این مناطق منجر نشده است.
 
 
وضعیتی غیرقابل قبول که دارا کریمی، فرماندار شهرستان لنده آن را ناشی از کمبود امکانات می‌خواند و می‌گوید: «شهرستان لنده هیچ امکانات و تجهیزاتی برای مهار و خاموش ‌کردن آتش‌سوزی‌ها ندارد، به جز اینکه نیروهای مردمی و ادارات و سازمان ها با امکانات اولیه و معمولی اقدام به خاموش کردن آتش سوزی ها می‌کنند؛ مدیرکل و فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان شخصا در منطقه حاضر و اقدام به خاموش کردن آتش کردند.»

کمبودهایی که در حریق‌های متعدد سال گذشته در جنگل‌های کشور، بسیار درباره آن سخن گفته شد و به طرح نکات دردناکی مانند کمبود بیل برای توزیع میان داوطلبانی که برای اطفای حریق می‌آیند نیز رسید؛ اما تصاویر منتشره در روزهای اخیر از آتش سوزی جنگل ها در برخی نقاط کشورمان حکایت از رفع نشدنش دارد!

تصاویری که در آنها برخی می‌کوشند با استفاده از شاخ و برگ درختان، حریق وسیعی که درختان و مراتع را در می‌نوردد و می‌بلعد را مهار  اطفا کنند و پر واضح است، توفیق چندانی حاصل نمی‌آورند؛ وضعیتی که موجب شده آتش‌سوزی‌های هر چند کوچک هم در مراتع و جنگل‌های کشورمان، خسارات‌ جبران ناپذیری بر جای بگذارند. شرایطی که تا مسئولان پای کار نیایند و بحران آتش سوزی جنگل ها را جدی نگیرند، تغییر نخواهد کرد، مگر روزی که جنگلی برای سوختن وجود نداشته باشد!


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۲
اینها حریقهای عمدی است ،برای بدست آوردن ،زمین ،،؟ هر بیننده ای ازتصویر زمین سوخته ،میفهمد ،چه اتفاقی افتاده؟
کلا بی ارزش ترین چیز تو این مملکت حفظ منابع طبیعی و سلامت است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر