بازدید 12569
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «افزایش زیرپوستی نرخ سود توسط بانک ها» تا «دلیل جالب برای علت کاهش جنس قاچاق»

این پیمانه موضوعاتی همچون ادامه نزول شاخص کل بورس، کاهش بهای نرخ سکه، بهای طلا در آستانه نشست فدرال رزرو آمریکا، افزایش بهای نفت، عقب نشینی یورو در کنار رشد دلار، روند کند حضور دوباره فرانسوی‌ها در ایران، قیمت خودروهای شورولت در مناطق آزاد و اشباع ۴۸ ساعته بازار تخم مرغ قطر توسط ترکیه را در بر دارد.
کد خبر: ۷۰۳۴۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۹ 14 June 2017
از «افزایش زیرپوستی نرخ سود توسط بانکها» تا «دلیل جالب برای علت کاهش جنس قاچاق»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون ادامه نزول شاخص کل بورس، کاهش بهای نرخ سکه، بهای طلا در آستانه نشست فدرال رزرو آمریکا، افزایش بهای نفت، عقب نشینی یورو در کنار رشد دلار، روند کند حضور دوباره فرانسوی‌ها در ایران، قیمت خودروهای شورولت در مناطق آزاد و اشباع ۴۸ ساعته بازار تخم مرغ قطر توسط ترکیه را در بر دارد.


شاخص کل بورس ۱۳۷ واحد دیگر از دست داد 

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه 23 خرداد ماه 96 با کاهش 137 واحدی به رقم 79 هزار و 426 واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افت 46 واحدی به رقم 26 هزار و 827 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز با 11 واحد کاهش، عدد 17 هزار و 98 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز 9 واحد کاهش داشت و به عدد 13 هزار و 231 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 126 واحدی به رقم 86 هزار و 458 واحد دست یافت. شاخص بازار اول با کاهش 117 واحدی به رقم 54 هزار و 844 واحد رسید و شاخص بازار دوم در پایان روز کاری بورس، با افت 175 واحدی، عدد 177 هزار و 607 واحد را به نمایش گذاشت.

از «افزایش زیرپوستی نرخ سود توسط بانکها» تا «دلیل جالب برای علت کاهش جنس قاچاق»

کاهش بهای نرخ سکه

در جریان معاملات روز سه شنبه بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۴۰۰ تومان کاهش به یک میلیون و ۱۹۸ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. همچنین قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، نیم سکه و ربع سکه نیز هر یک با هزار تومان کاهش به ترتیب به یک میلیون و ۱۷۲ هزار تومان، ۶۳۴ هزار تومان و ۳۶۳ هزار تومان رسید. در عین حال قیمت سکه یک گرمی هم ۲۴۵ هزار تومان است.

بهای طلا در آستانه نشست فدرال رزرو آمریکا

قیمت هر اونس طلا در پایان روز سه شنبه به 1267.7 دلار رسید که نسبت به دوشنبه تغییر محسوسی نداشت. به نظر می رسد فدرال رزرو آمریکا در نشست دو روزه خود نرخ بهره را افزایش خواهد داد و متن بیانیه این نشست تأثیر زیادی بر وضعیت نرخ بهره و سیاست های پولی آمریکا تا پایان امسال خواهد داشت. افزایش نرخ بهره معمولا موجب تقویت ارزش دلار شده و این مسأله به ضرر قیمت طلا خواهد بود. هر اونس نقره نیز با کاهش 14 سنت به رقم 16 دلار و 90 سنت رسید. 

افزایش بهای نفت با کاهش صادرات عربستان

روز سه شنبه قیمت نفت، برای روز دوم، افزایش یافت. افزایش قیمت های امروز به دلیل گفته های عربستان سعودی مبنی بر کاهش شدید صادرات نفت در ماه جولای و همچنین نشانه هایی از کاهش موجودی نفت آمریکا بوده است؛ حال آنکه افزایش پیوسته تولید نفت آمریکا عامل اصلی کاهش قیمت ها در روز های اخیر است که به دلیل اشباع بازار نفت و عدم تعادل میان عرضه و تقاضا به رغم قرارداد کاهش تولید اوپک، موجب کاهش قیمت ها و رسیدن آن به زیر ۵۰ دلار شده است. قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز قبل، ۳۵ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۴۸.۶۴ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۰ سنت افزایش، بشکه‌ای ۴۶.۳۸ دلار صورت گرفت.

عقب نشینی ۲۸۱ ریالی یورو در کنار رشد ۲۲ ریالی دلار

در پایان معاملات بازار آزاد روز سه شنبه، هر دلار آمریکا با رشد 22 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 288 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش 281 ریال به رقم فروش 41 هزار و 668 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات 10 هزار و 222 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز دوشنبه، 4 ریال ارزان تر فروخته شد.

از «افزایش زیرپوستی نرخ سود توسط بانکها» تا «دلیل جالب برای علت کاهش جنس قاچاق»

افزایش زیرپوستی نرخ سود توسط بانک ها

بانک ها خیز دوباره‌ای برای افزایش نرخ سود برداشته‌اند و البته برای اینکه به دور از هو و جنجال عمل کنند، این بار پکیج‌های ویژه را برای مشتریان خاص خود رونمایی می‌کنند. اگر فردی سپرده‌گذار عادی به شمار آید و رقم های حتی تا بیست میلیون تومان هم داشته باشد، بانکها همان پکیجی را پیش روی آن قرار می‌دهند که تقریبا نزدیک به سود مصوب شورای پول و اعتبار و یا شاید یک تا دو درصد بالاتر از آن باشد. اما کافی است که مشتری خاص شوید و سپرده‌های چند صد میلیونی داشته باشید، آنگاه این نرخ برای شما به صورت زیرپوستی افزایش پیدا کرده و پکیج‌های ویژه‌ای رونمایی می‌شود که گاه نرخ را تا ۲۲ درصد هم افزایش می‌دهد؛ اما اگر سپرده‌گذاری با رقم سپرده بالای یک میلیارد باشید، آن گاه دیگر داستان متفاوت می‌شود. بانکها تصمیم می‌گیرند که برای اینکه نقدینگی خودشان را از محل سپرده چنین سپرده‌گذارانی که اغلب کسب و کارشان دچار مشکل بوده یا صرفه اقتصادی نداشته است، تامین کنند و بنابراین حتی تا ۲۶ درصد هم البته در قالب‌های متفاوت ارایه می‌دهند؛ این موضوع البته در مؤسسات مالی و اعتباری مجاز، بیشتر از هر بانک دولتی یا خصوصی دیگری به چشم می‌خورد. یکی از متصدیان بانکی در گفت وگو با مهر می‌گوید: بانک ها به هیچ عنوان نمی‌توانند نرخ سود را کاهش دهند، چراکه هر یک از آنها بیم آن را دارند که سپرده‌ها از بانکشان بیرون رود و مشکلاتشان دوچندان شود؛ به خصوص اینکه سایه سنگین رقبا را هم احساس می‌کنند که ممکن است با نیم تا یک درصد سود بالاتر، سپرده‌گذاران بیشتری را به خود جلب کند و آنها از این گردونه بی نصیب بمانند.

روند کند حضور دوباره فرانسوی‌ها در ایران

به روزهای آخر خردادماه نزدیک می‌شویم، حال آنکه هنوز از پیش‌فروش خودروی 2008 و قطعیت قرارداد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با شرکت رنو خبری نیست. آن‌طور که پیداست میان شرکت‌های خودروساز فرانسوی و طرف ایرانی همچنان اختلافاتی هرچند کم وجود دارد و تا رفع این اختلافات نیز خبری از عرضه خودروهای جدید به بازار نخواهد بود. بنا بر اظهارات و گفته‌های برخی از مسوولان صنعتی و همچنین دست‌اندرکاران صنعت خودرو، پیش فروش پژو 2008 و همچنین عقد قرارداد رنو وایدرو قرار بود که در اسفند سال گذشته به ثمر بنشیند و از سال جدید بازار خودرو کشور شکل دیگری پیدا کند، حال آنکه پس از گذشت حدود سه ماه از سال 96 هنوز از حضور متفاوت فرانسوی‌ها در بازار خودرو ایران خبری نیست. در این زمینه یک منبع آگاه به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید که اگرچه خودروسازان فرانسوی پیش از دیگر شرکت‌های تولید‌کننده خودرو برای حضور در ایران پیشقدم شدند، اما این بار با شرایط متفاوت و سختگیرانه‌ای که هر دو طرف فرانسوی و ایرانی برای شراکت تازه خود قرار دادند، پیشرفت کار به کندی انجام می‌شود. این منبع آگاه همچنین تاکید می‌کند که جدا از فعالیت شرکت ایکاپ که بنا دارد خودروی 2008 را هرچه سریع‌تر به بازار عرضه کند، زیاده‌خواهی شرکت رنو نیز روند عقد قرارداد را کند کرده است.

قیمت خودروهای شورولت در مناطق آزاد

بنابر بررسی های صورت گرفته قیمت انواع خودرو شورولت در بازار مناطق آزاد به شرح جدول زیر است.

از «افزایش زیرپوستی نرخ سود توسط بانکها» تا «دلیل جالب برای علت کاهش جنس قاچاق»

ترکیه ۴۸ ساعته بازار تخم مرغ قطر را اشباع کرد!!

ناصر نبی پور رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین وضعیت صادرات تخم مرغ به قطر اظهار داشت: تا کنون از سوی تشکل‌ها رایزنی برای صادرات تخم مرغ به قطر صورت نگرفته است. وی با اشاره به اینکه درخواستی از سوی قطری‌ها برای صادرات نداشته‌ایم، افزود: ترکیه ظرف ۴۸ ساعت اول بازار را اشباع کرد، از این رو دیگر جایی برای ما وجود ندارد. نبی پور ادامه داد: با توجه به جمعیت محدود قطر مشکلی برای تأمین کل نیاز تخم مرغ این کشور وجود ندارد. این مقام مسئول با اشاره به آخرین وضعیت قیمت تخم مرغ گفت: در حال حاضر متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۳ هزار و ۶۰۰ تومان معادل دانه‌ای ۲۳۰ تومان و شانه‌ای حداکثر ۷ هزار تومان است. رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران، تصریح کرد: با توجه به سقوط فاحش قیمت، زیان مرغداران اسفناک است، اما انتظار می‌رود که با پایان ماه رمضان قیمت تخم مرغ در بازار افزایش یابد.

تداوم حرکت کم نوسان «تسه»ها در بازار اوراق مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 94 (تسه9412) با افت 1/ 0 درصدی به قیمت 76 هزار و 382 تومان معامله شدند. افزایش سقف وام جعاله تا 20 میلیون تومان تا پایان شهریور عامل حمایت از «تسه»ها و رشد حدود 3 درصدی قیمت اوراق را از هفته‌های ابتدایی خرداد رقم زده است. اما همچنان کاهش تعداد معاملات مسکن به‌صورت سنتی در ماه رمضان مانع از رشد قابل توجه قیمت اوراق است. به نقل از دنیای اقتصاد، در روزهای اخیر فرمول جدید مالیات برای ساخت و فروش مسکن در هیأت‌ دولت تصویب شد؛ در این مصوبه، نرخ‌های متفاوتی برای اولین فروش آپارتمان نوساز برای سازنده‌های حقیقی و حقوقی تصویب شد؛ موضوعی که به زعم کارشناسان با تحمیل هزینه‌ها به خریداران مسکن و با توجه به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان در کنار کشش بالای تقاضای مسکن (کاهش شدید تقاضا با رشد قیمت) ورود مسکن به فاز رونق را به تأخیر بیندازد.

دلیل جالب برای علت کاهش جنس قاچاق

عضو اتاق بازرگانی ایران در مصاحبه با رادیو گفت و گو با بیان این که مردم در شرایط رکود اقتصادی قدرت خرید خود را از دست داده اند اظهار داشت: بخشی از کاهش آمار قاچاق در کشور مربوط به کاهش تقاضاست و حقیقت این است که مردم قدرت خرید ندارند و به موازات آن مشتری قاچاقچی ها کم شده است. مجید رضا حریری با اشاره به اینکه قاچاقچی، مواد اولیه یا کالای واسطه ای را وارد کشور نمی کند افزود: قاچاقچی بدون شک کالای ساخته شده ای را وارد کشور می کند و منظور از کالای ساخته شده صنایع کوچک و متوسط است. عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: موضوع امروز بیکاری کشور، موضوعی نیست که صرفا به ایجاد شغل متصل باشد بلکه ما در کشور یک بیکاری انباشته داریم که هر چقدر ایجاد شغل اتفاق می افتد به تعداد بیکاران ما نمی رسد. وی در ادامه با بیان اینکه بزرگترین ضربه ی قاچاق بر پیکر صنایع کوچک و متوسط کشور که ظرفیت اشتغال زایی دارند وارد آمده و مشکل بیکاری به قوت خود باقی است خاطرنشان کرد: با این همه دولت مدعی است که در سال گذشته حدود 700 هزار شغل ایجاد کرده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
یک بانک دولتی یک حساب ویژه داشت که سود ان از 15 درصد مصوب کمی بیشتر بود. دبروز مطلع شدم این بانک یک درصد سود این حساب ویژه ( با حداقل 20 میلیون تومان سپرده ) را کاهش داده است. بالا تر از نیم میلیادر تومان به بالا سپرده های بانکی دارای سود بالا است.
افزایش سودبانکی زیرپوستی یاروی پوستی تیرخلاص برپیکربی رمق بورس است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر