بازدید 9279
۲

حاشیه‌های آتش‌سوزی برج لندن در تهران

کد خبر: ۷۰۳۸۸۴
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵ 15 June 2017
روزنامه خراسان در گزارشی به بررسی حاشیه های آتش سوزی برج لندن در تهران پرداخت:
 
شعله های آتش «برج گرنفل» لندن که تا ساعت ها ترند اول جهانی بود، خیلی زود به توئیت های فارسی زبان هم رسید؛ زمانی که «GrenfellTower#» جای خود را به «#پلاسکو» داد؛ چیزی شبیه به این توئیت: «#لندن شد #تهران، گرنفل مثل پلاسکو سوخت » و فضایی شد برای انتقاد از برخی دیدگاه ها که در فاجعه ریزش برج پلاسکو مطرح شده بود و پرداختن به ابعاد مختلف حادثه پلاسکو از قبیل حضور مردم موبایل به دست در صحنه تا تجهیزات اطفای حریق و ابعاد رسانه ای این حادثه. البته در مقابل کاربرانی هم از موضع مخالف به این دیدگاه ها توئیت زدند.
 
عمده توئیت ها نیز حول مقایسه حوادث پلاسکو و گرنفل بود. به عنوان نمونه یکی از کاربران نوشت: «متاسفانه یک برج ۲۴ طبقه در لندن به طور کامل سوخته!دوستان نمی خوان #صادق_خان_استعفا رو کار کنن؟!» «صادق خان» شهردار لندن است و اشاره این کاربر به توئیت هایی است که با هشتگ «قالیباف استعفا» در زمان فاجعه پلاسکو رواج پیدا کرد.

 
 
ماجرای نبود بالگرد آتش نشان
 
گروهی از کاربران نیز تلاش می کردند استدلال های منتقدان فاجعه پلاسکو درباره نبود تجهیزات خاص برای اطفای حریق را نقد کنند. در ماجرای پلاسکو رسانه های متعددی از نبود بالگرد برای خاموش کردن آتش در تهران انتقاد کرده بودند و شهرداری را مقصر می دانستند. دیروز همین موضوع محور تعداد زیادی از توئیت ها بود: « یک برج 40 طبقه در لندن آتش گرفته (اکثریت ساکنین مسلمان). سوال اینه در لندن هم هلیکوپتر آپ پاش ندارن بره آب بپاشه یا عملی نیست...» یا این توئیت:« اینا تو لندن چرا هلیکوپتر آبپاش ندارن؟ ترسیدن روی کاخ باکینگهام بره؟ نردبون چرا کوتاهه؟ شلنگ فقط تا طبقه سوم رسیده؟ قالیباف چرا دیر اومده؟! » یا در نمونه ای دیگر کاربری نوشته بود: «الان هم عده ای در #لندن دارن میگن اگه به جای شرکت در جنگ افغانستان و عراق هلیکوپتر آتش‌نشانی می‌خریدیم،تا الان آتش خاموش شده بود». اشاره به برخی کاربران که در ماجرای پلاسکو آن را به حضور ایران در سوریه و عراق مرتبط کرده بودند. دسته ای از کاربران هم تلاش کردند به نقدهای کاربران دیگر با زبان توئیت پاسخ دهند. مثلا کاربری نوشت: «کاش قالیباف زود بره #لندن که میزان خسارت به حداقل برسه لااقل و کاش یه تیم هم از صداوسیما ببره اخبار موثق رو از دست ندیم». کاربر دیگری هم نوشت: « مقایسه آتش سوزی #لندن و آتش سوزی پلاسکو تف سر بالاست. ابعاد قضیه که مقایسه بشه بی کفایتی قالیباف بیشتر معلوم میشه...».

یک نفر از زیرزمین برج آتش گرفته لندن پیامک داده!
 
برخی توئیت ها نیز به برخی اتفاقات خبری در جریان حادثه پلاسکو اشاره داشتند. به عنوان نمونه در ماجرای پلاسکو روزنامه ایران در گزارشی به نقل از یکی از دژبانان کلانتری بهارستان خبر از مفقود شدن ۲۰۰ نفر در حادثه پلاسکو داده بود؛ در واکنش به این اتفاق، دیروز کاربری نوشت: «هنوز آمار تلفات به نقل از سرباز کلانتری محل اعلام نشده؟»کاربر دیگری هم در اشاره تلویحی به برنامه 90 که بعد از حادثه پلاسکو به این ماجرا پرداخته بود نوشت: «فردوسی پور گفته بود هر کجای دنیا حادثه ای مثل پلاسکو اتفاق می‌افتاد کلی آدم برکنار می‌شدن و استعفا می‌دادن؛ خب ببینیم چند نفر تو لندن استعفا می‌دن ». همچنین در فاجعه پلاسکو فایل های ویدئویی مختلفی منتشر شد که هر کس از آن ها تحلیلی ارائه می کرد. مثلا در یک فایل ویدئویی فردی با لهجه خاص می گفت: «آآسس»، همین موضوع دست مایه یک توئیت برای برج گرنفل شد: «الان وقتشه یه ویدئو از زاویه مخالف #گرنفل تاور #لندن دربیاد که یکی در حین فیلمبرداری با لهجه عربی بگه:آآآآس!».موضوع دیگری که در توئیت ها به نگاه طنز مشابه سازی شد این بود که در ماجرای پلاسکو اعلام شد که شهرداری تهران بارها به مالک اخطار کرده بود که آن را بازسازی کند. کاربری با نگاه طنز به این موضوع نوشت: «برج گرنفل لندن چندساعتی است که درحال سوختن است. سال2016 افراد مقیم در برج از خطر بالای آتش سوزی خبرداده بودند، مدیریت نپذیرفته بود!» در ماجرای پلاسکو برخی رسانه ها مدعی بودند که عده ای از آتش نشان ها و کسبه در موتورخانه پلاسکو زیر آوار گیر افتاده‌اند و پیامک می زنند و نیاز به کمک دارند. در اشاره به این ماجرا هم برخی توئیت زدند: «یک نفر از زیرزمین برج آتش گرفته لندن پیامک داده که ۲۷۴۶ نفر اینجا گیر افتاده ایم اما قالیباف اجازه نمی دهد خارج شویم.» برخی نیز تخریب نشدن برج گرنفل را جالب توجه یافتند و درباره‌اش نوشتند:« ۹ ساعت داره می سوزه هنوز نریخته؛ میگن ساختمون قدیمیه ۵۰ ساله‌س». یا مثلا این توئیت: « چرا پلاسکو در تهران پس از 5/3 ساعت ریخت ،گرنفل لندن پس از ٩ ساعت هنوز سرپاست؟»

نبود مردم موبایل به دست
 
البته برخی کاربران هم نکات دیگری برای شان مهم بود. مثلا درباره این که برخلاف ماجرای پلاسکو در حادثه دیروز لندن مردم موبایل به دست در محل حادثه دیده نمی شدند یک کاربر نوشت: «در آتش سوزی برج گرنفل لندن، مردم موبایل به دست، حضور ندارند.» یا مثلا برخی حتی مقایسه این 2 حادثه را درست نمی‌دانستند: « درباره آتش سوزی لندن و تهران فاز مقایسه برندارید. اشتباه اشتباهه. قابل توجیه نیست، اونا هم همین اشتباهو کردن پس ما بی تقصیریم بی معنیه.» کاربر دیگری هم نوشت: « آتش‌سوزی برج #گرنفل #لندن که تمام شد همه ابعادش رو با #پلاسکو مقایسه کنیم تا فاصله مون با توسعه یافتگی رو بفهمیم. » تعدادی از کاربران هم تلاش کردند بگویند مردم ایران قلبشان با مردم لندن است: «Our IRAN Hearts are with the people in London!»

توئیت های علیزاده
 
علی علیزاده کارشناس چپگرای بی بی سی که مواضع و به خصوص گفت و گوی اخیرش با شبکه افق سروصدا به پا کرد در توئیت های خود نوشت: «حداقل ۶کشته در #پلاسکو لندن. کسی نمی گوید آمریکا یا فرانسه بود آتش کشته نمی داد. فقط ذهن مستعمراتی خود را با مقایسه مدام تحقیر و ناتوان می کند...در این لحظات اضطراری، حتی نژادپرستان و مسلمان ستیزان لندن خواهان استعفای فوری شهردار مسلمان نیستند. جناحی کردن بلافاصله #پلاسکو شرم‌آور بود.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۲
حادثه پلاسکو در روز روشن اتفاق افتاد و نباید ۲۱ کشته میدادساختمان غیر مسکونی بود و باید سایر افراد بموقع از ساختمان خارج میشدند در بازسازی ساختمان کوتاهی شده بود وفاقد سیستم اتش نشانی خود کار (فایر فایتینگ)بود بارها شهرداری نسبت به نا ایمن بودن ساختمان هشدار داده بود ولی بعد از حادثه عملکرد ارگانها در هماهنگی و جمع کردن اوار عالی بود اما در حادثه لندن ساختمان مسکونی بود برج ۱۴ ساعت در اتش سوخت اما سازه فرو نریخت اتش نشانی در برج لندن بسیار ضعیف عمل کرد و برج مثل کوره داشت میسوخت اتش گرفتن برج گرنفل تاثیر منفی سیاسی داشت و بی بی سی که ساعتها برای عملکرد مسئولان ایرانی وقت اخبار میگذاشت زود از کنار خبر اتش سوزی مهیب گرنفل رد شد و گاهی اخبار تکمیلی پخش میکرد
واقعا شرم آور بود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل