بازدید 16115

احترامی که احیا شدنش در جامعه را مرهون استارت‌آپ ها هستیم!

تغییر رفتاری که نمونه های مشابه دیگر آن را در نتیجه فعالیت دیگر استارت آپ ها می‌توان سراغ گرفت. نتیجه جانبی کسب و کارهای نوپایی که موفق شده اند کاری کنند که سال ها و ده ها فعالیت امثال سازمان تعزیرات حکومتی، اتحادیه و سازمان تاکسیرانی و ده ها نهاد ریز و درشت دیگر موفق به انجامش نشدند.
کد خبر: ۷۰۳۹۹۶
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹ 16 June 2017
از جر و بحث بر سر نرخ کرایه تا رانندگان خوشرویی که به رغم دریافت کرایه کمتر، از روشن کردن کولر نیز دریغ ندارند، و از ترشرویی برخی فروشندگان تا فروشگاه‌هایی که حاضرند کالایتان را با نرخی کمتر، در مقصد تحویلتان دهند، با چرخشی در رفتار مردم با یکدیگر مواجهیم که محصول تکنولوژی است!
 
به گزارش «تابناک»، اگر از مشتریان تاکسی‌های اینترنتی بوده یا درباره این نوع جدید خدمت رسانی شنیده باشید، می‌دانید که نخستین مزیت این تاکسی ها در قیاس با آژانس ها و تاکسی تلفنی ها، نرخ کمتر این تاکسی‌های نوظهور است؛ تفاوتی آشکار که بعید است متوجهش شوید و بار دیگری که قصد صدا کردن تاکسی داشتید، استفاده از این تاکسی‌های اینترنتی به ذهنتان خطور نکند.

کسب و کاری نوپا که به سرعت در حال فراگیر شدن در سطح کشور است و روز به روز متنوع‌تر نیز می‌شود. آنقدر که برخی استارت‌آپ های موفق در این عرصه در تهران، جایی در برخی کلانشهرهای دیگر نیافته‌اند و میدان رقابت را به نسخه‌های بومی واگذار کرده‌اند. بازار داغ رقابتی که موجب شده سازمان تاکسیرانی و مجموعه تاکسی‌های تلفنی نیز نسخه اینترنتی ارائه خدمات دایر کنند.

اما آنچه این تاکسی‌های آنلاین و اینترنتی را از رقبای سنتی‌شان متمایز کرده و اقبال شدید مردم به ایشان را موجب شده، تنها مزیت نرخ نیست، بلکه ناوگان‌تر و تمیز و مرتب شاغل در این مجموعه های نوپا و خدمات و احترامی است که به مشتریانشان عرضه می‌کنند؛ اینها از کلیدی‌ترین دلایل گرویدن مردم به ایشان است.

به این صورت که ساز و کار نظارت و پایش مدام و آنلاین تمامی رانندگان شاغل در این مجموعه ها دیده شده و از برخورد و ظاهر راننده گرفته تا تمیزی خودرو و راحتی سفر، حتی جزئی ترین موارد نیز دیده می‌شود و در سرنوشت کاری رانندگان نقش ایفا خواهد کرد. رویکردی که موجب شده در روزهای گرم سال، اغلب رانندگان شاغل در این تاکسی های اینترنتی، در استفاده از کولر نیز دریغ نورزند؛ چیزی که شاید در سال یک بار هم در استفاده از ناوگان تاکسیرانی دیده نمی‌شد و در آژانس های تاکسی تلفنی نیز به ندرت رخ می‌داد.

تغییری که کمتر کسی انتظار وقوعش را داشت و اغلبمان فکر می‌کردیم هرگز در کشورمان بروز نکند. شاید به این دلیل که بارها و بارها بحث بر سر نرخ کرایه، نامشخص بودن کرایه حتی در مسیرهای ثابت، وضعیت بد سرویس دهی در این ناوگان حمل و نقل خاص و مشکلات ریز و درشت مشابه را تجربه کرده بودیم و تعلل مسئولانی که تنها در زمان افزایش نرخ کرایه دیده می‌شدند، کورسوهای امیدمان برای رقم خوردن وضع متفاوتی در این عرصه را از بین برده بود.

البته این تنها تغییر مثبتی نیست که در نتیجه فعالیت استارت‌آپ ها در کشورمان رخ داده و در مسیر فراگیر شدن قرار دارد که در دیگر عرصه های فعالیت این کسب و کارهای نوپا نیز، نمونه های درخشانی از تغییرات مثبت رخ داده است. مثل فروشگاه های آنلاینی که در آنها انواع و اقسام کالاهای مختلف به فروش می‌رسد و کمترین فایده شان برای مردم، به دست دادن نرخی مشخص برای هر محصول است.

فروشگاه هایی که در آنها هم نرخ محصول مشخص است، هم شرایط تضمین کالا به روشنی مشخص شده و هم عرضه محصول درب منازل، خدمتی جدید به مشتریان عرضه کرده است؛ وضعیتی که موجب شده بازار سنتی عرضه محصولات از زهوار گسیختگی شدید و ارائه محصولات با نرخ های متفاوت خلاصی یافته و سردرگمی مراجعان برای خرید محصولات از بین برود.

این در حالی است که پیشتر، ممکن بود نرخ یک محصول در چند مغازه مجاور هم، تغییرات زمین و آسمانی نشان دهد و اشکالاتی مانند فروشندگان ترشرو، سودجو، عرضه اجناس فاقد گارانتی، غیرقابل تعویض بودن محصولات (حتی در صورت وجود عیب و نقص) و ده ها آفت دیگر در بازار وجود داشت و مشتریان از هیچ گونه حق و حقوقی برخوردار نبودند.

شرایطی که به مدد فروشگاه های آنلاین در حال تغییر است و دیر نیست به پایان اشکالات فراوان ذکر شده، حتی در شهرستان ها و شهرهای کوچک منجر شود. به این صورت که فروشندگان بدانند مقدمه کارشان، احترام گذاشتن به مشتریان و رعایت شدید حقوق ایشان است و نمی‌توانند با کتمان برخی حقایق و مشکلات محصولاتشان، آنها را به مردم عرضه کنند و حتی بر سر ایشان منت نیز بگذارند.

تغییر رفتاری که نمونه های مشابه دیگر آن را در نتیجه فعالیت دیگر استارت آپ ها می‌توان سراغ گرفت. نتیجه جانبی کسب و کارهای نوپایی که موفق شده اند کاری کنند که سال ها و ده ها فعالیت امثال سازمان تعزیرات حکومتی، اتحادیه و سازمان تاکسیرانی و ده ها نهاد ریز و درشت دیگر موفق به رقم زدنش نشدند. اینجاست که باید چشم انتظار توسعه این کسب و کارهای نوین باشیم، بلکه در نتیجه چهارچوب های کاری که ایشان تعریف می‌کنند، برخی نابسامانی های جامعه مان اصلاح شود!


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳۲
big like
برای اولین بار دیروز از اسنپ استفاده کردم. بسیار مودب و رفتار محترمانه...حضور بموقع..کولر ...کرایه کاملا مناسب.....باید حمایت شوند.
ببینید وقتی که رقابت واقعی بین بخشهای خصوصی پیش بیاید نتیجه اش همین میشود که ملاحظه میکنید. البته به شزطی که دولتیها بگذارند. شما فرض کنید مثلا ایران خودرو و سایپا به طور واقعی خصوصی باشند و رقابت برای عرضه محصولات کیفی و قیمت پایینتر شکل بگیرد.
وقتی شرکتهای دولتی خیالشان راحت است که بدون دغدغه میتوانند هر محصولی را با هر قیمتی و کیفیتی عرضه کنند و مردم هم چاره ای ندارند که از محصولات آنها استفاده کنند دیگر رقابت واقعی معنایی ندارد. الان رقابتی که وجود دارد در افزایش قیمتهاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
احسنت . در چند جمله مخلص کلام را گفتید .
استارت آپها برآمده از مشکلات سنتی جامعه ست و هدف تمام استارت آپها رابطه برد برد مشتری هاشونه. امیدوارم که مردم هم با رو آوردن به خریدهای اینترنتی و خدمات آنلاین به بهتر شدن فضای کسب و کار و رشد این فرهنگ خوب کمک کنند...
Freedom is good
دقیقا ، اینجاست که باید یادی کنیم از جمله معروف آقای احمدی نژاد که فرمودند
"اینترنت که معجزه نمی کنه" !!
اگر فناوری با همین سرعت پیش بره ، قرن آینده خبری از داد و ستد های سنتی نیست و شبکه های هوشمند برای برآورد نیاز های مردم تا حدی پیش میره که عملا دنیا رو متحول میکنه . البته اگه امثال البغدادی تو اروپا و آمریکا حکم فرما نشند .
تابناک وزین
بخشی از نظرات شما درست است.
لیکن درباره گارانتی وضع به همان منوال سابق است.
بنده یکدستگاه تبلت ایسوس با گارانتی...ویستا به روش اینترنتی خریداری کردم. پس از مدت کوتاهی اداپتور یا شارژرش خراب شد.
به شرکت مربوطه ارسال کردم ولی زنگ زدند گفتند شارژر جزو گارانتی نیست، اگر میخواهید به قیمت 90 تومان بفرستیم. که بنده قبول نکردم و دستگاه را پس فرستادند (تا اینجا 30 تومن هزینه پست پرداخت کرده بودم)
پس از تماس دوباره، همان کارشناس قبلی گفت شارژر جزو گارانتی هست ولی چون شارژر شما ضربه خورده بنابراین شامل نمیشه.
پس از چندبار تماس توانستم به خانم... مدیر گارانتی صحبت کنم. ایشان اینبار گفتند هزینه 60 تومن میشه و کارشناس اشتباه کرده... و سعی کردند دست بسرم کنند.
تابناک عزیز
بسیاری از گارانتیها-چه اینترنتی چه حضوری- فقط تلاش میکنند به یک طریقی مشتریان را دست بسر کنند... همین!
البته از حق نگذریم باید از آونگ به نیکی یاد کنم که خیلی به تعهدات پایبندند.
...
(نام و ادرس شرکت گارانتی محفوظ است)
چند باری هست که از نرم افزار تاکسیرانی دارم استفاده میکنم .علاوه بر قیمت بالا ، راننده هاش اصلا قابل مقایسه با دو نرم افزار دیگه نیستند و هنوز بر مبنای همون تفکر سنتی کار می کنند و عملا فقط تلفن همراه پل ارتباطی شده . کولر خاموش ، رانندگی آشفته و بالاتر از سرعت مجاز و ... . دیشب هم که یه ماشین جنگی بجای تاکسی برام فرستادن . فکر کنم از عملیات آزاد سازی موصل برگشته بود و خود راننده می گفت که صبح تصادف کرده و با همون ماشین اومده بود مسافرکشی و جالبتر از همه راننده ازم درخواست کرد که آنلاین پرداخت نکنم !!!
هرجا پای بخش دولتی وسطه ، متاسفانه همه چیز آشفته میشه
کاملا صحیح است. پیامدهای انقلاب اطلاعاتی و ارتباطات بسیار مثبت است.
البته به این نکته هم توجه کنید که فروشگاه های انلاین بعضا جنس استفاده شده رو به مردم میفروشن . هر چند بعدش با اعتراض مشتری ها پس میگیرن جنس رو . برای خودم اتفاق افتاده ، اونم از معروف ترینشون
مطلب صحيح و جالبي بود.
تشكر از نگاه مثبت شما به كسب وكارهاي نوين استارت اپي و با اميد توسعه اين صنعت
عزیزم، کسب و کار نوپا ترجمه ی startup نیست.
طبق تعریف startup، گوگل و اپل استارت آپ محسوب می شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
نه جانم ! تو اینترنت سرچ کن ببین جلوی startup چی نوشته .
ناشناس
| Canada |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
اگر کسی می دونه برام توضیح بده چرا این نظر ۴ تا منفی خورده!
یه جستجویی بزنید برای
top startups

استارت آپ به اونی نمی گن که نوپا است، به اونی می گن که سرعت رشد بالایی داره
دوست داشتین بی زحمت ۵۵ تا منفی دیگه هم بدین
ولی یه نفر توضیح بده برا چی ۴ تا منفی گرفته این نظر!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
دوست عزیز گوگل و اپل نمونه ای از شرکت های استارت
آپ هستند نه تعریف آن . به طور کلی به کسب و کار های نوین که به جهت حل مشکلات سنتی بپرداز استارت آپ میگن . ممکن است شما با یک پورتال ساده یک استارت آپ راه اندازی کنید . فکر میکنم دلیل منفی ها این باشه .
گل گفتی. خرید از ی فروشگاه اینترنتی معتبر که کالای نایاب تو شهرستان رو با قیمت مناسب و هزینه ارسال کم ، برات ارسال میکنه رو من چند بار تجربه کردم.
علم و فناوری بد نیست. بدی و خوبی درون آدمهاست.
دستشون درد نکنه . من از محل کارم مایحتاج مادر پیرم را سفارش می دهم و آنها هم به موقع آن را به دستش می رسانند و دعای مادر میماند برای من که با مسوولین پر تلاش این استارت آپ ها تقسیم می کنم.
اگر توليد ملي هم از انحصار خارج شود شاهد شكوفايي كشور خواهيم بود ،
اگر مي بينيم كه طراحان پرايد و بي ام و ، هر دو ايراني هستند نشان مي دهد اشكال از جاي ديگري است ،
سالهاست که مشکلات ریز و درشت مردم را حل کرده ایم.

هنگامی که خواستیم به همه کشور سرویس بدهیم نیاز به سرمایه و پشتیبانی داشتیم. بخش خصوصی، دولتی و ... را مطلع کردیم همه فقط سابقه و عملکرد را تشویق کردند.

اکنون ۶ ماه از درخواست ما گذشته است.
با سرمایه های خودمان رشد کردیم و به نقطه ای رسیده ایم که افراد مختلف به پیشنهادهای ریز و درشت روی اورنده اند.

این رسم حمایت از کار آفرینی نیست. مثل سودجوها نباشیم.
مثل لاشخورها نباشیم.
کمک کنیم، کمک شویم، سود کنیم و رشد کنیم.


اینجا ایران است ... جنگ بین سود بیشتر و حداقلی بودن ریسک ها ...

راستی ما ۹ سال فعالیت منسجم داریم ....
بجای استارت آپ بنویسید ،" شرکتهای نوپا".
ميبينم كه نگاه تابناك هم به نگاه دولت كه تمايل به اقتصاد آزاد هست،نزديكه!
پاسخ ها
reza
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
دولت خودش ته انحصاره. گول شعارها رو نخور. مگه جریان تحریم خرید خودرو رو فراموش کردی!چجوری ملت رو فریب دادند
در مورد برخورد زننده کاسبان بیشتر بنویسید واقعا از این حیث حتی به پای برخورد کسبه کشورهای همسایه و منطقه نمی رسیم اغلب از روی شکم​ سیری و از موضع بالا برخورد می کنند اخلاق کسبه بازار نسبت به گذشته روز به روز بدتر شده در حالیکه در دنیا بر عکس است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
شاید بتوان گفت بی نزاکت ترین فروشنده ها ، فروشنده های ایرانی هستند .
دنیا حتی عقب مانده ترین کشورهای دنیا رسیده اند به "مشتری نوازی" کاسبان ما هنوز در "مشتری مداری" لنگ میزنند!!
با سلام
اميدوارم اين حركتهاي جديد مثل نرم افزرهاي جديد خريد هاي ديجيتالي و خدمات ديجيتالي هر روز افزايش يابد زيرا ضمن ايجاد شغل در جامعه با عث افزايش كيفيت ارائه خدمات و افزايش رقابت در مشتري مداري شده و در نتيجه ضمن افزايش رضايتمندي عمومي باعث كاهش ترافيك و صرفه جويي اقتصاد خانواده و در كلان صرفه جويي ملي شده است . فقط ايكاش به مرور زمان با دخالت نهاد هاي دولتي و ايجاد انحصار اين كيفيت كاهش نيابد . چون از فردا پاي انواع مجوزها و دستورات بيخود اداري باز ميشود و با رخنه رانت و ايجاد انحصار در بخش خصوصي و عدم نگراني از ايجاد رقيب در فاصله كمي اين شركتها هم دچار از خود متشكري و اجحاف بر مشتري و پر كردن جيب حاميان پشت پرده ارائه كننده چنين مجوزهايي خواهند شد .شبيه بازار خودرو .
ايكاش راه رفته كشورهاي توسعه يا فته را ما مجدد نخواهيم با اعمال سليقه و قوانين من درآوردي دوباره به باتلاق و لجنزار تبديل كنيم . و اجازه دهيم براي يكبار هم شده اين بازار از روش هاي استاندارد عرضه و تقاضا و نو آوري ها پيروي كند .
درموردگارانتی و کالای مرجوعی درمدل کسب و کارهای نوپا، نقش نهادهای نظارتی کم رنگ است. حق مشتری است تمام شرایط فروش و مسائل قراردادی بین خریدار و فروشنده مطابق قانون تجارت در ذیل سفارش خرید مندرج گردد.
مدتی قبل مودم همراه از یکی از معتبر ترین شرکت های کسب و کار نوپا خریداری کردم که متاسفانه از زمان مرجوع کالا تا بازگشت پول، بیش از سه هفته طول کشید !!!! نهادی نظارتی برای رسیدگی به شکایت مشتریان وجود ندارد.
نام شرکت مذکور محفوظ است و بدلیل رعایت مسائل اخلاقی از درج نام شرکت در این متن پرهیز شده است.
امیدوارم کسبه اینترنتی از سر قدرت برندشون به آفت کسبه سنتی دچار نشن.
من که واقعا ازشون راضی هستم امیدوارم بازار رقابتی در همه جا رشد کنه مخصوصا صنعت خودرو که نیازه یه تعریف دوباره ازش بشه
امیدوارم با خودخواهی و تنگ نظری ، اشکال شرعی و امنیتی برایشان تراشیده نشود!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان