بازدید 22525
۲
آخرین تحولات خاورمیانه؛

هشدار روسیه به آمریکا در سوریه/پیام مشترک سران عرب به نتانیاهو برای پیوستن به ائتلاف ضد ایرانی/ دستگیری 12 تن از محافظان اردوغان در آمریکا/ آزادی چندین محله دیگر در موصل

هشدار روسیه درباره نیت آمریکایی‌ها از استقرار سامانه موشکی در سوریه، پیام سران عرب به نتانیاهو برای پیوستن به پیمان منطقه ای علیه ایران، هشدار برنی سندرز در مورد تهدید توافق هسته ای، آزمایش جدیدترین سلاح‌های روسی در سوریه، پاسخ نخست وزیر پاکستان به ملک سلمان درباره قطر، بستن یازده وب‌سایت حماس توسط تشیکلات خودگردان و دستگیری 12 تن از محافظان اردوغان در آمریکا، از جمله مهم ترین تحولات 24 ساعت گذشته خاورمیانه بودند. در این میان، باید به آزادسازی چندین محله و روستای دیگر در کرانه راست موصل نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۷۰۴۱۰۰
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵ 16 June 2017
هشدار روسیه درباره نیت آمریکایی‌ها از استقرار سامانه موشکی در سوریه، پیام سران عرب به نتانیاهو برای پیوستن به پیمان منطقه ای علیه ایران، هشدار برنی سندرز در مورد تهدید توافق هسته ای، آزمایش جدیدترین سلاح‌های روسی در سوریه، پاسخ نخست وزیر پاکستان به ملک سلمان درباره قطر، بستن  یازده وب‌سایت حماس توسط تشیکلات خودگردان و دستگیری 12 تن از محافظان اردوغان در آمریکا، از جمله مهم ترین تحولات 24 ساعت گذشته خاورمیانه بودند. در این میان، باید به آزادسازی چندین محله و روستای دیگر در کرانه راست موصل نیز اشاره کرد.
 
به گزارش «تابناک»، فرماندهی عملیات آزادسازی نینوا از آزادسازی چندین محله و روستای دیگر در کرانه راست موصل خبر داد.

به گزارش الفرات نیوز، روز پنجشنبه، فرماندهی عملیات آزادسازی نینوا اعلام کرد، نیروهای عراقی موفق شدند روستاهای البویر، اللزاکه، السلام و المنصور در غرب موصل را از لوث تروریست‌های داعشی آزاد کنند.

نیروهای عراقی همچنین محله باب سنجار و محله الفاروق در کرانه راست موصل را کامل از چنگ تروریست‌های داعشی آزاد کردند.
 الموصل
 
عملیات آزادسازی موصل، پایتخت خودخوانده گروه تروریستی داعش در عراق، از 26 مهر 1395 و با مشارکت ده‌ها هزار تن از نیروهای ارتش و پلیس عراق و با همراهی نیروهای داوطلب مردمی و پیشمرگه کُرد آغاز شد و نیروهای عراقی پس از حدود صد روز شرق موصل را کامل آزاد کردند.

نیروهای عراقی عملیات آزادسازی بخش غربی موصل را از یکم اسفند 1395 شروع کردند و این عملیات همچنان ادامه دارد.
 
هشدار روسیه در خصوص نیت آمریکایی‌ها از استقرار سامانه موشکی در سوریه
 
وزارت دفاع روسیه، ضمن تأیید استقرار سامانه موشک‌انداز بردبلند هیمارس آمریکا در جنوب شرق سوریه، نسبت به احتمال هدف قرار گرفتن ارتش سوریه با این موشک‌ها هشدار داد.

وزارت دفاع روسیه نسبت به «احتمال به کارگیری موشک‌اندازهای برد بلند هیمارس علیه ارتش سوریه» در منطقه حساس «التنف» در جنوب شرق سوریه هشدار داد.

دیروز بود که معارضان سوری از انتقال موشک‌اندازهای بردبلند هیمارس از اردن به سوریه خبر دادند؛ هیمارس که ظاهری شبیه کاتیوشا دارد، می‌تواند اهداف خود را در 300 کیلومتری مورد اصابت قرار دهد.

در بیانیه امروز وزارت دفاع روسیه، ضمن تأیید این خبر، نسبت به نیت آمریکایی‌ها از استقرار چنین سامانه‌ای در منطقه حائل میان مرز سوریه، عراق و اردن هشدار داده شده است.

وزارت دفاع روسیه برای توجیه علت نگرانی خود به سابقه نیروهای آمریکایی اشاره کرده و گفته: «ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا تاکنون در برهه‌های مختلف، نیروهای ارتش سوریه را در نزدیکی مرز اردن هدف قرار داده‌اند؛ بنابراین، خیلی دور از انتظار نیست که این حملات ادامه یابد، ولی این بار با استفاده از هیمارس.»

روس‌ها در پایان بیانیه خود تأکید کرده‌اند که سوریه هنوز دولت دارد و استقرار هرگونه تسلیحات در این کشور باید با هماهنگی دمشق باشد.
 
پیام سران عرب به نتانیاهوبرای پیوستن به پیمان منطقه ای علیه ایران
 
رهبر مخالفان دولت رژیم صهیونیستی در پارلمان این رژیم فاش کرد که رهبران عرب به نتانیاهو پیام هایی را در مورد پیوستن به پیمان منطقه ای علیه ایران ارسال کردند.

به گزارش المیادین، «اسحاق هرتزوگ»، رهبر مخالفان دولت رژیم صهیونیستی در پارلمان این رژیم در یک گفت وگوی تلویزیونی فاش کرد که رهبران عرب به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، پیام هایی را در مورد پیوستن به پیمان منطقه ای علیه ایران ارسال کردند.
 
هشدار روسیه به آمریکا در سوریه/پیام مشترک سران عرب به نتانیاهو برای پیوستن به ائتلاف ضد ایرانی/ دستگیری 12 نفر از محافظان اردوغان در آمریکا/ آزادی چندین محله دیگر در موصل

وی تصریح کرد: هم اکنون بازی منطقه ای بزرگی پشت پرده در جریان است که شاید به نتایج جدیدی منجر شود.

این در حالی است که محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، در واکنش به اظهارات جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، مبنی بر درخواست برخی کشورهای منطقه برای بمباران ایران در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: این نخستین باری نیست که سعودی ها به تحریک دیگران علیه ایران اقدام می کنند، بلکه آنان در گذشته نیز رژیم صدام حسین را به جنگ علیه ایران در دوران هشت سال دفاع مقدس تشویق کردند.
 
 برنی سندرز: تحریم های جدید ایران توافق هسته‌ای را به خطر می‌اندازد
 
نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر خلاف حمایت قاطعانه خود از تحریم های روسیه اظهار داشت: ممکن است، وضع تحریم های جدید علیه ایران «توافق مهم هسته ای با تهران را در معرض خطر قرار دهد».

«برنی سندرز» سناتور دموکرات و نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در واکنش به تصویب طرح جامع تحریم های ایران و روسیه در مجلس سنای آمریکا در صفحه توئیتر خود نوشت: «من باور دارم که تحریم های جدید علیه ایران، ممکن است توافق مهم هسته ای با تهران را در معرض خطر قرار دهد».

وی در پیامی دیگر با در پیش گرفتن موضعی کاملاً متفاوت، از وضع تحریم های جدید علیه روسیه حمایت کرد
.
 
هشدار روسیه به آمریکا در سوریه/پیام مشترک سران عرب به نتانیاهو برای پیوستن به ائتلاف ضد ایرانی/ دستگیری 12 نفر از محافظان اردوغان در آمریکا/ آزادی چندین محله دیگر در موصل 
این سناتور دموکرات پس از دادن رأی منفی به طرح جامع تحریم های ایران و روسیه در مجلس سنا، در بیانیه ای که بخش هایی از آن را در صفحه توئیتر خود نیز آورده، تصریح کرده است: «من قاطعانه از تحریم ها علیه روسیه که در این لایحه گنجانده شده است، حمایت می کنم. اینکه روسیه در انتخابات آمریکا یا هر کشور دیگری در جهان مداخله کند، غیرقابل قبول است و چنین اقداماتی باید عواقبی داشته باشد».

در ادامه این بیانیه آمده است: «من به شدت نگران سیاست ها و فعالیت های دولت ایران به ویژه حمایت تهران از دولت بشار اسد در سوریه هستم. من در گذشته به تحریم ها علیه ایران رأی موافق داده و باور دارم که تحریم ها ابزاری مهم برای کشاندن ایران به پای میز مذاکره بود. اما معتقدم که شاید این تحریم های جدید، توافق بسیار مهم هسته ای را که بین آمریکا و متحدانش و ایران در سال 2015 منعقد شد، در معرض خطر قرار دهد. این ریسکی است که ارزش آزمودن ندارد. به ویژه در شرایطی که تنش ها بین ایران و عربستان سعودی و متحدان آن رو به فزونی است. من فکر می کنم که آمریکا باید نقش بی طرفانه تری در خاورمیانه ایفا کند و نه تنها برای مقابله با فعالیت های ایران بلکه برای مقابله با حمایت چند دهه ای عربستان سعودی از افراط گرایی رادیکال راه هایی بیابد».

گفتنی است، روز پنجشنبه طرح جامع تحریم‌های ایران و روسیه در مجلس سنای آمریکا تصویب شد. این طرح با اکثریت قاطع آرا تصویب شد و سناتور «برنی سندرز» و «راند پاول» به آن رأی منفی دادند. این طرح که با ۹۸ رأی موافق در مقابل ۲ رأی مخالف به تصویب رسید، برای تبدیل به قانون، نیازمند تصویب در مجلس نمایندگان و امضای رئیس جمهور آمریکاست.

آزمایش جدیدترین سلاح‌های روسی در سوریه
 
رئیس‌جمهوری روسیه گفت: حضور در سوریه برای آمادگی نیروهای مسلح روسیه بسیار مفید بوده است.

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه در پانزدهمین نشست خبری خود در رابطه با حضور در سوریه سخن گفت.

پوتین در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر برنامه مسکو در سوریه، گفت: «عملیات روسیه در سوریه به ما اجازه داد جدید‌ترین سلاح‌های خود را در جنگ واقعی آزمایش کنیم.»

وی افزود: «سوریه همچنین برای نیرو‌های مسلح ما تجربه با ارزشی بود. نیرو‌های مسلح روسیه به درجه بالاتری از آمادگی رسیدند.»

رئیس‌جمهوری روسیه در پایان تأکید کرد: برنامه مسکو برای سوریه، دستیابی به راه‌حل صلح‌آمیز سیاسی است.
 
 پاسخ نخست وزیر پاکستان به ملک سلمان درباره قطر
 
یک روزنامه پاکستانی از آنچه در دیدار ملک سلمان پادشان عربستان با نواز شریف نخست وزیر پاکستان در جده در خصوص بحران خلیج فارس گذشت، پرده برداشت.
 
 روزنامه اکسپرس تریبیون پاکستان، از برخی منابع دیپلماتیک نقل کرد که ملک سلمان در نشست با نواز شریف در جده در روز دوشنبه گذشته خواست تا موضعی شفاف و روشن در قبال قطر در پیش گیرد و مستقیم از او پرسید: آیا تو با ما هستی یا با قطر؟

این روزنامه افزود: پس از آنکه ریاض از اسلام آباد خواست تا یا با عربستان باشد یا با قطر، پاکستان به عربستان اطلاع داد در بحران دیپلماسی فعلی با هیچ طرفی نخواهد بود.

 
هشدار روسیه به آمریکا در سوریه/پیام مشترک سران عرب به نتانیاهو برای پیوستن به ائتلاف ضد ایرانی/ دستگیری 12 نفر از محافظان اردوغان در آمریکا/ آزادی چندین محله دیگر در موصل
 
اکسپرس تریبیون از یک مقام بلندپایه دولتی پاکستان که از گفت وگوهای جده اطلاع داشت، نقل کرد: پاکستان برای جلب رضایت عربستان پیشنهاد داد تا از نفوذ خود بر قطر برای مهار بحران استفاده کند. از این روی، نواز شریف در آینده سفری به کویت و قطر و ترکیه خواهد داشت.

یادآور می شود که نواز شریف به همراه ژنرال قمر جاوید باجوا، فرمانده ارتش پاکستان و دیگر مسئولان بلند پایه روز دوشنبه برای بررسی بحران خلیج فارس به جده سفر کردند.

طبق یک بیانیه رسمی، نواز شریف در جده با ملک سلمان دیدار کرد و به منظور حفظ منافع تمام مسلمانان، خواستار حل و فصل سریع بحران خلیج فارس شد.
 
تشیکلات خودگردان یازده وب‌سایت حماس را بست
 
فشارهای تشکیلات خودگردان بر حماس ادامه دارد و در تازه‌ترین آنها، تشکیلات اقدام به بستن چندین وب‌سایت وابسته به این جنبش و نیز «محمد دحلان» عضو جدا شده فتح کرد.

شبکه «المیادین» اعلام کرد، تشکیلات خودگردان یازده وب سایت مربوط به جنبش حماس و «محمد دحلان» رئیس سابق دستگاه امنیت تشکیلات خودگردان و عضو جدا شده فتح را بست.

هم اکنون ده سال از زمانی که حماس کنترل نوار غزه را در دست گرفته، می‌گذرد و تشکیلات خودگردان با اعمال فشارهای مختلف، تلاش دارد حماس را مجبور به عقب‌نشینی کند و کنترل این باریکه را به دست بگیرد.

چندی پیش، تشکیلات خودگردان، حقوق کارمندان این نهاد در نوار غزه را به طرز قابل توجهی کاهش داد.

همچنین هفته جاری رژیم صهیونیستی با کم کردن از برق نوار غزه به درخواست تشکیلات خودگردان و به میزان 40 درصد موافقت کرد؛ امری که به معنای فاجعه است.
 
دستگیری دوازده تن از محافظان اردوغان در آمریکا
 
 رئیس‌جمهوری ترکیه می‌گوید، در مقابله با صدور حکم دستگیری برای محافظانش، اقدام سیاسی و حقوقی خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، ماه گذشته، دوازده تن از محافظان اردوغان در جریان سفر وی به واشنگتن، مخالفان سیاسی رئیس‌جمهوری ترکیه را در مقابل اقامتگاه سفیر این کشور در واشنگتن، کتک زدند و متفرق کردند.

رجب طیب اردوغان، پلیس آمریکا را به بی تفاوتی در برابر تظاهرات افرادی متهم کرد که به گفته او، تروریست های مخالف رئیس جمهوری ترکیه بوده اند.

حکم بازداشت دوازده تن از محافظان رئیس‌جمهوری ترکیه، روز پنجشنبه در ارتباط با خشونت های چندی پیش در واشنگتن، پایتخت آمریکا، صادر شد.
 
محافظان رئیس جمهوری ترکیه 26 اردیبهشت سال جاری، تظاهرکنندگان کُرد را که در برابر اقامتگاه سفیر ترکیه در واشنگتن تجمع کرده بودند، به‌ شدت کتک زدند.  
 
نزاع و درگیری زمانی رخ داد که تیم امنیتی رجب اردوغان در بیرون از محل اقامت سفیر ترکیه در واشنگتن با معترضانی که پرچم حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه را در دست داشتند، روبه رو شد.  

در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت: امیدواریم رأی دادگاه علیه دوازده تن از پرسنل امنیتی ترکیه‌ای، پیامی روشن به آنها برساند که آمریکا تهدید و خشونت علیه آزادی بیان را تحمل نمی‌کند.

وی افزود: وزارت خارجه با ضابطان قانون و دستگاه قضایی در این مورد همراه است و در ادامه تصمیم خواهیم گرفت که آیا اقدام دیگری نیز لازم است یا نه. 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۲
بنظر من ایران نیز باید هشدار بدهد. متاسفانه ما خیلی کم هشدار می دهیم. این جایگاه ما را در متضلزل نشان میدهد.
ما هم در پاسخ به گستاخي امريكا ، بايد اول پرچم امريكا رو پاره پاره كنيم و بعد آن را آتش بزنيم .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل