بازدید 46441
آخرین تحولات خاورمیانه؛

حواشی تأخیر سفر حیدرالعبادی به عربستان/ سخنان شدیداللحن اردوغان علیه ایران/ توزیع کارت ورود به بهشت توسط داعش/ ترور مفتی سعودی

دلایل تأخیر سفر حیدرالعبادی به عربستان و حرف و حدیث های آن، سخنان ضد ایرانی رجب طیب اردوغان، سلاح خطرناک قطر برای تنبیه امارات، ترور مفتی سعوی، توزیع کارت ورود به بهشت توسط داعش در عراق و شدت گرفتن تنش ها میان آمریکا و ترکیه، از جمله مهم ترین خبرها و تحولات 24 ساعت گذشته خاورمیانه بوده اند. در این میان، باید به خبر مرگ ابوبکر البغدادی و فرماندهان داعش در حمله هوایی روسیه نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۷۰۴۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 17 June 2017
دلایل تأخیر سفر حیدرالعبادی به عربستان و حرف و حدیث های آن، سخنان ضد ایرانی رجب طیب اردوغان، سلاح خطرناک قطر برای تنبیه امارات، ترور مفتی سعوی، توزیع کارت ورود به بهشت توسط داعش در عراق و شدت گرفتن تنش ها میان آمریکا و ترکیه، از جمله مهم ترین خبرها و تحولات 24 ساعت گذشته خاورمیانه بوده اند. در این میان، باید به خبر مرگ ابوبکر البغدادی و فرماندهان داعش در حمله هوایی روسیه نیز اشاره کرد.
 
به گزارش «تابناک»، وزارت دفاع روسیه، علاوه بر احتمال کشته‌ شدن بغدادی، اعلام کرد که حملات هوایی مسکو به رقه، پایتخت خودخوانده داعش در سوریه، در ماه می، ۳۰ فرمانده میدانی و ۳۰۰ عضو داعش را به هلاکت رسانده است.
 


جنگنده‌های سوخو ۳۴ و ۳۵ روسیه در ۲۸ ماه می به جلسه‌ای از فرماندهان داعش در شهر رقه حمله کردند و احتمالا ابوبکر البغدادی در همان جلسه کشته شده است
 
حرف و حدیث ها درباره دلایل دیرکرد سفر العبادی به ریاض
 
آن گونه که وزیر دولت سعودی در امور کشورهای خلیج فارس (سفیر اخراجی سعودی از عراق) گفته بود، نخست وزیر عراق باید چهارشنبه گذشته به ریاض می رفت، ولی هم اکنون خبرگزاری آلمان خبر داده که این سفر به درخواست دولت عراق به تعویق افتاده است.

هفته گذشته، ثامر السبهان، سفیر سابق سعودی در بغداد که به دلیل اهانت هایش به نمادهای مقدس از جمله مرجعیت و الحشدالشعبی از عراق اخراج شده است، گفت: روز چهارشنبه، سفر العبادی به ریاض و دیدارش با ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان انجام خواهد شد.
 
با این حال، دولت عراق در این مدت هرگز زمان دقیق برای انجام سفر تعیین نکرد تا اینکه روز پنجشنبه «د پ آ»، خبرگزاری آلمان به نقل از منابع دیپلماتیک در ریاض نوشت: سفر العبادی به عربستان که قرار بود روز چهارشنبه انجام شود، به درخواست بغداد و بنا به دلایل داخلی به تأخیر افتاده است.
 
این منابع به خبرگزاری آلمانی گفته اند، این دیدار به زودی در مکه مکرمه، شهر مقدسی که قرار است ملک سلمان ده روز آخر ماه مبارک رمضان را آنجا گذراند، انجام خواهد شد.
در این گزارش تأکید شده که دولت عراق اعلام نموده است، سفر به ریاض در چهارچوب یک تور منطقه ای از جمله سفر به کویت و ایران خواهد بود.
 
بسیاری از تحلیلگران و ناظران اوضاع منطقه و عراق اعتقاد دارند که تعویق سفر العبادی به ریاض، ناشی از نگرانی وی مبنی بر تفسیر آن است، به گونه ای که بیم آن دارد دولت سعودی از این سفر در اختلافات خود با قطر بهره برداری کرده و عراق را در صف متحدان خود با دوحه معرفی کند.
 
 حواشی تاخیر سفر حیدرالعبادی به عربستان/ سخنان شدید الحن اردوغان علیه ایران/ توزیع کارت ورود به بهشت توسط داعش/ ترور مفتی سعودی
 
سایت عراقی موازین نیوز در این خصوص از قول مسئولان عراقی نوشت: العبادی سفر خود را به ریاض به این دلیل به تأخیر انداخت تا از آن به عنوان موضع عراق در اختلافات میان سعودی و قطر تفسیر و تعبیر نشود.
 
جبار العبادی، نماینده نزدیک به العبادی در این خصوص گفته که قرار بود، سفر چهارشنبه انجام شود؛ اما به تأخیر افتاد چون عراق نمی خواهد از این سفر تفسیر غلط صورت گیرد و نشان دهد که عراق جانب یک طرف را علیه طرف دیگر گرفته است.
 
به گفته وی، العبادی می خواست با این سفر ضمن تلاش برای بهبود روابط بغداد ـ ریاض، به التیام شکاف های عمیق و اختلافات شیعه و سنی در عراق کمک کند.
 
برخی رسانه های عراقی نیز روز پنجشنبه فاش ساختند که طرف سعودی اصرار زیادی داشته است این سفر در همین ایام انجام شود و در حالی که بغداد از اعلام زمان دقیق سفر طفره می رفت، به نظر می رسد، ثامر السبهان، با اعلام روز چهارشنبه به عنوان زمان تعیین شده برای این سفر، قصد داشت العبادی را در عمل انجام شده قرار دهد.
 
حتی رسانه های سعودی طی روزهای دوشنبه تا چهارشنبه گذشته موضوعاتی همچون قطر و ایران را به عنوان محورهای اصلی سفر العبادی به ریاض عنوان کردند.
 
عراقی ها از بحران سعودی و قطر به عنوان تله ای یاد می کنند که اعتقاد دارند بغداد نباید به هیچ عنوان وارد آن شود، به طوری که با انتشار اولین خبرها در همان ساعات اول، برخی رسانه های منطقه ای، با تیترهایی اینچنینی به استقبال آن رفتند: «عراق وارد خط شکستن پشت قطر شد».
شاید از همین روی بود که العبادی در کنفرانس خبری روز سه شنبه گذشته خود در ارتباط با سفر به ریاض به صراحت گفت که این سفر هیچ ارتباطی به بحران سعودی، قطر نخواهد داشت.
 
سخنان ضد ایرانی اردوغان

رئیس جمهور ترکیه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، ایران را به «توسعه‌طلبی فارسی» در خاورمیانه متهم کرد.
 
«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه به ‌رغم به رسمیت شناختن نقش ایران و همکاری‌هایش در حل بحران‌های سوریه و عراق، تهران را به توسعه طلبی در خاورمیانه متهم و آن را محکوم کرد.

اردوغان طی مصاحبه با شبکه آرتی‌پی پرتغال گفت: «آیا سوریه صحنه بازی برای توسعه طلبی فرقه‌ای ایران است؟ بله هست. آیا عراق نیز چنین صحنه‌ای است (برای ایران)؟ بله هست. من این را توسعه طلبی فارسی می‌دانم تا توسعه طلبی فرقه‌ای. باید به طور خاص بگویم که من توسعه طلبی فارسی را محکوم می‌کنم.»
 
 حواشی تاخیر سفر حیدرالعبادی به عربستان/ سخنان شدید الحن اردوغان علیه ایران/ توزیع کارت ورود به بهشت توسط داعش/ ترور مفتی سعودی
 
وی با اشاره به همکاری ایران، ترکیه و روسیه در موضوع سوریه تحت مذاکرات «آستانه» تأکید کرد مشکلات در عراق نیز بدون ایران حل نشدنی است و کنار گذاشتن ایران از اقدامات برای پایان دادن به جنگ سوریه به نفع کسی نیست، زیرا دولت سوریه با ایران کار می‌کند.

به نوشته روزنامه «حریّت» رئیس جمهور ترکیه در این گفت‌وگوی تلویزیونی، بار دیگر از ایالات متحده و عربستان سعودی خواست به فرایند مذاکرات صلح سوریه در آستانه بپیوندند.

اردوغان درباره عملیات آزادسازی «رقه» از دست داعش به رهبری آمریکا نیز ضمن انتقاد دوباره از حضور نیروهای کُرد یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) در این عملیات، تصریح کرد: «می‌دانم که آنها (آمریکا) این سازمان را تروریستی نمی‌دانند و ترجیح می‌دهند دست در دست هم در عملیات رقه حرکت کنند.»

وی همچنین از تأسیس یک پایگاه هوایی جدید به دست آمریکا در نزدیکی شهر «کوبانی» در شمال سوریه خبر داد و مدعی شد، قرار است با استقرار نیروهای کُردی و آمریکایی، این پایگاه در آینده به دست ی.پ.گ کنترل شود.

رئیس جمهور ترکیه بحران پیش آمده برای قطر را توطئه‌ای علیه این کشور توصیف کرده و گفت: «...این کار درستی نیست...قطر کشوری است که بیشتر جمعیت آن مسلمان است و آنهایی که چنین نقشه‌ای علیه آنها اجرا می‌کنند نیز مسلمان هستند. امیدوارم عربستان رهبری خود را دوباره نشان داده و این بحران را تا قبل از عید فطر حل کند.»

اردوغان همچنین تأکید کرد، پایگاه نظامی ترکیه در قطر برای خدمت به ثبات و امنیت منطقه است و به زودی تعداد نیروهای ترکیه‌ای در آن افزایش خواهد یافت.
 
سلاح خطرناک قطر برای تنبیه امارات
 
خبرگزاری بلومبرگ آمریکا به ابزارهایی که قطر برای مجازات کشور امارات در زمینه اقتصادی در اختیار دارد، پرداخت.
 
این خبرگزاری، با اشاره به ابزارهایی که قطر برای مجازات کشور امارات در زمینه اقتصادی در اختیار دارد، نوشت: در صورت عدم دستیابی به توافقی برای حل و فصل اختلاف موجود میان دوحه و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس، ممکن است قطر صادرات گاز به امارات را قطع کند.

خبرگزاری اقتصادی بلومبرگ با کم اهمیت شمردن محاصره دوحه به دلیل وجود منافذ و بندرگاه های فراوان برای بهره برداری در تجارت خارجی قطر، پیش بینی کرد با تشدید این بحران بهای جهانی نفت افزایش پیدا کند.

این خبرگزاری خاطرنشان می کند، در صورت افزایش تنش، سلاح خطرناک قطر برای دفاع از خودش قطع صادرات گاز طبیعی به امارات از طریق خط لوله دلفین است. طرح گازی دلفین یک طرح مشترک میان قطر، امارات و عمان است.

این نخستین طرح انتقال گاز طبیعی تصفیه شده بین کشورهای خلیج فارس و بزرگ ترین مشارکت در زمینه انرژی در منطقه است که بیش از یک سوم نیاز امارات را تأمین می کند.

دبی در سال ۲۰۱۶، حدود ۱.۲۵ میلیون تن گاز طبیعی از دوحه وارد کرد که این رقم ۴۰ درصد از مجموع واردات گاز طبیعی آن است. مصرف کل گاز امارات در سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۳.۱۲ میلیون تن بود.
 
ترور مفتی سعودی
 
به گزارش تلویزیون المیادین، گروه تروریستی جبهه النصره از انفجار انتحاری در برابر مسجد ابوذر غفاری در شهر ادلب سوریه خبر داد.

بنا بر این گزارش، در این انفجار، یکی از همراهان عبدالله المحیسنی، مفتی سعودی جبهه النصره کشته شد و هنوز اطلاعی از سرنوشت خود المحیسنی در دست نیست.

المیادین همچنین افزود: مرکز رسانه ای گروه های مسلح در سوریه اعلام کرد، هدف از انفجار انتحاری امروز در برابر مسجد ابوذر غفاری شهر ادلب، ترور مفتی سعودی جبهه النصره بوده است.

بر اساس اعلام این مرکز، چند تن در این عملیات که با کمربند انفجاری صورت گرفت، کشته و زخمی شدند.
 
داعش بین عناصر خود «کارت ورود به بهشت» توزیع کرد
 
روز جمعه یک منبع امنیتی در استان نینوا اعلام کرد: گروه تروریستی داعش، نماز و خطبه های جمعه را در عموم مساجد منطقه تلعفر لغو و به عناصر خود برگه ای به نام «کارت ورود به بهشت» داد.

این منبع در گفت وگو با سومریه نیوز گفت: تروریست های داعش دلیل لغو نماز جمعه در منطقه تلعفر را مشخص نکرده اند.
 


این منبع افزود: داعش بین عناصر خود برگه کوچکی توزیع کرده و ورود بهشت و دستیابی به حوری بهشتی را به عناصر خود در صورت کشته شدن در درگیری های نظامی وعده داده است.
 
 شدت گرفتن بحران ترکیه و آمریکا
 
به گزارش خبرگزاری آلمان، دیشب وزارت امور خارجه ترکیه، با صدور بیانیه ای در این خصوص گفت: اقدام مسئولان امریکایی در صدور فرمان بازداشت محافظان ترک، نه مستقلانه است و نه واقع بینانه.

این وزارتخانه تصریح کرد، به سفیر آمریکا گوشزد کرده که این تصمیم مسئولان آمریکایی اشتباه و جانبدارانه و غیر قانونی است ... کشمکش در مقابل مقر سفیر ترکیه در واشنگتن حاصل ناتوانی مأموران امنیتی آمریکا در تدابیر ضروری بود.

در این بیانیه آمده است، اگر مقامات آمریکایی تدابیر مناسبی نظیر تدابیری که در زمان سفر هیأت های عالی رتبه در این سطح در نظر می گیرد، می اندیشید هرگز چنین اتفاقی نمی افتاد.

در این بیانیه همچنین تصریح شده است که پلیس آمریکا نزدیک شدن دو عنصر مشکوک را - که پرچم یک گروه تروریستی در دست داشتند - به سفارت ترکیه نادیده گرفته است.

همچنین اشاره شده که واشنگتن هیچ اقدام تنبیهی برای مأموران امنیتی که به محافظان «مولود چاووش اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه در مقابل سفارت حمله کرده اند، صورت نداده است. 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۹
انتشار یافته: ۴۰
سیاست اردوغان در همه جا اینه که هم از توبره بخوره هم از آخور
اردوغان حالش خوبه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
بله خوبه
اردوغان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
مرسی، تشکر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
به نظر که تعطیله
يكي نيست اين ار ار - دوغ - ان را خاموش كنه
بنده یک کارت ورود به جهنم میخاهم و یک حوری جهنمی.
داعش بین عناصر خود «کارت ورود به بهشت» توزیع کرد
بیانات اردوغان اگر چه در راستای حمله به ایران و ایران هراسی تلغی میشود ولی میتوان چنین بر داشت کرد که ترس ترکها از ایران که انرا تایید هم کرده است
بیانات اردوغان اگر چه در راستای حمله به ایران و ایران هراسی تلغی میشود ولی میتوان چنین بر داشت کرد که ترس ترکها از ایران که انرا تایید هم کرده است قدرت ایران در منطقه را به جهانیان اعلام کرده که دور از واقعیت نیست و تا کنون هیچ دولت مرد ایرانی این چنین قدرت ایران در منطقه را علنی ابراز نکرده است
اقای اردغان سرش تو آخور اسرائیله
توسعه طلبی ترکبه وعربستات انهم حمایت از ترورستهای داعش توسعه طلبی تیست؟اگر نیست پس چیست؟
اردوغان در مورد توسعه طلبی نئو عثمانی چرا حرفی نمی زنه؟
اردوغان گاه گاهی زنجیر پاره میکنه.
اردوغان حرف دلشو زده زده
دوست وهمسايه ايران بزرگ جناب آقاي اردوغان ارتباط ايران باكشورهاي دنيا بالاخص همسايگان حود بخصوص تركيه ابعادانساني واسلامي داشته وحضور همه جانبه ايران دراين ممالك بامجوزدولتهاي قانوني اين كشورها انجام وعلت قبول حضور ايران درمنطقه ازسوي كشورهاي مذكورصداقت درگفتاروعمل ايران رادركمك به اين كشورهادركمك به مبارزه باتروريستهاوحفظ تماميت ارضي آنهاراميرساند
عر عر عردوقان
اردوغان این دیکتاتور عقب افتاده اصلا نمیدونه چیکار میخواد بکنه بقول بچه ها اصلا نمیدونه با خودش چند چنده.
ایشان با اروپاه مشکل داره با امریکا مشکل داره با روسیه با سوریه عراق ایران.
در قاموس سیاسی نظام سلطه صداقت تا حدی که مضر نیست کاربرد دارد.
اردوغان مغرور که میخواد نو عثمانی را در منطقه پیاده کنه
ترکیه به برکت سیاستهای غلط خارجی خودش با ارمنستان عراق و سوریه و کشورهای همسایه دور و نزدیک به هم زده به جای اینکه از در وارد بشه از دیوار وارد کشور همسایه شده
این مردک باز شروع به عرعر کرد
اردوغان دچار حماقت مزمن شده
دیپلماسی لبخند ژکونت
لابد توسعه طلبی ترکی خوبه... پررو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
عالیه
آقای اردوغان - هنوز یادمون نرفته که شما نفت رو از تروریست های داعش که از عراق و سوریه دزدیده شده بود مفت می خریدید ....
واقعاٌ تعجب میکنم از کسانی که اسکل ، سران داعش میشوند. یعنی تا این حد میشه ،آدمها رو گول زد. کارت ورود به بهشت !!!!
اردوغان پاشا، به فكر امپراتوري عثماني هزاره سوم.
عزیزم المحیسینی مفتی سعودی نیست، فرمانده نظامی سعودی است!
مرگ بر پان ترک
مرگ بر تمام پانها
نمی دانم چرا شیعیان عراق پاسخ رئیس جمهور را نیم دهند . شیعیان عراق در این کشور در اکثریت هستند ولی به خاطر توسعه طلبی و انحصار طلبی سنی های اقلیت که از عربستان حمایت می شوند همیشه مظلوم واقع می شوند سهمشان از حکومت را به زور میگیرند همیهش هم ایران را متهم می کنند در حالی که اکثر کالاها و نیازهای شیعیان و محل درامدشان از زوار ایرانی وضعیتشان را به شدت بهبود بخشیده است . لازم است خود شیعیان عراق جواب رئیس جمهورشان را بدهند.
با سلام زیاد اردوغان و حرف های او را جدی نگیرید
اردوغانو هرکی پولش بده راخوب می بینه مثل صهیونیستهاال سعود/
اردوغان نه دیونه است نه پان ترک نه هیچی .
اردوغان ديوانه‌ای با آرزوهای بزرگ!!!
دراين جهان پرآشوب نه جماعت عرب قابل اعتماد است ونه ترك . ايران بايد راه خود را برود وبه آنچه مصلحت كشوراست عمل كند .
اردغان یکی از نوابغ بی شعوری وکودنی در عالم سیاسته که هیچی حالیش نیست میخواد وانمود کنه حالیشه
وقتي نيروي إيمان واخلاص رزمندگان ايران به رهبري سيد علي با توان بالآي نظامي تركيب شد اقتدارايران بيشتر مشخص شد ايران قدرت اول منطقه است هم قدرت نرم هم قدرت سخت ...ان تنصرالله ينصركم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر