بازدید 11237

دلیل محرومیت طولانی بانوان والیبالیست چیست؟

سه‌ساله، دو ساله و یک‌ساله، دلیل محرومیت: ایجاد حاشیه نامناسب در مسابقات قهرمانی تایلند؛ این‌‌ خبری است که دیروز در فضای مجازی پیچید؛ خبری که فدراسیون والیبال ایران علیه شقایق شفیع، نگین شیرتری و منا رمضانی منتشر کرد.
کد خبر: ۷۰۴۳۶۹
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰ 17 June 2017
سه‌ساله، دو ساله و یک‌ساله، دلیل محرومیت: ایجاد حاشیه نامناسب در مسابقات قهرمانی تایلند؛ این‌‌ خبری است که دیروز در فضای مجازی پیچید؛ خبری که فدراسیون والیبال ایران علیه شقایق شفیع، نگین شیرتری و منا رمضانی منتشر کرد.
 
به گزارش تابناک ورزشی،در این خبر آمده که این سه بازیکن که به دومین دوره مسابقات قهرمانی زنان زیر 23 سال در شهر ناخون راتچاسیمای تایلند اعزام شده بودند، به‌علت ایجاد حاشیه‌های نامناسب به نشست فوق‌العاده کمیته انضباطی دعوت شدند. نتیجه جلسه این کمیته، سه سال محرومیت برای شفیع، دو سال شیرتری و یک سال برای رمضانی بود.
 
فدراسیون، توضیحی درباره این حاشیه‌های نامناسبی که این سه ایجاد کرده‌اند، نداده است اما همین واژه‌ «حاشیه‌های نامناسب» و محرومیت سنگین سه سال تا یک سال برای سه دختری که هنوز در رده سنی جوانان بازی می‌کنند، کافی بود ذهن‌ها تا بدترین‌ جاها برود و به بدترین اتفاقات فکر کند. دیروز سؤال همه این بود که این سه نفر چه‌کار کرده‌اند که کمیته انضباطی فدراسیون مجبور شده جلسه فوری تشکیل دهد و این محکومیت‌های سنگین را برای آنها در نظر بگیرد و مهم‌تر اینکه جرم آنها چه بوده که فدراسیون حتی حاضر نیست کوچک‌ترین توضیحی درباره آنها بدهد؛ به‌ویژه اینکه کمیته انضباطی فدراسیون والیبال به مهربان‌ترین کمیته‌های انضباطی معروف است.
 
لیگ امسال و اتفاقاتش را کمتر کسی فراموش کرده است، درگیری سعید معروف با فرهاد شاه‌میری، داور بین‌ا‌لمللی، درگیری بازیکنان بیشتر تیم‌ها با مربیان و داوران و مسئولان تیم‌ها، درگیری‌هایی که ملی‌پوشان با مربیان در اردوها داشته‌اند و از همه بدتر فحاشی‌هایی که بارها بعضی از بازیکنان نامی در راهروهای فدراسیون علیه مسئولان فدراسیون به‌راه انداخته‌اند و... برای هیچ‌یک از این اتفاقات، کمیته انضباطی جلسه نه فوری و نه غیرفوری تشکیل نداده است، حتی اگر بارها خیلی‌ها معترض شده‌اند که باید با بازیکن‌سالاری و برخورد بد بازیکنان برخورد شود.
دلیل محرومیت طولانی بانوان والیبالیست چیست؟ 
فدراسیون، توضیحی درباره این ایجاد حاشیه‌های نامناسب نمی‌دهد ولی فارس به نقل از منابعی که دارد، دلیل را این‌طور توضیح داده: «همه‌چیز از بازی ایران و چین‌تایپه شروع شد؛ زمانی که نگین شیرتری به تلفن‌های کادر فنی پاسخی نداد و یک ساعت قبل از بازی همه‌چیز به‌هم ریخت.» شیرتری، پاسور تیم است که روز بازی در سالن بدنسازی با بقیه تمرین کرده ولی قبل از بازی به تلفن‌ها جواب نداده. او گفته بیمار است و نمی‌تواند بازی کند. پاسور دوم حین بازی مصدوم شده و تیم به مشکل خورده. موقع برگشت تیم به هتل، خبری از بیماری شیرتری نبوده و کادر فنی مدعی شده که او تمارض کرده. داستان شفیع و رمضانی هم بدتر از این نیست. گفته می‌شود آنها هم به‌خاطر مشکلات شخصی با هم درگیر شده‌اند. تمارض به بازی‌نکردن و درگیری به‌خاطر مسائل شخصی، این محرومیت‌های سنگین را در پی دارد؟ که اگر این‌طور باشد باید والیبال مردان را تعطیل کرد. این سه بازیکن، اشتباهاتی داشته‌اند و خلافی مرتکب شده‌اند ولی محرومیت آنها، متناسب با جرمی است که مرتکب شده‌اند؟
 
با اخباری که فارس داده و نزدیکان به تیم هم آن را تأیید می‌کنند، به‌نظر که متناسب نمی‌رسد. خود دختران سکوت کرده‌اند و توضیحی درباره اینکه در تایلند چه اتفاقی افتاده است، نمی‌دهند. گفته می‌شود آنها منتظر رأی تجدیدنظر هستند. بااین‌حال، افرادی که در تایلند بوده‌اند، بیشتر از چیزی که فارس گزارش کرده‌، نمی‌گویند. آنها مدعی‌ هستند دلیل اصلی همه این اتفاقات، اختلافی است که این سه بازیکن با سرمربی تیم داشته‌اند و با او درگیر شده‌اند.
 
جمشید حمیدی، کارشناس والیبال در نقد این حکم با «وقایع‌اتفاقیه» صحبت کرده است و می‌گوید اتفاقات تایلند، بیشتر از یک درگیری ساده نبوده: ‌«من در تایلند نبوده‌ام و نمی‌توانم نظر بدهم ولی با خانم سلیمانی، یکی از مربیانی که همراه تیم بوده، صحبت کردم. او می‌گوید بازیکنان به آسیب‌دیدگی تمارض کردند و در بازی حاضر نشدند. این موضوع قابل بررسی است ولی حکمی که برای آنها صادر شده، منصفانه نیست. ما در والیبال مردان، بازیکنانی داشتیم که به سمت مربی توپ پرتاب کردند، بدترین و ناشایست‌ترین رفتارها را در قبال مسئولان و مربیان داشتند ولی نه کمیته انضباطی رفتند و نه محروم شدند. این سنگین‌ترین محرومیتی است که من در تاریخ والیبال ایران دیده‌ام.»
 
انتقاد حمیدی و دیگر منتقدان این حکم، به نوع انتشار خبر فدراسیون هم هست: «این سه نفر اگر رفتاری بدتر از این هم کرده باشند، فدراسیون نباید خبر محرومیتشان را این‌طور منتشر می‌کرد. حساسیت درباره اتفاقاتی که برای زنان می‌افتد، زیاد است. فدراسیون هیچ توجهی به این موضوع نداشته و حرمت و احترام این سه دختر را نگه نداشته است. وقتی از واژه مسائل اخلاقی استفاده می‌کنیم، باید به پیامدهای آن هم فکر کنیم. این دختران مثل بچه‌های خود ما هستند. فدراسیون باید از سرپرست تیم توضیح می‌خواست که چه چیزی باعث بروز این مشکلات شده. این رفتارها دلیل دارد و وقتی تیم روان‌شناس ندارد و بازیکنان قبل از بازی‌ها و سفرهای خارجی توجیه نمی‌شوند، می‌شود منتظر چنین اتفاقاتی هم بود.»
 
بازیکنان محروم و کسانی که این حکم را سنگین و غیرمنصفانه می‌بینند، در انتظار حکم تجدیدنظر هستند و البته بیشتر در انتظار توضیحات کامل فدراسیون درباره این اتفاق.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر