بازدید 55086
۸
«تابناک» همه شنیده‌ها درباره کابینه دوازدهم را بررسی کرد؛

از میدان‌داری جهانگیری برای تشکیل کابینه دوازدهم تا چهره‌های جدید دولت روحانی

برخلاف چینش کابینه یازدهم که «حسن روحانی» جز به جز و موبه مو رزومه مدیران پیشنهادی را وارسی می کرد؛ این بار اما برخی شنیده ها حاکی از آن است که «اسحاق جهانگیری» برای تشکیل کابینه دوازدهم میدان داری می کند و می گویند که قرار است او لیست وزیران و مدیران ارشد پیشنهادی را در قالب طرحی به رئیس جمهور ارایه کند .
کد خبر: ۷۰۴۴۳۰
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰ 17 June 2017

انجام تغییرات جدی در ترکیب کابینه دوم «حسن روحانی» قطعی است، هم به دلیل کاهش میانگین سنی کابینه و هم به دلیل جنس مدیریتی وزرا. نزدیکان رئیس جمهور می گویند تلاش برای یکدست کردن کابینه دوازدهم از حیث مدیریتی نه به لحاظ گرایش سیاسی، جزو مهمترین گام های روحانی خواهد بود و آنچه این احتمال را تقویت می کند، همراهی مجلس با دولت است .

به گزارش «تابناک»، این روزها هرچه به زمان آغاز به کار دولت دوازدهم و پایان عمر دولت یازدهم نزدیک می شویم، گمانه زنی‌ها درباره ترکیب کابینه دوم روحانی به خبر تاپ رسانه ها بدل می شود و آنطور که «محمدعلي نجفي» مشاور رئيس‌جمهور هم درباره تغییرات احتمالی کابینه گفته، « ٥٠ درصد کابينه فعلي تغيير خواهد کرد.» البته نجفی مشخص نکرده است که این تغییرات 50 درصدی شامل جابه جایی ها هم خواهد شد یا اینکه 50 درصد کابینه کلا عوض می شود.

شنيده‌ها حاكي از آن است كه براي هم‌انديشي در‌اين‌باره، جلساتي با حضور رئيس دولت اصلاحات، چهره‌هاي اصلاح‌طلب و چند نماينده از دولت تشکيل شده است. در اين جلسات درباره اينکه تغييرات کابينه حول چه وزارتخانه‌هايی مي‌چرخد، بحث شده است. همچنين درباره گزينه‌هاي که مي‌توانند جايگزين وزراي فعلي باشند؛ هم صحبت شده است. البته هنوز مشخص نیست که این جلسه با نظر «حسن روحانی» تشکیل شده است یا طیف اصلاح طلب کابینه مسائل و موضوعات مورد نظر خود را در چنین جلساتی دنبال می کنند؟

فهرست کابینه دوازدهم در دستان جهانگیری

برخلاف چینش کابینه یازدهم که «حسن روحانی» جز به جز و موبه مو رزومه مدیران پیشنهادی را وارسی می کرد؛ این بار اما برخی شنیده ها حاکی از آن است که «اسحاق جهانگیری» برای تشکیل کابینه دوازدهم میدان داری می کند و می گویند که قرار است او لیست وزیران و مدیران ارشد پیشنهادی را در قالب طرحی به رئیس جمهور ارایه کند .

«اسحاق جهانگیری» در انتخابات اردیبهشت ماه در همراهی با «حسن روحانی» سنگ تمام گذاشت به همین دلیل هم در ماموریت چینش کابینه به عنوان معتمدترین گزینه روحانی همه اسامی که از سوی احزاب و گروه های سیاسی به سمت پاستور روانه می شود را گردآوری می کند .

بر اساس آمار و اخباری که پیرامون تشکیل کابینه دوازدهم این روزها از پاستور به بیرون درز می کند، قرار است جهانگیری با بررسی رزومه های سیاسی- مدیریتی ارایه شده طرح نهایی کابینه را برای تایید به روحانی ارائه کند تا رئیس جمهور تصمیم نهایی را برای چینش کابینه اتخاذ کند.

آخرین گمانه زنی ها از کابینه جدید روحانی

گمانه زنی ها درباره کابینه مدتی است به نقل محافل خبری بدل شده داغ‌ترینش از آمدن «علی اکبر نا طق نوری» به کابینه دوازدهم خبر می دهد. آنچه سبب تقویت این شایعه شده این است که پس از استعفای ناطق نوری از دفتر بازرسی دفتر مقام معظم رهبری، او در افطاری با «حسن روحانی» که البته «سید محمد خاتمی، سید حسن خمینی و اسحاق جهانگیری» نیز در آن حضور داشتند، حضور یافت. این حضور مقدمه طرح این شایعه جدید است.

همان روزها برخی خبرگزاری های نوشتند ناطق نوری به عنوان یک گزینه جدی برای معاون اولی مطرح است. در این خبر آمده بود که با تقویت احتمال رفتن «اسحاق جهانگیری» به شهرداری تهران در دوره جدید، احتمال معاونت اولی حجت‌الاسلام ناطق نوری در دولت دوازدهم نیز قوت گرفته است، اما علی‌رغم حمایت جدی آقای ناطق نوری از روحانی در انتخابات ریاست ‌جمهوری و نزدیکی بیش از پیش وی به رئیس‌جمهور منتخب، گفته می شود که تاکنون «حسن روحانی» برای حضور وی در جایگاه معاون‌اولی موافقت قطعی نداشته است. این خبر البته با هیچ واکنشی از سمت دولت یا ناطق نوری مواجه نشد.

در کنار شایعه حضور ناطق نوری در پاستور، گمانه زنی های دیگری درباره کابینه دوازدهم به گوش می رسد از جمله اینکه شنیده می شود محمد ستاري‌فر و مرتضی بانک گزينه‌هاي وزارت تعاون، کار و تأمين اجتماعي هستند و محمدعلي نجفي اصلی ترین گزینه برای وزارت آموزش و پرورش.

برخی می گویند عباس آخوندي، وزير راه ‌و‌شهرسازي از گزينه‌هايي است که موافقان و مخالفان جدي دارد؛ با‌اين‌حال تا زمانی که بنا به تفکيک وزارتخانه تحت مدیریت او بود، آخوندي همچنان از گزينه‌هاي احتمالي وزارت مسکن و شهرسازی جدید بود، اما حال که مجلس قرار است این طرح را به صورت یک فوریت بررسی کند با توجه به اینکه این تفکیک به زمان معرفی کابینه دوازدهم به مجلس نخواهد رسید اکنون از «محمد سعيدنژاد» معاون آخوندی در وزارت راه و شهرسازی، «علی عبدالعلی زاده» وزیر مسکن و شهرسازی دولت خاتمی و «علي افشاني» استاندار فارس به عنوان گزينه‌هاي احتمالي وزارت راه‌ و‌شهرسازي نام برده می شود.

از سوی دیگر نیز شنیده‌ها حاکی است که «حسن قاضي‌زاده‌هاشمي» وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی - چنانچه خودش بخواهد از حضور در کابينه دوازدهم انصراف بدهد - ظفرقندي و حريرچي (معاون قاضي‌زاده) ازجمله گزينه‌هاي احتمالي و جايگزين او خواهند بود.

این گمانه زنی ها در برخی موارد رنگ و بوی خبری هم بخود گرفته اند، مثلا «ابوالفضل سروش» عضو فراکسیون امید هفته پیش با انتشار مطلبی با عنوان «فهرست احتمالی بعضی از اعضای کابینه دوازدهم» در کانال تلگرامی اش نوشته بود.

محمدجواد ظریف؛ گزینه احتمالی وزارت خارجه، علی‌اکبر صالحی؛ گزینه احتمالی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، محمدعلی نجفی؛ گزینه احتمالی وزیر آموزش و پرورش. اسحاق جهانگیری؛ گزینه اصلی احتمالی معاون اولی رئیس‌جمهور. مسعود پزشکیان؛ گزینه دوم احتمالی معاون اولی رئیس‌جمهور. فرجی دانا و ستاری و میرزاده؛ گزینه‌های احتمالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. محمود واعظی و جمشید انصاری: گزینه‌های احتمالی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، میرزاده؛ گزینه احتمالی معاون اجرایی رئیس‌جمهور، امیری، مجید انصاری و رحمانی‌فضلی: گزینه‌های احتمالی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور.

** کدام دولتمردان با کابینه خداحفظی می کنند

«محمد باقر نوبخت» از معاونت رئیس جمهور و ریاست سازمان برنامه و بودجه و شاید سخنگويي دولت، «عبدالرضا رحمانی فضلی» از وزارت کشور، «محمد فرهادی» از وزارت علوم، «فخر الدین دانش آشتیانی» از وزارت آموزش‌و‌پرورش، «محمد نهاوندیان» از رياست دفتر رئيس‌جمهوري، «محمد رضا نعمت زاده» از وزارت صنعت، معدن و تجارت و «عباس آخوندی» از وزارت راه ‌و‌شهرسازي از جمله دولتمردانی هستند که قطعا از سمت های فعلی شان خدا حافظی خواهند کرد . اما اینکه هر کدام در کدام پست و سمت جدید بازهم راه شان به پاستور باز شود اطلاع زیادی در دست نیست جز اینکه نوبخت به عنوان گزینه احتمالی ریاست دفتر رئیس جمهور، رحمانی فضلی به عنوان معاون اجرایی یا معاون پارلمانی رئیس جمهور و نهاوندیان به عنوان وزیر احتمالی صنعت، معدن و تجارت حضورشان در کابینه دوم روحانی جدی و قطعی است.

** تقویت جایگاه شریعتمداری و نزدیکانش در دولت دوازدهم

در این میان «محمد شريعتمداري» رئيس ستاد انتخاباتي روحاني، به عنوان وزیر احتمالی کشور یا وزیر احتمالی صنعت، معدن و تجارت و همچنين رياست دفتر رئيس‌جمهور پيشنهاد شده است.

علاوه بر شريعتمداري، «محمدباقر نوبخت» که به نظر می رسد جدی تر از سایر گزینه باشد، «مرتضي بانک»، معاون سرپرست کل نهاد رياست‌جمهوري و «محمود واعظي»، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات هم از ديگر گزينه‌هايي هستند که به‌جاي نهاونديان پيشنهاد شده‌اند. چهره‌هايي که هر سه از اعضاي ارشد حزب اعتدال و توسعه به شمار مي‌آيند.

** از معاونت زنان تا وزارت آموزش و پرورش

«شهيندخت مولاوردي» معاون امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري، از جمله چهره‌هاي زن دولت يازدهم است که اخیرا نام او نیز به عنوان گزينه پيشنهادي وزارت آموزش ‌و ‌پرورش مطرح شده است و احتمال دارد جانشين «فخرالدين دانش‌آشتياني» شود. البته با توجه به اینکه «محمدعلی نجفی» اصلی ترین گزینه برای وزارت آموزش و پرورش است و احتمالا او به دلیل بیماری نتواند این مسئولیت را قبول کند، هیچ بعید نیست که وزارت آموزش و پرورش پس از تلاش ناکام احمدی نژاد برای معرفی یک وزیر زن برای وزارت آموزش و پرورش، اینبار با همراهی مجلس اولین وزیر زن در وزارت آموزش و پرورش را پس از انقلاب اسلامی ببینیم.

در کنار وزارت آموزش و پرورش شنیده شده است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز یک بار دیگر «رضا فرجي‌دانا» را بر کرسی مدیریتی خود ببیند. او پیش از این یک بار مدتی در وزارت علوم کرسی دار وزارت بود، اما به دلیل آنچه مجلس وقت آن را «برخی انتصابات» و همچنین بحث «لغو بورسیه‌هایی در دولت گذشته» خواند، او را استیضاح کرده و اعتماد خود را فرجی دانا پس گرفتند. اکنون او که مشاور رئیس جمهور در امور علمی و آموزشی است بار ديگر از گزينه‌هاي پيشنهادي وزارت علوم است و ممكن است جايگزين «محمد فرهادي» شود.

**چه کسانی قربانی جوانگرایی کابینه می شوند؟

در کنار همه گمانه زنی هایی که شرح شان رفت، تأکید روحانی بر جوانگرایی و تغییر میانگین سنی کابینه با این موضوع که میانگین اعضای دولت ۵ سال جوان تر خواهد شد، این پرسش را ایجاد می کند که کدام یک از دولتمردان کابینه یازدهم در کابینه دوازدهم به دلیل شعار جوانگرایی که رئیس جمهور داده است، میدان را ترک می کنند و از حضور در دولت دوازدهم باز می مانند؟

قطعا «محمد رضا نعمت زاده» وزیر صنعت و معدن، نخستین گزینه ای خواهد بود که اذهان را متوجه خود خواهد کرد. نعمت‌زاده، مسن ترین عضو کابینه یازدهم است. وی پیش از انتخابات گفته بود که می خواهد عرصه را به جوان‌ترها واگذار کند و البته این روزها زمزمه هایی هم درباره کنار رفتن او از جمع اعضای دولت به گوش می رسد؛ بنابراین، یکی از گزینه های تغییر کابینه احتمالا او باشد.

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت هم 66 سال دارد. او در کنارعلی اکبر صالحی و مجید انصاری که 66 و 61 ساله هستند، سه معاون کهنسال روحانی به شمار می روند که باید دید رئیس‌جمهور آنها را هم برای جوانگرایی در دولت بعد کنار خواهد گذاشت یا خیر؟ شنیده شده است که احتمال ایجاد تغییراتی در سازمان انرژی اتمی برای دولت دوازدهم وجود دارد.

اکبر ترکان، دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، محمد فرهادی وزیر علوم، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، محمود واعظی وزیر ارتباطات و ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی جزو مسن های کابینه یازدهم هستند و بعید نیست قرعه به نامشان بیفتد و جزو تغییرات کابینه دوازدهم و دولت دوم حسن روحانی باشند.

بازار گمانه زنی ها درباره ترکیب کابینه دوازدهم تا اعلام خبر رسمی در این باره در رسانه ها داغ خواهد بود. هرچه به زمان معرفی کابینه به مجلس نزدیک شویم نیز این احتمالات قوت و قدرت می گیرد. به هر روی باید منتظر ماند و دید که روحانی برای کابینه دومش چه استراتژی اتخاذ کرده است ؟

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۰
انتشار یافته: ۸
با تغییر در دولت گشایشی ایجاد نخواهد شد
درود بر جهانگیری قهرمان
امیدواریم وزیر پزشکان تغییر کند و کسی جایگزینش شود که به بخش بهداشت توجه کند تا سایه شوم بسیاری از بیماریها و مرگها را در جامعه نبینیم
نعمت زاده به تنهایی 5 سال میانگین عمر کابینه را افزایش داده است
آقای زنگنه هم بهتره برن .
تو رو خدا کرباسیان را هم عوض کنند با این انتخاب هایی که برای انتخاب مدیران گمرک میکند ما بدبخت شدیم
وزارت نیرو را نجات دهید از بی تدبیری.
نه به حجتی هم برای وزارت هم برای شهرداری تهران
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار