بازدید 23597

یک و نیم میلیون متر مربع جنگل،قربانی سیمان مازندران؛ پاسخ مسئولان: طبیعی است،موضوع جدیدی نیست!

هرچند تصاویر ماهواره ای و محاسبات انجام شده، به خوبی حجم بالای تخریب جنگل های هیرکانی را نشان می دهد و هیچ حرف و حدیثی در این رابطه نمی ماند، سخن مسئولان کارخانه سیمان مازندران در این باره قابل تأمل است...هرازگاهی اعتراضاتی در این باره می شود که هر بار نیز مسئولان محیط زیست به منطقه می آیند و مسائل را بررسی می کنند، ولی چون مورد خاص و غیر طبیعی وجود ندارد، تا کنون مشکلی نیز پیش نیامده است.
کد خبر: ۷۰۴۷۸۰
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۴ 18 June 2017
تخریب بیش از یک میلیون و پانصد هزار مترمربع جنگل توسط کارخانه سیمان مازندرانخسارات حاصل از فعالیت های صنعتی را باید از جمله مهم ترین خسارات زیست محیطی قلمداد کرد که در سال های اخیر به محیط زیست شمال کشور تحمیل شده است؛ خساراتی که در پس آن منافع مادی فراوانی نهفته و شاید همین منافع، امکان مقابله مؤثر را از نهادهای مسئول گرفته است. مثل بخش اعظمی از جنگل های هیرکانی استان مازندران که قربانی توسعه کارخانه تولید سیمان شده و اعتراض قابل توجهی را از سوی مسئولان در پی نداشته است.

به گزارش «تابناک»؛ جنگل های هیرکانی که در نوار ساحلی شمال ایران زینت بخش این خطه از کشور است و قدمت گونه های گیاهی و جانوری اش به دوره سوم زمین شناسی می رسد، این روزها تحت تأثیر فعالیت های مخرب انسانی حال و روز خوشی ندارد. جدا از فعالیت های عمرانی و گردشگری که به این جنگل ها آسیب جدی وارد کرده است، خسارات ناشی از فعالیت های صنعتی نیز داستان دیگری است که رفته رفته به انهدام این جنگل ها کمک می کند.

یکی از  مهم ترین اقدامات صنعتی که در سال های گذشته و در دل جنگل های هیرکانی در شهرستان نکا از توابع استان مازندران دنبال شد، توسعه فعالیت های کارخانه سیمان است که بدون توجه به گونه های گیاهی و جانوری منطقه، روز به روز بر دامنه فعالیت های خود افزود و ابعاد جدیدی از خسارات زیست محیطی را آشکار کرد.

کارخانه سیمان مازندران که با هدف تولید انواع سیمان و فراورده های سیمانی در سال 1353 در شهرستان نکا تأسیس شد، در سال 1360 فعالیت تولیدی خود را آغاز کرد و در سال های پس از آن نیز رفته رفته بر دامنه فعالیت و میزان تولید خود اضافه کرد و در سال 1391 رتبه سوم صادرات سیمان کشور را از آن خود کرد.

مسئولان این کارخانه در کنار سایر مسئولان استانی، سرخوش از افزایش راندمان کاری و تولیدی شرکت سیمان مازندران روز به روز بر دامنه فعالیت های آن افزودند و با هدف کسب سود بیشتر دست به تخریبی در جنگل های هیرکانی زدند که جبران آن اگر غیر ممکن نباشد، بسیار دشوار است.

به گفته منابع محلی، در مجاورت کارخانه سیمان استان مازندران از دیرباز جنگل های انبوهی وجود داشته که در اثر فعالیت های تولیدی در کارخانه و رفت و آمد بیش از حد ماشین های سنگین در منطقه، اکنون دیگر نشانی از آنها نیست و به تپه هایی از خاک تبدیل شده است.

از سویی انفجارهای متعدد که در معدن این کارخانه سیمان رخ می دهد، گونه های جانوری فراوانی را که از دیرباز در ارتفاعات زرندین مازندران زندگی می کردند از محل زندگی شان فراری داده و این بخش از استان را از حیات گونه های جانوری محروم کرده است.

بررسی تصاویر ماهواره ای کارخانه سیمان مازندران و مناطق حاشیه ای آن به خوبی حجم بالای تخریب جنگل های هیرکانی را در این منطقه نشان می دهد که نشانه هایی از توسعه این فضا نیز هست.


هرچند تصاویر ماهواره ای که از این منطقه گرفته می شود، به خوبی گویای حجم بالای تخریب جنگل ها هست و هیچ حرف و حدیثی در این رابطه نمی ماند، سخن مسئولان روابط عمومی کارخانه سیمان مازندران در این باره قابل تأمل است.

هاشم زاده یکی از روابط عمومی کارخانه سیمان درباره خسارات زیست محیطی این کارخانه و واکنش مسئولان سازمان محیط زیست به «تابناک» گفت:  هر از گاهی اعتراضاتی در این باره انجام می شود که هر بار نیز مسئولان محیط زیست به منطقه می آیند و مسائل را بررسی می کنند، ولی چون مورد خاص و غیر طبیعی وجود ندارد، تا کنون مشکلی پیش نیامده است.

این مسئول روابط عمومی تأکید کرد: تصاویر ماهواره ای و عکس هایی که شما به آن استناد می کنید، مرتبط با معدن کارخانه است که موضوعی طبیعی است و چیز جدیدی نیست.

برای اینکه سخنان این مسئول کارخانه سیمان و واکنش محیط زیست استان مازندران را مبنی بر غیر طبیعی نبودن شرایط بررسی شود، کافی است، مقایسه ای ساده بین مساحت این جنگل زدایی با مساحت زمین فوتبال شهرستان نکا انجام شود؛ مقایسه ای که به خوبی نشان می دهد، در سال های گذشته، چند ده برابر یک زمین فوتبال در منطقه زرندین شهرستان نکا جنگل نابود شده است.

تعیین مساحت دقیق حجم جنگل های نابود شده نیز رقم عجیب و نگران کننده ای است که نشان از تخریب بیش از یک میلیون و پانصد هزار مترمربع جنگ بر اثر فعالیت تنها یک کارخانه سیمان در استان مازندران دارد؛ موضوعی که به گفته مسئول روابط عمومی استان مازندران مهم نیست و مسئولان محیط زیستی این استان نیز تاکنون به آن ورود جدی نداشته اند. 



نکته مهمی که با اشاره به کارخانه سیمان مازندران و خسارات زیست محیطی آن می توان اشاره کرد این است که این رخداد تنها منحصر به این کارخانه نیست و بیشتر فعالیت های صنعتی و کارخانه ای کشور با چنین مشکلی رو به رو هستند.

در آغاز فعالیت انواع و اقسام تعهدات کتبی مبنی بر  رعایت ملاحظات زیست محیطی و عدم ایجاد خسارت به زیستگاه حیوانات داده می شود و در ادامه، بخش زیادی از تعهدات بر زمین می ماند و آنچه در عمل رخ می دهد، تخریب محیط زیست است.

داستان تلخ آثار کارخانه سیمان مازندران بر جنگل های هیرکانی و تصاویری که از آن منتشر می شود، درس عبرتی است برای کسانی که بنا دارند، چنین فعالیت هایی را در مناطق حساس کشور آغاز کنند یا ادامه دهند.

جدا از اینکه مسئولان محیط زیست استان مازندران باید به افکار عمومی منطقه پاسخ دهند که به چه دلیل از کنار چنین حجمی از خسارت به سادگی می گذرند، فعالین صنعتی نیز باید پیامدهای مخرب این کارخانه را در فعالیت های خود به عنوان درس عبرت مورد توجه قرار دهند.

از سوی دیگر، مسئولان کارخانه سیمان مازندران نیز ضروری است با پذیرش خسارات وارده به محیط زیست، بخشی از سود حاصل خود را که از توسعه فعالیت های این کارخانه به دست می آید، به احیای جنگل های تخریب شده اختصاص دهند و ضمن پرهیز از تخریب جدید، به جبران خسارات وارده بپردازد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۳۸
شرم اوره
حیف است. و چه درد آور است قصه پر غصه نابودی جنگلهایمان
باید نشست گریست گریست
حالا درد می کشم از مردمان گرسنه و تشنه جنوب که به خاطر قطع تنها چند شاخه بلوط برای سوخت زمستانه شان بارها جریمه شان کردم...
ببخش مرا جنگل نشین روستایی ...
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
....خانم ابتکار خبر نداره وگرنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
lمسئولین بی کفایت ، بیسواد ونابودگر منافع ملی بخاطر منافع شخصی وگروهی ....
تنها سیمان نکا نیست، افتضاحی که نیروگاه نکا با مصرف بی رویه مازوت به عنوان سوخت به بار آورده نیز جای بررسی علمی و دقیق دارد...
خدا بهت خیر بده تابناک ، حداقل برا یکبار هم که شده ما یه صدایی از این تخریب عظیم شنیدیم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
منم تعجب کردم ... از بچگی تو جاده ساری قائمشهر که میرفتیم میومدیم تپه های سمت راست از قائمشهر پر بود از جنگل .. الان دیگه هیچ چیزی از اون جنگل ها نمیبینی . خیلی جالبه بدونین که بیشترش میره سمت استانهای دیگه . مثلا کارخانه چوب بستنی تو زتجان
زیباترین جنگل های جهان به خاطر طمع انسان نابود میشود
من از نزدیک دیدم واقعا اشک ادم در میاد دقیقا چن کیلومتر بالاتر محل زندگی خرس و پلنگ هسش تازه رودخانه نکا هم از بقل کارخونه سیمان رد میشه چن سالیه دیگه از تعداد ماهی ها خیلی کم شده
آقای روحانی پس کجا تشریف دارند؟ آقای روحانی مردم خیلی هم از شما دل خوشی ندارند! و فقط از ترس رقیب شما به شما رای دادند! پس خیلی هم به آراتون ننازید!
روز به روز قدم جدیدی برای نابودی این کشور بر می داریم.
اکثر این شرکتها و پیمانکاران وابسته به نهادهای ؟ هستن
این یعنی کشتن یک کشور و مصوبین آن باید اعدام شوند.
باید دید اگر این کارخانه مجوز لازم برای تاسیس از سازمان محیط زیست دارد ، این مجوز بر چه اساسی بدون توجه به تاثیرات محیط زیستی این صنعت صادر شده است.
اونوقت جوانان شمالی کجا کار کنند؟
وقتی زاد و ولد بدون پایه اقتصادی باشه دولت ها مجبورند برای لقمه ای نان طبیعت را نابود کنند
وقتی میگوییم زاد و ولد کنید همین هم میشه اگر سوییس هم بود نابود میشد
درد بسیار هست
من از تابناک خواهش میکنم یک پیگیری کنید ببینید آیا در مناطق شرقی استان مازندران و در جنگل هایی که در نزدیکی شهرها وجود دارد زمین خواری و کم شدن جنگل ها وجود دارد؟و اگر هست تا چه میزان است؟چون معمولا من که هروقت از بحث های محیط زیستی استان مازندران در خبرها شنیدم بیشتر در مورد بخش غربی استان مازندران بوده.
همچنان مشغول رکورد زدنیم
یا فیلم جزیره آهنی افتادم اینها آمده اند تا هر آنچه داریم ببرند و هر چه نتوانستند خراب کنند.
زاد و ولد الکی نابودی طبیعت
بنده زمانی که پیام دادم و خبر بریدن درختان 400-500 ساله ساری و نکا و بهشهر رو به خود شما تابناک اطلاع دادم، هیییچ پاسخی ندادید. نتیجه این بی توجهی ها هم شد نابودی بیش از پیش تنها نقطه سرسبز کشورمون. کشورهای بزرگی مثل کانادا با داشتن سرزمینی سرسبز و ذخایر عظیم درختان، بعضا وارد کننده چوب هستند اما سرزمین ما با اینکه بیش از 90% نواحیش رو نواحی بیابانی و شن زار تشکیل میده چشممون به همین 4 تا دار و درختی هست که داریم و مسئولانمون در این توهم سیر میکنن که با قطع این درختان جلوی واردات رو گرفتن. در کشورهای اروپائی با اینکه سرزمین هایی کاملا سرسبز رو شاهد هستیم، در کناره جاده ها حتی بذر علف پاشیده میشه تا خاک خاصیت مرغوبیش رو از دست نده و حاصلخیز باقی بمونه. برای کچل نشدن خاک حتی کناره جاده ها هم بذر علف پاشیده میشه. اما سرزمین ما، در تنها باریکه شمالی کشورمون که کمی آباد بود ، درختان پهن برگ آزاد 500 ساله رو براحتی بدور از چشم ملت قطع میکنن و همه روزه همه مردم این شهرها شاهد ترانزیت کنده های عظیم الجثه این درختان به سمت کارخانجات چوب بری و ام دی اف سازی هستند که بصورت قارچ گونه هم هر روز تعداد این کارخانجات در حال افزایش هست. کارخانجاتی که بعضی هاشون حتی صاحبینش در ایران هم زندگی نمیکنن.
درختان پهن برگ خاص نواحی معتدل خزری رو براحتی و با سوء استفاده از خلاء قانونی و نبود نظارت کافی قطع میکنن و بجای اون درختان سوزنی برگ خاص نواحی بیابانی و خشک رو تنها به این علت که سریع الرشد هستند میکارن و بعد از مدتی هم که اونها هم بزرگ شدن باز هم قطعش میکنن. نتیجه این رفتارها بهم خوردن سیستم آب و خاک این منطقه و خسکسالی و هم بیابانی شدن خاک و همینطور جاری شدن سیلاب ها هستن که در این سالها بیش از پیش افزایش پیدا کرده. یک نگاه به سرعت برق آسای بیابانی شدن استان های شمالی بندازید باید نه به حال مردم این 3 استان شمالی، بلکه به حال کل ملت ایران افسوس بخوریم که تنها 10 درصد سرزمینشون که آباد بود رو هم نتونستن سالم و آباد نگهدارن و در تلاش برای احیاء دریاچه ارومیه بسر میبرن. اصولا این رفتار در خون ما ایرانی هاست. ما در بازی فوتبال هم 89 دقیقه تلاش میکنیم و 1 گل میزنیم، و در عرض 1 دقیقه 2 گل میخوریم. ما بلد نیستیم از آنچه که داریم چطور مراقبت کنیم.
بنده عکسهای زیادی از قطع این درختان تهیه کردم که یک بار هم برای خود شما تابناک ارسال کردم اما متاسفانه حتی به ایمیل بنده پاسخی هم داده نشد چه برسه به انتشار اونها. اما این ثرمایه ملی از نظر بنده به حدی مهم هست که اگر روزی باز هم مایل بودید من حاضرم مجددا هم این عکسهارو برای شما ارسال کنم.
امیدوارم و واقعا امیدوارم در این ماه پر برکت، فرجی در کار مردم این 3 استان حاصل بشه و روزی صدای مردم شنیده بشه و جلوی این سودجوها گرفته بشه و از نابودی بیش از پیش این ثرمایه ملت جلوگیری بشه.
سلام لطفا یه سری هم به سیمان گلستان (گالیکش) بزنید تخریب بکرترین جنگلها و گرد وحشتناک سیمان روی گالیکش و روستاهای اطراف چند ماهی هم هست که فیلتر نداره که اوضاع خیلی بدتر شده
دیدن کوه زخم خورده نیلکوه اشک تو چشاتون میاره
ممنون از تابناك كه به اين موضوع زيست محيطى در شمال مى پردازد من از سايت تابناك مى خواهم گزارشى جامع از روند نابودى جنگل ومحيط زيست در كارخانه سيمان پيوند گلستان در منطقه گاليكش در حوزه مينودشت واستان گلستان تهيه كنيد وعمق فاجعه زيست ميطى را دريابيد
سلام. آتش به اختیار یعنی مردم بروند جلوی تخریب جنگل را بگیرند
آقا جمعش کنید این خیانت ملی رو...
کارخانه سیمان جزو آلوده کننده ترین کارخانجات است و برای محیط زیست و سلامت مردم منطقه خیلی خطرناک است برای همین اکثر کشورهای توسعه یافته ترجیح میدهند کارخانه سیمان نداشته باشند و نیاز خود را بیشتر از طریق واردات تامین کنند. بعد ما میریم وسط خوش آب و هوا ترین منطقه کشور کارخانه سیمان میزنیم!!!!!
دمتون گرم ، تنها خواهشم از تابناااااااااک پیگیری این حادثه هولناااااااااااااک هست، واقعا دست ما به جایی بند نیست وقتی استانداری و کارخونه افتادن به جون طبیعت. لازم به نفشه ماهواره ای نیست، کافیست از جاده اصلی به سمت بهشهر برید تا با چشمان غیر مسلح به افتضاح بوجود امده نگاه کنید. مگر اینکه رسانه کاری کند. خواهشا. این منابع ملی است ولی سودش به جیب یک عده دارد می رود. مطمئنا و یقینا این تخریب بدون برگشت هست چون درختها رو که فقط نبریدن ، یک کوه با یک عظمت رو کندن، بردن ، خوردن. باید کوه بکاریم اگه بخایم جبران کنیم. خواهشاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا پیگیری کنید.
وای خدای کارخونه سیمان؟؟؟؟؟؟؟؟؟خدایا تو رو به اون قرآنت اینا کجایین واقعا ایرانین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
یعنی این کارخانه و معدن را نمیتونستن در نواحی کویری بسازن؟
با توجه به اینکه کشور ما جزء کشورهای خشک بوده و جنگلهای آن کم میباشد بهتر است در مناطق سرسبزی چون شمال که قطب کشاورزی است اجازه تاسیس کارخانجات صنعتی داده نشود و فقط کشاورزی گسترش یابد و کارخانجات صنعتی را در مناطق خشک که مستعد کشاورزی نیستند تاسیس نمایند.
با فرض توقف کار کارخانه بنظرتون چه اتفاقی می افته ؟
جواب : بجای کاشت درخت ویلا میکارن.
کجاست ابتکار؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
در کشوری که بالای 60% خاکش بیابون و خشکه با چه استدلالی در مناطق جنگلیش اجازه ساخت کارخونه میدن؟!!!
سلام خیلی ممنون از تابناک .
حالا که بر حسب آمار وزارت صنایع حداقل 40 درصد سیمان تولیدی ایران مازاد بر مصرف است آیا نباید کارخانجاتی مانند سیمان مذکور که ادامه فعالیت آنها خیانت به نسل بشریت محسوب می گردد متوقف گردد ؟
اگر مدیران این کارخانه توانایی دارند هم خود را در فرآوری و تولید محصولات مورد مصرفی سیمان معطوف دارند .
امروزه یکی از بزرگترین دغدغه های اندیشمندان دنیا حفظ محیط زیست است و ما با این ارثیه خدادادی چه می کنیم ؟!!!
کافیه از نکا به سمت بهشهر برید آنهم در جاده سراسری و مشاهده کنید چه بلایی بر سر کوههای بین راهی که روزگاری سبز بودند آوردند و هیچ کس جلوی آنها را نگرفت. محیط زیست در کشور ما هیچ‌متولی ندارد.
هرچقدر ما آه بکشیم ان کوهها دیگر بر نمی گردند. کوههایی که در جلوی چشمان ما تخریب شدند.
واییییی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان