بازدید 12190

از پلاسکو تا گرنفل؛ از دیوارکشی برای مقابله با هجوم مردم تا هیچ!

این آخرین باری نیست که شاهد نقش آفرینی هم‌وطنان دوربین به دستمان در حاشیه یک حادثه هستیم و پس از پلاسکو، دست کم دو بار، در حاشیه سیلاب ویرانگر یکی از استان های شمال غرب کشورمان و حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی، دوربین به دستان در متن اخبار قرار گرفته‌‌اند تا ثابت شود، نکوهش این رفتار هیچ تأثیری در زدودن آن نداشته و نخواهد داشت و برای پایان دادن به این وضعیت، باید چاره دیگری اندیشید.
کد خبر: ۷۰۵۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۷ 19 June 2017
نه اینکه خواسته باشیم ساکنان لندن را خوب و بی نقص توصیف کنیم و در مقابل، هم‌وطنانمان را ناخوب و پر نقص معرفی کنیم؛ اما اگر اصل را بر تجربه اندوزی و ضرورت درس گرفتن بگذاریم، به نظر آتش سوزی برج گرنفل فرصت خوبی برایمان فراهم آورده است.
 
به گزارش «تابناک»؛ از انبوه مردمی که به کمک گوشی‌های تلفن همراه خود از صحنه خونین اقدام به قتل در میدان کاج در یک دهه پیش فیلم‌برداری می‌کردند تا تلاش برخی هم‌وطنانمان برای ثبت تصاویر و فیلم‌های اختصاصی از حادثه تروریستی مجلس شورای اسلامی در میدان بهارستان در هفته‌های گذشته، مدت زیادی است که با کنجکاوی افراطی و مهار ناپذیر ایرانیان مواجهیم اما کمتر راهکاری برای مقابله با آن اندیشیده‌ایم.

کمبودی که کافی است حادثه‌ای در گوشه ای از کشورمان رخ دهد تا خودنمایی کرده و حال همگی مان را ناخوش کند. مثل حادثه حریق ساختمان پلاسکو که هر آن انتظار می‌رفت، این برج کهنه را نابود کرده و فاجعه آفرینی کند؛ اما شمار زیادی از هم‌وطنانمان تلاش داشتند با نزدیک شدن به آن، حتی به قیمت بالا رفتن از خودروی آتش نشانی، از ساختمان در حال سوختن فیلم بگیرند یا با آتشی که از پنجره های طبقات فوقانی زبانه می‌کشید، سلفی بیندازند.
 
 
 
جمعیت بزرگی که یکی از نتیجه‌های ازدحامشان در محل حادثه، دشوار کردن دسترسی نیروهای امدادی به محل حادثه بود. انسداد مسیر ارتباطی آتش نشانان، امدادگران هلال احمر، نیروهای اورژانس و... به سازه در حال سوختن، برای فرونشاندن میل کنجکاوی یا شهرت طلبی، آن هم در شرایطی که برخی هموطنانمان با خطر مرگ دست و پنجه نرم می‌کردند؛ تصویری به غایت دردناک و تلخ که مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت، ولی تغییری در وضعیت به وجود نیاورد.

آتش سوزی پلاسکو به فرو ریختن این سازه منجر شد تا فاجعه ای بزرگ رقم خورده و عملیات  آواربرداری و امداد و نجات حدود ده روز به طول انجامد؛ آن هم در حالی که امدادگران مجبور شدند ابتدا و انتهای خیابان منتهی به این سازه را به کمک دیوارهای فلزی بسته و تمام مدت شبانه روز، نیروی انتظامی برای متفرق کردن مردم در محل حضور فعالی داشته باشد.

البته این آخرین باری نیست که شاهد نقش آفرینی هم‌وطنان دوربین به دستمان در حاشیه یک حادثه هستیم و پس از پلاسکو، دست کم دو بار، در حاشیه سیلاب ویرانگر یکی از استان های شمال غرب کشورمان و حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی، دوربین به دستان در متن اخبار قرار گرفته‌‌اند تا ثابت شود، نکوهش این رفتار هیچ تأثیری در زدودن آن نداشته و نخواهد داشت و برای پایان دادن به این وضعیت، باید چاره دیگری اندیشید؛ چاره‌ای که برای یافتن آن، مطالعه واکنش مردم دیگر کشورها به حوادثی که در بطن جامعه شان رقم می‌خورد، راهگشا به نظر می‌رسد.

مثل حادثه آتش سوزی برجی در لندن که بسیاری در کشورمان آن را با حادثه پلاسکو قیاس کردند اما کمتر کسی توجه کرد که در حاشیه آن هیچ ازدحام جمعیتی به وجود نیامد و هیچ یک از مسئولان عملیات اطفای حریق و امداد و نجات، نگران مهار دوربین به دستان و علاقه مندان به ثبت تصاویر سلفی نبود. انگار اهالی لندن مثل ما ایرانیان در شبکه های اجتماعی مختلف عضو نیستند که برای ثبت تصویری اختصاصی از یک حادثه در آنها، به آب و آتش بزنند!
 

این در حالی بود که در حادثه آتش سوزی برج گرنفل، به مانند حریق پلاسکو، از کمبود امکانات اطفای حریق تا فقدان پلکان اضطراری در سازه، شباهت های بسیاری دیده می‌شد؛ شباهت هایی که در نکات دیگری مانند مشخص نبودن تعداد افراد مفقود در حادثه، به طول انجامیدن عملیات اطفا و جست‌وجوی مفقود شدگان، بهره نبردن از بالگرد برای اطفای حریق از بالا و... هم دیده می‌شود اما در واکنش رهگذران به دو حادثه، رنگ می‌بازد.

شاید به این دلیل که در لندن برخوردهای سختی در انتظار افرادی است که مسیر امدادرسانی را مسدود کرده یا در این فرایندهای حیاتی، به نوعی اختلال افکنی می‌کنند. یا شاید از این بابت که هیچ کسی تصاویر تهیه شده توسط این افراد مزاحم را لایک نمی‌کند، یا از این رو که حضور پررنگ رسانه ها در محل حادثه و ارائه تصاویر، فیلم ها، گزارش ها و حتی پرداختن به حواشی ماجرا، نیاز مردم به دانستن درباره حادثه را از بین می‌برد.

دلیلی که جا دارد دستمایه پژوهشی ویژه قرار گیرد، بلکه نتایج آن بتواند در رهایی جامعه مان از این آفت مفید واقع شود؛ آفتی که هرچند بارها خودنمایی کرده و می‌کند، اما تاکنون تلاشی برای درمانش نشده است.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۲
تا وقتی مردم به رسانه های رسمی اعتماد ندارند وضع همین است. به نظر من درصد زیادی از کسانی که به محل حادثه هجوم میارن ناشی از بد سلیقگی رسانه های رسمی و عدم اعتماد مردم به انهاست. قبول کنید یا نه اکثریت مردم هیچ اعتمادی به رسانه های رسمی ندارند.
پاسخ ها
ندا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
این نظر هم درست هست تا حدودی، ولی در کل مردم خیلی دوست دارند تو این صحنه ها جمع شن درحالی که حضورشون در صحنه سودی ندارد که هیچ شاید مضر هم باشد، ، کلی صحنه ی تصادف دیدم که مردم ماشیناشون رو کنار جاده پارک کردند و امدند تماشای صحنه، کلا ملت همیشه در صحنه ای هستیم ما، به این در صحنه بودن عشق سلفی بودن رو هم اضافه کن، یکی از جملات مشهور تلگرامی ها " همین الان یهویی ..." موید همه چی هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
این تنها بخش کوچکی از دلایل این رفتار
.شرم اور است
آقا در ایران بیکار زیاده در واقع خیلی از اونهایی که کار هم دارند در این شرایط از کارشون می زنند
چون تعهد کاری در ایران مفهوم زیادی ندارد و......
به نظرم تصويربرداري در حين يک اتفاق و حادثه آنقدر هم که تبليغ مي شود بد نيست چرا که با بازبيني آن ميتوان به اطلاعات دقيقي دست يافت.الان يکي از اسناد قابل اتکا براي پليس و قضات همين فيلم هاست و کمک زيادي در کشف جرم و حادثه دارد.
ربطی به رسانه های رسمی ندارد . اصولا عده ای دوست دارند هر جا اتفاقی می افتد برای ... اونجا جمع بشن حتی اگر کتک کاری دو نفر باشد ( شما که انتظار ندارید کتک کاری هم گزارش بشه ) .
البته در مورد گرنفیل هم باید بدانیم که این خلوت بودن محیط که البته بسیار هم خوب است ناشی از بی تفاوتی مردم به مصیبتا هایی است که در اطرافشان رخ می دهد که این هم یک امتیاز منفی است .
تامل برانگیز!!!!
کدوم آتش سوزی باعث ریختن پلاسکو شد ؟
تخریب کنترل شده منظورتونه ؟
24 طبقه شبانه روز در آتش سوخت و فرو نریخت اونوقت انتظار دارید باور کنیم آتش سوزی در چند طبقه فوقانی باعث فروریختن پلاسکو شده باشه ؟
همه انفجارها در طبقات تحتانی رو دیدن عدم تشکیل کمیته حقیقت یاب رو دیدن ....
چیو دارید ماست مالی میکنید
مجلس تير اندازي شده بود شبكه خبر داشت درمورد كود ارگانيك صحبت مي كرد، معلومه مردم ميرن خودشون دنبال خبر دسته اول مي گردن، اشتباهه ها ولي نتيجه طبيعيه عملكرد صدا و سيماس
ولی صحبت اینجاست که دو روز کامل اونم با اون شدت سوخت ولی ساختمان نریخت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
فکر کنم چون تو پلاسکو چند ده تن پارچه به عنوان سوخت با عث شددرجه حرارت تا ۷۰۰ درجه بره در این دما اهن مقاومت عمودی را از دست می هد و فرو میریزد
دیشب اولین کلیپی که روی شبکه های اجتماعی از شلیک موشک اومد برای همین دوربین به دست ها بودش.... باید رسانه سریعتر از مردم عمل کنه تا عموم برای دریافت اخبار رسانه را معیار قرار بدند نه یه عده آدم معمولی را...
حالا همه چی رو ننداز گردن رسانه های رسمی....
شخص و اشخاصی ک شعور ندارن ماشین اتشنشانی و امبولانس رو جای پلکان و سکو اشتباه میگیرن برای بالا رفتن و سلفی گرفتن حالا مقصر شد رسانه ها ...وقتی نیروی انتظامی رفته متفرقشون کنه و نمیشه یعنی چی اخه....چن ساعت وایسن اونجا چی رو تماشا کنن...به واالله قسم این عکسهایی ک من دیدم چیزی جز عقده نبود...طرف رفته با برج درحال اتش با لبخند سلفی گرفته ...
اونم از حمله تروریستی ... رفتن جمع بشن ک چی بشه...
متاسفانه نیروهای انتظامی کوتاهی می کنن...وقتی جمع میشن یه عده شون رو بازداشت کنن به دلیل اخلال در نظم عمومی جلوگیری از امداد و نجات و واقعا هم بازداشت شن تا حساب کار این جماعت بی شعور دستشون بی یاد
عالي بود همانطور كه قبلا هم گفتم انشالله با فرهنگ شازي سايت هاي خبري بزرگي مثل شما بمرور اين قضيه جا خواهد افتاد
شما که فقط برج را نشان دادید ...
ندید پدید هستیم
در پاسخ دوستی که گفته این موضوع ناشی از بی‌اعتمادی به رسانه‌های رسمی است، قبول دارم که مردم به رسانه‌های رسمی بی‌اعتمادند، ولی این ولع برای دیدن حوادث و عکس گرفتن بیشتر یک فقر فرهنگی است. مثلاً وقتی یک تصادف می‌شود، حتماً باید یک ترمز بکنیم و ابعاد حادثه را بررسی کنیم! که همین موضوع باعث ایجاد ترافیک بی‌دلیل می‌شود.
اتفاقا من خودم به عکس دیدم که مردم نزدیک محل حادثه بودن شما هم که فقط از برج عکس گذاشتید عکسی از اطرافش نیست که سندی باشه بر گفته هاتون
خدا خیر در این موارد به من و تو بدهد که این گزارش ها را پخش می کند تا مسئولین به خواب رفته را بیدار کند ...مگر نه این تلویزون احتکار شده ما هرگز چنین کاری نخواهد کرد تامردم نه ببنند ونه بشنوند و نه بصدای انها ه گوش مسئولین برسد .. نه وجدان بخواب رفته انها بیدار شود ..
از دید دیگر هم خیلی از مردم قصد کمک داشتند که به پلاسکو رفتند.
من شخصا در این موقعیت ها معمولا نمیروم و تا حاییکه ممکن است خودم را به دلیل خطرات احتمالی دور نگه میدارم اما خیلی از مردم به دلیل کمک کردن به محل حادثه میروند و باید این حس را ارج نهاد . در صورتیکه به مردم اطمینان بدهیم که کارشناسانی هستند که کمک میکنند و نیازی به کمک آنها نیست قطعا مردم به محل وقوع حوادث نمیروند. آن دسته از افراد کم ظرفیتی که سلفی میگیرند را ندیده به شمار آرید اینها باید اتفاق مشابه برای خدشان بیفتد تا درس عبرت برایشان شود تا در هنگام وقوع حوادث برای دیگران با آنها همدردی نمایند نه اینکه بدنبال چند احسنت شنیدن و خاطره گفتن اینگونه رفتار نمایند.
وقتي حادثه مجلس رخ داد،بي بي سي كل برنامه هاش رو كنسل كرد تا حادثه مجلس رو پوشش خبري بده.اونوقت شبكه خبر خودمون داشت يه برنامه راجع به فصل برداشت سيب زميني تو مونته نگرو نشون ميداد.خوب مردم كنجكاو و نگران وقتي ميبينند رسانه اي مثل رسانه ملي داريم خودشون ميرن سر حادثه ببينن چه خبره.
بیکاری هم می تونه عامل باشه فک کنم به درصد بیکاری هم ربط داره
١ .ايراني ها همگي كارشناس همه مسائل هستيم .
٢. همگي محلل سياسي اقتصادي فرهنگي نظامي هستيم .
٣. براي خاطره گويي نياز داريم وسط صحنه باشيم .
٤. و چند ساليست كه به حرفه مستند سازي نيز روي آورديم .
٤. بيكاري دليل واضحي براي اكثر مشكلات جامعه است .
كاش فقط مشل جامعه اين بود .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر