بازدید 27606
۱
آخرین تحولات خاورمیانه؛

افزایش تنش ها میان آمریکا و روسیه در سوریه/ورود نخستین ناو هواپیمابر آمریکا به حیفا/مهر تأیید بر قریب الوقوع بودن سرنگونی ولیعهد سعودی/هلاکت داماد ابوبکر البغدادی در حملات موشکی سپاه/مخالفت اروپا با استقلال کردستان‌ عراق

ارسال هفتمین محموله سلاح سنگین آمریکا برای کردهای سوریه، افزایش تنش ها میان آمریکا و روسیه در سوریه، پیشروی 40 کیلومتری نیروهای عراقی در مرز سوریه، حذف «دولت اسلامی» از مُهرهای داعش در حویجه، ورود نخستین ناو هواپیمابر آمریکا به حیفا، مهر تأیید بر قریب الوقوع بودن سرنگونی ولیعهد سعودی، هلاکت داماد ابوبکر البغدادی در حملات موشکی سپاه، مخالفت اروپا با استقلال کردستان‌ عراق و جدیدترین موضع گیری وزیر خارجه قطر درباره ایران، از جمله مهم ترین خبرها و تحولات 24 ساعت گذشته خاورمیانه بوده اند. در این میان، باید به تحولات میدانی سوریه به ویژه عملیات رقه اشاره کرد.
کد خبر: ۷۰۵۲۲۳
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 20 June 2017
ارسال هفتمین محموله سلاح سنگین آمریکا برای کردهای سوریه، افزایش تنش ها میان آمریکا و روسیه در سوریه، پیشروی 40 کیلومتری نیروهای عراقی در مرز سوریه، حذف «دولت اسلامی» از مُهرهای داعش در حویجه، ورود نخستین ناو هواپیمابر آمریکا به حیفا، مهر تأیید بر قریب الوقوع بودن سرنگونی ولیعهد سعودی، هلاکت داماد ابوبکر البغدادی در حملات موشکی سپاه، مخالفت اروپا با استقلال کردستان‌ عراق و جدیدترین موضع گیری وزیر خارجه قطر درباره ایران، از جمله مهم ترین خبرها و تحولات 24 ساعت گذشته خاورمیانه بوده اند. در این میان، باید به تحولات میدانی سوریه به ویژه عملیات رقه اشاره کرد.
 
به گزارش «تابناک»، در همین راستا، نیروهای ارتش سوریه با همکاری نیروهای همپیمان خود بر شهر «الرصافه» واقع در ریف جنوبی الرقه و بیش از بیست روستا و مزرعه اطراف آن کامل مسلط شدند.

ارتش سوریه و همپیمانان آن پس از درگیری شدید با عناصر داعش، دوشنبه‎شب موفق شدند بر شهر «الرصافه» در ریف جنوبی الرقه مسلط شوند.

خبرگزاری سانا به نقل از منابع سوری گزارش داد، نیروهای سوری در عملیات آزادسازی الرصافه بر بیست روستا و مزرعه حومه آن نیز تسلط یافته‎اند.

در این عملیات، شمار بسیاری از تروریست های داعش کشته شدند و شش خودروی بی ام و، 11 تانک، 10 توپ، 9 خمپاره و پرتاب‎کننده موشک و بیش از دویست خودروی گوناگون منهدم شدند.

مهمترین مناطق و روستا و مزارعی که ارتش سوریه کنترل آن را در دست گرفته خود گرفته است عبارتند از: «العیساوی، جعیدین، الکرادی، خربة المیتاها، الصیان، حقل نفط الثورة، محطة نفط الرصافة، ضهرة أنباج، جب أبیض، بئر أبو السنابل، خربة علاوی الدخیل، جب الغانم، أبو سوسة، جب عزیز، بئر أنباج، شارة أنباج، تل قلیب، بئر قلیب، جب أفابوس، جب مشرفة أنباج، تل العفطة، رجم الهورة، رجم الصافیة، بئر الدران، فر العداد.»

نیروهای ارتش سوریه ساعاتی پس از سرنگونی روز گذشته جنگنده سوری توسط ائتلاف آمریکایی در شهر الرصافه، وارد این شهر شدند و این موفقیت یک روز پس از اقدام خصمانه ائتلاف آمریکایی ـ که روز گذشته در نزدیکی همین مکان جنگنده سوخوی سوریه را سرنگون کرد ـ حاصل شده است.
 
هفتمین محموله سلاح سنگین آمریکا برای کردهای سوریه
 
نیروهای سوریه دموکراتیک از دریافت محموله جدید اسلحه سنگین از سوی آمریکا خبر دادند.


یکی از فرماندهان نیروهای سوریه دموکراتیک که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت: آمریکا محموله ای جدید از سلاح سنگین را به این نیروها تحویل داده و این هفتمین محموله از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ و صدور مجوز از جانب او برای ارسال اسلحه برای جنگجویان کرد است.
 
افزایش تنش ها میام آمریکا و روسیه در سوریه/ورود نخستین ناو هواپیمابر آمریکا به حیفا/مهر تایید بر قریب الوقوع بودن سرنگونی ولیعهد سعودی/هلاکت داماد ابوبکر البغدادی در حملات موشکی سپاه/مخالفت اروپا با استقلال کردستان‌ عراق

وی افزود: این محموله به عنوان بخشی از کمک های نظامی آمریکا در عملیات آزادسازی شهر رقه و شامل سلاح هایی مانند زرهپوش ها، خمپاره ها، موشک های حرارتی، تیربارهای بزرگ، تفنگ های خوکار و نیمه خودکار و دوربین های دید در شب است که به وسیله 90 تریلی از شمال عراق به شهر الطبقه در سوریه منتقل شده است.

این منبع در ادامه گفت: این بار مقادیر زیادی اسلحه دریافت کرده ایم که به آن نیاز مبرم داشتیم.  این سلاح ها به جبهه های نبرد در فاصله 3 کیلومتری رقه منتقل خواهد شد که همرزمان ما در آن مناطق با گروه تروریستی داعش در حال مبارزه اند.

وی خاطرنشان کرد: زره پوش ها ضد مین و ضد خمپاره هستند.
 
 کاخ سفید:‌ حق دفاع از خود در برابر روسیه را محفوظ می‌دانیم
 
سخنگوی کاخ سفید در واکنش به تهدید نیروی هوایی کشورش توسط روس‌ها در سوریه، هم از حق سربازان آمریکایی برای دفاع از خود و هم از علاقه واشنگتن به ادامه هماهنگی هوایی با مسکو سخن گفت.

«شان اسپایسر»، سخنگوی کاخ سفید هم در ادامه واکنش مقامات آمریکایی به قطع ارتباط روسیه با کشورش در زمینه کنترل آسمان سوریه، از تلاش برای ادامه ارتباط با مسکو و دفاع از خود سخن گفت.

روز یکشنبه ارتش سوریه اعلام کرد، آمریکا جنگنده سوری را که در حال انجام عملیات ضدداعش بود، سرنگون کرده است و سپس آمریکا این مسأله را تأیید کرد.

وزارت دفاع روسیه در واکنش به سرنگونی جنگنده سوری تأکید کرد، توافقنامه هماهنگی امنیت پروازها در سوریه با آمریکا به حالت تعلیق درمی‌آید.

این وزارتخانه در ادامه تأکید کرد: «ما هر هواپیمایی که در مناطق عملیاتی ما در سوریه پرواز کند، هدف قرار خواهیم داد».

سخنگوی کاخ سفید با اشاره به این ماجرا گفت: «ما در سوریه خواهان کاهش تنش با روسیه هستیم ولی حق دفاع از خود را برای خودمان محفوظ می‌دانیم.»

وی افزود: «تنش میان گروه‌های فعال در سوریه، به هیچ کس کمکی نمی‌کند و ما می‌خواهیم خط ارتباطی با روسیه را باز نگاه داریم؛ با این حال، هر آنچه برای دفاع از منافعمان لازم باشد، انجام می‌دهیم.»
 
پیشروی 40 کیلومتری نیروهای عراقی در مرز سوریه
 
یک منبع امنیتی در استان الانبار عراق اعلام کرد، نیروهای مرزبانی این کشور 40 کیلومتر در منطقه مرزی با سوریه پیشروی کرده‌اند.

یک منبع امنیتی در استان الانبار عراق اعلام نمود: نیروهای مرزبانی عراقی صبح امروز از گذرگاه مرزی «الولید» تا گذرگاه «القائم» در مرز با سوریه 40 کیلومتر را به کنترل خود درآورده‌اند.

او افزود: این عملیات تا آزادسازی تمام خطوط مرزی با سوریه در استان الانبار ادامه دارد.


روز جمعه (20 خرداد) نیروهای مقاومت سوریه پنجاه کیلومتر بالاتر از مثلث مرزی «سوریه، عراق، اردن» به مرز رسیدند و در مقابل نیز نیروهای مرزبانی و عشایر عراقی روز 26 خرداد توانستند، خود را به مرز «الولید» رسانده و اتصال میان نیروهای عراقی و سوریه برقرار شود.

 حذف «دولت اسلامی» از مُهرهای داعش در حویجه
 
یک منبع محلی در استان کرکوک اعلام کرد، داعش در الحویجه در جنوب غرب استان، مهرهای جدیدی به کار می برد که عبارت «دولت اسلامی» از آن حذف شده است.

این منبع در گفت و گو با سومریه نیوز گفت: اطلاعاتی که ما در دست داریم، نشان می دهد که گروه تروریستی داعش اخیرا در نامه نگاری های اداری خود مهرهایی به کار می برد که عبارت «دولت اسلامی» از آن حذف شده است.

وی که نخواست نامش فاش نشود، افزود: او هدف این تغییر ناگهانی در مهرها را نمی داند؛ اما احتمالا نشانگر اختلافات شدید میان قطب های مختلف داعش است که بعد از اعلام نتیجه قطعی عملیات موصل نیز تشدید خواهد شد.

داعش از مهرهای مختلفی استفاده می کند که ولایت های مختلف را بتوان از همدیگر تشخیص داد اما در همه آنها عبارت دولت اسلامی کاملا به وضوح دیده می شد.
 
 ورود نخستین ناو هواپیمابر آمریکا به حیفا
 
برای نخستین بار پس از هفده سال، ناو هواپیمابر آمریکا در پایگاه حیفا در فلسطین اشغالی پهلو خواهد گرفت.

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» گزارش داد: پس از هفده سال و برای نخستین بار ناو هواپیمابر «جورج بوش پدر» در اوایل ماه آینده میلادی در خلیج حیفا در سرزمین های اشغالی فلسطین لنگر خواهد انداخت.

انتظار می رود، چند فروند کشتی دیگر، این ناو هواپیمابر که حامل بیش از 5700 نظامی آمریکایی است، همراهی کنند.
 
افزایش تنش ها میام آمریکا و روسیه در سوریه/ورود نخستین ناو هواپیمابر آمریکا به حیفا/مهر تایید بر قریب الوقوع بودن سرنگونی ولیعهد سعودی/هلاکت داماد ابوبکر البغدادی در حملات موشکی سپاه/مخالفت اروپا با استقلال کردستان‌ عراق

بنابراین، ناو غول پیکر جورج بوش پدر، (رئیس جمهور اسبق آمریکا)، در اوایل ماه ژوئیه آینده در بندر حیفا پهلو خواهد گرفت. این کشتی چهار روز در این بندر خواهد ماند و سرنشینان آن سالروز استقلال آمریکا را در چهارم ژوئیه در حیفا جشن خواهند گرفت.

يديعوت آحارونوت افزود: طول ناو هواپیمابر جورج بوش پدر حدود 333 متر، طول باند در سطح آن حدود 200 متر و حامل حدود 80 جنگنده به اضافه چند فروند بالگرد و انواع اسلحه به منظور حفاظت از آنهاست.
 
مهر تأیید بر قریب الوقوع بودن سرنگونی ولیعهد سعودی
 
معروف ترین فعال اماراتی و نزدیک به ولیعهد ابوظبی در یک توئیت خطرناک با اشاره به قریب الوقوع بودن سرنگونی ولیعهد سعودی نوشت: محمد بن سلمان پادشاه آینده عربستان است.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری «عربی ۲۱»، حمد المزروعی، معروف ترین وبلاگ نویس و فعال اماراتی نزدیک به محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی در یک توئیت خطرناک که بیانگر قریب الوقوع بودن سرنگونی محمد بن نایف ولیعهد سعودی است نوشت: محمد بن سلمان پادشاه آینده عربستان است.

این توئیت او تأکید روشن و صریحی بر قریب الوقوع بون سرنگونی امیر محمد بن نایف است که فرض بر این است که پادشاه آینده باشد.

المزروعی مهره ولیعهد ابوظبی

اماراتی ها المزورعی را یک نیروی امنیتی نزدیک به محمد بن زاید می دانند که مدام دیدگاه های امارات را بیان داشته و نوشته های او شامل مسائلی است که امارات همواره مایل است به شکل غیر رسمی منتشر شود.

در این میان، المزورعی بدون مقدمه در توئیت خود به این جمله بسنده کرد: پادشاه آینده عربستان، محمد بن سلمان جوان است.

این توئیت به این معناست که امارات از اینکه محمد بن نایف به زودی سرنگون خواهد شد، با خبر است و یا در جریان است که وی عملا از دایره حکومت خارج شده است؛ هرچند در پست خود به عنوان ولیعهد باقی است.

توئیت های جنجال برانگیز و اشاره ضمنی به اقدام نظامی علیه قطر

نکته قابل توجه اینکه توئیت المزروعی مدت زیادی در صفحه اش باقی نماند و تقریبا یک ساعت پس از انتشار حذف شد، اما بسیاری از کاربران این نوشته ها را حفظ و ذخیره کردند.

به هر حال، توئیت جنجال برانگیز المزوروعی، یک روز پس از تصمیم پادشاه سعودی در ارتباط با عزل و نصب جدید جا دارد که به عقیده ناظران در چارچوب کاهش قدرت بن نایف و متمرکز کردن قدرت در اختیار جانشین ولیعهد یا همان محمد بن سلمان قابل ارزیابی است.

همچنین این توئیت فقط یک روز پس از توئیت جنجال برانگیز دیگری است که در آن گفته بود: «به زودی قهوه را در شرایتون قطر خواهیم نوشید»؛ جمله ای که به عقیده بسیاری از کارشناسان به معنی تهدید به اقدام نظامی و یا حمایت از تلاش برای کودتا در قطر است.
 
هلاکت داماد ابوبکر البغدادی در حملات موشکی سپاه
 
داماد سرکرده گروهک تروریستی داعش در حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مقر اصلی تروریست ها در دیرالزور به هلاکت رسیده است.

منابع میدانی اعلام کردند، داماد ابوبکر البغدادی، سرکرده گروهک تروریستی داعش در حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مقر اصلی تروریست های داعش در دیرالزور سوریه به هلاکت رسیده است.
 
افزایش تنش ها میام آمریکا و روسیه در سوریه/ورود نخستین ناو هواپیمابر آمریکا به حیفا/مهر تایید بر قریب الوقوع بودن سرنگونی ولیعهد سعودی/هلاکت داماد ابوبکر البغدادی در حملات موشکی سپاه/مخالفت اروپا با استقلال کردستان‌ عراق
همچنین اطلاعات تکمیلی حاکی است، سعد القصیدی، معروف به ابوسعد امیر خود خوانده گروهک تروریستی داعش و فرمانده اصلی این گروه تروریستی در استان دیر الزور سوریه بوده که در حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مقر اصلی گروهک تروریستی داعش در دیرالزور سوریه به هلاکت رسیده است.

منابع میدانی اعلام کردند، هر شش موشک پرتاب شده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مقر اصلی تروریست های داعش در دیرالزور سوریه، دقیقا به اهداف مدنظر اصابت کرده است.
 
مخالفت اروپا با استقلال کردستان‌ عراق
 
اتحادیه اروپا از کُردهای عراق خواست از برگزاری همه‌پرسی استقلال خودداری کنند.

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) با انتشار بیانیه‌ای از کُر‌دهای عراق خواستند برگزاری همه‌پرسی استقلال در ماه سپتامبر را لغو کنند.

اتحادیه اروپا در این بیانیه اعلام کرد: «کُردستان عراق باید از هرگونه اقدام یکجانبه اجتناب کرده و هر مسأله‌ای را باید از طریق قانون اساسی عراق پیگیری کند.»

سازمان ملل متحد هفته گذشته هشدار داد، به هیچ وجه نقشی در همه‌پرسی احتمالی کُردستان عراق نداشته و در آن مشارکت نمی‌کند.

کردستان عراق هم‌اکنون از استقلال نسبی برخوردار بوده و پارلمان و نیرو‌های مسلح مستقل در اختیار دارد.
 
جدیدترین موضع گیری وزیر خارجه قطر درباره ایران
 
وزیر خارجه قطر با اشاره به فراهم کردن گذرگاه های هوایی از سوی ایران برای هواپیماهای این کشور به عدم گفت وگو با کشورهای تحریم کننده دوحه در حال حاضر پرداخت.

به گزارش السومریه، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر اعلام کرد، ایران دالان ها و گذرگاه های هوایی برای هواپیماهای قطری پس از بحران با کشورهای عربی ایجاد کرده است.

وی افزود: اگر بحران ادامه داشته باشد، ما بر ترکیه، کویت و عمان تکیه خواهیم کرد. ایران برای هواپیماها گذرگاه های هوایی فراهم می کند.
 
افزایش تنش ها میام آمریکا و روسیه در سوریه/ورود نخستین ناو هواپیمابر آمریکا به حیفا/مهر تایید بر قریب الوقوع بودن سرنگونی ولیعهد سعودی/هلاکت داماد ابوبکر البغدادی در حملات موشکی سپاه/مخالفت اروپا با استقلال کردستان‌ عراق
وزیر خارجه قطر با اشاره به اینکه کشورش هنوز درخواستی از کشورهای حوزه خلیج فارس که روابط را با آن قطع کرده اند، دریافت نکرده است، اعلام نمود: ما با کشورهای عربی تا زمانی که تحریم اقتصادی پایان نیابد گفت وگو نخواهیم کرد و درباره آنچه به امور داخلی خودمان مانند سیاست خارجی و شبکه الجزیره مربوط می شود، گفت وگو نمی کنیم.

گفتنی است، روز پنجم ژوئن سال جاری، پنج کشور عربی- عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی، بحرین و یمن- با طرح اتهامی مبنی بر حمایت مقامات دوحه از تروریسم، روابط دیپلماتیک خود را با قطر بطور غافلگیر کننده ای قطع کردند.

این در حالی است که دولت قطر این اتهامات را رد می کند و تلاش ها برای منزوی سازی دیپلماتیک این کشور را «ناموجه» می خواند.
 
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱
امریکا تمام کشورهای مسلمان را ابتدا غیر مستقیم و سپس مستقیم هدف قرار داده...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار