بازدید 18813
آخرین تحولات خاورمیانه؛

نشست محرمانه «پ.ک.ک»، عربستان سعودی و آمریکا در شمال سوریه/ 46 هزار حساب توئیتری برای داعش/سفر محرمانه رئیس سیا به عمان در مورد ایران/ بیانیه مشترک عراق و عربستان/سرنگونی یک پهپاد ایرانی توسط ائتلاف آمریکا

احتمال عقب‌نشینی جبهه النصره از جرود عرسال، توقف روند بررسی طرح تحریم های ایران و روسیه در مجلس نمایندگان آمریکا، آماری از نیروهای داعش و فعالیت های رسانه ای این گروه، سرنگونی یک پهپاد ایرانی توسط ائتلاف آمریکا، سفر محرمانه رئیس سیا به عمان و هشدار درباره روابط مسقط با تهران، حمله شدید داعش به نیروهای عراقی نزدیک «تنف» و بیانیه مشترک عربستان و عراق از جمله مهم ترین تحولات و خبرهای 24 ساعت گذشته خاورمیانه بوده اند. در این میان باید به نشست محرمانه «پ.ک.ک»، عربستان سعودی و آمریکا در شمال سوریه نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۷۰۵۵۴۸
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 21 June 2017
احتمال عقب‌نشینی جبهه النصره از جرود عرسال، توقف روند بررسی طرح تحریم های ایران و روسیه در مجلس نمایندگان آمریکا، آماری از نیروهای داعش و فعالیت های رسانه ای این گروه، سرنگونی یک پهپاد ایرانی توسط ائتلاف آمریکا، سفر محرمانه رئیس سیا به عمان و هشدار درباره روابط مسقط با تهران، حمله شدید داعش به نیروهای عراقی نزدیک «تنف» و بیانیه مشترک عربستان و عراق از جمله مهم ترین تحولات و خبرهای 24 ساعت گذشته خاورمیانه بوده اند. در این میان باید به نشست محرمانه «پ.ک.ک»، عربستان سعودی و آمریکا در شمال سوریه نیز اشاره کرد.
 
به گزارش «تابناک»، یک شبکه تلویزیونی کُردی در اقلیم کردستان عراق، از نشست «پ.ک.ک» و نمایندگان عربستان سعودی و آمریکا در مناطق کردنشین سوریه خبر داد.

شبکه تلویزیونی ان.آر.تی اقلیم کردستان اعلام کرد: در روزهای اخیر، مسئولان شاخه سیاسی «پ.ک.ک» در سوریه به نام PYD و نمایندگانی از آمریکا، عربستان سعودی، انگلستان، امارات و اردن در یک منطقه کردنشین در شمال شرق سوریه نشستی مشترک برگزار کرده‌اند.

بر پایه این گزارش در این نشست از دو نیروی شبه نظامی تحت کنترل «پ.ک.ک» در سوریه یعنی یگان‌های مدافع خلق به نام YPG و نیروی سوریه دمکرات (HSD) خواسته شده پس از پایان عملیات آزاد سازی شهر رقه، کنترل سراسر مرز سوریه و عراق حد فاصل منطقه الشدادیه تا التنف را به دست گیرند.

شبکه تلویزیونی ان.آر.تی در ادامه گزارش خود اعلام کرد: در این نشست به «پ.ک.ک» قول داده شد کمک‌های نظامی و اقتصادی به این گروه ادامه داشته باشد و از مرز سوریه و اردن یک گذرگاه تجاری برای انتقال کالا به مناطق کردنشین سوریه گشایش یابد.

در این گزارش آمده است: روند تحولات به ویژه پس از بروز تنش بین عربستان سعودی و بخشی از کشورهای عربی با قطر سریع تر شده است.

شبکه تلویزیونی ان.آر.تی گزارش داد: برخی کارشناسان و ناظران بحران سوریه بر این باورند سیاست عربستان سعودی و کشورهای عربی همپیمان ریاض از قطر و ترکیه فاصله گرفته و به سیاست آمریکا نزدیکتر شده‌اند.

به گفته این کارشناسان، یک هدف مشترک باعث شد تا آمریکا، عربستان سعودی، «پ.ک.ک» و چند کشور عربی بر سر یک سفره بنشینند و این هدف نیز جلوگیری از موفقیت ایران است.

افشای نشست محرمانه «پ.ک.ک»، عربستان سعودی و آمریکا در شرایطی است که رسانه‌های سعودی در یک اقدام تأمل برانگیز طی هفته گذشته میزبان دو مسئول «پ.ک.ک» بوده‌اند.

میزبانی رسانه‌های سعودی از مسئولان «پ.ک.ک» آن هم پس از مخالفت آنکارا با تحریم قطر در خصوص آینده روابط عربستان و ترکیه سؤال برانگیز است.
 
نشست محرمانه پ.ک.ک، عربستان سعودی و آمریکا در شمال سوریه/ 150 هزار سایت متعلق به گروه های تروریستی و 46 هزار حساب توئیتری برای داعش/سفر محرمانه رئیس سیا به عمان در مورد ایران/ بیانیه مشترک عراق و عربستان
به گزارش کورد هوال، میزبانی رسانه‌های سعودی از مسئولان «پ.ک.ک»، سؤالاتی در مورد آینده روابط عربستان و ترکیه مطرح می‌کنند، به ویژه اینکه آنکارا در قبال بحران روابط دیپلماتیک بین عربستان و قطر، از دوحه حمایت و مخالفت خود را با انزوا و تحریم آن اعلام کرد.

رسانه های سعودی در حالی از صالح مسلم، رئیس شاخه «پ.ک.ک» در سوریه موسوم به PYD میزبانی کردند که آنکارا سال گذشته حکم بازداشت او را به اتهام دست داشتن در انفجار خونین فوریه سال 2016 و جان باختن 30 تن صادر کرد.

روز پنجشنبه، روزنامه الریاض با صالح مسلم مصاحبه کرده و محور آن را بر «ائتلاف ایرانی- قطری- ترکی» متمرکز نمود؛ به این ترتیب که مسلم در پاسخ به پرسشی در این خصوص اظهار داشت: این ائتلاف وجود دارد و ما با آن مقابله می کنیم.

همین روزنامه هفته گذشته مصاحبه مفصلی با رئیس شاخه دیگری از «پ.ک.ک» موسوم به شورای سوریه دموکراتیک ترتیب داد که در آن آنکارا هدف حمله قرار گرفت.

حضور شخصیت‌های کُرد مخالفت ترکیه در رسانه‌های سعودی همزمان با انتشار گزارشی در روزنامه ینی شفق ترکیه است که در آن از هماهنگی بین عربستان و آمریکا و نیز امارات برای حمایت از شاخه «پ.ک.ک» در سوریه سخن گفته شد.

سایت خبری تحلیلی Sbeiy در اقلیم کردستان عراق نیز به نقل از الهام احمد از مسئولان شاخه «پ.ک.ک» در سوریه نوشت: پس از آزادسازی رقه نقشه سوریه واضح‌تر و شفاف‌تر خواهد شد و احتمال دارد، روابط دیپلماسی و گفت‌وگو با عربستان سعودی، امارات، کویت و دیگر کشورها در برنامه کار ما قرار گیرد.

این مسئول «پ.ک.ک» گفت: عربستان سعودی کشوری تأثیرگذار و مهم در منطقه است و لذا باید در آینده سوریه نقش داشته باشد و با آن ارتباط برقرار شود.
 
 احتمال عقب‌نشینی جبهه النصره از جرود عرسال
 
 منابع آگاه امنیتی در لبنان می‌گویند، هم‌اکنون مذاکراتی بین حزب‌الله و گروه تروریستی جبهه النصره با هدف عقب نشینی این گروه به داخل سوریه در حال جریان است.

منابع نظامی در لبنان از احتمال عقب نشینی گروه تروریستی جبهه النصره از مناطق مرزی این کشور خبر دادند.

به گفته این منابع نظامی آگاه، گفت‌وگوهای حزب‌الله لبنان و جبهه النصره به زودی منجر به عقب نشینی عناصر این گروه تروریستی از منطقه «جرود عرسال» لبنان به داخل خاک سوریه خواهد شد.

با این حال، این منابع گفتند، در صورت عقب نشینی النصره، گروه تروریستی داعش در این منطقه محاصره شده و در وضعیت امنیتی و لجستیکی سختی قرار خواهد گرفت که مقابله با آن را تسهیل می‌کند.
 
نشست محرمانه پ.ک.ک، عربستان سعودی و آمریکا در شمال سوریه/ 150 هزار سایت متعلق به گروه های تروریستی و 46 هزار حساب توئیتری برای داعش/سفر محرمانه رئیس سیا به عمان در مورد ایران/ بیانیه مشترک عراق و عربستان

این منابع آگاه نظامی در گفت‌وگو با وبگاه خبری لبنان 24 اظهار داشتند: داعش بین ارتش سوریه و حزب‌الله از سمت شرق سوریه و بین ارتش لبنان در غرب این کشور تحت فشار و محاصره قرار خواهد گرفت.

منطقه کوهستانی جرود عرسال در مرز مشترک سوریه و لبنان قرار داشته و دو گروه تروریستی داعش و النصره در این منطقه از چند سال پیش حضور دارند.
 
متوقف شدن روند بررسی طرح تحریم های ایران و روسیه در مجلس نمایندگان آمریکا
 
نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا، طرح تحریم های ایران و روسیه را که هفته گذشته به تصویب اعضای مجلس سنا رسیده بود، در تناقض با قانون اساسی آمریکا شناختند و روند بررسی آن را تا زمان الحاق یک اصلاحیه متوقف کردند.

به گزارش واشنگتن پست، نمایندگان به بندی از قانون اساسی استناد می کنند که بنا بر آن، هر طرح قانونی که احتمال ایجاد منابع درآمدی برای دولت را داشته باشد، ابتدا باید در مجلس نمایندگان تصویب شده و سپس به مجلس سنا ارجاع شود.
 
در شرایطی که ارتباط دقیق این بند با طرح تحریم های ایران و روسیه مشخص نیست، این موضوع سبب شده تا برخی سیاستمداران دمکرات، جمهوری خواهان را به مانع تراشی در مسیر تبدیل این طرح به قانون متهم کنند.
 
طرح یاد شده در اصل مربوط به تحریم های غیر هسته ای ایران بوده و تحریم های روسیه به عنوان یک متمم به آن الحاق شده است. تصویب این طرح مانع خواهد شد که رئیس جمهوری آمریکا، تحریم های کنونی روسیه را به اختیار خود کاهش دهد.
 
این موضوع موجب نارضایتی دولت شده و کاخ سفید تلویحا نسبت به تصویب این طرح هشدار داده است.
 
«کوین بردی»، رئیس کمیته مالیاتی مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه در این خصوص به خبرنگاران گفت: هرچند اعضای این کمیته پیش از این همکاری نزدیکی با نمایندگان مجلس سنا برای جلوگیری از این تخلف آیین نامه ای داشتند، در طرحی که چندی پیش مورد تصویب سناتورها قرار گرفته، ادبیاتی به کار رفته که در تناقض با بند یاد شده از قانون اساسی است.
 
این در شرایطی است که نمایندگان جمهوری  خواه همزمان مشغول پیگیری طرح اصلاح قانون بیمه های درمانی هستند و به نظر می رسد این موضوع، روند بررسی طرح تحریم ها را به تعویق بیندازد.
 
سنا اکنون می تواند با الحاق یک اصلاحیه و رأی گیری و ارسال دوباره این طرح، روند بررسی آن را در مجلس نمایندگان به جریان بیندازد.
 
طرح تحریم های ایران و روسیه هفته گذشته با 98 رأی موافق در برابر تنها 2 رأی مخالف به تصویب سنای آمریکا رسیده بود.
 
نمایندگان سنا تأکید می کنند که این طرح، ناقض توافق هسته ای نیست و آمریکا در نقض توافق پیشقدم نخواهد شد. با این حال، مخالفان آن را زمینه ساز نقض برجام می دانند.
 
این طرح در صورت تصویب در مجلس نمایندگان، باید به امضای رئیس جمهوری آمریکا هم برسد.
 
اعضای داعش از ۹۰ کشور هستند/ داعش ۴۶ هزار حساب توییتری دارد
 
یک پژوهش جدید از سوی مرکز مطالعاتی "اس ام تی" نشان داد که تعداد سایت‌های وابسته به گروه‌های تروریستی در شبکه‌ها و پایگاه‌های اجتماعی از دوازده سایت در سال ۱۹۹۷ به ۱۵۰ هزار سایت در سال ۲۰۱۴ رسیده است.

پژوهشی که مرکز مطالعاتی "اس ام تی" منتشر کرده، میزان نفوذ زیاد این گروه‌ها را نشان می‌دهد، به گونه ای که به عنوان مثال داعش روزانه ۳۸ پیام جدید را منتشر می‌کند که شامل فایل‌های تصویری بیست دقیقه‌ای، فیلم‌های مستند طولانی، مقالات تصویری و فایل‌های صوتی به زبان‌های مختلف هستند. داعش با شعار معروف خود که "همواره جاودان است و گسترش می‌یابد" ۳۰ هزار نیرو را از سرتاسر جهان جذب کرده است.

در این پژوهش آمده است: برخی از کاربران وابسته به داعش در توئیتر هر پنج دقیقه یک بار، پست جدیدی را در صفحه خود می‌گذارند و مجموع توئیت‌ها به ۲۶۱۲ توئیت در ساعت می‌رسد. توئیت‌های متنی ۹۳ درصد از مجموع توئیت‌ها را تشکیل می‌دهد و همین مسأله به داعش کمک کرده تا مثلا تا سال ۲۰۱۴، ۱۶ هزار نیرو از ۹۰ کشور جذب کند. در همین سال، تعداد صفحات داعش در توییتر به ۴۶ هزار صفحه رسید. طرفداران گروه‌های تروریستی نیز ۷۰ درصد از وقت خود را در این شبکه می‌گذرانند.
 
نشست محرمانه پ.ک.ک، عربستان سعودی و آمریکا در شمال سوریه/ 150 هزار سایت متعلق به گروه های تروریستی و 46 هزار حساب توئیتری برای داعش/سفر محرمانه رئیس سیا به عمان در مورد ایران/ بیانیه مشترک عراق و عربستان
در این پژوهش که بر منابع عربی و خارجی در رصد و تحلیل تکیه دارد، به استفاده گروه‌های تروریستی از یوتیوب اشاره شده است.

بر اساس این پژوهش، گروه‌های تروریستی بیش از ۹ میلیون فایل به زبان انگلیسی، بیش از ۴۷ هزار فایل به زبان فرانسه، بیش از ۲۰ هزار فایل به زبان روسی، بیش از ۱۲ هزار فایل به زبان عربی در یوتیوب دارند که همگی درباره چگونگی تهیه مواد منفجره است و همین موضوع ۹۰ درصد از حملات تروریستی را که داعش در آن از مواد منفجره دست‌ساز استفاده کرده، توجیه می‌کند.

در این پژوهش به میزان تقریبی تعداد سایت‌های تندروها که صفحاتی را در اینترنت دارند و تعداد آن به ۲۷۰ هزار سایت می‌رسد و میزان تأثیر آن در مقایسه با سایت‌های نهادهای رسمی دینی اشاره شده است. همچنین درباره مشهورترین سایت‌هایی که تروریست‌ها در سطح جهان از آن استفاده می‌کنند و مشهورترین آن ۱۶ رسانه‌ به چند زبان هستند، صحبت شده است. از جمله این سایت‌ها مؤسسه سحاب، الملاحم، الاندلس، المناره البیضاء، اعماق، الفرقان، موسسه الحیاه و أجناد هستند.

این پژوهش همچنین به بعد اقتصادی پرداخته و میزان درآمد گروه‌های تروریستی را حدود ۵.۱ تریلیون دلار برآورد کرده که چه از طریق معاملات قانونی و چه از راه‌های غیرقانونی صورت گرفته است. این در حالی است که کشورها و دولت‌های عربی ماهانه متحمل دست‌کم ۱۲ میلیون دلار خسارت چه در زمینه حمل و نقل، چه گردشگری و چه نفت و محیط زیست می‌شوند. خسارت‌های اقتصادهای کشورهای عربی به دلیل جنایت‌های تروریستی حدود ۲۰۰ میلیارد دلار است.
 
ائتلاف آمریکا یک پهپاد ایرانی را سرنگون کرد
 
ائتلاف به اصطلاح ضد داعش به سرکردگی آمریکا اعلام کرد که یک پهپاد ارتش سوریه و ساخت ایران را سرنگون کرده است.

بنا بر اعلام شبکه اسکای نیوز عربی، این ائتلاف مدعی شد که این پهپاد از نوع شاهد 129 ساخت ایران بوده است.

ائتلاف ضد داعش همچنین مدعی شد، این پهپاد یک بمب را بر سر نیروهای ائتلاف انداخته ولی عمل نکرده است.
 
نشست محرمانه پ.ک.ک، عربستان سعودی و آمریکا در شمال سوریه/ 150 هزار سایت متعلق به گروه های تروریستی و 46 هزار حساب توئیتری برای داعش/سفر محرمانه رئیس سیا به عمان در مورد ایران/ بیانیه مشترک عراق و عربستان

آمریکا روز یکشنبه این هفته نیز یک جنگنده ارتش سوریه را در شرق این کشور سرنگون کرد.

واشنگتن مدعی شد، این جنگنده در حال حمله به مواضع نیروهای دموکراتیک سوریه بود.

وزارت دفاع روسیه در واکنش به این اقدام، اعلام کرد، از این به بعد هر هواپیمای متعلق به ائتلاف را در غرب رودخانه فرات هدف قرار خواهد داد.
 
سفر محرمانه رئیس سیا به عمان و هشدار درباره روابط مسقط با تهران
 
 بلومبرگ اعلام کرد که رئیس سازمان سیا و معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در ۲۱ خردادماه در جریان سفری محرمانه به عمان، درباره روابط خوب مسقط با تهران به سلطان این کشور هشدار دادند.

به گزارش بلومبرگ، در حالی که دولت باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا از روابط خوب عمان با ایران برای پیشبرد دیپلماسی خود با تهران بهره می برد، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور کنونی آمریکا، روابط مسقط با تهران را یک مشکل می‌ داند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، «مایک پامپئو» رئیس سازمان سیا و ژنرال «ریکی وَدل» (Ricky Waddell) معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در یازدهم ژوئن سال جاری میلادی مصادف با ۲۱ خردادماه در سفری محرمانه به مسقط پایتخت عمان به سلطان این کشور در خصوص روابط خوب با ایران هشداری محتاطانه دادند.

سه مقام آمریکایی در این باره اعلام کردند که «پامپئو» و ژنرال «وَدل» از سلطان قابوس درخواست کردند تا مسیرهای ایران برای ارسال کمک برای حوثیهای یمن از طریق اراضی عمان را از بین ببرد.

به گزارش بلومبرگ، این در حالی است که آمریکا برای نیروی هوایی عربستان در جنگ یمن، حمایت‌ های لجستیکی و سوختگیری فراهم می‌ کند.

به گفته یکی از مقامات آمریکایی، «پامپئو» و ژنرال «وَدل» در درخواست خود برای قطع روابط این کشور با ایران محتاطانه عمل کردند، چون این امر برای عمانی‌ ها غیر ممکن است، زیرا به ایران وابستگی اقتصادی دارند.
 
حمله شدید داعش به نیروهای عراقی نزدیک «تنف»
 
عناصر گروه تروریستی داعش صبح امروز حمله‌ای شدید به نیروهای عراقی در نزدیکی مثلث مرزی عراق، سوریه و اردن کردند.

«خبرگزاری اعماق» وابسته به داعش خبر داد که عناصر این گروه تروریستی، صبح امروز در حمله‌ای به نیروهای عراقی در نزدیکی «تنف» غافلگیر کردند.

تنف در نزدیکی مثلث مرزی «عراق، سوریه، اردن» است که نیروهای آمریکایی نیز در نزدیکی آن مستقرند و گذرگاه «الولید» عراق، در همین منطقه واقع شده است.

اعماق گزارش داد که نیروهای داعش بامداد امروز به مقر نیروهای عراقی در «الجمونه» در نزدیکی «تنف» در مرز عراق و سوریه یورش برده‌ و موفق شده‌اند -طبق ادعای اعماق- 17 نیروی عراقی را به قتل برسانند و 31 خودورو و تجهیزات نظامی را منهدم کنند.

بنا بر این ادعا، این حمله داعش از سه محور به نیروهای عراقی انجام شده و درگیری شدیدی پس از آن رخ داده که بر اثر آن 17 نیروی عراقی کشته شده‌اند. داعش به شمار تلفات خود در این درگیری اشاره‌ای نکرد.

در مقابل، شبکه «السومریه» عراق گزارش کرد که نیروهای «الحشد الشعبی» امروز یک حمله سخت داعش در شمال گذرگاه الولید در مرز سوریه (در غرب استان الانبار) را دفع کردند.

در این خبر آمده است: «حمله از سمت شهر مرزی القائم (350 کیلومتری غرب رمادی مرکز استان الانبار) که تحت کنترل داعش است انجام شد».

یک منبع عراقی با بیان این مطلب گفت: «درگیری و مقابله شدید بود.. و الحشد الشعبی توانست حمله را دفع کند و خسارت جانی و مادی به داعش وارد کند».

مثلث مرزی عراق-سوریه-اردن و منطقه تنف که شاهد استقرار نیروهای عراقی از سمت مرز عراق و نیروهای آمریکایی در سمت مرز اردن است، در روزهای گذشته شاهد تحولاتی حساسی است.


 بیانیه مشترک عربستان و عراق

پس از دیدار نخست‌وزیر عراق و پادشاه عربستان سعودی، دو طرف در بیانیه‌ای مشترک بر اهمیت خشکاندن منابع مالی تروریسم تأکید کردند.

به گزارش شبکه اسکای نیوز عربی، در بیانیه‌ای که پس از دیدار حیدر العبادی، نخست وزیر عراق و ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی منتشر شد، طرفین بر اهمیت خشکاندن منابع تروریسم و حمایت های مالی از آن تأکید کردند.

در این بیانیه که متن آن سه شنبه از سوی خبرگزاری‌ها منتشر شده، آمده است: العبادی و ملک سلمان جلسات گفت وگویی برگزار کردند که در آن در خصوص  افق ها و راه‌های گسترش روابط دوجانبه و افزایش همکاری‌ها در زمینه خدمت به ملت های دو کشور بحث و تبادل نظر شد.

همچنین در این بیانیه آمده است: طرفین بر اهمیت خشکاندن منابع تروریسم و حمایت مالی از آن و پایبندی به توافقات و تعهداتی که کشورها  در این زمینه به آن پایبند هستند، تأکید کردند.
 
نشست محرمانه پ.ک.ک، عربستان سعودی و آمریکا در شمال سوریه/ 150 هزار سایت متعلق به گروه های تروریستی و 46 هزار حساب توئیتری برای داعش/سفر محرمانه رئیس سیا به عمان در مورد ایران/ بیانیه مشترک عراق و عربستان

همچنین طبق این بیانیه، العبادی از جانب دولت عراق از عربستان سعودی به خاطر آنچه حمایت این کشور از تلاش برای بازسازی عراق نامیده  شده، تشکر کرد.

العبادی همچنین از تلاش های ملک سلمان و دولت عربستان برای حجاج و زوار بیت الله الحرام تقدیر و تشکر کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل