بازدید 16232
آخرین گمانه زنی ها از کابینه دوازدهم

مهم ترین گزینه ها برای تصدی وزارت صنعت و فرهنگ و ارشاد اسلامی!

نمایندگان بر این باورند، به احتمال زیاد و بنا به خبرهایی که شنیده‌اند، وزرای خارجه، بهداشت،‌ اقتصاد و اطلاعات در پست‌های خود ابقا خواهند شد. همچنین رفتن نعمت زاده از وزارت صنعت، معدن و تجارت قطعی است. از سوی دیگر، تغییر در وزارت علوم، آموزش و پرورش، وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی نیز قطعی است.
کد خبر: ۷۰۵۷۵۵
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶ 21 June 2017
هرچند مجلس، تعطيلات دو هفته‌ايش را از امروز آغاز كرده، لابي‌ها و رايزني‌ها با نمايندگان براي معرفي وزرا ادامه دارد. فراكسيون اميدي‌ها هم در اين ميان بيكار ننشسته‌اند و همچنان در تلاش برای تأثیرگذاری بیشتر در انتخاب وزرا هستند، به گونه ای که قرار است، در رابطه با تشكيل كابينه دوازدهم و معرفي وزرا در روزهای آینده، جلسه‌اي با روحاني داشته باشند.

هرچند به گفته صادقي، اميدي‌ها هنوز در خود فراكسيون به جمع‌بندي مشخصي درباره كابينه جديد نرسيده‌اند، به احتمال زياد در جلسه با روحاني، هم به صورت سلبي درباره اينكه چه گزينه‌هايي نبايد در كابينه باشند و هم ايجابي درباره گزينه‌هايي كه مايل هستند وارد كابينه شوند، صحبت خواهند كرد.

بایدها و نبایدهای کابینه

نمایندگان فراکسیون امید با اینکه درباره گزینه های خود علنی بحث نمی کنند، درخواستشان از رئیس جمهور این است که از وزرای جوان‌تر، چابک‌تر و البته با تجربه، سابقه و تحصیلات مرتبط در کابینه آینده استفاده کنند. ضمن اینکه از روحانی خواسته اند برای معرفی وزیر زن در کابینه بعدی نیز اقدام کند.

50 درصد کابینه قطعا تغییر می کند

احتمال تغییر در کابینه بسیار است و آن گونه که از سخنان نزدیکان روحانی و نمایندگان مجلس برمی آید، پیش بینی می شود، کابینه 12 با تغییرات بسیاری روی کار بیاید، به گونه ای که برخی حتی دامنه این تغییر را بیش از 50 درصد دانسته و بر این باورند که به جز چند وزیر، همگی تغییر خواهند کرد.

به باور این افراد، حتی غیر از تغییر در وزرا دامنه تغییرات به معاونت ها نیز کشیده خواهد شد و در بین برخی معاونان روحانی نیز احتمال تغییر وجود دارد.

با این حال، محمد علی نجفی در آخرین اظهار نظر خود، تغییرات را 50 درصد دانسته و گفته، قرار است نصف کابینه تغییر پیدا کند. همچنین خانم ذوالقدر، نماینده مجلس شورای اسلامی و قاسم ميرزايي نكو، نماينده دماوند، دیگر نماینده مجلس، تغییرات را در حد 50 درصد دانسته اند.

وزرایی که می مانند و وزرایی که می روند

نمایندگان بر این باورند، به احتمال زیاد و بنا به خبرهایی که شنیده‌اند، وزرای خارجه، بهداشت،‌ اقتصاد و اطلاعات در پست‌های خود ابقا خواهند شد. همچنین رفتن نعمت زاده از وزارت صنعت، معدن و تجارت قطعی است. از سوی دیگر، تغییر در وزارت علوم، آموزش و پرورش، وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی نیز قطعی است.

برخی نمایندگان مجلس در گفته های خود، خبرهایی از تغییر وزیر، دادگستری و وزیر کشور نیز داده اند. تغییرات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز کم و بیش به گوش می رسد؛ اما تا کنون گزینه مطرحی برای این پست از سوی کسی پیشنهاد نشده است.

احتمال حضور سه زن به عنوان وزیر قوت گرفت

از رايزني‌هاي مثبت فراكسيون زنان با رئيس‌جمهور در اين باره و همچنین نكته‌اي كه فاطمه ذوالقدر، نماينده تهران به آن اشاره مي‌كند، احتمال حضور پررنگ زنان در کابینه دوازدهم است. به گفته ذوالقدر، فراكسيون زنان خواهان رعايت سهم ٣٠ درصدي براي زنان در كابينه و اعمال تبعيض مثبت به نفع زنان در چينش كابينه است و رايزني‌هاي خودش را در اين راستا از همان روزهاي انتخابات آغاز كرد. آنها در ديدار با حسن روحاني، پيشنهاد استفاده از زنان توانمند به عنوان وزير در كابينه و معرفي دست كم سه يا چهار وزير زن را مطرح كردند و رئيس‌جمهور قول مساعد داد تا حتما دو يا سه زن توانمند در كابينه آينده‌اش باشد.

ذوالقدر در این باره گفته است: هم اکنون با توجه به اینکه سامانه بانک اطلاعاتی در معاونت امور زنان موجود است،‌ سوابق و رزومه کاری زنان قابل دسترسی است و یافتن زنان توانمند آسان‌تر خواهد بود؛ بنابراین، ما انتظار داریم دست کم سه وزیر زن در کابینه بعدی باشد؛ از جمله گزینه‌های پیشنهادی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم می‌تواند از بین خانم‌ها انتخاب شود و ما امیدواریم این فرصت به زنان داده شود.

گزينه‌هاي مطرح براي وزارتخانه‌ها

اما تعدادي از نمايندگان مجلس از گزينه‌هاي شنيده شده خودشان براي وزارتخانه‌ها در كابينه دوازدهم مي‌گويند. در مورد سياسي‌ترين وزارتخانه يعني وزارت كشور، ظاهرا رفتن رحماني‌فضلي قطعي است. اغلب نمايندگان نام «محمد شريعتمداري» را براي اين وزارتخانه مطرح مي‌كنند، ولی نام «موسوي لاري» و «مرتضي بانك» هم براي اين وزارتخانه مطرح است.

عليرضا رحيمي، فاطمه ذوالقدر، محمد جمالي نوبندگاني و چند نماینده دیگر بر این اعتقاد هستند که احتمال حضور موسوي لاري در وزارت کشور قوت گرفته است؛ هر چند محمد شریعتمداری نیز از گزینه های مطرح برای تصدی این پست است.

در بین شنیده ها براي وزارت صنعت و همين‌ طور وزارت بازرگاني، نام «حسن يونس سينكي» مطرح شده كه البته نام او براي وزارت بازرگاني جدي‌تر است. با این حال، در کنار سينكي، نام های دیگری از جمله ویسه و حسن هاشمی و شافعي نیز برای وزارت صنعت از سوی نمایندگان مطرح است.

مهرداد بائوج لاهوتی، نائب رئیس فراکسیون مستقلان در گفت و گو با تابناک اعتقاد دارد که محتمل ترین گزینه برای وزارت صنعت هاشمی است و قرار است از سوی رئیس جمهور برای تصدی این پست در روزهای آینده مجلس معرفی شود.

عليرضا رحيمي، اعتقاد دارد، «احمد مسجد جامعي» براي وزارت فرهنگ مطرح شده و جزو گزينه‌هايي است كه بحثش جدي است؛ هرچند در كنار او خانم «زهرا شجاعي» را هم براي وزارت فرهنگ مطرح كرده‌اند.

فرجي‌دانا و نجفي، گزينه‌هاي وزارت علوم

جمالي تأكيد مي‌كند، وزارت علوم، يكي از وزارتخانه‌هايي است كه حتما وزيرش تغيير خواهد كرد. نام آقايان «فرجي‌دانا» و «نجفي» براي اين وزارتخانه مطرح است. با این حال، ميرزايي نكو مي‌گويد دانشجويان تا جايي كه اطلاع دارم، كاملا شاكي هستند كه وزير علوم، فضا و شرايطي در دانشگاه‌ها فراهم كرد كه مطلوب نيست و انتظارات بيشتر از اينهاست. او آمدن فرجي‌دانا به وزارت علوم را محتمل‌تر از ساير گزينه‌ها مي‌داند.

اما در این میان، برای گزینه آموزش و پرورش به نظر می رسد، خانم شهین دخت ملاوردی، گزینه مطرح برای تصدی این وزارت خانه است؛ هر چند برخی نمایندگان از رفتن نوبخت به این وزارت خانه نیز سخن به میان می آورند.

نوبخت به جاي نهاونديان به دفتر رئيس‌جمهور می رود

البته الياس حضرتي هم چند روز پيش در توئيتي به تغييرات در كابينه دوازدهم اشاره كرده بود. آن‌ گونه كه او نوشته بود، محمدعلي نجفي، احتمالا به جاي نوبخت به سازمان برنامه خواهد رفت و نوبخت به جاي نهاونديان به دفتر رئيس‌جمهور. البته او پيش بيني كرده، شانس نوبخت براي ادامه كار در سازمان برنامه و بودجه بيشتر است. همين ‌طور به گفته او، نوروز‌زاده يا ويسه به جاي نعمت‌زاده به وزارت صنعت، حسين مرعشي به جاي خانم احمدي پور به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و حاجي يا نوبخت به جاي دانش‌آشتياني به وزارت آموزش و پرورش خواهند رفت. در عين حال، رفتن وزير صنايع و وزير علوم و وزير كشور قطعي است

با این حال، باید منتظر ماند و دید در نهایت رئیس جمهور چه تصمیمی خواهد گرفت وکابینه دوازدهم را به چه شیوه ای بنا خواهد کرد! آیا رئیس جمهور این بار از نمایندگان مجلس برای انتخاب وزرا نظرخواهی خواهد کرد، یا مانند کابینه 11 افراد را خود انتخاب می کند؟
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار