بازدید 38334
کنکاش در پرونده کش‌دار تخلفات آزمون دستیاری پزشکی و اعتراضات اخیر؛

رازهای فراوان یک آزمون سراسری و پزشکان متخصصی که از آن سر بر می‌آورند +سند

هر چه اقدامات صورت گرفته در سال های گذشته، احتمال بروز تقلب و تخلف در آزمون دستیاری پزشکی را کاهش داده، اخبار رسیده حکایت از بروز مسائل جدیدی دارد که اگر به سرعت به آن رسیدگی نشود، معلوم نیست چه آینده تیره و تاری پیش روی کشورمان خواهد بود!
کد خبر: ۷۰۵۸۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۸ 23 June 2017
هر چه اقدامات صورت گرفته در سال های گذشته، احتمال بروز تقلب و تخلف در آزمون دستیاری پزشکی را کاهش داده، اخبار رسیده حکایت از بروز مسائل جدیدی دارد که اگر به سرعت به آن رسیدگی نشود، معلوم نیست چه آینده تیره و تاری پیش روی کشورمان خواهد بود!
 
به گزارش «تابناک»؛ هر چه به مرور زمان میزان مراجعان سازمان سنجش آموزش کشور برای برگزاری آزمون‌های مختلف افزایش پیدا می‌کند و نهادها و ارگان‌های مختلف که قصد برگزاری آزمون برای جذب متقاضیان مورد نظرشان را دارند، ترجیح می‌دهند برای دوری جستن از هر شائبه‌ احتمالی، این مهم را از طریق آزمونی که مجری آن سازمان سنجش است به انجام برسانند، وزارت بهداشتی ها بر برگزاری آزمونی در زیرمجموعه خود تأکید دارند که هر ساله به اعتراضات شماری از شرکت کنندگان منجر می‌شود.

صحبت درباره آزمون دستیاری پزشکی است که از سال ها پیش، برخی بر این باور دارند که باید برگزاری آن به سازمان سنجش واگذار شود،  ولی مدیران وزارت بهداشت به شدت با آن مخالف اند؛ آزمونی که از دیرباز، انواع و اقسام تقلب‌ها و تخلف ها در آن رخ داده و به اثبات رسیده و حتی یک بار در سال 88 به ابطال آزمون نیز منجر شده، ولی همچنان مجری آن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و هر ساله، اعتراضات فراوان شرکت کنندگان، جزئی جدایی ناپذیر از آن است.
 

مثل آزمون اخیر دستیاری پزشکی که به تازگی نتایج آن اعلام شده و آنقدر اشکالات متوجه آن بوده و هست، که کاسه صبر برخی شرکت کنندگان را لبریز کرده و شماری از ایشان را برای اعتراض و استمداد از مسئولان، به تجمع مقابل وزارت خانه و مجلس شورای اسلامی مجبور کرده است؛ اعتراضاتی که موارد مطرح در آن به شدت نگران کننده به نظر می‌رسد و رسیدگی نشدن به آنها، می‌تواند حکم مهر تأیید بر سبک جدیدی از تخلف در این آزمون باشد.

اما داریم درباره آزمونی سخن می‌گوییم که شرکت کنندگان در آن، پزشکان عمومی هستند و برگزیده شدگانش، به دوره های تخصص راه خواهند یافت و پس از فارغ التحصیلی، در کسوت پزشک متخصص، عهده دار درمان مراجعان و بیماران می‌شوند؛ یعنی آزمونی که سلامت و عدم سلامت آن، ارتباط تنگاتنگی با سلامت مردم در آینده دارد و از این روی، چه بسا حساس ترین آزمونی باشد که در کشورمان برگزار می‌شود. نکته‌ای کلیدی که ظاهرا آنقدر که برای ما و شما اهمیت دارد، برای اغلب برگزار کنندگان این آزمون از گذشته تا به حال اهمیت نداشته که اگر داشت، این همه تقلب و تخلف در بطن آن رخ نمی‌داد و تلاش برای رفع شبهات پیش آمده پیرامون آن، بسیار جدی گرفته می‌شد.

نیم نگاهی به تاریخچه برگزاری این آزمون، کافی است تا دریابیم که اتفاقات شوم زیادی در این باره رخ داده است؛ از فروش پرسش های آزمون در چندین دوره تا اجرای شیوه‌های عجیب و مبتکرانه‌ای مانند تقلب «خط کش»؛ به این صورت که در یکی از آزمون های دستیاری پزشکی، تیمی ویژه(!) گزینه صحیح و پاسخ هر پرسش را با فاصله کمتر عدد آن گزینه با متن آن مشخص نموده بودند تا برای برخی داوطلبان ویژه (!)، تشخیص این گزینه از سایر گزینه‌ها ممکن شود و این افراد در آزمون سربلند شوند!

تقلبی که شاید در جهان نمونه‌ای نادر و منحصر به فرد باشد، اما آخرین نمونه ثبت شده در این آزمون در ادوار مختلف نبوده و نیست. این را می‌شود با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت هم دریافت. با این ملاحظه که بعید نیست برخی موارد تخلف و اغلب رخ داده در این آزمون، هنوز کشف نشده یا در دل برخی شبهات و شائبه های پیگیری نشده، گم شده باشد؛ مثل شبهاتی که به آخرین آزمون برگزار شده منتسب می‌شود.

این در حالی است که پس از ابطال آزمون دستیاری پزشکی سال 88 به دلیل وسعت تخلفات رخ داده، مسئولان اقدام به تأسیس بانک سؤالات ویژه این آزمون کردند تا سد راه فروش سؤالات آزمون در بازار، پیش از برگزاری آن شوند؛ بانک سؤالاتی که شواهد حکایت از موفقیت آمیز بودن آن دارد، اما نه تنها نتوانسته به اعتراضات پس از برگزاری این آزمون پایان دهد، که ظاهرا بار دیگر چشمه خلاقیت ها را جوشان کرده است!

آن گونه که برخی معترضان نتایج آزمون پزشکی اخیر می‌گویند، حالا شائبه‌هایی به آزمون وارد است که نه از جنس فروش یا لو رفتن سؤالات آزمون، که از جنس دیگری است؛ شائبه هایی که در چند دسته مشخص شده‌اند و آن گونه که خبر می‌رسد، به دلیل بی توجهی مسئولان وزارت بهداشت به طرحشان در نشست های صورت گرفته پس از اعتراضات، حالا در مسیر رسیدگی حقوقی و قضایی قرار گرفته‌اند، بلکه قضات مشخص نمایند که این شائبه ها وارد هستند یا خیر و اگر وارد هستند، چگونه باید رفعشان نمود.
 
کارنامه سه تن از شرکت کنندگان در آزمون که معلوم نیست کدامشان رتبه بالاتری از دیگری به دست آورده و نفر اول این آزمون هستند؟!
 
یکی از این شائبه ها، پرسش های مبهمی است که در آزمون وجود داشته است؛ پرسش هایی که ابهام در متن سؤال یا گزینه هایی به چشم می‌خورد و به باور معترضان، اثر مستقیم و انکارناشدنی در نتایج نهایی آزمون گذاشته. به این صورت که برخی سؤالات بیش از یک گزینه پاسخ داشته اند و حتی مواردی مشخص شده که کلید پاسخ‌نامه منتشر شده، هیچ یک از این گزینه های صحیح هم نبوده است.

برای درک میزان و چگونگی تأثیرگذاری این پرسش ها در نتیجه آزمون، کافی است بدانیم آزمون دستیاری پزشکی 200 سؤال دارد که هر یک سه نمره دارند (مجموع نمره آزمون 600 است) و به ازای هر پاسخ غلط، یک نمره منفی برای داوطلب ثبت می‌شود. با این توضیح، کافی است تعداد سؤالات مشکل دار را 10 عدد فرض بگیریم تا دریابیم چگونه یک داوطلب با از دست دادن نمره این سؤالات و حتی کسب نمره منفی برای آنها، ممکن است تا 40 نمره (30 نمره بابت پاسخ سوال ها و 10 نمره منفی) کمتر از رقبایش دریافت نماید؛ آن هم در آزمونی که گاه یک نمره ممکن است فرد را از زمره افراد برگزیده خارج کرده و به خیل افراد مردود سوق دهد.

بدین ترتیب، روشن است که حتی وجود یک نمونه از این سؤالات مبهم و مشکل دار، خطایی بزرگ به حساب می‌آید که باید رفعش کرد. این در حالی است که معترضان دست کم هفت نمونه از این سؤالات را به همراه مستنداتی (از اظهار نظر مکتوب برخی اساتید داخلی و خارجی گرفته تا پیوست کردن متون کتاب های رفرنس داخلی و خارجی) به مسئولان وزارت بهداشت ارائه داده‌اند تا مورد رسیدگی قرار گیرد و تنها یک سؤال از این هفت سؤال، حاوی اشکال تایپی شناخته و حذف شده است.

از این اشکال شائبه آفرین که بگذریم، یکی دیگر از مواردی که اعتراض شمار زیادی از معترضان آزمون اخیر را به همراه داشته، تغییراتی است که بر خلاف دفترچه راهنمای منتشر شده برای این آزمون، رخ داده است. از جمله حذف «رتبه» داوطلبان از کارنامه نهایی شان. موضوعی به ظاهر ساده که اشکالات بزرگی آفریده و مسئولان حاضر به رفعش نیستند و این واکنش، موجب شده که شائبه ها پیرامون آن تقویت شود!

«آزمون امسال رتبه اول ندارد!»؛ این اظهارنظر یکی از معترضان آزمون امسال به این تغییر است؛ اظهار نظری عجیب که البته واقعی ا‌ست، چون تنها رتبه 5 زیرگروه آزمون دستیاری پزشکی در کارنامه ها مشخص شده و حتی رتبه های 1 در هر زیر گروه نیز نمی‌دانند در رتبه نهایی از یکدیگر برتر بوده‌اند یا پایین تر! وضعیتی که یکی از نتایج آن، بی اطلاعی داوطلبان از جایگاه علمی شان در میان حدود 12500 شرکت کننده در آزمون است.

این در حالی است که قیاس نمره های مندرج در کارنامه داوطلبان مختلف، گاه به نتایج عجیب و غریبی منجر می‌شود که اطلاع از رتبه افراد می‌توانست ابهاماتشان را پاسخ دهد؛ برای نمونه، کارنامه‌هایی در دست معترضان است که نشان می‌دهد، برخی افراد با نمرات بسیار نزدیک به هم، رتبه های بسیار متفاوتی در زیرگروه های مختلف کسب کرده‌اند. موضوعی به غایت شائبه برانگیز که بر خلاف موارد درج شده در دفترچه راهنمای این آزمون (از جمله "درج رتبه خام بدون اعمال ضرایب در کارنامه اولیه داوطلبان") هم هست.
 
یکی از برگ های دفترچه راهنمای آزمون که درج رتبه خام داوطلبان در کارنامه آزمون در آن مورد تاکید قرار گرفته و حالا زیر پا گذاشته شده است.
یکی از برگ های دفترچه راهنمای آزمون که درج رتبه خام داوطلبان در کارنامه آزمون در آن مورد تاکید قرار گرفته و حالا زیر پا گذاشته شده است.

تغییری که اعمال آن، آن هم پس از برگزاری آزمون، توجیه پذیر به نظر نمی‌رسد، ولی در سطوح دیگر نیز رخ داده تا مشخص شود مسئولان برگزاری این آزمون، آشنایی چندانی با مقررات و قوانین آزمون ها ندارند که اگر این گونه بود، شرایط ورود به برخی تخصص ها را بعد از اعلام نتایج تغییر نمی‌دادند و الزام به مصاحبه برای ورود به برخی گرایش ها (مثل روانپزشکی یا زنان) را به آزمون سال بعد موکول می‌کردند، نه حالا که ممکن است با تغییرات دولت، برخی شان از کار کنار بروند!

یا حتی دستکاری در نحوه گزینش متقاضیان گرایش «پزشکی قانونی» و منوط کردن قبولی در این رشته به بورس بودن در سازمان پزشکی قانونی. آن هم در شرایطی که پیشتر، دکتر قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت به صراحت اعلام کرده اعمال هر تغییری در شرایط آزمون، باید با طی زمان دو سه ساله صورت پذیرد، نه خلق الساعه و به این شیوه ناگهانی!

به صف این موارد شائبه آفرین و اعتراض برانگیز، موارد دیگری را هم می‌توان افزود که موجب شده برخی شرکت کنندگان در آزمون دستیاری پزشکی اخیر، به شدت معترض شده و با تصمیم پیگیری قانونی، پیه تبعات احتمالی آن برای آینده شغلی شان را به تن بمالند؛ اعتراضاتی که مفصل تر از موارد یاد شده در این گزارش هستند؛ اما مسئولان وزارت بهداشت ترجیح داده‌اند به جای شفاف سازی و ارائه پاسخ های مستدل به آنها، همه شان را مردود دانسته و ماجرا را فیصله دهند؛ انگار نه انگار که تک تک این موارد در راهیابی افراد به دوره های تخصصی و تربیت پزشکان متخصصی که جان مردم در دستانشان قرار خواهد گرفت، نقش ایفا خواهند کرد!

در پایان گفتنی‌ است، اسناد ارائه شده در خصوص موارد مطرح در این گزارش نزد «تابناک» محفوظ است و این رسانه اعلام آمادگی می‌کند پاسخ مسئولان به موارد مطرح را جهت روشن شدن ابعاد ماجرا منتشر نماید.



تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۶۱
مشکل اساسی بر می گردد به مزایایی مادی فراوان و تفاوت فاحشی که گرفتن تخصص برای یک فرد ایجاد میکند. چرا باید یک پزشک متخصص تا حتی 100 برابر یک پزشک عمومی درآمد داشته باشد. در کجا دنیا بجز ایران اینگونه است. ایران بهشت پزشکان متخصص
خدا به داد مردم برسه،متخصصی که با تقلب قبول بشه فقط به فکر کارانه چند صد میلیونی هست.به نظر ریشه پول دوستی پزشکان پیدا شد.
سال هاست که در برگزاری این آزمون تقلب می شود . اصولاً در پذیرش دانشجو برای رشته پزشکی و دوره تخصص فقط باید توانایی و استعداد در نظر گرفته شود که متأسفانه اینطور نیست ، با عرض تشکر از وزیر مربوطه !!!
ممنونممم ازتون. شما اولین رسانه ای بودین که حرف دل مارو زد و از ظلم بزرگی که بهمون شد پرده برداشتین. لطفا اگه مسئولین خواستن جواب بدن ازشون پاسخ مستند بخواین. اونا فقط مصاحبه میکنن و میگن در صحت کامل انجام شده!!! تهدید میکنن و دروغ میگن. حق مارو ازشون بگیرین
وضعیت آزمون دستیاری در سال های اخیر فاجعه بوده است. این پزشکانی که با پول متخصص شده اند جامعه را به فلاکت می کشانند
بسمه تعالی
تقلب در همه جا خاصه تر بخاطر درآمدهای صدها میلیونی پزشکان متخصص در آزمون این گروه ها بیشتر تر.........اغلب پزشکان عمومی بیسواد و قاقد مهارتهای حرفه ای هستند یجزء معدود دانشگاههای معتبر کشور.....
سپاس بسیار از سایت تابناک
واقعا درد خیلی از ما داوطلبین را به بهترین بیان منتشر کردید
خدا خیرتان دهد
بالاخره يكي صداي مارو شنيد
مشخصا واضحه اینجا چه خبره! روحیه تمامیت خواهی پزشکان محترم و برآیند آن وزرات بهداشتی که از دل آنها درآمده هیچ موقع تن به برگزاری آزمون توسط یک نهاد بی طرف را نخواهد داد!!!!! واقعا باور کردنی نیست که حتی حاضر نمی شن امتحاااان هم توسط یک نهاد تخصصی که کارش آزمون گرفتنه برگزار بشه!! حالا این تمامیت خواهی یه زمانی یقه خود این دوستان رو هم گرفته. بالاخره شوخی نیست که تخصص و جراحی در ایران معدن گنجیه که واضحا تا حد امکان از غیر خودی ها باید دور بمونه
سلام. متاسفانه به دلیل عدم رسیدگی به این مشکل و پیگیری آن متخلفین با جسارت بیشتری به این تخلفات دست می زنند و هیچ مسئولی هم گوش شنوا نداره.. .. این تنش ها جمع میشه و ایجاد مشکلات زیادی در آینده پزشکی میشه.
80 صفحه مستندات و مدارک ارائه شد ولی به جا اینکه بررسی کنن به پاسخ های عوامانه و کاملا فرعی بسنده کردن و رفتن با کمیسیون بهداشت مجلس رای زنی کردن که جلو معترضین دست بالا داشته باشن..خدا جای حق نشسته...یاحق.
تابناک جان وزارت بهداشت در تمام زمینه ها با افراد مجموعه خودش بسیار متقلبانه و متخلفانه عمل می کنه، نه فقط آزمون سراسری و زور هیچ کسی هم بهشون نمی رسه. خدا نکنه حقت تو این وزارتخونه پایمال بشه مطمئن باش به هیچ طریقی بهش نمی رسی مگر به روز قیامت. خیلی راحت قانون مصوب مجلس و دولت رو پایمال میکنن و دستورالعمل صادر می کنن و خودشون اجرا می کنن و هیچ کسی هم ناظر نیست. اگر گرفتاری برات پیش بیاد مدام تو چرخه خودشون می چرخوننت و عین خیالشون هم نیست که چطور با عمر انسانها دارن بازی می کنند. از آقای رییس جمهور به جد تقاضای رسیدگی به این وزارتخونه قلدر متخلف رو داریم.
بايد تعداد قبولي تخصص ها را زياد كرد تا بعضي پزشكان نتونن از اين قضيه استفاده كرده و بي نهايت پول دربيارن
سلام
مشکل کشور همان مدیریت بسیار ضعیف ریاست قوه قضائیه است که بنا به ادعان شخص ایشان بیش از سی میلیون پرونده در قوه قضائیه در جریان است ، اگر قوه قضائیه با مجرمان درهرلباسی برخورد میکرد هیچوقت شاهد مشکلات این چنینی نمیشدیم درصورتیکه با افتخار اذعان داشتند که به سی میلیون پرونده رسیدگی میکنند ، که این برای جامعه اسلامی بسیار ننگ است
شما بفرمایید کجامون درسته که این یکی باشه
یک روش تقلب ذکر نشد.من سال ۸۹نمره حدود۳۹۰آوردم.و با رتبه ۱۳۱۷ در کل و ۱۳۰۰در سهمیه آزاد ،رشته داخلی قبول شدم.بماند که در صورت عدم فروش سوال نمره ۳۹۰رتبه ۱۰۰می آورد.اما جالب این است که در سهمیه ۱۳استان محروم و سهمیه ایثارگران و سهمیه مدیران شبکه و سهمیه نیروهای مسلح فقط ۱۷نفر بالای ۳۹۰زده بودند.اما در چند شهر بزرگ کشور ۱۳۰۰نفر بالای ۳۹۰نمره آورده بودند.حالا حکایت چیست؟وزارت بهداشت سوال را به صورت تعداد کنترل شده به چند موسسه درسنامه امتحان دستیاری میفروختند،و آنها در قالب کلاس نکات طلایی،در شب امتحان با جواب به داوطلبین میفروشند.و ۲۰۰نکته میدهند که ۱۰۰نکته همان سوالات دستیاری هست.
وزارت بهداشت توسط مافیا اداره میشه الان رتبه اوردن تو ازمون دستیاری ارتباطی به تلاش و سواد نداره فقط پوله تا حدی که استادمون گفت درس خوندن دیگه فایده نداره شما هم جمع کنین سوالا رو بخرین تا حقتون رو بگیرید
این اتفاق در همان آزمون های سراسری سازمان سنجش هم میافتد. من خود سراغ داریم موسسات و افرادی را که به صورت تضمینی قول قبولی در رشته پزشکی را میدهند و از رتبه های برتر و فارغ التحصیلان ممتاز پزشکی استفاده میکنند و آنها به جای فرد متقاضی در آزمون شرکت میکنند و حدود100 تا 200 میلیون تومن بر حسب شهر قبولی دریافت میکنند. به هر حال با وجود همه این اتفاقات کسی که کارش درسته با وجود همه این مشکلات راه خودش رو پیدا میکند و این ها همش بهانه است.
وقتی بهداری متصدی آموزش شودنتیجه همین است .ظاهراماتنها ویایکی ازدوکشوری هستیم که آموزش پزشکی راوزارت بهداری انجام می دهد ...
سلام ببینین این یعنی فاجعه یعنی مهاجرت یعنی نابودی. خداوند به مردم رحم کنه در شهر ما پزشک بی سواد و نادان پای چپ را.بحای راست عمل میکنه و بعد بیمار. میمیره من به عنوان یک پیر مرد رزمتده و جانباز ملتزم به خط ولایت و عاشق امام راخل التملس میکنم با توجه به دین شهدا رزمندگان ازادگان و همه همرزمان هر جور امکانات اموزشی مالی و....... ارایه بشه ولو اینکه اساتید بزرگ کشور به ایشان اموزش بدن رایگان و اینها به سطخی از علم برسن که پاسخگپی مسپلیت خودشون بشن نه با سهمیه در کنکور کنکور برای همه یکسلن و برابر اماده سازی ویزه این عزیزان باشه ما متخصق بیهوشی داریم بخواین نام میبرم که بعد فارغالتحصیلی هم قدرت نوشتن. معمپل زبان انگلیسی را ندارد همه درخواست میکنن حقوقش را بگیرد و نیاید سر کار ما در زمینه پزشکی باید و باید این کار را بکنیم وشفاف سازی اصل داستان هست اقا امتحان دادی معلوم باشه چند نفرن چند نمره است نمرات چگونه است شما نفر چندمی چرا عدد سما اینه همه جا ارام بیشترین بودجه بهنرین بچه ها و سرنوشت سلامت امت اسلام در اختیار وزارت بهداشته که اتفاقا از سال 88 کرارا تقلب نامردی گزارش میشه و هیچکس اقدام نمیکنهچرا? چون نباید اقدام بشه اقایون لو میرن جریان فساد در اینجا اگر خشکانده نشود بچه های کوچولو عروسک بدست به تابوت منتقل میشن و پدران و مادران ما دردمند و تنها کفن پوش میشوند. و مقصر فقط ماییم. که با سکوت و مخفی نگه داشتن این فساد بدهکار امام و رهبر و امت خواهیم بود و بدانند خداوند عالم از این گناه چشم نخواهد پوشید
حاضرم کلیه مدارک تقلبش رو رو کنم وتحویل دهم
کل آزمونهای رشته پزشکی از علوم پایه تا تخصص همش سوری هستش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
صوری دلبندم
ممنون از اين گزارش كامل اولين باري هست كه يه مرحع خبري اينطور جامع اين مسله رو تحليل ميكنه
فروش اين سوالات سالهاست كه انجام ميشه و رقم ها يچند صد ميليوني داره خيلي ها رو ميشناسم كه به گفته خودشون سوالات رو خريدن و قبول شدن
این حرفها توهم رسانه اید که یک پزشک هم داشته و در آزمون قبول نشده است
یک مشت بیسواد امروزه نخبگان را زیر سوال می برند.
شما از پزشکی چه می دانید؟ وزارت علوم بیسواد است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
آره داریم می بینیم چه فساد و تقلب گسترده ای آزمونهای تخصص و فوق تخصص را گرفته
معلومه باسواد شمائید که بچه های مردم را با فساد و تقلب خودتان نقره داغ کرده اید
هر چه بگندد نمکش میزنند ، وای به روزی که ........
از این اشتباهات در آزمون دکترا سایر رشته ها مخصوصا رشته های علوم انسانی و هنر هم اتفاق میوفته!اما کسی اینقد شلوغش نمیکنه،حالا چرا این پزشکا هر سال از این بازیا در میارن خدا میدونه!!
جمعش کنید سیستم بهداشت و درمان این مملکت.آخرش میخواد بشه کشیدن بخیه طفل فقیر و کشتن کیارستمی و بقیه افرادی که چون معروف نبودن دلیل فوتشون معلوم نشد
با سلام خدمت نويسنده جوان و جوياي نام
إظهار نظر در مورد ازمون تخصصي پزشكي از جمله مواردي است كه در حيطه كار ان هيات محترم تحريريه نيست
جمعي از نخبگان كشور توأم حل مشكل خود را دارند و نيازي به نگراني شما از بابت جان مردم نيست
در صورتي كه خود را دلسوز ميدانيد اجازه ديدن مطلب نوشته شده را بدهيد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
په نه په
لابد اظهار نظر در حیطه حضرتعالی است
همفکران شما در وزارت بهداشت هر سال دارند یه دسته گل جدید به آب می دهند و اون وقت شما اینجا برای بچه های مردم اظهار فضل می فرمائید؟
چه شغل مقدسي! آقايان و خانم هايي كه واژه سنگين عنوان دكتر را بر دوش ميكشيد اگر خداي ناكرده راه را براي خدمت به بشريت اشتباه آمده ايد و در ميانه راه مانده ايد و به خاطر هزاران دليل راه برگشت را بر روي خود بسته ايد اگر رشته اي ديگر بود اين تقلب هاي فاحش و عيان قابل اغماض بود ولي چون اين تقلب ها در حوزه سلامت و بهداشت اجام ميگيريد با هيچ اغماضي قابل قبول نيست و بايد فكري براي اينده شغلي خود كنيد... چون وجود امثال شما باعث شد و ميشود كه برعكس دانشجويان و دكترهاي متعهد و باهش اين رشته پر كار و انساني و بدون هيچ چشمداشت را ول كنند و به شغل هاي ديگه رو اوردند. اينچنين است رسم روزگار زاغ در باغ و بلبل اندر دام.
برای اینکه اکثر طراحان سوال کسانی هستند که فاقد سواد کافی تسلط بر علم پزشکی دارن اینها یا سوال داشتن به اینجا رسیدن ویا با تقلب
عین واقعیت رو گفتید
درود به شجاعت و حق خواهی تون
بابا تابناک دلت خوشه... انگار سوییسه اینجا. برا کی مینویسی؟ من 14 ماه خوندم برای این امتحان و به اذعان همه دوستانم ازنظر علمی لایق رتبه زیر 200 بودم .... افسوس از این امتحان غیر استاندارد
سهمیه هم نوعی تقلب است . باید کلیه منافذ ورود بدون کنکور به پزشکی گرفته شود .
از حقوق های صد میلیونی پزشکان چه خبر ؟ از سفرهای خارجی ای که شرکت های دارویی بهشون هدیه میدن برای تجویز داروهاشون چی ؟ از مافیایی که تعداد پزشک رو کم نگه داشته تا منافعشون به خطر نیفته چی
هرجا که پول زیاد میشه فساد هم زیاد میشه
متاسفانه خیانت به علم و دانش در این کشور عادی شده است.آقای وزیر از مسیر سختی که همه پزشکان عمومی عبور می کنند عبور نکرده است و درک اینکه یک سوال اشتباه زندگی خیلی ها را تحت شعاع قرار می دهد را نمی داند.خانم دکتر دستجردی درد پزشکان و متخصصان را بهتر می فهمید که سال 88 امتحان را باطل کرد چون از مسبر عادی متخصص شده بود.آقای دکتر قاضی زاده شما که قول داده اید دیگر وزیر نمی شوید کاش برای یکبار هم شده درد پزشکان را می فهمیدید و با اتخاذ تصمیم درست و برخورد با متخلفان و سوال فروشان نام نیکی از خود بجا می گذاشتید..خدایا ظلم در حق پیروان حق و زحمت کش و صادق تا چه حد!! به تو شکایت و پناه می بریم وزیر که گوش شنوایی ندارد..
با توجه به اینکه درچند سال گذشته برگزاری آزمون دستیاری نابسامان بوده وموجب نارضایتی داوطلبان شده است بهتر است این آزمون توسط سازمان سنجش آموزش کشور انجام شود
واقعا ببینید ما چه میکشیم
"برخی بر این باور دارند که باید برگزاری آن به سازمان سنجش واگذار شود"

نه نه تو رو خدا تو رو خدا به سازمان سنجش ندین!!
در سال 77 که اولین تقلب بنام تقلب خط کشی رو شدو اقای دکتر هاشمی وزیر بهداشت فعلی در انموقع مسوول دبیرخانه شورای تخصصی بود که کارش اماده سازی ازمونها است. ایشان از سال 77 تا حالا هیچوقت مورد پرسش قرار نگرفته است.
چه فایده هرچی جون کندیم به سه سوت به باد فنا رفت کسی هم پیگیر نیست .کو گوش شنوا؟
در سوالات درس جراحی بعضا خود اساتید اختلاف نظر داشتند و جواب یکسانی ندادند!
تابناک عزیز،درد فراتر از اینهاست ،رانت و رانت بازی در چنین قبولیها بیداد میکند ،سال گذشته آزمون دستیاری پزشک خانواده برگزار گردید ،بررسی کنید قبولیها چه کسانی هستند؟ اکثرا کسانی که از قبل سهمیه اشان مشخص شده بود،مثلا حدود 8 نفر از بهداری وزارت نفت بدون هیچ دغدغه ای قبول میشوند ، نام این افراد قبول شده در وزارت بهداشت مشخص است ،کاش سیستمی بود و برگه های این افراد را بررسی میکرد تا امتیاز این افراد مشخص میشد...تابناک عزیز این دسته افراد میدانند که هیچ سیستمی را یارای رسیدگی به این تخلفات نیست و به راحتی و با آسودگی خاطر هر کاری را که دلشان بخواهد انجام میدهند....
طمع پزشکها حدومرزی نداره واین تقلبها عجیب نیست
ای بابا
مگه پزشکان نخبه فعلی چه گلی به سر مردم زدن که اینا بزنن؟!؟
اینا حتی از تشخیص یه آپاندیس ساده هم عاجزن!!
پاسخ ها
داداش زاده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
مهم این موضوع هست که تقلب در امتحانی آن هم با جان
مردم در ارتباط هست صورت گرفته...پزشکان ما ..

سطح دانششان بسیار بالاست
ااين نيز بگذرد
تا وقتی کارانه های کلان پزشکی هست و حقوق های نجومی متخصصان برقرار می باشد بر سر گرفتن تخصص پزشکی جنگ و دعوای سخت وجود خواهد داشت. آقایان بهتر است که این مسئله را ریشه ای حل کنند و با افزایش میزان جذب افراد داوطلب در آزمونهای دستیاری تخصص و فوق تخصص پزشکی این انحصار ایجاد شده در رشته پزشکی را برای همیشه ریشه کن کنند تا مردم به خاط پول و درآمد این طور به جان هم و به جان ارزش های جامعه نیفتند
تنها راهش این است که گروهی از اساتید پزشکی زیر نظر سازمان سنجش و در قرنطینه سوالات را طراحی کنند و پای وزارت بهداشت از این آزمون بریده شود زیرا عدم صلاحیت وزارت بهداشت در این آزمون تا الان چندین بار اثبات شده و آزموده را دوباره آزمودن خطا است
آقا بیخود می کند وزارت بهداشت که با برگزاری آزمون توسط سازمان سنجش مخالفت دارد
مگر همه دستگاه های دیگر چه کار می کنند؟
مگر خون شما رنگین تر است؟
مگر می خواهید آپولو به مریخ بفرستید؟
نهایتش این است که این سوالات مثل سوالات هر رشته دیگری تخصصی است و باید توسط متخصصان نزد سازمان سنجش و در قرنطینه طراحی و آزمون هم توسط سازمان سنجش به عنوان یک مرجع حرفه ای و تخصصی برگزار شود
این دیگر کجایش مشکل دارد که وزارت بهداشت مخالف است!؟
مگر این که خود آقایان یا بعضی ها در این روند ذینفع باشند/ وگرنه دلیلی ندارد که مخالفت می کنند
خوب اگر شما عرضه داشتید ما داوطلبان تا حالا این قدر هزینه نمی دادیم. وقتی نمی توانید جلوی تخلف و فساد را بگیرید کنار بروید بگذارید سازمان سنجش آموزش کشور با همکاری اساتید طراح سوالات پزشکی این وظیفه خطیر را انجام بدهد
چرا با سرنوشت بچه های مردم بازی می کنید؟
ریشه همه این مشکلات در حوزه پزشکی ایران با کمال تاسف بر می گردد به درامدهای کلان و نجومی و مزایای مادی فراوان و کارانه های سنگین و تفاوت فاحشی که گرفتن تخصص برای یک پزشک در ایران ایجاد میکند.
اما سوال اصلی از مسئولان محترم این است که چرا باید یک پزشک متخصص تا حتی 100 برابر یک پزشک عمومی و سایر مشاغل حرفه ای درآمد داشته باشد؟
وجدانا در کجای دنیا بجز ایران اینگونه است که مردم برای رسیدن به تخصص پزشکی این گونه به فساد و تقلب و هر وسیله دیگری متوسل بشوند؟
چرا هیچ کس در مجلس و دولت و قوه قضائیه گوشش به مشکلات پزشکی و درمان و بهداشت بدهکار نیست؟
کجای این تحول سلامت است؟!
یادمه تو یه روزنامه نوشته بود وزیر بهداشت به فرماندار ایلام به خاطر اعتراضش گفته : بی شعورها ....... خب وقتی لحن یه وزیر انقدر بده چطور انتظار دارید به مسائل دیگه رسیدگی بشه. اون هم به خاطر اینکه اون منطقه یه منطقه محرومه
دوسال پیشم که ما امتحان دادیم تقلب واضح بود
نماینده هامون که واسه اعتراض به وزارتخونه فرستادیم رو تهدید کردن. اخرشم اینقدر وعده وعید دادن و هیچ کاری نکردن که دیدیم اول مهر هست و رزیدنتی شروع شده و هیچ کاری نتونستیم بکنیم.
متاسفانه اقای وزیر بهداشت فقط بلدند عوام فریبی کنن
تازگیا که همون عوام فریبیشونم با توهین و بی ادبیشون زیر سوال رفته.
امیدوارم زحمتمون به هدر نره.من که خیلی استرس دارم
با توجه به رو به پیری بودن جمعیت باید پذیرش متخصص را افزایش دهند در حالی که مافیایی در وزارت بهداشت از این کار جلو گیری و حتی ظرفیتها را کم کرده اند
یک ارگان خیریه در دنیا وجود داره به نام پزشکان بدون مرز. پزشکانی که داوطلب هستند توسط این ارگان به کشورهای محروم میرن و با شرایط بسیار سختی بیماران و نیازمندان را درمان میکنند. فکر کنم از ایران حتی یک پزشک هم داوطلب نشده باشه.
رشته های پزشکی هوش زیادی نیاز داره، وانگهی دوستان وزارت علومی نباید در مورد رشته های پزشکی که جز نخبگان هستن هیچ نظری بدن
متاسفم براتون زندگیتون رو مدیون پزشکا هستین اما جسارتن می کنین
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار