بازدید 16421

اسرائیل برنده اصلی واگذاری جزایر مصری به عربستان سعودی / ظهور چینشی جدید در ائتلاف های منطقه ای

سرانجام شب گذشته، السیسی، رئیس جمهور مصر پس از یک کشاکش سیاسی و قضایی در مصر، موضوع واگذاری جزایر تیران و صنافیر به عربستان را تأیید و تصویب کرد؛ موضوعی که خشم افکار عمومی در مصر را برانگیخته و رئیس جمهور این کشور را متهم به آن کرده که خاک مصر را در ازای پول به عربستان فروخته است.
کد خبر: ۷۰۶۷۴۷
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸ 25 June 2017
سرانجام شب گذشته، السیسی، رئیس جمهور مصر پس از یک کشاکش سیاسی و قضایی در مصر، موضوع واگذاری جزایر تیران و صنافیر به عربستان را تأیید و تصویب کرد؛ موضوعی که خشم افکار عمومی در مصر را برانگیخته و رئیس جمهور این کشور را متهم به آن کرده که خاک مصر را در ازای پول به عربستان فروخته است.
 
به گزارش «تابناک»؛ کابینه دولت مصر، در بیانیه ای، موضوع مجوز و تصویب واگذاری جزایر از سوی مصر به عربستان سعودی را اعلام کرد. موضوع این واگذاری از سال 2016 مطرح شده و سرانجام در ژوئن سال جاری میلادی، پارلمان مصر طی یک کشاکش سیاسی و قضایی در داخل مصر این واگذاری را تصویب کرد.

قاهره و ریاض بر این باورند که این دو جزیره در آب های داخلی عربستان قرار دارد و در سال 1950 بنا به دلایل استراتژیک، از جمله استفاده مصر از این دو جزیره برای محدود کردن و فشار بر اسرائیل، این جزایر از سوی عربستان به مصر واگذار شده بود. دو جزیره صخره ای و بی سکنه که در دهانه خلیج عقبه قرار گرفته که تنها راه دریایی رژیم اسرائیل به آبها و مسیرهای جنوبی تجارت از دریاست.
 
اسرائیل برنده اصلی واگذاری جزایر مصری به عربستان سعودی / ظهور چینشی جدید در ائتلاف های منطقه ای 
دقیقا پنجاه سال قبل و در سال 1967 محدودیت هایی که مصر برای عبور شناورهای اسرائیلی از تنگه تیران وضع کرد، یکی از مهمترین دلایل جنگ اعراب و اسرائیل شد. اکنون با واگذاری این جزایر به عربستان سعودی در برابر سرمایه گذاری و پول های عربستان، بدون شک اسرائیل ساکت ترین بازیگری است که بیشترین بهره را از این معامله می برد.
 
در سال 1979 معاهده ای میان مصر و اسرائیل، مسیر شناورهای اسرائیلی از این تنگه را هموار کرد.اکنون عربستان سعودی به عنوان ضمانت کننده امنیت این مسیر برای اسرائیل خواهد بود؛ هرچند ریاض همانند قاهره هیچ گاه با اسرائیل پیمان و عهد صلح نبسته است و اغلب این دو کشور به عنوان دو رقیب و دشمن منطقه ای معرفی شده اند، کاملا مشخص است که تاریخ دشمنی میان دو کشور به تدریج در حال رنگ باختن است و اسرائیل از این معامله میان عربستان و مصر منفعت زیادی خواهد برد.
 
نخستین منفعت آن احتمال بهبود هرچه بیشتر روابط میان اسرائیل و عربستان است که دورنمای یک ائتلاف دیپلماتیک و نظامی عربی ـ اسرائیلی علیه دشمنی که ایران است را تقویت می کند؛ اما مهمتر از آن اینکه اسرائیل به واسطه این بهبود روابط، اقدام به انزوا و فشار بیشتر رهبری فلسطینیان در نواز غزه و نوار غربی خواهد کرد؛ موضوعی که می تواند منجر به آن شود تا نهایت فشار بر این منطقه برای قبول شرایط صلح به روشی که اسرائیل خواهان آن است، افزایش یابد.

اسرائیل اکنون عربستان و مصر را دو قدرت تأثیرگذار عربی در منطقه تلقی می کند و بارها نشان داده که خواهان تقویت روابط امنیتی و همکاری های دیپلماتیک با هر دو بازیگر است. همراهی این دو قدرت عربی در منطقه برای به سرانجام رساندن موضوع مناقشه فلسطین و صلح خاورمیانه، اهمیت بسیاری برای رژیم اسرائیل دارد.

از زمان به قدرت رسیدن السیسی در مصر، اسرائیل همواره چشم خود را بر افزایش حضور نظامی مصر در صحرای سینا بسته؛ حضوری که بیشتر برای مقابله با تروریسم در این منطقه بوده است. در واقع اجازه حضور بیشتر نیروهای مصری در نوار جنوبی مرز فلسطین اشغالی را داده است. شواهد حاکی از هماهنگی این دو بازیگر در صحرای سیناست و پهپادهای اسرائیلی بر فراز منطقه با اجازه مصر پرواز کرده و اطلاعات امنیتی و نظامی را در اختیار مصر قرار می دهند.

از سوی دیگر، به تازگی گزارش های متعددی در مورد نرمال سازی روابط میان اسرائیل و عربستان منتشر شده که شاخص هایی از جمله امنیت، اطلاعات و تجارت را در بر می گیرد. حتی برخی گزارش ها حاکی از آن است که افسران عربستان توسط نیروهای اسرائیلی آموزش می بینند.

رژیم اسرائیل در برابر فروش بیش از 110 میلیارد سلاح از سوی آمریکا به عربستان، هیچ واکنش و اعتراضی نداشته است؛ این بر خلاف عرف معمول آمریکایی هاست که همواره تلاش داشته اند، برتری کیفی نظامی اسرائیل در منطقه را تضمین کنند؛ اینها را بگذاریم کنار گزارش های اخیری که عربستان و اسرائیل به دنبال برقراری روابط اقتصادی هستند که به اسرائیل اجازه می دهد تا پای خود را به خلیج فارس باز کرده و هواپیماهای این رژیم، اجازه پرواز از آسمان عربستان را داشته باشند.
 
اسرائیل برنده اصلی واگذاری جزایر مصری به عربستان سعودی / ظهور چینشی جدید در ائتلاف های منطقه ای 
از دیگر شواهد نزدیکی زیاد میان اسرائیل، عربستان و مصر، ماجرای طرح ایجاد پلی به طول 10 کیلومتر بین شبه جزیه عربستان و مصر است که با ایجاد خطوط ریلی و جاده، امکان ارسال کالا به مصر را تا حد زیادی تسهیل می کند. این طرح نخستین بار در سال 1988 مطرح شد که با مخالف شدید اسرائیل روبه رو گشت، ولی اکنون طرح مکملی به این طرح اضافه می شود که مسیر این پل را به اردن و بعد از آن اسرائیل هموار خواهد کرد.

همه اینها در حالی است که دورنمای روابط گرم میان اسرائیل و عربستان در دوره زمامداری محمد بن سلمان، ولیعهد جدید درخشان تر به نظر می رسد. دانیل شاپیرو، سفیر اسبق آمریکا در اسرائیل در روزنامه هاآرتص نوشته بود: این ولایت عهدی، مانند رویایی است که برای اسرائیل به واقعیت نزدیک می شود، چون قرار است ولیعهد جدید، ایران و متحدان این کشور در منطقه را هدف اول خود قرار دهد.

سعید اعواد از متخصصان خاورمیانه در این باره می گوید: منطقه در حال یک چینش جدید است. به این معنا که اگر عربستان ایران را دشمن درجه یک خود  بداند، بی گمان به پشتیبانی قدرت نظامی و اطلاعاتی اسرائیل برای مبارزه علیه ایران نیاز خواهد داشت؛ موضوعی که واگذاری جزایر به عربستان در برداشتن اولین گام های آن کمک بسیاری خواهد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها