بازدید 5340

تحقیر حق حاکمیتی قطر توسط عربستان

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: عربستان با اقداماتی که انجام می دهد منجر به شکل گیری شرایط امنیتی خاصی در خاورمیانه خواهد شد که نتیجه آن به ضرر منطقه خواهد شد زیرا کشورهای مطیع سعودی باید هزینه های اقدامات نابخردانه ریاض را بپردازند.
کد خبر: ۷۰۶۸۳۶
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷ 25 June 2017
حشمت الله فلاحت پیشه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در تحلیل شروط سعودی برای پایان مخاصمه ریاض با دوحه ، گفت: عربستان به شکلی افسارگسیخته به دنبال سلطه بر تمام ابعاد حکومتی کشور قطر است.

نماینده مردم اسلام آبادغرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی گفت: رژیم سعودی که تا امروز با ادعای برادری و عشیره ای کشورهای حاشیه خلیج فارس را در کنار خود قرار داده بود ؛ تا امروز برخی این ساختار را پذیرفته بودند و برخی هم در مقابل آن مقاومت کرده اند.

وی با پیش کشیدن حمله عربستان به یمن ، گفت: ریاض با استفاده از تفنگ و اسلحه تلاش می کند صنعا را با چنگ و دندان مطیع سعودی نماید. نکته جالب اینجاست که عربستان با نیروهای نظامی سپرجزیره نسبت به سرکوب مردم بحرین نیز وارد عمل شده است تا منامه همچنان در مدار سعودی باقی بماند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: راهبرد سعودی ها برای تطمیع قطر استفاده از اولتیماتوم است که تمام شئونات سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی دوحه را به چالش کشیده است.

وی در ادامه افزود: عربستان عملا به دنبال تحقیر حق حاکمیتی قطر است تا این کشور فکر رقابت درون خانوادگی با ریاض را از سر بیرون کند.

بدعت خطرناک علیه قطر

فلاحت پیشه گفت: شروطی نظیر تعطیلی شبکه الجزیره که بارزترین فاکتور قدرت قطرهای محسوب می شود یا ممانعت از روابط دوحه با تهران و آنکارا نشان می دهد که ریاض به هرقمیتی به دنبال برچیدن حق حاکمیت قطر است.

وی تاکید کرد: نادیده گرفتن شئونات استقلال قطر بدعتی خطرناک است که احتمال وقوع جنگ فراگیر در خلیج فارس را پررنگ می کند.

این نماینده مجلس دهم در تشریح دسته بندی خاورمیانه و خلیج فارس گفت: برخی کشورها در خاورمیانه بزرگ و قدرتمند محسوب می شوند و برخی دیگر کوچک هستند که به لحاظ امنیتی به شدت وابسته هستند.

وی تصریح کرد: کشورهای کوچک و کم توان خاورمیانه به لحاظ نظامی در دعاوی خاورمیانه تلاش می کنند نقش بی طرف داشته باشند که به شدت مورد توجه رژیم سعودی هستند.

فلاحت پیشه ضمن چالش کشیدن توسعه طلبی سعودی در خاورمیانه گفت: راهبرد توسعه طلبی امروز سعودی در حدود 70 سال پیش مشاهده کرده بودیم که جنگ هایی را در نقاط پرتنش ایجاد کرده بود.

وی تاکید کرد: عربستان با اقداماتی که انجام می دهد منجر به شکل گیری شرایط امنیتی خاصی در خاورمیانه خواهد شد که نتیجه آن به ضرر منطقه خواهد شد زیرا کشورهای مطیع سعودی باید هزینه های اقدامات نابخردانه ریاض را بپردازند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در انتها گفت:  عربستان در کوتاه مدت شاید توانایی تطمیع قطر را پیدا کند اما در بلند مدت گسل روابط ریاض با دوحه ممکن است منجر به وقوع درگیری نظامی شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس