بازدید 17281
آخرین تحولات خاورمیانه؛

شمال افغانستان در آستانه سقوط توسط طالبان/ حمله دوباره اسرائیل به سوریه/ سرنگونی هواپیمای آمریکایی در سوریه

شمال افغانستان در آستانه سقوط به ‌دست طالبان، حمله دوباره رژیم صهیونیستی به «قنیطره» سوریه، بیانیه داعش علیه طالبان، دیدار «سعد الحریری» با «محمد بن سلمان»، سرنگونی هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز طرطوس سوریه و آغاز بررسی درخواست کشورهای عربی توسط قطر، از جمله مهم ترین تحولات خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بودند. در این میان، باید به آخرین مراحل عملیات آزادسازی موصل نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۷۰۶۹۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 26 June 2017

شمال افغانستان در آستانه سقوط به ‌دست طالبان، حمله دوباره رژیم صهیونیستی به «قنیطره» سوریه، بیانیه داعش علیه طالبان، دیدار «سعد الحریری» با «محمد بن سلمان»، سرنگونی هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز طرطوس سوریه و آغاز بررسی درخواست کشورهای عربی توسط قطر، از جمله مهم ترین تحولات خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بودند. در این میان، باید به آخرین مراحل عملیات آزادسازی موصل نیز اشاره کرد.
 
به گزارش «تابناک»، حمله تروریست های داعش در غرب موصل و هلاکت دوازده داعشی در بمباران هوایی استان الانبار، از جمله اخبار و تحولات عراق است.

به گزارش شبکه سومریه، نیروهای عراقی شامگاه یکشنبه از دفع سلسله حملات تروریست های انتحاری داعش در خارج از بخش قدیمی موصل خبر دادند.

در همین راستا، روز یکشنبه یک منبع امنیتی در استان نینوا اعلام کرد، نیروهای امنیتی با حمله داعش به منطقه «التنک» واقع در غرب موصل مقابله کردند.

این منبع افزود: عناصر وابسته به داعش به منطقه التنک واقع در کرانه راست موصل حمله کردند که نیروهای امنیتی توانستند با این حمله مقابله کرده و شماری از عناصر مهاجم را به هلاکت رسانند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، اظهار داشت: عناصر داعش از بخش غربی نفوذ کرده بودند؛ اما هشیاری نیروهای امنیتی، موجب مقابله با مهاجمان و کشته شدن آنها شد.

گفتنی است، پیش از این، فرماندهی عملیات مشترک عراق اعلام کرده بود که تنها یک درصد از بخش قدیمی در کرانه راست (غرب) موصل در اشغال داعش است که در آستانه آزادسازی قرار دارد.

از سوی دیگر، یک منبع در فرماندهی تیپ هفتم استان الانبار از هلاکت دوازده داعشی و انهدام دو خودروی بمب گذاری شده در پی بمباران هوایی غرب این استان خبر داد.

این منبع اعلام کرد: در پی این بمباران دوازده تروریست داعش کشته شده و دو خودروی بمب گذاری شده منهدم گردید.
 
شمال افغانستان در آستانه سقوط به‌دست طالبان
 
پایگاه خبری الجزیره قطر تشدید حملات طالبان در شمال افغانستان را زنگ خطری درباره سقوط این منطقه دانست و افزود: آمریکا هرگز پیروز جنگ افغانستان نخواهد بود.

پایگاه خبری الجزیره، طی یادداشتی با تیتر «دلیل پیشروی طالبان در شمال افغانستان چیست» نوشت: دو ماه پیش شبه نظامیان طالبان به یک پایگاه نظامی نزدیک شهر «مزار شریف»، در ولایت بلخ واقع در شمال افغانستان حمله کرده و 130 نیروی ارتش این کشور را کشته و زخمی کردند.

این پایگاه نظامی، مقر مشاوران نظامی خارجی در افغانستان شمرده می‌شد و سخنگوی طالبان این حمله را گرفتن انتقام‌ کشته شدن شماری از رهبران این گروه طی مدت اخیر در شمال افغانستان عنوان کرد.

 

.

شمال افغانستان در حال سقوط توسط طالبان/ حمله مجدد اسرائیل به سوریه/ سرنگونی هواپیمای آمریکایی در سوریه 

وضعیت شهر قندوز

یک ماه پیش نیز شهر «قندوز» مورد حمله طالبان قرار گرفت و تا آستانه سقوط پیش رفت؛ اما مقاومت نیروهای دولتی که همچنان در مراکز و پست‌های مهم مرکز شهر ادامه دارد، مانع از سقوط آن شد، به همین دلیل، طالبان آن را به محاصره خود درآورد.

افراطی‌های طالبان پس از ترک نیروهای آلمانی، دو بار موفق شدند، مرکز شهر قندوز، دومین شهر بزرگ شمال افغانستان را برای مدت کوتاهی تصرف کنند. بار اول بهار سال 2015 میلادی بود که طالبان، قندوز را تحت کنترل کامل درآوردند و بار دوم در سال 2016 که طالبان با نیروهای دولتی در این شهر درگیر شدند.

دلیل نبردهای کنونی طالبان و نیروهای دولتی در قندوز به عملیات‌ شبه‌نظامیان طالبان طی بهار (28 آوریل) ارتباط دارد. بعد از آغاز این عملیات بلافاصله بخش مهمی از ولایت قندور در شمال افغاستان به تصرف طالبان درآمد.

.

هدف مورد ادعای طالبان در افغانستان

هدف اصلی گروه طالبان آن گونه که ادعا می‌کند، مبارزه با نیروهای دولتی افغانستان و حامیان آن یعنی نیروهای ناتو در افغانستان تحت فرماندهی آمریکاست.

مقامات امنیتی ولایت جوزجان نیز سه روز پیش اعلام کردند که شبه نظامیان طالبان و گروه تروریستی داعش بر سر تصرف بازار شهرستان «درزاب»، در ولایت جوزجان در شمال افغانستان با همدیگر درگیر شدند.

سرهنگ «عبدالحفیظ خاشع»، معاون عملیاتی فرماندهی پلیس گفت: نیروهای امنیتی افغان در درزاب موضع گرفته‌ و نیروهای ویژه امنیتی نیز به منطقه برای سرکوب مخالفان مسلح اعزام شده‌اند.

درگیری شدید طالبان و داعش

وی افزود: هم اکنون درگیری بین طالبان و گروه داعش در روستای «قریه مغل»، این شهرستان به شدت جریان دارد و نیروهای هوایی افغان مواضع دو طرف را هدف قرار می‌دهند.

«طاهر خان»، تحلیلگر سیاسی و کارشناس امور افغانستان، عملیات «مزار شریف» را مقدمه ای بر تشدید عملیات‌ نظامی ارتش و نیروهای مسلح افغان در دو فصل بهار و تابستان طالبان دانست و تأکید کرد: پایگاه‌های اصلی طالبان در شرق و جنوب افغانستان واقع شده‌اند و عملیات مزار شریف نشان داد، هدف آنها پیشروی به سمت شمال افغانستان است.

«پاول ویلینگهاور»، کارشناس نظامی و راهبردی روسیه نیز در این خصوص گفت: مزار شریف تحت سیطره افغان‌های ازبک است و برخی از آنها با طالبان مبارزه می‌کنند و برخی هم تندروهایی هستند که با طالبان هم‌پیمان هستند و بعضا به داعش هم پیوسته‌اند.

بالطبع این تحولات نمی‌تواند، اتفاق خوبی برای ساکنان شمال افغانستان باشد، چون تنها امنیت و ثبات شمال افغانستان را متزلزل نمی‌کند، بلکه تبعات آن دامنگیر منطقه آسیای مرکزی و کشورهای آن، به خصوص ازبکستان خواهد شد.

ناتوانی دولت در مقابله با طالبان

طاهر خان درباره قدرت دولت مرکزی برای مقابله با طالبان و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی گفت: شکاف و خلأ سیاسی در افغانستان، بیش از هر نهاد و دستگاه حکومتی در ارتش و نیروهای امنیتی این کشور قابل ملاحظه است که نشان از ناتوانی کابل در مقابله با حملات طالبان دارد.

کارشناس روسی هم درباره تلاش‌های صورت گرفته برای قانع کردن طالبان به مذاکره با دولت به منظور تحقق آشتی ملی گفت: عملیات نظامی طالبان به تلاش‌های مسکو و دور جدید رایزنی‌ دستگاه دیپلماتیک روسیه در صحنه بین المللی و دستیابی به راه حلی برای پرونده افغانستان ضربه زده است.

آمریکا در افغانستان شکست می‌خورد

وی با تأکید بر اینکه حملات آتی طالبان، هرگز موجب نزدیکی مسکو به کابل و حمایت از دولت مرکزی افغانستان نخواهد شد، افزود: کارشناسان روس بر این باورند، سرانجام طالبان امر به افغانستان بازگشته و حرف آخر را در میدان خواهد زد، بنابراین در این پروسه، تلاش‌ آمریکایی‌ها برای بنای افغانستانی جدید محکوم به شکست است.

طاهر خان تأکید کرد: مسکو به این امر واقف است و به همین دلیل، تماس‌هایی با طالبان برقرار کرده است.

حمله دوباره رژیم صهیونیستی به «قنیطره» سوریه
 
ارتش رژیم صهیونیستی، امروز برای دومین روز پیاپی به مواضع ارتش سوریه در ریف قنیطره حمله کرد.

به گزارش الجزیره، رژیم صهیونیستی دیروز برای دومین روز متوالی، مواضع ارتش سوریه در ریف قنیطره واقع در جنوب این کشور را هدف قرار داد.

عناصر تروریستی در سوریه، امروز از خاک سوریه به منطقه جولان در مرز اسرائیل و سوریه حمله خمپاره‎ای کردند و اسرائیل هم با ادعای اینکه ارتش سوریه این حملات را انجام داده، مواضع آن در قنیطره را آماج گرفت.
 
 شمال افغانستان در حال سقوط توسط طالبان/ حمله مجدد اسرائیل به سوریه/ سرنگونی هواپیمای آمریکایی در سوریه

مرکز اطلاع رسانی «الإعلام الحربی» به نقل از رسانه‌های صهیونیستی اعلام کرد که جبهه النصره، این خمپاره‌ها را شلیک کرده تا ارتش اسرائیل را به حمله علیه مواضع ارتش سوریه تحریک کند.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد، امروز از خاک سوریه حملات خمپاره‌ای سرگردانی به بلندی‌های اشغالی صورت گرفته است.

روز گذشته نیز خمپاره‌ های سرگردانی به جولان اشغالی اصابت کرد و سپس جنگنده‌های اسرائیل، آن مواضع ارتش سوریه را در اطراف شهر البعث واقع در استان قنیطره هدف قرار دادند  که در پی آن، هفت نظامی سوری کشته و دو دستگاه تانک و یک قبضه توپ منهدم شد.
 
بیانیه داعش علیه طالبان
 
در ادامه درگیری و کشمکش بین داعش و گروه طالبان «ابوماجه ترمذی» از فرماندهان این گروه تروریستی طالبان را مزدور کفار و گروه منافقان خوانده است که با استفاده از پوشش «اهل‌سنت»، بزرگترین خیانت را در حق اسلام می‌کنند.

 ترمذی در بیانیه‌ای اظهار داشت، جان، مال و ناموس طالبان و حامیان آنها برای اعضای داعش حلال هستند.

داعش با مزدور اعلام کردن طالبان، از اعضای این گروه خواست تا هر کجا که بتوانند طالبان را بکشند تا انتقام کشته شدگان این گروه را گرفته باشند.

داعش همچنین مدعی شده است، به زودی حملات گسترده‌ای را علیه طالبان انجام خواهد داد و مناطق تحت تسلط آنها را تصرف خواهد کرد.

این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که آمریکا در افغانستان به حمایت از گروه تروریستی داعش و روسیه نیز به حمایت تسلیحاتی از طالبان متهم شده است.

به تازگی سخنگوی وزارت خارجه روسیه پس از انتشار گزارش‌هایی در مورد حمایت بالگردها از گروه تروریستی داعش در افغانستان، از مقامات افغان و فرماندهان آمریکایی در این کشور خواستار ارائه توضیحات شد.

با وجود هشدارهای پیاپی برخی از سیاستمداران افغان، به نظر می‌رسد که افغانستان بار دیگر میدان رقابت بین آمریکا و رسیه قرار خواهد گرفت.

 از سویی هم «آندره نویکوف» رئیس مرکز مبارزه با تروریسم کشورهای مستقل مشترک‌المنافع اعلام کرده که تروریست‌های داعش به دنبال تغییر تمرکز خود از سوریه و عراق بر روی افغانستان و کشورهای منطقه است.
 
دیدار «سعد الحریری» با «محمد بن سلمان»
 
 نخست وزیر لبنان با ولیعهد جدید سعودی ها در جده دیدار و درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه با وی رایزنی کرد.

به گزارش العهد، نخست وزیر لبنان با ولیعهد جدید عربستان سعودی در جده دیدار و گفت وگو کرد.

در همین راستا، «سعد الحریری»، نخست وزیر لبنان که در جده عربستان حضور دارد، در قصر السلام با «محمد بن سلمان» ولیعهد جدید سعودی ها دیدار و درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه با وی رایزنی کرد.
 
شمال افغانستان در حال سقوط توسط طالبان/ حمله مجدد اسرائیل به سوریه/ سرنگونی هواپیمای آمریکایی در سوریه

پیش از این، وبگاه «لبنان دیبایت» نوشته بود: خیال «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان با انتصاب «محمد بن سلمان» به ولی‌عهدی عربستان راحت شده و وی افزایش فعالیت‌های خود در این کشور را در سر می‌پروراند.

به نوشته این وبگاه، قدرت گرفتن بن سلمان، به نحوی تقویت جریان‌های متحد عربستان در لبنان است.

محمد بن سلمان روز چهارشنبه به عنوان ولیعهد جدید ملک سلمان منصوب شد، وی همزمان وزیر دفاع و معاون رئیس شورای وزیران عربستان نیز هست.

این در حالی است که بنا بر وصیت ملک عبدالعزیز آل سعود مؤسس خاندان سعودی، قدرت از پدر به پسر نمی رسید بلکه میان فرزندان عبدالعزیز جابجا می شد؛ اما به نظر می رسد که ملک سلمان مسیری جدید را در پیش گرفت. ملک سلمان از زمانی که ملک عبدالله درگذشت دست به تغییرات گسترده در مناصب مختلف قدرت در عربستان زد و عرصه را برای نزدیکان خود فراهم کرد.

ناظران و تحلیلگران امور، از این رویداد به عنوان زلزله سیاسی و کودتای جانشینی نام می برند. محمد بن سلمان به عنوان چهره ای جنگ افروز در یمن با استفاده از شرایط کنونی و موقعیت پدرش موفق شد که محمد بن نایف را از ولیعهدی کنار بزند.
 
 سرنگونی هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز طرطوس سوریه
 
 فعالان شبکه های اجتماعی، از سرنگونی یک هواپیمای جاسوسی آمریکا که در حال جاسوسی بر فراز پایگاه روسها در طرطوس بود، خبر دادند.

پایگاه الحدث نیوز اعلام کرد: فعالان شبکه های اجتماعی از سرنگونی هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز شهر طرطوس خبر دادند.

بر اساس گزارش فعالان شبکه های اجتماعی این هواپیمای جاسوسی آمریکا در حال جاسوسی بر فراز پایگاه روسیه در این شهر بود.
 
شمال افغانستان در حال سقوط توسط طالبان/ حمله مجدد اسرائیل به سوریه/ سرنگونی هواپیمای آمریکایی در سوریه

در همین راستا، برخی فعالان دیگر از اقدام ارتش سوریه در انهدام مواضع ارتش رژیم صهیونیستی به دنبال حمله اخیر این رژیم به مواضع ارتش سوریه در شهر البعث در قنیطره در روز گذشته خبر می دهند.

هنوز بیانیه رسمی که این خبر را از جانب سوریه یا رژیم صهیونیستی تأیید تا تکذیب کند، صادر نشده است.
 
قطر بررسی درخواست کشورهای عربی را آغاز کرده است
 
وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که قطر بررسی درخواست های کشورهای مصر، امارات، بحرین و عربستان را آغاز کرده است.

به گزارش مهر به نقل از روسیا الیوم، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که قطر بررسی درخواست های کشورهای مصر، امارات، بحرین و عربستان را آغاز کرده است.

روز جمعه دوم تیر کشورهای عربی قطع رابطه کننده با قطر به ریاست عربستان شروط سیزده گانه ای برای عادی سازی روابط با دوحه اعلام کردند.

در این لیست سیزده گانه، مهمترین شروطی که شورای همکاری خلیج فارس برای قطر معین کرده، شامل قطع روابط دیپلماتیک با ایران و حزب‌الله، تعطیلی کامل شبکه الجزیره و برچیدن پایگاه نظامی ترکیه از خاک این کشور است.

بنابراین، دولت قطر فقط ده روز وقت دارد شروط کشورهای عربی برای برقراری مجدد روابط را اجرا کند و در غیر این صورت، عواقب وخیم‌تری در انتظار دوحه خواهد بود.

کشورهای عربی از قطر خواستند، همه روابطش را با گروه «اخوان‌المسلمین»، جنبش «حزب‌الله» لبنان، سازمان تروریستی «القاعده» و گروه تروریستی «داعش» قطع کند.

در ادامه این لیست طولانی آمده است، قطر نباید به شهروندان چهار کشور مصر، عربستان سعودی، بحرین و امارات عربی متحده تابعیت داده و باید اتباعی را که هم‌اکنون در خاک کشورش هستند، اخراج کنند.

شورای همکاری خلیج فارس این کار را تلاشی در راستای ممانعت از دخالت قطر در امور داخلی کشورهای مذکور دانست.

این کشورها همچنین از قطر خواستند همه اشخاص تحت تعقیب دولت‌های مذکور – به اتهام دست داشتن در فعالیت‌های تروریستی – را به آنها تحویل داده و به حمایت مالی از نهادهایی که از سوی آمریکا، تروریستی و افراطی شناخته شده‌اند، پایان دهد.

در بخش شروط مربوط به ایران آمده است که قطر باید مراکز دیپلماتیک در ایران (اعم از سفارتخانه و کنسولگری) را تعطیل و فقط با ایران روابط تجاری آن هم در چهارچوب محدودیت‌های آمریکا داشته باشد.

شورای همکاری خلیج فارس قطر را ملزم کرد، جزئیات اطلاعات اشخاص اپوزیسیون در چهار کشور مذکور را – که از آنها حمایت مالی داشته – منتشر کند.

تعطیلی کامل شبکه الجزیره به همراه تمام بخش‌های مرتبط، از جمله بخش انگلیسی آن – به اتهام تنش آفرینی در منطقه و حمایت از اخوان المسلیمن – یکی دیگر از شروط مطرح در این لیست است.

بنابراین، اگر دوحه تبعیت از شروط را بپذیرد، اجرای این سند طی سال اول هر ماه یک بار و سپس فصلی در سال‌های پس از آن ارزیابی خواهد شد.

در صورت پذیرش، شورای همکاری خلیج فارس، همچنین قطر را تا ده سال تحت نظارت اجرای این سند قرار می‌دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل