بازدید 3218
فؤاد ایزدی:

بررسی‌های دوره‌ای در FATF سیاسی است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: FATF (گروه ویژه اقدام مالی، پولشویی) نهادی است که چند کشور اروپایی تاسیس کردند و بین‌المللی نیست و عضویت در آن برای کشور‌ها الزام ندارد.
کد خبر: ۷۰۶۹۸۶
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸ 26 June 2017
فؤاد ایزدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره گزارش FATF و تعلیق محدودیت‌های ایران گفت: هرچند برای کشور‌ها الزام در عضویت در این نهاد وجود ندارد، اما عدم تمکین از مقررات آن ممکن است مشکلاتی را به وجود بیاورد، هرچند برای کشوری مانند ایران ممکن است عضویت در این نهاد خسارت‌هایی را ایجاد کند. 

وی گفت: FATF اطلاعات مالی را دریافت می‌کند و آمریکایی‌ها با همین اطلاعات کشورمان را تحریم می‌کنند.

ایزدی بررسی‌های دوره‌ای در این نهاد را سیاسی دانست و افزود: این بررسی‌ها برای کشورهای مختلف متفاوت است برای برخی کشور‌ها بی تفاوت و برای کشوری مانند ایران با دقت نظر بسیاری انجام می‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: درحالیکه دولت با این نهاد همکاری لازم را داشته، اما همچنان مشکلاتی را برای کشورمان ایجاد می‌کند.

وی افزود: این ساده انگاری است که تصور کنیم ما با FATF هماهنگ باشیم پس مشکلات برطرف می‌شود؛ در موضوع هسته‌ای هم ما همه تعهداتمان را انجام دادیم، اما تعهدات غربی‌ها عملی نشد و بدعهدی‌ها ادامه دارد و گشایش‌هایی که در نظام بانکی باید رخ می‌داد انجام نشد. 

ایزدی گفت: ایران کشور سوئیس نیست و این توافقات بین‌المللی بیشتر به ابزاری تبدیل می‌شود برای فشار به کشورمان.

این کارشناس روابط بین‌الملل افزود: برخی در کشور می‌خواهند کارهایی را انجام دهند و ارتباطاتی با خارج داشته باشند، اما نتوانسته‌اند و سعی می‌کنند با این توافقات کار را پیش ببرند.

وی به سند ۲۰۳۰ اشاره کرد و آن را هم نمونه‌ای از این توافقات خواند. 

ایزدی در پایان گفت: هوشمندی در این است که نسبت به این موضوعات بی تفاوت نباشیم و ببینیم کدام توافق به سود کشور است و کدامیک برایمان مشکل ایجاد می‌کند؛ ما باید به قدرتی برسیم که آنچه را به سودمان است، اجرایی کنیم و ذیل اسنادی که به ضرر کشور است قرار نگیریم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر