بازدید 22404

چالش بزرگ دانشگاه آزاد با تصمیم وزارت علوم به حذف 30 درصد کد رشته ها

حذف بیش از دو هزار کد رشته محل از مقطع ارشد دانشگاه آزاد، موضوع ساده و کوچکی نیست که بتوان غیر منتظره و بدون هماهنگی با مدیران ارشد این دانشگاه نسبت به آن اقدام کرد. گویا مسئولان وزارت علوم در تصمیم خود به وضعیت بیش از هزار عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد توجهی نکرده اند و سردرگمی آنها برای متولیان آموزش عالی کشور اهمیت چندانی ندارد. چگونه یک واحد دانشگاهی فاقد صلاحیت های لازم برای تشکیل دوره های ارشد شناخته می شود؛ اما از آن سو قادر به جذب دانشجو در مقطع دکتراست؟
کد خبر: ۷۰۷۰۳۳
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۴ 26 June 2017
حذف فله ای و غیرکارشناسی 30 درصد از ظرفیت ارشد دانشگاه آزاد توسط وزارت علوم
وزارت علوم تحقیقات و فناوری در یکی از تصمیم های اخیر با حذف بیش از 30 درصد از ظرفیت مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد، زمینه ساز اعتراض جمع زیادی از اساتید و مدیران این دانشگاه شده و شمار بسیاری از متقاضیان تحصیل در این دانشگاه را بلاتکلیف کرده است؛ تصمیمی که تصور می شد در پس آن، منطق و استدلالی قابل قبول نهفته باشد، ولی بررسی ها چیز دیگری را نشان می دهد.

به گزارش «تابناک»، پس از انتشار دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد و مشخص شدن حذف غیر منتظره بیش از دو هزار و 900 کد رشته محل کارشناسی ارشد این دانشگاه، جمع زیادی از اساتید دانشگاه آزاد در نامه ای به رئیس جمهور، خواستار بازنگری و اصلاح شرایط جدید شدند؛ شرایطی که جدا از اعضای هیأت علمی، مسئولان ارشد این دانشگاه نیز با آن مخالفند و البته نقدهای زیادی نیز به آن وارد است.

اساتید دانشگاه آزاد در نامه خود به رئیس جمهور یادآور شدند که حذف بیش از دو و 900 کد رشته محل از مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه فارغ از سردرگمی مدیران و مسئولان این دانشگاه، بسیاری از کلاس های درس دانشگاه آزاد را تعطیل و غیر مستقیم همه آنها را بیکار و درگیر مشکلات معیشتی خواهد کرد.

ماجرای این حذف حداکثری کد رشته محل که انتظار می رفت با هماهنگی مسئولان دانشگاه آزاد رخ داده و از علتی منطقی برخوردار باشد، با آغاز اعتراضات رسانه ای و اداری مدیران ارشد دانشگاه آزاد، صورت جدیدی به خود گرفت و مشخص شد که وزارت علوم مستقل و بدون هماهنگی تصمیم به این تغییرات گرفته است.

مدیران ارشد دانشگاه آزاد و رؤسای بسیاری از واحدهایی که رشته های تحصیلی مرتبط با واحد آنها از دفترچه انتخاب رشته حذف شده است، همسو با اعضای هیأت علمی این دانشگاه اعتراضات خود را آغاز کردند و خواستار بازنگری و اصلاح این شرایط شدند.

در این میان، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله اعضای کمیسیون آموزش نیز در برابر این اقدام وزارت علوم موضع گیری کردند و از مسئولان این وزارتخانه خواستند تا نسبت به اصلاح دفترچه اقدام کند.

جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در مورد اقدام وزارت‌ علوم در حذف برخی رشته‌ محل‌های کارشناسی ارشد این دانشگاه اظهار داشت: حذف رشته های مقطع ارشد دانشگاه آزاد در نهایت به ضرر دانشجویان و مردم است و مجلس شورای اسلامی ضمن ورود به این مسأله اجازه نخواهد داد استقلال این دانشگاه از بین برود.

دکتر عباس گوهری، رئیس مرکز برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی در رابطه با جزئیات اتفاق پیش آمده به «تابناک»، گفت: در اینکه وزارت علوم متولی آموزش عالی کشور است و باید بر کیفیت آموزش کشور نظارت داشته باشد هیچ شکی نیست؛ اما دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس ضوابط اعلام شده از سوی شورای گسترش وزارت علوم، همواره تلاش کرده است تا در راستای افزایش استانداردهای آموزشی اقدام کند و در سال های اخیر نیز با جذب اعضای هیأت علمی توانمند، تلاش ویژه ای برای ارتقای کیفیت آموزش در این دانشگاه کرده است.

گوهری افزود: با هدف حفظ و افزایش کیفیت آموزشی در سال های گذشته، شمار بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی که دانشگاه های سراسری توان جذب و ایجاد اشتغال برای آنها را نداشت در دانشگاه آزاد به عنوان استاد به کار گرفته شدند و اکنون بیشتر رشته محل های این دانشگاه از کیفیت مطلوب آموزشی برخوردار است.

رئیس مرکز برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد در مورد حذف بیش از دو هزار کد رشته محل در این دانشگاه افزود: همزمان با انتشار دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد، متوجه شدیم که وزارت علوم در اقدامی غیر منتظره چیزی حدود دو هزار و 900 رشته محل این دانشگاه را از دفترچه حذف کرده و با این اقدام بسیاری از واحدهای دانشگاهی ما چیزی حدود 30 درصد از ظرفیت مقطع ارشد را در سال جدید با مشکل عدم پذیرش دانشجو رو به رو کرده است.
برای مثال در 253 واحد دانشگاهی از 1 تا 142 رشته محل و در بیش از سی واحد دانشگاهی دیگر تمامی گرایش‌های مقطع کارشناسی ارشد حذف شده است.

وی ادامه داد: بیشتر رشته محل هایی که در دفترچه انتخاب رشته از واحدهای دانشگاهی این دانشگاه حذف شده است، از جمله رشته هایی هستند که در سال های اخیر فعال بودند و در بسیاری از آنها اعضای هیأت علمی تمام وقت حضور دارد.

این مقام مسئول در دانشگاه آزاد با اشاره بلاتکلیفی بیش از هزار عضو هیأت علمی این  دانشگاه ادامه داد: در اقدام اخیر وزارت علوم ـ که کاملاً یک طرفه و بدون هماهنگی با مسئولان و کارشناسان دانشگاه آزاد انجام شد ـ تناقض هایی وجود دارد که ما برای آن پاسخی نیافته ایم.

گوهری در مورد تناقض هایی که از آن سخن گفت، ادامه داد: یکی از تناقض ها این است که با انتشار دفترچه انتخاب رشته ارشد و دکترا، دانشگاه آزاد برخی واحدها مثل تهران مرکز همچنان قادر به جذب دانشجو در مقطع دکترا هست، اما همین واحد از نظر وزارت علوم، صلاحیت برگزاری دوره های کارشناسی ارشد را در برخی رشته ها ندارد.

از دیگر تناقض ها این است که وزارت علوم در تغییراتی که اعمال کرده است، بسیاری از بخشنامه و اصلاحاتی را که قبلاً در مورد رشته های مختلف به دانشگاه های سراسر کشور ابلاغ شده بود، رعایت نکرده است؛ برای نمونه، قرار این بود که از سال جدید گرایش هایی مانند زلزله شناسی، گرانی سنجی و لرزه شناسی به عنوان رشته های مستقل تعریف و تدریس شوند، ولی همچنان به عنوان یک گرایش ذیل عنوان رشته ژئوفیزیک ارائه شده اند که نشان می دهد این حذف و تغییرها، فله ای و بدون کار کارشناسی انجام شده است.

رئیس مرکز برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: نکته جالب دیگر  آنکه در این دفترچه، برخی رشته های مقطع ارشد دانشگاه آزاد که تقاضای بیشتری برای آنها وجود دارد مثل فقه و حقوق خصوصی یا فقه و حقوق جزا در برخی واحدهای دانشگاهی از جمله تهران مرکز حذف شده است، اما رشته هایی مثل فقه و حقوق شافعی یا فقه مقارن که به نسبت مشتری کمتری دارند، همچنان در دفترچه مانده است.

گوهری با اشاره به نمونه هایی از واحدهای دانشگاهی که شامل حذف کد رشته محل شده اند، تأکید کرد: واحد فیروزکوه دانشگاه آزاد در رشته حسابداری 2 دانشیار و 4 استادیار تمام وقت، در رشته علوم اقتصادی 4 دانشیار و 7 استادیار و در رشته مدیریت دولتی نیز 2 دانشیار و 4 استادیار تمام وقت دارد و برخی از آنها از جمله بهترین اساتید کشوری هستند، اما بر اساس دفترچه اعلامی از سوی وزارت علوم در سال جدید واحد آنها در مقطع ارشد پذیرش دانشجو نخواهد داشت.

بر اساس آنچه رفت، به نظر می رسد، مسئولان وزارت علوم در اقدام اخیر خود مبنی بر حذف برخی کد رشته محل های دانشگاه آزاد در مقطع ارشد، جانب انصاف و منطق را رعایت نکرده اند.

مهمترین نقدی که به تصمیم وزارت علوم می توان گرفت، این است که حذف بیش از دو هزار کد رشته محل از مقطع ارشد دانشگاه آزاد، موضوع ساده و کوچکی نیست که غیر منتظره و بدون هماهنگی با مدیران ارشد این دانشگاه بتوان نسبت به آن اقدام کرد.

موضوع دیگر وضعیت بیش از هزار عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد است که گویا مسئولان وزارت علوم در تصمیم خود به آنها توجهی نکرده اند و سردرگمی و به احتمال زیاد بیکاری آنها برای متولیان آموزش عالی کشور اهمیت چندانی ندارد؛ اساتیدی که با شرایط کنونی و پس از سال ها تدریس و سابقه کار، باید دوباره جویای شغل جدید باشند و به احتمال زیاد ادامه همکاری آنها با دانشگاه آزاد ممکن نخواهد بود.

بر اساس گفته های مسئولان ارشد دانشگاه آزاد، هم اکنون در برخی واحدهای دانشگاهی مثل واحد فیروزکوه کد رشته هایی از مقطع ارشد حذف شده که در همان واحد و همان رشته جذب دانشجو در مقطع دکتری بلامانع است. اینکه چگونه یک واحد دانشگاهی دانشگاه آزاد فاقد صلاحیت های لازم برای تشکیل دوره های ارشد شناخته شده است، اما از آن سو قادر به جذب دانشجو در مقطع دکتری است، ابهام دیگری است که بر غیر کارشناسی بودن این تغییرات دامن می زند.

حذف رشته های دارای متقاضی بیشتر مثل فقه و حقوق خصوصی از واحد تهران مرکز و عدم حذف رشته های با متقاضی کمتر مثل فقه و حقوق شافعی در این واحد، ابهام دیگری است که اقدام اخیر وزارت علوم وارد است. چگونه یک واحد دانشگاهی پس از سال ها تشکیل دوره های ارشد فقه و حقوق خصوصی فاقد صلاحیت برای تدریس این رشته است؛ اما همین واحد صلاحیت های لازم برای تشکیل دوره های ارشد فقه و حقوق شافعی را همچنان حذف کرده است؟
 
نتیجه اینکه مسئولان وزارت علوم از یک سو به دنبال افزایش کیفیت و رعایت استانداردهای آموزشی در دانشگاه آزاد مثل جذب اعضای هیأت علمی تمام وقت و توسعه رشته های تحصیلی هستند و از سوی دیگر با کاهش ناگهانی و بیش از حد ظرفیت این دانشگاه به ویژه در مقطع کارشناسی ارشد امکان فعالیت را از همان اساتید سلب می کنند؛ شرایطی که بیشتر شبیه یک بازی یک بام و دهوا از سوی مسئولان وزارت علوم با دانشگاه آزاد است که با کار کارشناسی و تصمیم های منطقی فاصله زیادی دارد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵۵
انتشار یافته: ۲۷
بیشتر کد رشته هایی که بنده مشاهده کردم دارای مشکل بوده اند. به عنوان مثال در رشته خود بنده که عمران می باشد و در منطقه ای که من زندگی میکنم. واحد های بنجان، دهاقان، فارسان و شهرکرد فاقد حتی یک هیئت علمی با مقطع دکتری تمام وقت می باشند. ولی در گرایشهای ارشد پذیرش داشته اند.
به عنوان مثال واحد شهرکرد بدون وجود حتی یک هیئت علمی تمام وقت (و حتی نیمه وقت واقعی) به عنوان یک واحد جامع دانشگاه ازاد دو مقطع ارشد عمران و یک مقطع دکتری در سال گذشته پذیرش داست!!! که خوشبختانه امسال حذف شده اند.
در ضمن دقت داشته باشید که همه چیز فقط استاد نیست. دانشگاه برای ارشد نیاز به امکاناتی از قبیل ازمایشگاه و مراکز تحقیق هم دارد.
یکی از دلایل این تناقضات این است که دانشگاه ازاد اسلامی رو به عدد سازی و پرونده سازی اورده است. به عنوان مثال استادی که به عنوان حق التدریس با واحد همکاری میکند را بدون اطلاع مدرس قرار دادی جعلی تدارک می بینند و به وزارت علوم اعلام می شود که پیگیر کارهای جذب هستیم و ایشون هیئت علمی ما هستند. در صورتی که در واقعیت چنین چیزی نیست.
به نظر من این اقدام وزارت علوم نیاز به حمایت دارد. شاید در بین این 2900 رشته در مورد نهایتا 500 عدد از انها هم اشتباهی شده باشد ولی با حمایت از ورات علوم میتوان بخش عظیمی از بی کیفیتی اموزشی را بهبود داد.
حرفهای دوستان در حمیات از دانشگاه ازاد هیچ کدام مبنای صحیحی ندارد. به عنوان مثال :
1- تایید دکتری دلیل برای عدم حذف ارشد نیست. اولا ان رویه صحیح از الان شروع شده دوما شاید دانشگاه ازاد مدارکی مبینی بر وجود استاد را برای دکتری ارائه داده و با همان استادها قصد گرفتن ارشد هم داشته که مسلما نیاز به هیئت علمی بیشتر است.
2- در مورد برخی واحدها مثل فیرزوکوه تا جایی که بنده چک کردم این تعداد هیئت علمی با این درحات وجود ندارد و اگر هم باشد شاید مدارک انها برای گرفتن ارشد گرایش و یا رشته ی دیگر استفاده شده و مجدد قابل استفاده نیست.
3-حذف رشته ها اتفاقا باعتث بهبود وضعیت عیئت علمی می شود نه بدتر شدن موقعیت ان. چون جهت بهبود کیفیت دانشگاه باید یئت علمی بیشتر جذب کند و گروه های بیشتر درسی ارائه دهد و .... تا بتواند مجوز را بگیرد.
4- چیزی که در واحدهای دانشگاه ازاد می بینیم فقط تقلب و استفاده از سند سازی برای تصویب رشته است و این کار وزارت علوم بسیار شایسته است.
5- از خبرگزاری ها انتظار می رود که از این رویه هر چند با ایرادات حمایت کنند تا کم کم این موضوع نهادینه شده و از این بی بند و باری اموزشی کم شود
دیر به فکر کیفیت دانشگاه آزاد افتادین الان دیگه کار از کار گذشته
علت از این منطقی تر که در اکثر موارد دانشگاه مورد نظر یک هیات علمی هم در اون رشته نداره؟؟!!!
ایا میتوان باور داشت که از ۲۹۰۰ رشته که بعضی سالیان سال پذیرش دانشجو داشته است فقط ۱۶۰ رشته در حال حاضر مورد پذیرش قرار گیرد ؟یا این در جهت   پذیرش دانشجو به نفع دانشگاههایی غیر از دانشگاه ازاد اسلامی صورت میگیرد. اعضای دانشگاه ازاد  اسلامی ودانشجویان ان بخاطر ماهیت شان  که اکثرا رویکردشان به اصلاح طلبان بوده است همواره اولین قربانیان چه از طرف اصول گرا وچه از طرف اصلاح طلبان بوده اند. ایا این راباید تعبیری برای نخبه کشی از  جهت ضعیف کشی دانست که حتی غیر انتفاعی های وزارت علوم مانند کیش..، که چند سالی است شروع به کار کردهاند اینگونه مورد هجوم قرار نگرفته اند در مقایسه با دانشگاهی  که از ابتدای انقلاب شکل گرفته وبه نوعی با ان عجین شده است اما چون در تاسیس ان وزارت علوم نقش نداشته هر از چند گاه به اقتضای سیاستها مورد هجوم قرار گرفته است هرچند که شاید این معیاری برای صعود وافول یک مسیر عدالتخواهانه باشداما امیدواریم که منجر به یک رقابت عادلانه در پذیرش دانشجو گردد.
اگر چه احتمالا سیاسی است اما این کار بسیار بسیار دیر انجام شده است. دانشگاه آزاد و پیام نور و غیر انتفاعی بلایی سر مدرک آورده اند که تا سالها تبعاتش دامنگیر ملت خواهد بود
خیلی پیشتر از اینها باید اینکار صورت میگرفت. بر هیچکس پوشیده نیست که فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد از نطر علمی دارای تفاوت بسیار زیادی با دانشگاههای دولتی هستند. در واقع معضل بیکاری افراد تحصیل کرده از همین جا آغاز شد. افرادی وارد جامعه شدند که بظاهر دارای مدرک هستند ولی در اصل هیچ کارایی ندارند. زمانی در یکی از دانشگاههای آزاد واقع در کلانشهر در ترم آخر کارشناسی کامپیوتر تدریس میکردم. دانشجویانی که در شرف فارغ التحصیلی بودند از درک ساده ترین مسائل برنامه نویسی و ساختمان داده عاجز بودند. در بقیه موارد هم دانشگاه آزاد به واقع مخل نظام آموزش عالی است. برای نمونه کافی است به نظم چاپ نشریات علمی-پزوهشی آن و فرایند پذیرش و داوری مقالات نظری بیندازیم. براستی نام آزاد سزاور این نهاد است
هزار نفر فدای نابودی کیفیت علم در ایران شوند بهتر است تا هزاران دکتر بی کیفیت تحویل جامعه شوند و کمر به نابودی ان ببندند
سلام چرا نظر وزارت علوم را در این زمینه جویا نشدید؟ و دیدگاه مدیران وزارت علوم را در این زمینه بیان نمی کنید؟ تا مردم بتوانند بهتر قضاوت کنند
براساس قانون شورای انقلاب فرهنگی و شورای گسترش وزارت علوم، هر دانشگاه برای ایجاد کدرشته ارشد یک دانشیار و سه استادیار تمام وقت باید داشته باشد و برای هر کدرشته دکتری دو دانشیار و چهار استادیار.
در سه سال گذشته که مدیریت قبلی دانشگاه آزاد قایل به قوانین بالادستی نظام آموزشی در کشور مبنی بر اخذ مجوز کدرشته از شورای گسترش وزارت علوم نبود، خود راسا با معرفی اساتید حق التدریس سایر دانشگاه های دولتی مبادرت به ایجاد کدرشته بدون درنظر گرفتن حداقل های آموزشی برای تاسیس کدرشته داشت.
امسال با توجه به قانون سنجش و پذیرش وزارت علوم این وزارت به وظیفه قانونی خود عمل کرده و بنده به عنوان عضو هییت علمی دانشگاه آزاد شاهد تخلف های عدیده ای در پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه بوده ام که امیدوارم وزارت علوم در مقابل هجمه های غیر اصولی مقاومت کند و این دانشگاه را از وضعیت اکنون که تبدیل به بنگاه مدرک فروشی شده است برهاند
فضای فیزیکی نامناسب ، رشته های فاقد مجوز ، بعضا مدرسین بی کیفیت و گاها انتسابی ،فقدان هماهنگی ایجاد رشته ها با نیاز جامعه ، عدم ارتباط رشته تحصیلی مدرس با موضوع درس ، استفاده از فوق لیسانس و یا دانشجوی دکترا جهت تدریس در مقاطع تحصیلات تکمیلی ، پایین بودن سطح پرداخت حق التدریس به مدرسین ، که همواره با تاخیر چند ماهه مواجه بوده است، وضعیت اموزشی ضعیف، مدیریت های ناکارا واحد ها ، دانشجویانی که اسما دانشجو هستند .... دانشگاه ازاد را در سال های قبل تبدیل به یک بنگاه اقتصادی و صادر کننده مدارک تحصیلی کرده بود.... امید است در سال های شاهد بهبود شرایط باشیم.
یکی بود یکی نبود زمانی در چین دانشگاه های اژدهاشناسی تاسیس شد... یک روز یکی از دانشجویان به مدیر گفت که آخه اژدهایی وجود ندارد که!... ما برای چی این درس را می خوانیم؟...
مدیر گفت: برای اینکه بروید در دانشگاه های جدید که در دهات باز خواهیم کرد درس بدهید!!!...
وقتی فله ای گسترش پیدا کرد هیچ نگفتین حالا یکی کار درستی کرده شما سر وصدا می کنید. نوشته شما هم جز کلی گویی و دفاع از خویش،و قومتون چیزی نداشت
براساس قانون شورای انقلاب فرهنگی و شورای گسترش وزارت علوم، هر دانشگاه برای ایجاد کدرشته ارشد یک دانشیار و سه استادیار تمام وقت باید داشته باشد و برای هر کدرشته دکتری دو دانشیار و چهار استادیار.
در سه سال گذشته که مدیریت قبلی دانشگاه آزاد  قایل به قوانین بالادستی نظام آموزشی در کشور مبنی بر اخذ مجوز کدرشته از شورای گسترش وزارت علوم نبود، خود راسا با معرفی اساتید حق التدریس سایر دانشگاه های دولتی مبادرت به ایجاد کدرشته بدون درنظر گرفتن حداقل های آموزشی برای تاسیس کدرشته داشت.
امسال با توجه به قانون سنجش و پذیرش وزارت علوم این وزارت به وظیفه قانونی خود عمل کرده و بنده به عنوان عضو هییت علمی دانشگاه آزاد شاهد تخلف های عدیده ای در پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه بوده ام که امیدوارم وزارت علوم در مقابل هجمه های غیر اصولی مقاومت کند و این دانشگاه را از وضعیت اکنون که تبدیل به بنگاه مدرک فروشی شده است برهاند
وافعا جای تاسف برای نظام اسلامی دارد جایی که مراکز اموزشی غیر دولتی و غیر انتفاعی از حداقل امکانات اموزشی و فیزیکی و عضو هییت علمی هم برخوردار نیستن رشته در حال افزایش است و دانشگاه ازاد با این همه امکانات و تولید مستندات علمی (مقام اول در کشور ) با این بد سلیقه گری ها در حال تخریب است و بخاطر منفعت محدود در موسسات غیر انتفاعی (حدود 3000 نفر موسسین) یک نهاد عام المنفه مثل دانشگاه ازاد که مصداق بارز و موفق خصوصی سازی در کشور است در حال تخریب است- دانشگاهی که اسم اسلم را دارد و یکی از دستاوردهای نظام اسلامی است بجای اینکه تقویت شود در حال تخریب است
متاسفانه وضعیت دانشگاهها بقدری بد شده که دانشجو ها با شرط نمره دادن دانشگاه ثبت نام می کنند ارزش مدرک و تحصیلات را دانشگاه آزاد به کل از بین برده
ایران با جمعیتی 80 میلیونی نزدیک به 2600 دانشگاه داره در صورتی که چین و هند با جمعیت میلیاردی نزدیک به همین تعداد دانشگاه دارند.من خودم دانشگاه آزاد درس می خونم کارشناسی علوم سیاسی تو تهران مرکز.از سطح کیفی هم راضی هستم ولی ما اینقدر دانشگاه نیاز داریم؟پیام نور این همه و ازاد این همه؟تازه ما چقدر به کارشناسی ارشد دکترا نیاز داریم؟شما سقف استخدام بردار متلا طرف باید ارشد داشته باشه یا برای پست های دولتی.برای بیمه بازنشنگی اضافه حقوق هم بردار.سربازی هم بردار ببین چقدر دانشجوی تحصیلات تکمیلی کم میشه.من فقط دکترای علوم سیاسی امسال نگاه می کردم فقط سراسری 300 تا میگیره.اینقدر ما دکتر علوم سیاسی می خوایم؟
نقد شما کاملا یک طرفه است دانشگاه ازاد شده محلی برای چاپ مدرک حتی یکصدم استاندارد های دانشگاه دولتی نیز در دانشگاه ازاد رعایت نمیشه برای مثال مهندسی عمران_ زلزله واحد شهرکرد حذف شده که حتی یک هیئت علمی با مدرک دکتری نداره و برای ارشد استاد پروازی از علم و صنعت درس دینامیک سازه رو تو دو یا سه روز درس میده اونم فقط ۲ یا سه فصل از کتاب ۱۰ الی ۱۲ فصلی رو پایان نامه ها هم که بهتره چیزی نگم
البته این رشته جایه خوبی شده بود برای مدرک دار شدن با معدل های خوب مدیران بیسواد راه و شهر سازی استان
خدا را شکر که حذف شد
مشکل چالش سازان بی تدبیرنددردولت مدعی تدبیر!
دانشگاه پیام نور فقط شهریه میگیره و اصلا کارایی نداره. ولی انصافا دانشجوی دانشگاه پیام نور اگر درس نخونه نمرهی ققبولی نمیاره. ولی دانشگاه ازاد دانشجویان بیسوادی داره
دم وزا رت علوم گرم بالا خره جرات به خرج داد
دانشگاه فقط روزانه دولتی
هرنوع و شکل دیگرش خیانته
مدتی جای داییم میرفتم سر کلاس یکی از همین واحدهای آزاد؛ رشته مهندسی معدن... در هیچکدوم از درس های ریاضی محور و غیر ریاضی محور علاقه و استعداد پیگیری درس رو در دانشجویان ندیدم؛ اساتید هم بی انگیزه الکی میومدن سر کلاس، حرف خاصی هم برای زدن نداشتن. نمی دونم چطوری داییم تونست بعد از 10 سال مدرکشو بگیره؟!
جو کلاس ها هم شبیه کلاس های تقویتی برای دانش آموزای سطح پایین بود، حقیقتش.
با سلام.روی سخنم با اونایی هست که فکر میکنن دانشگاه آزاد دانشجوی بی کیفیت تحویل جامعه میده. جدیدا به دانشگاه دولتی هم که نگاه میکنیم میبینیم همون دانشگاه دولتی هم خیلی آش دهن سوزی نیست. همه دانشگاه ها هم خوب دارن هم بد. مثلا دانشگاه ما با داشتن ۳ تا استادیار و یه دانشیار قراره رشتمون حذف بشه آخه این منطقیه. همه هییت علمی دانشگاه های آزاد هم جدیدا از بهترین دانشگاه های دولتی فارق التحصیل دکتری شدن پس نظر شما درست باشه اساتید بی سواد هم مقصرن.
باسلام.بنظر من هم خیلی زودتر ازینا باید جلوی این دم ودستگاه ادامه دارو بشدت روبه گسترش دانشگاه آزاد گرفته میشد تا اینهمه مدرک الکی دست ملت نمیفتاد و اجحاف نمی شد بین کسانیکه زحمت بیشتری کشیدن و لیاقت مدرکیکه گرفتنو دارن..بفرض یزمانی مهندسی یه ابهتی داشت و..الان دیگه بلطف دانشگاهای پولکی ومدرکهایکه فقط مدرکن و طرف حتی نمی دونه هیچی بلد نیس هم خیلی راحت وارد شده هم راحت اومده بیرون..اگر اینطور نبود الان کسانیکه حقشون بود مدرک داشتن و سرکار میرفتن نه اینکه بقول خیلیا الان دیگه از زیر قلوه سنگم مهندس و دکتر در میاد ..!حالا وای بحال رشته های دیگه..این دم و دستگاه پول دربیار دانشگاه آزادضربه ایی ک ب این جوونا و مردمش زد تا صدسال دیگه م حتی ذره ایی جبران نمیشه..ومتاسفانه همه بفکر منافع خودشونن و کسی هم نیس ک جلوشونو بتونه بگیره...
با سلام
ببخشید پس تکلیف دانشجوهایی که کلی زمان و انرژی در این رشته ها کرده بودند چی میشه کلی پول کلی هزینه رفت و آمد و عمرشون یجورایی هدر رفت اگه چنین رشته هایی بدرد نمیخوردند چرا از اول داخل دفترچه انتخاب رشته بود بهرحال کارشناسی ارشد مقطع آسون و بی ارزشی نیست دانشجو کلی زحمت کشیده شاید مقاله isi چاپ کرده انصاف نیست بعدا در استخدامی دولتی و گرفتن دکترا دچار مشکل شه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل