بازدید 4604

کارشناسان و مسئولان: سد راه استارت‌آپ‌ها نشویم

کد خبر: ۷۰۷۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۷ 26 June 2017
بسیاری از صاحب‌نظران معتقد به لزوم جریانی پایدار و یک‌صدا در میان مسئولین، در راستای حمایت هر چه بیشتر از استارت‌آپ‌ها هستند.

به گزارش نوپانا، اخیرا در موارد گوناگون، شاهد ایجاد محدودیت‌ها و سدسازی‌هایی در برابر فعالیت برخی از استارت‌آپ‌ها بوده‌ایم. برخورد غیرمنصفانه‌ای که نه تنها به فضای اشتغال جوانان آسیب می‌رساند، بلکه مانعی بزرگ بر سر راه توسعه اقتصادی کشور در سطح کلان نیز هست.

مسدود شدن وب‌سایت استارت‌آپ رزرو آنلاین هتل جاباما و فیلترینگ مجدد وب‌سایت استارت‌آپ خدمات پرداخت آنلاین پی‌پینگ، از اتفاقات تامل‌ برانگیز این روزهای پیرامون کسب‌وکارهای نوپا است.

استارت‌آپ پی‌پینگ که بعد از ۶۴ روز تحمل مسدودیت، با برطرف کردن مشکلات متعدد و رفع ابهامات و اتهامات وارده، به تازگی رفع فیلتر شده بود، مجددا به دلایل نامشخص مسدود شد. همچنین وب‌سایت جاباما از روز چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶، بدون اخطار قبلی فیلتر شده است. خبرها حاکی از آن است که این وب‌سایت به دلیل نداشتن «تی‌نماد» فیلتر شده است.

اکنون فعالان استارت‌آپی، به جای این که با قوانین دست‌وپاگیر و مسدودیت‌های پی‌درپی مواجه شوند، نیاز به حمایت همه‌جانبه دارند. این کسب‌وکارها توسط جوانان نخبه این مرز و بوم اداره می‌شوند. جوانانی که قرار را بر فرار ترجیح داده و امروز دلیرانه ایستاده‌اند تا اقتصاد کشور را رشد دهند.

استارت‌آپ‌ها نیاز به حمایت صنفی دارند

به گزارش نوپانا، در راستای تاثیرگذاری و اهمیت استارت‌آپ‌ها در اقتصاد کشور، حمیدرضا طلایی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران، با اشاره به مفید واقع شدن کسب‌وکارهای نوپا در بهبود شرایط اقتصادی کشور می‌گوید: «متاسفانه در ايران از سوي برخي، اين نگاه اشتباه به استارت‌آپ‌ها وجود دارد كه اين كسب‌وكارها نه تنها سودی ندارند، بلکه برای دولت هزینه‌‌آور نیز هستند.»

او ایجاد تشکل صنفی خاص ‌استارت‌آپ‌ها را برای احقاق حقوق مشاغل نوپا ضروری خوانده و معتقد است: «رفع موانع کسب‌وکارهای نوپا جز با گردهمایی و راه‌اندازی تشکل و انجام کار گروهی میسر نخواهد بود. با پیوستن دیگر اعضا ‌و همكاري با تشکل‌های دیگر، می‌توان تعاملات مناسب‌تري میان مشاغل جدید و سنتی برقرار كرد و مشکلات این شرکت‌ها را  به گوش مسئولان رساند.»

قوانین کهنه، مانع رشد اقتصاد دانش‌بنیان

حسین شاهرودی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم درباره رونق اقتصادی ناشی از کسب‌وکارهای نوپا می‌گوید: «استارت‌آپ‌ها جزء حوزه‌هایی هستند که سرمایه‌گذاری روی آنها، میزان تولید و اشتغال را به نحو چشمگیری افزایش داده و به تولید ثروت ملی برای کشور منجر می‌شود. اکثر کشورهای جهان با تکیه بر فضای مجازی و فناوری اطلاعات توانسته‌اند به رشد قابل توجه اقتصادی برسند، بنابراین ضروری است ما نیز با بهره‌گیری از تجربیات موفق آنها در این مسیر زودبازده اقتصادی گام برداریم.»

شاهرودی بیان کرد: «در اصلاح قوانین و مقررات و در دیگر حوزه‌ها، به خصوص تهیه زیرساخت‌های لازم، باید تلاش بیشتری صورت گیرد. اگر مسئولان اراده کنند، قادر خواهند بود بیشترین درآمدزایی و اشتغال را در حوزه فناوری ایجاد کند.»

همه با هم، از استارت‌آپ‌ها حمایت کنیم

علی یقطین؛ رئیس مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه شریف نیز درخصوص حمایت از استارت‌آپ‌ها می‌گوید: «با آنکه دولت در بحث اقتصاد دانش‌بنیان تلاش‌های زیادی کرده است، اما این تلاش‌ها هنوز کافی نیست و متاسفانه شاهد برخورد سلیقه‌ای برخی بخش‌ها با این استارت‌آپ‌ها هستیم. برخی نه اعتمادی به شرکت‌های دانش‌بنیان دارند و نه علاقه‌ای به آن پیدا کرده‌اند. لازم است یک جریان پایدار و یک‌صدا در میان مسئولین ایجاد شود که از استارت‌آپ‌ها حمایت کند.»

او در ادامه بیان می‌کند: «به نظر می‌رسد تهیه یک پیش‌نویس قانون حمایت همه‌جانبه از کسب‌وکارهای نوپا در قالب طرح یا لایحه و ارائه آن به مجلس، در شرایط فعلی یک ضرورت باشد، چرا که تا زیرساخت‌ها فراهم نشود رشد اقتصادی نیز نخواهیم داشت.»
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر