بازدید 9244
پیمانه اقتصادی؛

از «دردسر جدید اوپک برای کاهش عرضه نفت» تا «چاپ اسکناسی که امکان خرید و فروش در بازار ندارد»

این پیمانه موضوعاتی همچون فلز زرد تحت تأثیر نرخ بهره در آمریکا، تعرفه ای که یک صنعت را فلج کرده است، اخذ مالیات از سازندگان، افزایش قیمت مسکن را رقم می زند، امانوئل ماکرون به دنبال انرژی‌های پاک، توافق کویت و عراق بر زمان آغاز صادرات گاز و توافق فولکس برای بازخرید در آلمان را در بر دارد.
کد خبر: ۷۰۷۰۸۶
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۵ 27 June 2017
از «دردسر جدید اوپک برای کاهش عرضه نفت» تا «چاپ اسکناسی که امکان خرید و فروش در بازار ندارد»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛این پیمانه موضوعاتی همچون فلز زرد تحت تأثیر نرخ بهره در آمریکا، تعرفه ای که یک صنعت را فلج کرده است، اخذ مالیات از سازندگان، افزایش قیمت مسکن را رقم می زند، امانوئل ماکرون به دنبال انرژی‌های پاک، توافق کویت و عراق بر زمان آغاز صادرات گاز و توافق فولکس برای بازخرید در آلمان را در بر دارد.


دردسر جدید اوپک برای کاهش عرضه نفت

فلج کننده ترین رکود اقتصادی گریبانگیر برزیل در تاریخ این کشور در حال پیچیده کردن شرایط بازار نفت برای اوپک است. افزایش تولید نفت این کشور در کنار کاهش تقاضای داخلی موجب آزاد شدن میزان بی سابقه ای از نفت برای صادرات شده و در حال تضعیف تلاش های اوپک برای مهار مازاد عرضه در بازار است. میزان تولید روزانه نفت برزیل اوایل امسال به 1.5 میلیون بشکه در روز رسید که 26 درصد بالاتر از رکورد قبلی به ثبت رسیده در سال 2010 بود. میزان متوسط صادرات نفت این کشور در 4 ماهه نخست سال 2017 نسبت به سال قبل 39 درصد افزایش نشان می دهد.شرکت پترولئو برازیلیرو، بزرگترین تولید کننده نفت برزیل انتظار دارد سال 2017 را با 30 درصد رشد صادرات به پایان برساند. به گزارش تسنیم به نقل از بلومبرگ، هلدر کوئیروز، استاد دانشگاه فدرال ریودوژانیرو در این باره گفت: «برزیل در حال تبدیل شدن به یک صادر کننده مهم نفت است و این تلاش های اوپک برای کنترل قیمت ها از طریق کاهش عرضه را با پیچیدگی مواجه می کند.» با توجه به بدترین رکودی که برزیل در طی یک قرن اخیر بدان مبتلا شده، این رشد صادرات به این کشور کمک می کند تا تراز تجاری خود را تقویت کند و اندکی منابع مالی بیشتر به دست بیاورد. به گفته آئورلیو آمارال، مدیر رگولاتور نفتی برزیل، تولید کنندگان در برزیل بر خلاف کشورهای عضو اوپک آزادند هر میزان که می توانند نفت تولید و صادر کنند. آمارال افزود: «این بستگی به تصمیم شرکت ها دارد. محدودیتی در بازار وجود ندارد.»

فلز زرد تحت تاثیر نرخ بهره در آمریکا

روز گذشته در بازارهای جهانی قیمت طلا تحت تاثیر انتظار سرمایه‌گذاران برای انتشار آمارهای اقتصادی آمریکا که سرنوشت نرخ بهره آمریکا را مشخص می‌کند، ۱۴ دلار کاهش یافت و به قیمت 1242 دلار و 60 سنت معامله شد. قیمت فلز زرد روز دوشنبه در کمترین زمان به قیمت 1235 دلار و 70 سنت و در بیشترین زمان به قیمت 1255 دلار و 60 سنت به فروش رفت. قیمت این فلز گران‌بها نسبت به یک ماه گذشته 24.1 دلار و نسبت به یک سال گذشته 73 دلار با کاهش همراه شد. سایر فلزات گران‌بها هم حال و روز خوبی نداشتند به‌طوری‌که نقره کاهش 18 سنتی را تجربه کرد و دو فلز گرانبهای پلاتینوم و پالادیوم کاهش‌هایی به ترتیب 9 و 3دلار داشتند. به گزارش فارس، از آنجایی‌که قیمت طلا به‌شدت نسبت به افزایش نرخ بهره حساس است، زیرا موجب بالا رفتن هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازار فلز زرد می‌شود،بنابراین قیمت طلا از میزان نرخ بهره تأثیر می‌پذیرد. اکنون سرمایه‌گذاران منتظر هستند که سرنوشت نرخ بهره در آمریکا مشخص شود. کاهش تقاضا در بازار فلز زرد به کاهش قیمت دامن زده است.

تعرفه ترجیحی واردات پوشاک صنعت نساجی کشور را فلج کرده است

نادر قاضی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت، در خصوص افزایش حجم واردات پوشاک قاچاق از کشور ترکیه و طرح تعرفه ترجیحی واردات پوشاک از ترکیه، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دانشمندان، کارگران و کارمندان نسبت به تولید مایحتاج داخلی تلاش فراوانی کردند و صنعت نساجی ایران سرآمد منطقه بود، شیوخ عرب منطقه به پوشیدن پارچه تولید شده در ایران افتخار می‌کردند. نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بعد از انقلاب تعدادی کارگر به تولید پوشاک در ساختمان پلاسکو اقدام می‌کردند که متاسفانه بعد از حادثه آتش‌سوزی این ساختمان تولید در آن متوقف شد، اظهارداشت: متاسفانه دولت با امضاء قرارداد تعرفه ترجیحی واردات پوشاک از ترکیه تولید پوشاک داخلی را فلج کرده است. وی با اشاره به اینکه متاسفانه مجوز واردات کالا از ترکیه تا سقف 80دلار برای هر نفر نیز به واردات قاچاق پوشاک ترک کمک کرده است، اضافه کرد: اسم این مجوز تا سقف 80دلار است واردت کنندگان تا هزار دلار نیز محصولات ترک را وارد کشور می‌کنند. قاضی‌پور افزود: متاسفانه وارد کنندگان افراد را به کشور ترکیه می‌برند و با پرداخت هزینه‌های سفر آنها با استفاده از پاسپورت این افراد از مرز رازی مبادرت به واردات پوشاک می‌کنند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این دو مورد لطمات فروانی را به تولید ملی زده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم وزیر اقتصاد و دارایی به عنوان فرمانده اقتصادی دولت و وزیر صنعت، معدن و تجارت از ادامه این دو طرح جلوگیری کنند تا به تولید داخلی بیش از این صدمه وارد نشود، هزاران نفر کارآفرین توان ادامه کار در صنعت پوشاک را ندارند.

اخذ مالیات از سازندگان، افزایش قیمت مسکن را رقم می زند

ایرج رهبر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه اخذ مالیات از فروش واحدهای مسکونی در بازار مسکن اثرات بسیاری دارد، گفت: در حال حاضر وزارت اقتصاد و امور دارایی با اجرا کردن این طرح به دنبال کشف درآمدهای مالیاتی با مصوبه لایحه‌های است که به مجلس می‌دهد. وی در ادامه افزود: وزارت اقتصاد سعی دارد با لایحه‌ای که ارائه می‌دهد میزان دریافت مالیات را کم کند و طبق برنامه ریزی سعی دارد درآمد بودجه کشور را از طریق این مالیات کنترل کند. عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان با اشاره به اینکه به نظر دولتی‌ها دریافت مالیات از سازندگان و انبوه سازان مسکن به نفع تولیدکنندگان می‌شود، گفت: متاسفانه نه تنها دریافت مالیات به نفع تولیدکنندگان نیست بلکه زمینه ساز افزایش رکود در این بخش می‌شود. رهبر تصریح کرد: براساس این قانون ۲۵ درصد از سود فروش واحدهای مسکونی ساخته شده محاسبه و مالیات اخذ می‌شود که با دریافت این هزینه از تولید کنندگان قیمت تمام شده مسکن افزایش پیدا می‌کند.

امانوئل ماکرون بدنبال انرژی‌های پاک

فرانسه صدور مجوز برای جستجوی نفت و گاز را به عنوان بخشی از گرایش به سمت انرژی‌های دوست‌دار محیط زیست تحت هدایت دولت امانوئل ماکرون، متوقف می‌کند. نیکولاس هولوت، وزیر «تغییر گرایش اکولوژیکی» فرانسه گفت که قانون این امر در پاییز صادر خواهد شد. او به تلویزیون بی ام اف گفت: دیگر هیچ مجوز کاوشی برای هیدروکربن‌ها صادر نخواهد شد. این وزیر که قبلا به دلیل فعالیت‌های زیست محیطی و مستندهای طبیعت‌اش در فرانسه مشهور شده بود، همچنین طرح‌های پیشنهادی‌ای برای افزایش مالیات بر دیزل و تسریع تصمیم‌گیری‌ها برای کاهش آلایندگی را ارائه کرده بود. به گزارش مهر، امانوئل ماکرون در کمپین‌های انتخاباتی اش اعلام کرده بود با کاوش برای یافتن گاز مخالف است و طرفدار ممنوعیت استخراج سوخت‌های فسیلی به‌ویژه در منطقه دریایی گویانا فرانسه است.

کویت و عراق بر زمان آغاز صادرات گاز به توافق رسیدند

وزیر نفت کویت روز دوشنبه اعلام کرد: مسئولان کویتی و عراقی پس از انجام رایزنی های مشترک زمان آغاز صادرات گاز از عراق به کویت را مشخص کردند. به نقل از نشریه الرای، عصام المرزوق وزیر نفت کویت امروز در اظهاراتی مطبوعاتی تاکید کرد: مسئولان دو کشور در حال حاضر هماهنگی های نهایی را در این زمینه انجام می دهند و این صادرات از سال آینده آغاز خواهد شد. وی افزود: کویت در مرحله نخست اجرای قرارداد مشترک با عراق روزانه 50 میلیون فوت مکعب گاز وارد می کند و به مرور زمان این واردات به سطح 200 میلیون فوت مکعب افزایش خواهد یافت. المرزوق گفت: مذاکرات مشترک با طرف عراقی جهت تعیین قیمت گاز وارداتی انجام می شود. وزارت نفت کویت همچنین پس از انجام رایزنی های مشترک با طرف عراقی از تشکیل کمیته ای مشترک برای مدیریت میادین نفتی مرزی خبر داده است. اکنون با توجه به اینکه عراق و کویت هر یک در صدد افزایش حجم تولید نفت خود هستند، کویت پیشنهادی را از عراق برای تولید نفت در میادین نفتی مشترک دریافت کرده است. همزمان وزارت نفت کویت به منظور حل اختلافات ناشی از نحوه بهره برداری از میادین مشترک نفتی؛ خواهان بهره برداری مشترک دو کشور از این میادین شد. به گزارش ایرنا، کویت به رغم کسری بودجه و تصویب بودجه انقباضی تلاش می کند صنعت نفت و گاز خود را سرپا نگه دارد و نمی خواهد از بازار رقابت با عربستان و قطر باز بماند. 

توافق فولکس برای بازخرید در آلمان

فولکس‌واگن موافقت کرد خودروهای دیزلی مجهز به ابزار تقلب را در آلمان باز خرید کند. این خودروساز تصمیم گرفت برای حکم دادگاهی که به نفع شاکیان رای داده بود، درخواست استیناف ندهد. به گزارش رویترز، مراکز حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در سراسر اروپا درخواست کرده‌اند فولکس‌واگن به مالکان خودروهای دیزلی که در آنها نرم‌افزار تقلب در میزان انتشار گازهای آلاینده به کار رفته است، غرامت پرداخت کند، با ا ین حال فولکس‌واگن که در آمریکا به استفاده از این ابزار اقرار کرده است، می‌گوید قوانین اروپا را زیر پا نگذاشته است و نیازی به پرداخت غرامت به مشتریان نیست. با این وجود فولکس‌واگن تصمیم گرفته است برای حکم دادگاه مبنی بر پرداخت غرامت به مشتریان درخواست استیناف نکند. فولکس‌واگن اعلام کرد این تصمیم یک مورد استثنا است و این شرکت به دلیل ارزش پایین خودروهایی که در دادخواست مطرح شده‌اند، به پرداخت غرامت رضایت می‌دهد.

چاپ اسکناسی که امکان خرید و فروش در بازار ندارد

اسکانس های صفر یورویی در آلمان منتشر شد. به گزارش ایسنا از وستی، این اسکناس ها با مجوز  بانک مرکزی اروپا بر روی همان کاغذهای اسکانس  یورو چاپ شده است و تمامی مشخصات امنیتی اسکانس های یورو را دارند. تا کنون 5000 قطعه اسکانس صفر یورویی چاپ و منتشر شده و بر روی آن تصویری از کشتی ناوگان دریایی آلمان «گروخ فوک» در سال ۱۹۵۸ میلادی چاپ شده است. این اسکانس ها ویژه فروش به گردشگران و دارندگان کلکسیون های اسکانس است و امکان خرید و فروش را در بازار مصرفی ندارند. قیمت اولیه عرضه هر قطعه اسکانس صفر یورویی 2.5 یورو است.

از «دردسر جدید اوپک برای کاهش عرضه نفت» تا «چاپ اسکناسی که امکان خرید و فروش در بازار ندارد»


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل