بازدید 44163
نشریه «نشنال اینترست»؛

پنج ابزار نظامی ایران که عربستان سعودی باید از آنها در هراس باشد

در حالی که پس از قدرت گرفتن رسمی محمد بن سلمان در عربستان سعودی، بسیاری از تحلیلگران پیش بینی آینده ای پر تنش میان این کشور و ایران در منطقه خلیج فارس را کرده اند، بسیاری از نشریات و تحلیلگران نیز در همین راستا، برآوردهایی از سناریوهای محتمل و شبیه سازی جنگ احتمالی میان ایران و عربستان سعودی کرده اند.
کد خبر: ۷۰۷۱۲۷
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶ 27 June 2017
در حالی که پس از قدرت گرفتن رسمی محمد بن سلمان در عربستان سعودی، بسیاری از تحلیلگران پیش بینی آینده ای پر تنش میان این کشور و ایران در منطقه خلیج فارس را کرده اند، بسیاری از نشریات و تحلیلگران نیز در همین راستا، برآوردهایی از سناریوهای محتمل و شبیه سازی جنگ احتمالی میان ایران و عربستان سعودی کرده اند.

به گزارش «تابناک»؛ بخشی از این نوشته ها بیش از هر چیز به عیارسنجی قدرت نظامی دو کشور در ابعاد مختلف و همچنین مشخص ساختن ابزارهایی که به هر دو کشور در صورت بروز جنگ کمک فراوانی می کنند، مشغول شده اند که در میان اینها، باید به گزارش جالب توجه نشریه «نشنال اینترست» اشاره کرد که چندی پیش، اقدام به برشمردن بخشی از توان نظامی ایران کرده بود که عربستان سعودی باید به شدت از آنها در هراس باشد.

این نشریه با اشاره به اینکه با بالا گرفتن تنش ها میان عربستان و ایران، احتمال جنگ مطرح شده است، بیان میکند در حالی که ایران به لحاظ تکنولوژی نظامی از عربستانی که به خوبی مجهز شده، عقب است، ابزارهایی دارد که می تواند بسیار هوشمندانه از آنها استفاده کند تا این برتری نسبی عربستان در بعد نظامی را به شکلی موثر خنثی کند.
 
پنج ابزار نظامی ایران که عربستان سعودی باید از آنها در هراس باشد 

این گزارش با بیان اینکه بیشترین توان ایران برای برتری بر عربستان، استفاده از ابزارهای نامتقارن در جنگ است، اقدام به برشمردن پنج ابزار نظامی به عنوان دست برتر ایران مقابل عربستان می کند.

  «نشنال اینترست» در تشریح این پنج ابزار می نویسد؛

1 – نیروهای سپاه قدس

در حالی که این نیرو به خودی خود یک سلاح تلقی نمی شود، نیروهای ویژه سپاه قدس پاسداران انقلاب اسلامی احتمالا موثرترین ابزاری است که تهران علیه ریاض در اختیار دارد. این نیروهای شبه آسا که تعداد آنها بالغ بر 15 هزار است، طی دوران جنگ عراق، دوران سخت و طاقت فرسایی برای نیروهای آمریکایی رقم زدند و اقدام به آموزش و تجهیز نیروهای محلی شیعه در عراق کردند که این تجهیزات از جمله تسلیحات قدرتمندی بود که حتی قادر به منهدم سازی تانک های آبرامز نیز بودند.

این تجهیزات در پایان جنگ عراق، منجر به انهدام یک پنجم از کل خسارات تانک های آمریکایی بود. نیروهای سپاه قدس در سراسر جهان فعالیت می کنند و در حال حاضر نیز نقشی موثر در مبارزه علیه داعش در سوریه و عراق دارند.

2 – موشک های بالستیک

در حالی که نیروی هوایی ایران تا حد زیادی فرسوده بوده و شده است، تهران هنوز به واسطه توان موشکی بالستیک خود، قادر به انجام حملات موثری از آسمان است. ایران زرادخانه عظیمی از موشک های بالستیک از جمله موشک عماد با سوخت مایع دارد که برد آن به 1000 مایل می رسد. ایران همچنین موشک های خانواده شهاب را در اختیار دارد که آخرین نمونه آن یعنی شهاب 4 بردی بالغ بر 2400 مایل دارد.

اما شاید مهمترین و قابل ترین نمونه موشک در زرادخانه ایران، موشک های با سوخت جامد دو مرحله ای و سیار سجیل باشد که منهدم کردن آنها بسیار مشکل است.

بنا بر گزارش مؤسسه تحقیقات موشکی جرج مارشال، موشک سجیل 3 که توان واکنش بسیار بالایی دارد، موشکی سه مرحله ای است که برد بلند آن به 4000 کیلومتر رسیده است.

3 – شناورهای تندرو

به دلیل آنکه عربستان سعودی به شدت وابسته به صادرات نفت است، ایران به راحتی قادر به بستن تنگه هرمز و یا ناامن سازی تردد کشتیرانی تجاری و غیر تجاری در این منطقه است. در واقع ایران یک بار در دهه 1980 و در جریان جنگ موسوم به جنگ نفت کش ها، این کار را انجام داده است.

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که شناورهای تندروی به خوبی تجهیز شده ای دارد، می تواند به آسانی در یک تعارض نظامی به شناورهای عربستان و بنادر این کشور حمله کند. این ونه حملات با استفاده از شناورهای تندرو می تواند خسارات و آسیب بسیاری به بنادر و نیروی دریایی عربستان وارد آورد.

4 – زیردریایی های کوچک کلاس قدیر

ایران با استفاده از زیردریایی های کوچک کلاس قدیر که به شکلی ویژه برای عملیات در آبهای کم عمق خلیج فارس طراحی شده اند قادر است به سادگی به شناورهای نیروی دریایی و بنادر عربستان سعودی حمله کند. از این زیر دریایی های کوچک همچنین می توان برای اعزام و انتقال کاماندوهای نیروهای قدس سپاه به داخل خاک عربستان برای انجام عملیات های ویژه استفاده کرد. همچنین ایران می تواند از این شناورها که مجهز به دو اژدر نیز هستند، برای مین گذاری مسیرهای دریایی استفاده کند.

اطلاعات زیادی از این زیردریایی های کوچک و قابل در دست نیست؛ اما این شناورهای 120 تنی 11 گره دریایی سرعت داشته و کمتر از 20 میلیون دلار هزینه ساخت آنهاست؛ این به معنی آن است که ایران می تواند نیروی نظامی قابل و کارآمدی را بدون هزینه بسیار بالا داشته باشد.

موشک های کروز سومار

گفته می شود، به تازگی ایران نوع جدیدی از موشک های کروز با برد بلند را طراحی و تولید کرده که به موشک های سومار معروف شده اند و برد آنها برابر با 1500 مایل است. این دست از موشک های کروز، ظاهرا روی ناوچه های روسی Kh-55 قرار می گرند که ایران به تازگی آنها را نیز مهندسی معکوس کرده است؛ هرچند گویاهنوز ایران نتوانسته است موتور تسلیحاتی روسی این شناور را رمزگشایی کند.

اما با وجود این نیز ایران با طراحی یک موتور ساده و ابتدایی ولی کارآمد برای شلیک این موشک ها از عرشه شناور، قادر خواهد بود که تهدید بسیار جدی را متوجه عربستان سعودی کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی