بازدید 5040

امکان ابتلا به سرطان ریه در صورت ازدواج با سیگاری

کد خبر: ۷۰۷۱۵۹
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۲ 27 June 2017
فوق تخصص خون و سرطان گفت: کسانی که سیگاری نیستند اما در معرض دود دست‌دوم قرار می‌گیرند و آن را استنشاق می‌کنند در خطر ابتلا به سرطان ریه قرار دارند.

به گزارش فارس، رضا ملایری فوق تخصص خون و سرطان گفت: از اواسط قرن بیستم، سرطان ریه به صورت اپیدمی درآمد و اکنون در اغلب جوامع مهم‌ترین عامل مرگ و میر در اثر سرطان به شمار می‌رود.

وی افزود: میزان مرگ و میر به علت سرطان ریه سه برابر میزان مرگ به علت سرطان پروستات در مردان و دو برابر سرطان سینه در زنان است؛ مهم‌ترین ریسک‌فاکتور برای سرطان ریه، کشیدن سیگار است. کشیدن سیگار ریسک سرطان ریه را در افراد سیگاری در مقایسه با کسانی که هرگز سیگاری نبوده‌اند به 10 برابر می‌رساند.

فوق تخصص خون و سرطان ادامه داد:‌ کسی که خود سیگاری نیست ولی در معرض دود سیگار قرار می‌گیرد در واقع دود دست‌دوم را استنشاق می‌کند، امکان ابتلا به سرطان ریه را دارد. این ریسک در فردی که اصلاً سیگاری نبوده اما با فرد سیگاری ازدواج می‌کند چند برابر افزایش می‌یابد.

ملایری گفت: بیماری‌های ریوی مزمن همچون برونشیت مزمن، آمفیزما و سل نیز از جمله عوامل خطرساز محسوب می‌شوند. مطالعات در خصوص نقش مواد غذایی در ایجاد یا کاهش سرطان ریه موردی را نشان نداده است.همچنین ارث ممکن است در ایجاد این سرطان نقش داشته باشد یعنی افرادی که اقوام درجه‌یک آنها مبتلا به سرطان ریه هستند احتمال ابتلا آنان دو تا سه برابر افزایش می‌یابد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان