بازدید 20476
روایت محرومانی که حتی درخواست عاجزانه‌شان شنیده نمی‌شود؛

جز فقر و محرومیت، کسی در خانه این خانواده هشت نفر را نزده است!

به رغم آنکه بیش از یک هفته از انتشار شرح حال این خانواده محروم در بسیاری از رسانه‌ها و استمدادطلبی سرپرست خانواده از مسئولان گذشته، هنوز خبری خوشی از «آبموه» مخابره نشده است؛ گویی قرار نیست حتی دیده شدن حال و روز این خانواده برایشان اتفاق مثبتی به همراه داشته باشد.
کد خبر: ۷۰۷۲۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱ 28 June 2017
به رغم آنکه بیش از یک هفته از انتشار شرح حال این خانواده محروم در بسیاری از رسانه‌ها و استمدادطلبی سرپرست خانواده از مسئولان گذشته، هنوز خبری خوشی از «آبموه» مخابره نشده است؛ گویی قرار نیست حتی دیده شدن حال و روز این خانواده برایشان اتفاق مثبتی به همراه داشته باشد.

به گزارش «تابناک»؛ عصر بیست و سومین روز ماه مبارک رمضان، جمعی از مردمان نوع دوست استان کهگیلویه و بویراحمد راهی بازدید از روستایی شدند که گزارش های تلخی از آن شنیده بودند. روستایی در حومه شهر سوق در شهرستان کهگیلویه که برای اهالی منطقه نیز نام آشنا نیست؛ گمنامی عجیبی که موجب شده حال و روز تنها خانوار ساکن این روستا، بسیار ناخوش باشد و با انبوه مشکلات، رها شده باشند.

خانواده‌ای هشت نفره که سرپرستی آن بر عهده مادر است و هفت فرزند یک تا چهارده ساله دیگر اعضایش را شکل می‌دهند؛ فرزندانی که بیماری سخت، یک شب از راه رسید و جان پدرشان را گرفت تا سختی هایشان مشدد شده و دستشان از همیشه کوتاه تر شود. بی وجود پدری که برادر و عمو نداشت و به این دلیل انگیزه داشت خانواده ای بزرگ برای خود بسازد که اعضایش پشتگرمی همدیگر باشند.

جمعی کوچک که ساکن تپه‌ای در یکی از نقاط دورافتاده هستند؛ این منطقه در گذشته روستا بوده و مخروبه های باقی مانده از آن، چهره زشتی برایش رقم زده است؛ زشتی که اگر آب و دیگر امکانات فراهم بود، قابل چشم پوشی می‌نمود، ولی دریغ که این چنین نیست. کمبودهایی که برای تصور حال و روز این خانواده جوان و پرجمعیت، تأمل در آنها کافی به نظر می‌رسد.
 

آن گونه که یکی از شهروندان بازدید کننده از روستای آبموه (A’bmoh) ماجرا را روایت کرده و روایتش در رسانه ها منعکس شده، اگر بتوان این تپه و تنها خانوار ساکن آن را "روستا" نامید، این پرسش به وجود می‌آید که آیا کسی از مسئولان از حال و روز این خانواده مطلع بوده یا خیر؟ پرسشی که با توجه به دستیابی راوی این داستان به اطلاعات روستا توسط مأموران کمیته امداد، به پاسخ سرراستی منجر می‌شود؛ هرچند این ابهام پیرو آن در ذهنمان شکل می‌گیرد که چگونه کمیته امدادی ها از این موضوع باخبرند و برای رقم زدن تغییری در این وضع، کاری نکرده‌اند؟

اقدامی از جنس تدارک خانه ای برای این خانواده در روستاهای مجاور و دارای سکنه یا حتی در بطن شهر سوق. کوچی که اگر پیشتر انجام شده بود، چه بسا سایه پدر از سر این 7 برادر و خواهر کم نشده بود و هرچند برای انجامش دیر شده، هرچه به تاخیر بیفتد، ممکن است نتایج غیرقابل جبران بیشتری به بار آورد؛ موضوعی که سرپرست این خانواده به خوبی به آن واقف است و از این روی، تنها یک درخواست از مسئولان مطرح می‌کند.

این مادر رنج کشیده تنها سرمایه زندگی‌اش را فرزندانش می‌خواند که دو تن از آنها (پسرهای اول و دوم خانواده) مجبورند به زودی برای ادامه تحصیل در مقطع راهنمایی مهاجرت کرده و او را دست تنهاتر از همیشه بگذارند. رنجی که تنها در یک صورت به این خانواده تحمیل نمی‌شود؛ اینکه مسئولان یا خیرین به یاری شان بشتابند و شرایط مهاجرت ایشان را فراهم آورند.

درخواستی که مادر عاجزانه مطرح می‌کند و از میهمانان سرزده اش می‌خواهد که آن را با مسئولان و خیرین در میان بگذارند تا هم فرزندانش به تحصیلاتشان ادامه دهند و هم مردمی که به دلیل فاصله طولانی و مسیر سخت روستا نمی‌توانند کمک هایشان را به ایشان برسانند، در بزرگ کردن این فرزندان یاری‌گرش باشند. راهی که امیدوار است آینده پنج پسر و دو دختر سالم و با استعدادش را به شکل دیگری رقم زده و درخشانش نماید.

درخواستی که انتظار می‌رفت به سرعت مسئولان را به خود آورده و اجابت شود اما تا این لحظه این چنین نشده است. انگار نه انگار که اگر وجود انبوه نهادهای حمایتی تنها یک توجیه داشته باشد، رسیدگی به حال و روز این خانواده ها، قبل از انتشار شرح حالشان در رسانه ها و استمداد طلبی شان از مسئولان است، اما نه تنها این چنین نشده، که طرح این دست موضوعات در رسانه ها نیز گاه به رقم خوردن تصمیمات ضروری منجر نمی‌شود.

این را می‌شود از سکوت مسئولان، از فرماندار و بخشدار گرفته تا مدیران کمیته امداد شهر و شهرستان، به فاصله بیش از یک هفته از انتشار شرح حال این خانواده دریافت که معلوم نیست آیا شکسته خواهد شد یا خیر. سکوتی آزاردهنده که با انتشار روایت تلخ این خانواده هشت نفره، شکسته نشدنش ظالمانه جلوه خواهد کرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۴
انتشار یافته: ۸۵
لطفا شماره حساب اعلام کنید هر کس به اندازه وسعش کمک کنه و خودم هم دوست دارم هر چقدر میتونم کمک کنم درد این خانواده داره قلبم رو متلاشی میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
اینجوری که نمیشه. شاید هزار نفر برای این خانواده پول بفرستند و یک خانواده دیگر هیچی گیرش نیاید. باید مانند کشورهای غربی عمل کرد.
این خانواده و امثال اینها باید وجود داشته باشن تا کمیته امداد و سازمان مستضعفین و دیگر ارگانها که برای کمک به محرومان و فقرا تشکیل و تاسیس شده اند، پابرجا بمانند. وگرنه که این سازمانها همان چند سال اول باید جمع میشدند.
خدا از سر تقصیر هیچکداممان نگذرد. آنوقت دم از اسلام و عدالت می زنیم و فقر و فلاکت هموطنان را نابود می کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
ما چه کاره ایم؟ آنان که حقوقهای نجومی گرفته و میگیرند، آنان که در خانههای چند ده میلیاردی زندگی میکنند، آنان که خودروهای چندصد میلیونی سوارند، آنان که صدها شرکت دارند، آنان که در هر گوشه از این مملکت صاحب سهم هستند، آنان که ... آنها مقصرند! ما که همین دارایی اندکمان را هم با دیگران تقسیم میکنیم تقصیری نداریم مگر یک تقصیر: بر سر ظالم در دفاع از مظلوم فریاد نکشیدیم...
هفت تا بچه ؟؟؟؟ چه خبره ؟ می خواسته یارانه بگیره .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۸
اگر نمیخواهی با کسی همدردی کنی لااقل نمک روی زخمش نپاش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
يارانه شان را برقرار كنيد. ماهانه 7*45 به حسابشان خودبخود واريز ميشهو تازه گفتند كه اقشار محروم رو سه برابر مي كنند. پس 3*7*45 هر ماه بايد براشون واريز بشه. در اون صورت هزينه هاي زندگي در روستا رو مي تونند پوشش بدهند.
لطفا آدرس دقیق این خانواده رو ایمیل کنید
لطفا شماره تماسی برای ارتباط با این خانواده بفرستید
تور خدا نگید . مگه ما توی مملکتمون همچین چیزایی داریم.محاله.غیر ممکنه .دروغه.کار کار دشمنه
آقای رییسی کجاست؟ انتخابات تمام شد؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
آخه مردک چرا چرند میگی ؟
این وظیفه دولت که به داد مردم برسه . چرا دری وری میگی .
آقای روحانی سرشو از تو برف بیاره بیرون اینها رو میبینه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
پس دولت برگ چغندره؟؟؟ وقتی هی آمار پشت آمار بیرون میدن که وضع مملکت خوب شده و از روکود خارج شدیم و تحریمها برداشته شده و رشد اقتصادی بالای ده درصده و از این خزعبلات، چرا یکی از دولتمردان به وضع مردم فقیر رسیدگی نمیکنه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
مردك خودتي باشعور!
روحاني كه ادعايي در اين خصوص نداشت. رئيسي عكس يادگاري با محرومين مي‌گرفت. خوب الان هم .بگيرد براي 4 سال ديگرش به درد مي‌خورد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
شخص اجرایی مملکت وظیفه اول رو داره اصلا هرکی عکس یادگاری گرفته باشه الان ریس جمهور کیه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۸
آقای حمید شما مصداق امروزی ابو جهل هستید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
چرا به این بدبخت توهین می کنین راست میگه فقط رئیس جمهور باید کار کنه مگه اینا ادعا نداشتن بفرما یا علی راه بازه چرا الان خدمت بی مزد نمی کنن پس معلوم همش برای انتخابات بوده
از تابناک خواهشمندیم که شماره تماس با این خانواده روی سایت گذاشته شود تا مردم بتوانند تماس گرفته و کمک کنند. عجیبه که مردم کهگولیه و بویر احمد تا حالا خودشان کمک نکرده اند بلاخره افراد مستغنی هم در ان استان هست و یا اینکه اعلام نکردن تا مردم دیگر نقاط کمک کنند. از تابناک خواهشمندیم اعلام شماره حساب نماید و شماره تلفن این خانواده اگه دارن
پاسخ ها
بیتا
| Germany |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۸
دوست عزیز به این خانواده میاد که تلفن داشته باشن؟ اونم در این جای دور از امکانات؟
جای تعجبه که چطور منی که کار و سر پناه ندارم حاضر میشم اینهمه بچه درست کنم و اونارو توبدبختیم شریک کنم!!!
عقلم خوب چیزیه!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
درسته! عقل خوب پیزیه! اما مگر سهم این خانواده از ثروت مملکت داده شده؟ آیا کسی برای این خانواده شغل درست کرده؟ آیا مگر کسی برای آموزش این خانواده فکری کرده؟ استدلال شما درست مانند استدلال نازیهای هیتلری است که میگفتند ضعفا باید از بین بروند! این استدلال انسان مسلمان نیست و اصلا استدلال انسان نیست!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
حالا که سهمشو از ثروت مملکت نگرفته کسی براش کار درست نکرده عقل خودشم نباید کار کنه؟
mabah
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
خود فقر باعث میشه از لحاظ فرهنگی
ناشناس
| Canada |
۰۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۸
اشتباهی مثبت دادم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۸
ببخشید که همه مردم به اندازه شما عقل ندارن
لطفا شماره حساب اعلام کنید تا کمک کنم
شماره حساب بدید با همت مردم انشالله گره از کار این بنده های خدا بازبشه.
کی بود گذاشت خاوری از مملکت بره بیرون؟ همون بیاد به داد این بندگان خدا برسه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
اگه می خواست کار خیر بکنه که دزدی نمی کرد .
با سلام و عرض ادب به کسانی که سرشون بیست و چهار ساعت تو مهر و عبادته واقعا ننگ به چنین جامعه که پدر و مادری رو جلوی فرزندانشون سر به زیر کرده و یکی نمیدونه چطوری خرج کنه یکی دیگه هم نون شب براش حرامه
آقا یه زنجیره اتفاقات باید دست به دست هم بدند تا یه پدیده ای باه این شکل بوجود بیاید. هر شخص و شخصیتی در این کشور ببیند آیا تکلیفش را در مورد این پدیده و دیگر پدیده ها درست انجام داده یا نه؟
مبارک اون اقای که نامه زد مایکل لدین و درخواست تحریم و فروپاشی اقتصاد نیمه جان ایران داد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۸
اقتصاد ایران نیمه جان نیست اگر بگذارند
بنام خدا
مسلمانی یعنی اینکه اگر دانستی گرسنه ای هست سر سیر بر بالین نگذاری !!!
لطفا" شماره حساب اعلام نماید
سلام سریعا شماره کارت اعلام فرمایید
سلام حداقل یک نفر قابل اطمینان مردم مثل آقای علیخانی پیدا بشه یه شماره حساب اعلام کنه تا مردم کمک کنند وبعد از اون نیز تابناک یه گزارش تهیه کنه که آیا تغییر احساس شده یانه
از قافله نمونی عقب بلند بگو

علی برکت الله

:)
منکه میگم 10 تا دیگه ایرباس دیگه وارد کنیم

مشکل این عزیزان هم حتما حل میشه

:)
بخشدار و فرماندار و استاندار به چه دردی میخورند پس.
وظیفه ذاتی این افراد است که نماینده رییس جمهور در منطقه و استان خود هستند
چرا آنان را باز جویی نمی کنند؟
تابناك عزيز چرا آدرس اينها را براي آقاي خاوري پست نمي كنيد ، يا به ايشان اطلاع بدهيد كه چه كساني ثروت اين مملكت را تاراج كرده و ميكنند و دم از مستضعف ميزنند .
کاش اون پدر زودتر میمرد و این بچه های بیگناه تقاص حماقتش رو پس نمیدادن.. لطفا شماره حساب اعلام کنید
این موارد رو بایستی مسئولین بالاتر بخوانند قرار بود با هدف رفع این توع محرومیت ها و بی عدالتی ها انقلاب شود پس چه شد؟!
فلسطین واجبتره
تابناک چرا رو اعصاب ما راه میری؟ چرا شماره حساب نمیدی؟
زن و مردی بی سواد و بی فکر بدون توجه به مشکلات هفت بچه به دنیا آوردند و حالا باید مردم و مسئولان جوابگوی فقر و تهی دستی این کودکان بی گناه باشند. یکی نیست به اینا بگه آخه این همه بچه برای چی؟؟؟؟ اینها همه نتیجه فقر فرهنگی ست اول بایدفقر فرهنگی رو دریافت شاید کمتر دچار فقر اقتصادی شد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۸
آقای پروفسور شما ببخشید مان از طرف ایشان از شما معذرت میخواهم حالا اگر نمیخواهید کمک کنید بفرمایید زحمت را کم کنید و اگر میخواهید کمک کنید ساکت شوید و کمک کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
راست میگه باید واقعا یکم روی فرهنگ کار بشه ما این بچها را دعوت می کنیم به این دنیا ایا مسئول نیستیم
قابل توجه بنیاد مستضعفان
این همه سازمان عریض طویل مثل کمیته امداد بهزیستی وجود دارد مگر روابط عمومی ندارند که جراید را بخوانند وبه مقامات بالاتر یا پایین تر گزارش بدهند
اینجوری بعضی ها دوست دارند افزایش جمعیت.
یه بنده خدایی بود دم انتخابات به محرومان سر میزد، الان دیگه سر نمیزنه؟
چند هفته دیگر هم هفتاد هزار نفر می روند حج پول می دهند به سعودی که آن ها هم موشک کنند بزنند تو سر یمنی فقیر
حالا یه عده میان میگن
شماره کارت لطفن!
انگار کشور بهزیستی نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۸
اون سازمانهایی که مد نظر شماست یا غیرت کافی ندارن یا امکانات و بودجه کافی بهشون نمیرسه
مگر مسولين طراز اول كشور در فكر مردم هستند كه مسولين پايين درفكر روستاييان باشند
این تصاویر واسه ما دیگه عادی شده ...
مسولین تابناک یک باقیات صالحات برای خودتان بگذارید و خودتان پیشقدم انجام این کار خیر شوید
خمس وذکات به اینها تعلق میگیرد؟
فقر فرهنگيشون بيشتر از اقتصادي بوده
من به شخصه فورا و سریعا میتوانم در حد وسع خودم و به صورت اضطراری که زود بازده برای این خانواده باشد تا مقدمه ای برای آینده نیز باشد
هفت تا بچه آخه؟! هر 9 ماه یه بدبخت اضافه کردن. بیچاره بچه هاشون. بی سوادی و فقر فرهنگی علت العلله.
مرگ بر امریکا
خیلی ها هستن میخوان کمک کنن...لطفا در مورد نحوه کمک اطلاع رسانی کنید
این چند میلونی که هرسال تفریح میرن آنتالیا و پوکت هم یبار نرن و تفریحا به این فقرا کمک کنن حداقل سالی ده میلیارد دلار از مملکت به خاطر همین لب ساحل ها از مملکت خارج میشه
تابناک عزیز.
لطفا یک آدرسی از این خانواده قرار بدید، شاید باشند کسانی که در توانشون باشه تا به این بندگان خدا کمک کنند.
واقعا خبر ناراحت کننده ای بود. دلم به حال این خانواده واقعا سوخت.
شماره حساب هم بدن باز دست این بندگان خدا نخواهد رسید، مطمئن باشید
نفت و برق و آب مجانی!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
و چه راحت سوار بر جهل مردم شدند و چه وعده دادند و چه شد
جناب شما که می گید روحانی عکس نگرفته رئیسی گرفته روحانی رئیس جمهور انتخاب شده وظیفه اش است که از قشر ضعیف جامعه حمایت و کمک کند حالا اگر رئیسی هم می شد وظیفه اش بود که کمک کند چی به چی ربط می دهید
من تازه مشتی پول به حساب کمیته امداد امام ره ریختم!
این پولها کجا میره؟
مهم نیست
اینجا یه جوانه که اسکیزوفرنی داره خانواده ش زیربارش نمیرن. چندساله توی کوچه ها آواره س. الان دیگه مثل قیل سیاه شده از کثیفی. دوبار به بهزیستی زنگ زدم به بخش اعصاب و روان زنگ زدم برای مسجد نامه نوشتم که به داد این جوان بدبخت برسین. ولی هیچ کس هیچ کاری نکرد.
اون حتی مثل معتادا توان آشغال گردی هم نداره که بتونه پولی بدست بیاره. اصلا نمیفهمه پول چیه.
یعنی دیگه نمیدونم چیکار کنم به کی و کجا مراجعه کنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
عزیزم شما به اورزانس اجتماعی زنگ بزنید یا خودتون استین همت بالا بزنید و این بنده خدا را به یک مرکز درمانی بیماران روانی ببرید
از این قبیل خانواده ها بسیارند و چه بسا شرمشان میشود به کمیته مراجعه نمایند.
دولت میبایست در فرمانداریها - بخشداریها - دهداریها عوامل مسئولی را پیش بینی نماید تا چنین خانواده هائی را ملموس و غیر ملموس شناسائی کنند. و موردی مشکلات آنها را مرتفع کنند این مشکلات با برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت حل شدنی نیست . باید موردی شناسائی و حل شوند. .
تابناک محترم : با توجه به تجاربتان بحث حل مشکلات موردی مردم را در ادارات و در این قبیل مسائل اجتماعی که خود میتواند یک برنامه خاص و مهم باشد را رسانه ای کنید .
مشکل مردم در حال حاضر مشکلات موردی است .
اخیرا یک بانک به یک بنده خدا وام کالا داده است . در ترفند جدیدشان این وام را از همان بدو واریز قسط بندی نمیکنند تا یکی دو ماه و سه ماه بعد .
بعدا به وام گیرنده میگویند چون دو ماه بعد قسط بندی شده باید برای یک وام 20 ملیونی میبایست 350 هزار تومان علاوه بر سود قبلی بدهید . این مشکل موردی را چه کسی و کجا باید حل نماید.
اونجا مناطقی هستند که به صورت قبیله ای هنوزم اداره می شوند ...و شما حتی جرئت نمی کنی بگی جا به جا شوید

خود پیامبر هم‌گفته روستا نشینی آدم را فقیر می کند ...منظورش فقر فرهنگی است .
مرگ برآمریکا
این بچه های مظلوم که گناهی ندارند.هموطن ما هستند انسانند و کمک به اونها واجب.لطفا شماره حساب بده تابناک عزیز.
واقعا از اطلاع رسانی تابناک کمال تشکر را دارم.
سلام اگه شماره حسابی هست اعلام کنید تا کمک کنیم وگرنه چند صبا صبر کنن اقای روحانی گفته تو این دولت فقرو ریشه کن میکنه . . . الی برکت الله
خدا را شکر پدره مرد وگر نه الان ده تا بیستا بودن بعد بگید جمعیت کمه
والله آدم نمی دونه چی بگه!
از فقر فرهنگی روستاها....

از چی؟ از کی؟

تابناک عزیز حداقل یک شماره حسابی اعلام می کردی تا هر کسی به اندازه ای که توان داره کمک کنه.
چرا آموزش ندیدند که دارای این همه فرزند نشوند؟
اخر چرا هفت بچه مگه پروار بندیه .سوزش شلاقی که بیدارم کند بهتر از دست نوازشیست که خوابم کند
تو همسایگی ما زنی است که همسرش مرده.یه دختر بچه داره .زن بیکاره وبه تازگی بیماری سرطان گرفته .بیچاره بعد از مردن زن اون بچه چه خواهد شد تو سایت دیوار یه خیری پیدا شد کمکشون کنه نیمه شب زنگ زده بود به زنه
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی