بازدید 12561
آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات عراق و آزادسازی موصل/ آخرین تحولات سوریه/ افشای سند جاسوسی ولیعهد امارات برای آمریکا

آخرین تحولات سوریه، پاسخ قطر به اظهارات عادل الجبیر، افشای سند جاسوسی ولیعهد امارات برای آمریکا و توبیخ عادل الجبیر توسط ولیعهد جدید، از جمله مهم ترین تحولات و خبرهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، می توان گفت، تحولات عراق و عملیات آزادسازی موصل که به روزهای نهایی خود نزدیک می شود، از اهمیت زیادی برخودار است.
کد خبر: ۷۰۷۲۵۰
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 28 June 2017
آخرین تحولات سوریه، پاسخ قطر به اظهارات عادل الجبیر، افشای سند جاسوسی ولیعهد امارات برای آمریکا و توبیخ عادل الجبیر توسط ولیعهد جدید، از جمله مهم ترین تحولات و خبرهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، می توان گفت، تحولات عراق و عملیات آزادسازی موصل که به روزهای نهایی خود نزدیک می شود، از اهمیت زیادی برخودار است.
 
به گزارش «تابناک»، در واپسین ساعات سیطره هزار و 112 روزه داعش بر موصل نبردهای خانه به خانه جریان دارد و منابع عراقی می گویند، داعش تنها بر قطعه کوچکی از این شهر سیطره دارد و از قول نخست وزیر عراق گفته اند تا ساعاتی دیگر، خبر آزادی کامل این شهر را اعلام خواهد شد.

منابعی در نخست وزیری عراق روز سه شنبه به رسانه ها گفتند که حیدرالعبادی نخست وزیر این کشور تا ساعاتی دیگر، پایان عملیات آزادسازی موصل و آزادی کامل این شهر را اعلام خواهد کرد.
سرلشکر حامد المالکی، فرمانده هوانیروز عراق نیز تأکید کرد که داعش تنها در هزار متر مربع از منطقه موصل قدیم در سنگرهای خود مقاومت می کند.
 
نیروهای عراقی طی شب گذشته و روز جاری، بخش های باقی مانده در موصل قدیم را خانه به خانه پاکسازی کرده اند.
 
بنا بر گزارش های رسانه ای هم اکنون نبردهای سنگینی با استفاده از سلاح سبک و نارنجک دستی در منطقه السرجخانه، بازار چهارم و باب جدید میان نیروهای پلیس فدرال با باقی مانده نفرات گروه تروریستی داعش جریان دارد.
 
نیروهای واکنش سریع نیز در ادامه پیشروی های خود موفق شده اند، بیش از 200 تن از اعضای گروه تروریستی داعش را در بیمارستان دولتی جمهوری، در منطقه الشفاء کامل محاصره کنند که در میان آنان سه تن از وزرای داعش نیز هم حضور دارند.
 
 
 
همچنین گفته می شود، در محوطه این بیمارستان 50 خانوار نیز نگهداری می شوند که احتمال داده می شود، خانواده اعضای گروه تروریستی داعش باشند.
 
در همین حال، شمار بسیاری از غیر نظامیان در روز سه شنبه از خطوط درگیری به مناطق امن منتقل شده اند.
 
از روز گذشته و با اعلام خبر الحاق نیروهای عراقی از یگان های مختلف در خیابان الفاروق در موصل قدیم، بغداد در انتظار اعلام خبر پیروزی نهایی در موصل و آزادی کامل این شهر لحظه شماری می کند.

همچنین نیروهای عراقی موفق شدند، محله «المشاهده» واقع در کرانه غربی شهر موصل را از اشغال داعش خارج کنند.

فرماندهی عملیات «قادمون یا نینوی» عصر روز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد که نیروهای تیپ شانزدهم ارتش عراق موفق شدند محله المشاهده در شهر القدیمه واقع در غرب موصل را آزاد کنند.
از سوی دیگر، یک منبع امنیتی در استان کرکوک از نبردهای شدید بین عناصر داعشی اهل منطقه الحویجه و عناصر داعشی اهل استان دیالی خبر داد.
 
این منبع محلی گفت: نبردها دوشنبه شب در ناحیه العباسی به وقوع پیوست و به کشته و زخمی شدن شماری از آنها منجر شد.

این منبع روز سه شنبه به شبکه السومریه گفت: این درگیری ها بر سر تقسیم پول های غارت شده از مردم آغاز شده است.

در این درگیری ها شماری از عناصر داعش کشته و یا مجروح شده اند.

آخرین تحولات سوریه
 
منابع سوری از ادامه درگیری‌های شدید میان ارتش سوریه و تروریست‌های النصره در حومه دمشق، رسیدن نیروهای ارتش به ۹۰ کیلومتری دیرالزور و بازدید بشار اسد از پایگاه نظامی حمیمیم خبر دادند.

به گزارش تسنیم، درگیری‌ها میان ارتش سوریه و تروریست‌های جبهه النصره در محور «عین ترما-جوبر» در حومه  دمشق همچنان ادامه دارد و مواضع تروریست‌ها نیز هدف حملات توپخانه‌ای و هوایی قرار دارد.

بر اساس این گزارش، نیروهای ارتش سوریه به پل «عین ترما» پس از پیشروی در شرق مدرسه «المنار» نزدیک شدند. هدف ارتش از عملیات در این منطقه، دور کردن تروریست‌ها به عمق غوطه شرقی و جدا کردن گروه‌های تروریستی محله جوبر است که آخرین محله تحت سیطره این گروه‌ها در شرق دمشق قلمداد می‌شود.

نیروهای ارتش سوریه سه کیلومتر مربع در شرق منطقه رجم الصریخی در حومه جنوب شرقی دمشق را از لوث هسته‌های داعشی و گروه‌های موسوم به جیش‌  اسود الشرقیه و نیروهای احمد العبدو وابسته به الجیش الحر پاکسازی کردند.

به گفته منابع میدانی، ارتش می‌خواهد با پایان دادن به حضور تروریست‌ها در این محور عملیات خود به سمت مرزهای اردن و عراق را از طریق صحرا تکمیل کند.

خبر دیگر اینکه نیروهای ارتش سوریه به نقطه «الضلیعیات-حمیمه» واقع بین تدمر و دیرالزور نزدیک شدند، به طوری که این نیروها به بیست کیلومتری مرزهای اداری استان دیرالزور و 90 کیلومتری شهر دیرالزور رسیدند. همچنین این نیروها در فاصله 95 کیلومتری شهر المیادین مستقر شدند که داعش آن را مقر اصلی سرکردگان و تروریست‌های خود قرار داده است، حادثه امروز یک دستاورد مهم ارتش برای شکستن حلقه محاصره دیرالزور است.

از الرقه هم خبر می‌رسد که درگیری‌های شدیدی میان گروه‌های مسلح مورد حمایت آمریکا موسوم به سوریه دموکراتیک و داعشی‌ها در محله الصناعه جریان دارد. جنگنده‌های آمریکایی هم بروشورهایی در شهر الرقه پرتاب کردند که طی آن از داعشی‌ها خواسته‌اند خود را تسلیم نیروهای سوریه دموکراتیک(کردها) کنند.

خبر بازدید بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از پایگاه مهم «حمیمیم» ‌از دیگر تحولات سوریه به شمار می‌رود، این پایگاه در لاذقیه قرار دارد. نظامیان روسی در این پایگاه استقرار دارند.

 
 
 
از سوی دیگر، معاون رئیس کمیته دفاع و امنیت شورای فدرال پارلمان روسیه اوضاع در سوریه را به خاطر سیاست های نادرست آمریکا در آستانه خطر توصیف و تأکید کرد: ارتش سوریه در اوج آمادگی قرار دارد.

یوگینی سربرینیکوف افزود: آنقدر که من می دانم ارتش سوریه در نهایت آمادگی کامل است. درخصوص سلامت نیروهای ما در طرطوس و حمیمیم، همه نیروها و توانمندی ها در حالت آماده باش کامل قرار دارند. وضعیت به خاطر سیاست های آمریکا، بسیار نگران کننده است.

وی تأکید کرد: اتهامات آمریکا علیه دمشق مبنی بر زمینه سازی برای حمله ای شیمیایی دروغی آشکار برای توجیه تلاش های جدید واشنگتن جهت مداخله در سوریه است.

این مسئول روس ابراز امیدواری کرد، جامعه بین الملل در قبال این وضعیت سکوت نکند و افزود: وضعیت کنونی خطرناک است. بگذارید امیدوار باشیم که ذهنی هشیار حاکم است؛ هرچند احتمال آن کم است.
 
پاسخ قطر به اظهارات عادل الجبیر

وزیر خارجه قطر که به واشنگتن سفر کرده بعد از دیدار با «رکس تیلرسون»، همتای آمریکایی‌اش درخواست‌های عربستان سعودی را رد کرد و آنها را «غیرمنطقی» خواند.

پیش از این، «عادل‌ الجبیر» وزیر خارجه عربستان گفته بود، مطالبات کشورش و سایر کشورهای عربی از قطر غیرقابل مذاکره هستند و قطر در صورتی که خواستار حل بحران است باید آنها را اجرایی کند.

به گزارش الجزیره، «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر گفت: «آنچه توسط کشورهای محاصره‌کننده ارائه شده‌اند، صرفاً ادعاهایی هستند که هیچ گواهی ندارند و آنها مطالبه نستند.»

وی اضافه کرد: «مطالبه بایستی واقع‌بینانه و قابل اجراب باشد، در غیر این صورت قابل قبول نیست.»
 
افشای سند جاسوسی ولیعهد امارات برای آمریکا
 
سایت افشاگر ویکی‌لیکس براساس یک سند فاش کرد که محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی و جانشین فرمانده کل نیروهای مسلح امارات به عنوان جاسوس برای آمریکا دو ماه قبل از حمله این کشور به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی عمل کرده است.

سند جدید منتشره ویکی‌لیکس به جزئیات گفت وگوی محمد بن زاید آل نهیان و ریچارد هاس دیپلمات آمریکایی در ژانویه سال 2003 میلادی یعنی دو ماه قبل از حمله آمریکا به عراق می پردازد.

با وجود اشاره این سند به دیدار هاس با محمد بن راشد آل مکتوم وزیر دفاع و ولیعهد دوبی در آن زمان، اما سند تنها به جزئیات گفت‌وگوی مهم بین هاس و محمد بن زاید اشاره کرده است که یوسف العتیبه، مشاور ویژه امور بین الملل محمد بن زاید در آن زمان نیز در آن حضور داشته است.

در این سند آمده است: هاس دو ماه قبل از حمله آمریکا به عراق با محمد بن زاید ملاقات کرده است و محمد بن زاید اطلاعاتی را درباره وضعیت عراق و شایعات مطرح در بغداد و چگونگی مهار افکار عمومی عرب به هاس منتقل کرده است.
 

این سند افزود: محمد بن زاید از آمریکا خواسته است تا به قطر برای مهار پوشش این شبکه (درخصوص اخبار جنگ آتی آمریکا علیه عراق) فشار بیاورد.

در این سند آمده است: محمد بن زاید همچنین به آمریکایی ها توصیه کرده است که هیچ یک از خبرنگاران را در نخستین موج حملات (به عراق ) به همراه خود نبرند تا صحنه های قربانیان غیرنظامی واکنش های خشمگین جهان عرب را به همراه نداشته باشد.

این سند نشان می دهد که محمد بن زاید به آمریکایی ها توصیه نکرده است که از بمباران غیرنظامیان عراقی دوری گزینند بلکه صرفا توصیه کرده است که بمباران و قربانیان آن جلوی چشم مردم به نمایش درنیاید.
 
توبیخ عادل الجبیر توسط ولیعهد جدید
 
ولیعهد جدید سعودی، عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی را به دلیل عملکرد ضعیف در جلب نظر کشورهای اروپایی برای حمایت از موضع عربستان علیه قطر توبیخ کرد.

"مجتهد"، کاربر مشهور شبکه های اجتماعی که به دلیل افشاگری هایش دربارۀ خاندان سعودی شهرت یافته است، در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از "مواضع ابری" کشورهای اروپایی ناراحت است.

وی افزود: ولیعهد سعودی عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی را به این خاطر توبیخ کرده است.

این کاربر که در صفحه توییتری خود حدود یک میلیون و هشتصد هزار مراجعه کننده دارد، افزود: بن سلمان از صف آرایی نکردن کشورهای اروپایی در کنار او (علیه قطر) به شدت ناراحت است و الجبیر را توبیخ کرده زیرا از نظر او قطر از نظر دیپلماتیک توانسته است پیروز شود.
 
الجبیر با کیفیت

وی همچنین فاش کرد: محمد بن سلمان دستور اجرای کمپینی تبلیغاتی در توییتر را برای آماده کردن افکار عمومی برای روابط علنی با اسرائیل داده است.

امارات، عربستان، مصر، بحرین و برخی دیگر از کشورهای عربی کشور قطر را به حمایت از تروریسم متهم کرده و روابط دیپلماتیک خود با این کشور را قطع کرده اند.

این کشورها فهرستی از شروط خود را برای ازسرگیری روابط به قطر داده اند که قطر نیز این شروط را "غیر واقع‌بینانه" دانسته و اعلام کرده است که به این فهرست رسما پاسخ خواهد داد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر