بازدید 25157
آخرین تحولات خاورمیانه؛

اردوغان سرطان دارد/ موصل هنوز آزاد نشده است/ گزارش جدید سازمان ملل در خصوص میزان تعهد ایران به برجام/ آزادی سه صیاد ایرانی توسط عربستان/ رد شروط سیزده گانه کشورهای عربی از سوی قطر

وارد شدن سومین گروه نظامیان ترکیه به قطر، آزاد نشدن کامل موصل،مانع جدید برای تصویب تحریم ایران در کنگره، رای دادگاه آمریکایی به مصادره ساختمان بنیاد علوی، استرداد مسئول ساخت سلاح شیمیایی داعش از لبنان به عراق، گزارش جدید سازمان ملل در خصوص میزان تعهد ایران به برجام،آزادی سه صیاد ایرانی توسط عربستان و افزایش احتمال سرطانی بودن اردوغان از جمله مهم ترین خبرها و تحولات خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان باید به رد شروط 13 گانه چهار کشور عربی توسط قطر نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۷۰۷۷۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 30 June 2017
ورود سومین گروه نظامیان ترکیه به قطر، آزاد نشدن کامل موصل، مانع جدید برای تصویب تحریم ایران در کنگره، رأی دادگاه آمریکایی به مصادره ساختمان بنیاد علوی، استرداد مسئول ساخت سلاح شیمیایی داعش از لبنان به عراق، گزارش جدید سازمان ملل در خصوص میزان تعهد ایران به برجام، آزادی سه صیاد ایرانی توسط عربستان و افزایش احتمال سرطانی بودن اردوغان از جمله مهم ترین خبرها و تحولات خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان باید به رد شروط سیزده گانه چهار کشور عربی توسط قطر نیز اشاره کرد.
 
به گزارش «تابناک»، وزیر امور خارجه قطر که به آمریکا سفر کرده در نشست خبری اعلام کرد، کشورش از تصمیمات عربستان، امارات، مصر و بحرین شوکه شده است.

«محمد بن عبدالرحمن»، وزیر خارجه قطر که به آمریکا سفر کرده، در نشستی خبری از مرکز عربی در واشنگتن تأکید کرد: دوحه از تصمیمات امارات، عربستان، مصر و بحرین شوکه شده و آن را توجیه ناپذیر می داند.

وزیر خارجه قطر همچنین تأکید کرد: مطالبات کشورهای عربی که در قالب یک فهرست سیزده موردی ارائه شده، غیر قابل بررسی است و اجرای این مطالبات در مهلتی ده روزه امکان پذیر نیست.
 
اردوغان سرطان دارد/ موصل هنوز آزاد نشده است/  گزارش جدید سازمان ملل در خصوص میزان تعهد ایران به برجام/ آزادی سه صیاد ایرانی توسط عربستان/ رد شروط 13 گانه کشورهای عربی از سوی قطر
وزیر امور خارجه قطر اعلام کرد که موضع دوحه در خصوص بحران سوریه تغییر نکرده است.

او گفت موضع قطر درباره سوریه، نه از بحران بلکه بر پایه اصول اعتقادی این کشور شکل گرفته است. وی با متهم کردن دولت سوریه به ارتکاب جرایم در این کشور، بر لزوم مجازات مسئولان دولت سوریه پافشاری کرد.

وزیر خارجه قطر یادآور شد: بنا بر قوانین بین المللی، روابط بین کشورها تنظیم می شود و باید به این قوانین احترام گذاشته شود.

وی گفت: سخن گفتن از مطالباتی که غیر قابل بررسی است، حاکمیت ملی یک کشور را زیر سؤال می برد و این بر خلاف قوانین بین المللی است.

وزیر خارجه قطر تأکید کرد که دوحه با همه همکاری می کند. تنها مسیر هوایی ما از طریق ایران است، موضع ما در خصوص رابطه با ایران روشن است. ایران همسایه ماست و به همین دلیل باید رابطه مثبتی با تهران داشته باشیم.

وی یادآور شد: در میان شرکای تجاری ایران در میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، قطر در جایگاه پنجم قرار دارد، در حالی که بیشترین حجم همکاری تجاری ایران با امارات است.

وزیر خارجه قطر درباره پایگاه هوایی العدید آمریکا ـ که در دوحه قرار دارد ـ نیز گفت: این پایگاه نشان دهنده همکاری ما با واشنگتن است و نیاز نداریم تا از وجود این پایگاه در قطر به عنوان اهرم فشار استفاده کنیم.

وی تأکید کرد، کشورش همکاری با سازمان ها و نهادهای بین المللی را برای رفع تحریم های کشورهای عربی ادامه خواهد داد.
 
سومین گروه نظامیان ترکیه‌ وارد قطر شد
 
شبکه خبری الجزیره قطر بامداد جمعه در خبری فوری اعلام کرد: گروه جدیدی از نظامیان ترکیه وارد پایگاه هوایی «العدیده» دوحه شده ولی به تعداد این نیروها اشاره نکرده است.

وزارت دفاع قطر جمعه گذشته نیز در بیانیه ای ضمن تأیید ورود نظامیان جدید ترکیه‌ای به خاک این کشور، اعلام کرد: دومین گروه از نظامیان ترکیه‌ای برای ملحق شدن به نیروهای‌های مستقر در دوحه، وارد پایگاه هوایی «العدید» شدند.

یکشنبه دو هفته پیش نیز اولین گروه از نیروهای ارتش ترکیه وارد دوحه شدند. اعزام نیروی نظامی ترکیه به قطر در حالی صورت می‌گیرد که یکی از خواسته‌های کشورهای چهارگانه (عربستان، امارات، بحرین و مصر) برای ازسرگیری روابط با قطر، برچیده شدن پایگاه نظامی ترکیه در دوحه عنوان شده است.

موصل هنوز آزاد نشده است
 
ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به سرکردگی آمریکا از آزادسازی موصل طی روزهای آینده خبر داد.

به گزارش السومریه نیوز، ائتلاف بین‌المللی روز پنجشنبه اعلام کرد که شهر موصل طی روزهای آینده از لوث گروه تروریستی داعش آزاد می‌شود.

این در حالی است که حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق ساعاتی قبل در صحفه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر از پایان گروه تروریستی داعش در عراق خبر داد.
 
اردوغان سرطان دارد/ موصل هنوز آزاد نشده است/  گزارش جدید سازمان ملل در خصوص میزان تعهد ایران به برجام/ آزادی سه صیاد ایرانی توسط عربستان/ رد شروط 13 گانه کشورهای عربی از سوی قطر

وی افزود: پس از آزادسازی مسجد جامع النوری داعش سقوط کرد.

نخست وزیر عراق در ادامه پیام خود نوشت: همچنان به تعقیب داعشی‌ها خواهیم پرداخت؛ یا تا آخرین نفر آنها را از بین می‌بریم یا اسیر می‌کنیم.
 
مانع جدید برای تصویب تحریم ایران در کنگره
 
به نوشته پولیتیکو، طرح تصویب تحریم روسیه و ایران در کنگره آمریکا به مشکل جدیدی خورده شده است.

 روز چهارشنبه، باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا از حزب جمهوری‌خواه، گفت: تلاش‌ها برای رفع نگرانی‌های مجلس نمایندگان به وسیله طرح فرا‌حزبی سنا به منظور تحریم روسیه و ایران با مانع جدیدی روبه رو شده است.

روز چهارشنبه، دموکرات‌های سنا کوشیدند اطمینان حاصل کنند، جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان به دنبال تضعیف طرح تحریم روسیه و ایران نیستند. همین امر برای طرح فرا‌حزبی تحریم روسیه و ایران مشکل‌ساز شده است.

این طرح که در سنا با 98 رأی موافق و 2 رأی مخالف تصویب شده بود، هفته گذشته با اعتراض اعضای مجلس نمایندگان به بهانه نقض شدن قانون اساسی آمریکا رد شد. اما به گفته دستیار ارشد یکی از سناتورهای دموکرات، کاخ سفید، از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان خواسته است این طرح را با مفادی تصویب کنند که با مواضع دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا همسو باشد. ترامپ با اعمال هرگونه تحریم جدید ضد روسیه مخالف است؛ موضوعی که در طرح سنا بر آن پافشاری شده است.

باب کورکر، موضع سرسختانه دموکرات‌ها را برای اطمینان از بدون تغییر ماندن طرح سنا در مجلس نمایندگان، برای پیشبرد این طرح یک شکست ارزیابی می‌کند.
 
رأی دادگاه آمریکایی به مصادره ساختمان بنیاد علوی
 
روز پنجشنبه، یک وکیل دولت آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شده هیأت منصفه دادگاه رسیدگی به پرونده ساختمان «بنیاد علوی» به نفع دولت آمریکا حکم صادر کرده است.

پیش از این وکلای دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه از اعضای هیأت منصفه دادگاه رسیدگی به پرونده «بنیاد علوی» خواستند ساختمان این مؤسسه غیرانتفاعی مستقر در منطقه «منهتن» نیویورک و سایر مستغلات آن را مصادره کند.

به این ترتیب، 60 درصد مالکیت این آسمان‌خراش در منطقه منهتن نیویورک که بیش از 500 میلیون دلار ارزش دارد متعلق به بنیاد علوی است و مقامات آمریکایی تلاش دارند با مصادره این ساختمان، به افرادی که ادعا می‌شود «قربانیان تروریسم ایران» هستند، غرامت بپردازند. 40 درصد سهام دیگر این آسمان‌خراش متعلق به «شرکت آسا» است که مقام‌های آمریکایی ادعا می‌کنند با بانک ملی ایران ارتباط دارد.
 
اردوغان سرطان دارد/ موصل هنوز آزاد نشده است/  گزارش جدید سازمان ملل در خصوص میزان تعهد ایران به برجام/ آزادی سه صیاد ایرانی توسط عربستان/ رد شروط 13 گانه کشورهای عربی از سوی قطر
وکلای دولت ترامپ در جلسه نهایی دادگاه رسیدگی به این پرونده ادعا کرده بودند که «بنیاد علوی» در جایگاه مالک عمده این آسمان‌خراش از ارتباطات شرکت «آسا» با ایران مطلع بوده و به همین دلیل قوانین تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نقض کرده است.

شبکه خبری «بلومبرگ» نوشت: دادستان‌های فدرال آمریکا، سرانجام توانستند پس از تلاشی 9 ساله برای مصادره این آسمان‌خراش در دادگاه به موفقیت برسند.

مطابق این گزارش، روز پنجشنبه هیأت منصفه دادگاه رسیدگی به این پرونده حکم داد که کنترل این آسمان‌خراش در اختیار دولت ایران است. این دادگاه همچنین حکم کرد که مدیریت ساختمان بنیاد علوی که به ایجاد میلیون‌ها دلار درآمد ناشی از اجاره در سال منجر شده، نقض قوانین تحریمی آمریکا علیه ایران بوده است.

بنیاد علوی، سازمانی مستقل، غیرانتقاعی و خیریه است که اهداف خود را تبلیغ فرهنگ اسلامی و زبان، ادبیات و تمدن فارسی از طریق کمک‌های مالی خیریه و انسان‌دوستانه در قالب برنامه‌های آموزشی، مذهبی و فرهنگی در آمریکا اعلام کرده است. در دهه‌‎های گذشته، بنیاد علوی علاوه بر فعالیت در زمینۀ اشاعۀ فرهنگ ایرانی-اسلامی در آمریکا، میلیون‌ها دلار نیز به مدارس، دانشگاه‌ها و سازمان‌های خیریه در این کشور کمک کرده است.

پرونده مربوط به این ساختمان در حالی از یک ماه پیش بار دیگر به جریان افتاده که دادگاه تجدید نظر نیویورک، سال گذشته، حکم یک دادگاه پایین‌تر برای مصادره و فروش مربوط به برج را رد کرده بود.

حکم جدید هیأت منصفه دادگاه به معنی آن است که دادستان‌های فدرال اکنون می‌توانند تلاش خود برای مصادره این ساختمان را آغاز کنند. بنیاد علوی احتمالاً درخواست تجدید نظر در این حکم را خواهد کرد.
 
استرداد مسئول ساخت سلاح شیمیایی داعش از لبنان به عراق
 
«زیاد طارق احمد الدولعی» مسئول ساخت سلاح شیمیایی برای گروه تروریستی داعش که سال گذشته پس از ورود غیر قانونی به لبنان بازداشت شده بود با حکم دادستانی این کشور به عراق استرداد شد.

روز پنجشنبه «سمیر حمود» دادستان لبنان در گفت و گو با روزنامه «المستقبل» لبنان با اعلام این خبر افزود: سرویس های اطلاعاتی عراق، نامبرده را مسئول ساخت سلاح های شیمیایی برای گروه تروریستی داعش می دانند و خواستار انتقال وی به عراق برای محاکمه و بازجویی از وی شده بودند.
 
زیاد طارق احمد الدولعی معروف به «زیاد الزوبعی» و ملقب به «ابوعبدالله العزاوی» در هفتم اکتبر 2016 (مهر ماه 95) به اتهام «عضویت در داعش» و «ساخت سلاح های سمی» در لبنان محاکمه و به یک سال زندان محکوم شد.

وی که از افسران سابق ارتش عراق به شمار می آید، پس از سال 2003 به عضویت چند گروه تروریستی درآمد و در نهایت به داعش پیوست. او در فاصله سال های 2003 تا 2007 مانند دیگر سرکردگان داعش و گروه های تروریستی، مدتی را در زندان آمریکا «بوکا» به سر برد و پس از آزادی از زندان به همراه خانواده خود به سوریه رفت تا مستقیم هدایت عملیات تروریستی را بر عهده بگیرد. وی مدتی نیز بین سوریه و عراق در تردد بود.

الزوبعی (العزاوی) اوایل ماه اکتبر 2016 غیر قانونی از مرزهای سوریه وارد خاک لبنان شد. سرویس اطلاعاتی عراق پس از اطلاع از ماجرا، مسئولان لبنان را در جریان موضوع قرار داد و خطرناک بودن نامبرده را به آنها گوشزد کرد.

پس از دستگیری الزوبعی در لبنان، مسئولان عراقی خواستار استرداد او به این کشور جهت محاکمه وی شدند اما نامبرده در بازجویی ها به دستگاه قضایی لبنان اعلام کرد که احتمال شکنجه وی در صورت تحویل دادن به مسئولان عراقی وجود دارد. به همین دلیل درخواست طرف عراقی مورد موافقت قرار نگرفت.

به گفته دادستان لبنان، چندی پیش، دستور تحویل این تروریست خطرناک به عراق از سوی «میشل عون» رئیس جمهوری، «سعد الحریری» نخست وزیر و «سلیم جریصاتی» وزیر دادگستری به امضا رسید و نامبرده به تازگی با پرواز مستقیم بیروت به بغداد به عراق منتقل شد.
 
گزارش جدید سازمان ملل در خصوص میزان تعهد ایران به برجام
 
متن اولین گزارش دبیرکل جدید سازمان ملل از بررسی میزان پایبندی ایران به برجام منتشر شد که در آن با توجه به اختلاف بر سر تفسیر بند موشکی این سند، از ایران خواسته شده برای جلوگیری از تنش، دست از برنامه موشکی خود بردارد.

در آغاز این گزارش آمده که هیچ مدرکی دال بر خرید یا انتقال مواد دارای کاربرد دوگانه هسته‌ای ـ غیرنظامی در مسیر خارج از کانال خرید برجام، موجود نیست.

پس از اعلام شروع اجرای برجام، بنا شد که تجهیزات دارای کاربرد دوگانه که در بسیاری از بخش‌های صنعتی غیرنظامی کاربرد دارند، پس از تأیید قانونی بودن خرید آنها برای ایران از سوی شورای امنیت با مکانیزم «کانال خرید برجام»، به خریدار ایرانی تحویل شوند.

از دسامبر 2016 تا کنون ده درخواست خرید به کانال خرید برجام ارائه شده که پنج درخواست تأیید شده و چهار درخواست در دست بررسی است.

در این گزارش به گزارش فرانسه، انگلیس، آلمان و آمریکا در خصوص پرتاب آزمایشی موشک بالستیک میان‌برد خرمشهر در اواسط زمستان سال گذشته هم اشاره و نسبت به آن ابراز نگرانی شده است. دبیرکل که از غیرموشکی بودن تعهدات ایران ذیل برجام اطلاع داشته، نوشته که هنوز بر سر چگونگی تفسیر بندهای مربوط به محدود شدن برنامه موشکی ایران بر اساس سند برجام، اختلافاتی وجود دارد.
 
اردوغان سرطان دارد/ موصل هنوز آزاد نشده است/  گزارش جدید سازمان ملل در خصوص میزان تعهد ایران به برجام/ آزادی سه صیاد ایرانی توسط عربستان/ رد شروط 13 گانه کشورهای عربی از سوی قطر
در قطعنامه 2231 از ایران خواسته شده که هیچ فعالیتی در حوزه موشک‌های بالستیک طراحی‌شده برای حمل کلاهک هسته‌ای، انجام ندهد. ایران بارها اعلام کرده که سلاح هسته‌ای، در دکترین نظامی ـ دفاعی این کشور جایی ندارد.

دبیرکل سازمان ملل با اتکا به مبهم بودن متن قطعنامه‌ای که نهاد تحت نظر خودش تصویب کرده و وجود اختلافات در تفسیر آن، از ایران خواسته که از آزمایش موشک‌های بالستیک خودداری کند، زیرا «این آزمایش‌ها پتانسیل افزایش تنش‌ها را دارد.»

در این گزارش به ادعاهای اخیر آمریکایی‌ها در خصوص تحویل محموله تجهیزات مرتبط با برنامه موشکی بالستیک هم اشاره شده و دبیرکل پس از این اشاره مستقیم نوشته که فعلاً توانایی بررسی صحت گزارش آمریکایی‌ها را ندارد.

در گزارش های پیشین دبیرکل سابق سازمان ملل، از میزان پایبندی ایران به قطعنامه 2231، به خرید «غیرقانونی» تجهیزات مرتبط با برنامه موشکی بالستیک اشاره‌ای نشده بود.

در گزارش جدید به سفر مقامات «سازمان صنایع دفاعی ایران» به عراق و شرکت آنها در نمایشگاه صنایع نظامی این کشور هم اشاره شده؛ سفری که با توجه به قرار گرفتن نام این سازمان در بخش دوم ضمیمه 2 قطعنامه 2231، غیرقانونی تلقی می‌شود.

دبیرکل سازمان ملل در کنار سازمان صنایع دفاعی، از سرلشکر «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در گزارش خود نام برده و با اشاره به انتشار خبر سفرهای خارجی وی از سوی رسانه‌های ایرانی و عربی، بدون نام بردن از کشوری خاص، نسبت به این دو مسافرت اعتراض کرده و از همه کشورهای عضو سازمان ملل خواسته که به تعهداتشان ذیل قطعنامه 2231 پایبند بمانند.

آنتونیو گوترش در این گزارش به گزارش فرانسوی‌ها از توقف یک محموله تسلیحاتی در 20 مارس 2016 در شمال اقیانوس هند هم اشاره کرده و نوشته که گوترش پس از بازدید شخصی از محموله تسلیحاتی ضبط‌شده، به قطعیت رسیده که این محموله از ایران راهی سومالی یا یمن بوده است.

این مورد ذیل بررسی رفتار ایران در حوزه بندهای مرتبط با محدودیت ارسال تسلیحات ایرانی بر اساس قطعنامه 2231 بررسی شده است.
 
آزادی سه صیاد ایرانی توسط عربستان

عباس جمشیدی فرماندار بوشهر پنجشنبه شب گفت: مجید ماهینی، وحید و سعید خسروی، سه صیاد بوشهری هستند که مسئولان عربستان سعودی آنان را آزاد کرده اند و شامگاه پنجشنبه وارد بوشهر شدند و پس از یک سال دوری به آغوش خانواده های خود بازگشتند.
 
این صیادان پارسال در مرزهای آبی دو کشور توسط مسئولان عربستانی بازداشت شده بودند.

وی یادآور شد: صیادان بوشهری پس از آزادی با قایق های ماهیگیری خود وارد آب های سرزمینی شدند و مورد استقبال خانواده و صیادان بوشهری قرار گرفتند.

فرماندار بوشهر اظهار داشت: هرچند مسئولان دریابانی، خبر آزادی صیادان بوشهری را به نقل از صیادان بومی داده بودند، تا زمانی که این صیادان وارد اسکله بوشهر نشده بودند، خبر آزادی آنان اطلاع رسانی نشد.

در همین رابطه، مدیر روابط عمومی شیلات استان بوشهر یادآور شده بود: ادعای مسئولان عربستان سعودی مبنی بر دستگیری سه نظامی ایرانی در نزدیکی میدان نفتی فروزان واقعیت ندارد، بلکه این افراد صیادان بوشهری هستند.

اردوغان سرطان دارد
 
مطبوعات ترکیه اخباری ضد و نقیض درباره وضع سلامتی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور منتشر کردند.

پایگاه اینترنتی روسیا الیوم گزارش کرد، اردوغان روز شنبه حین ادای نماز عید فطر در یکی از مساجد استانبول دچار اغما شده بود؛ اما سخنگوی اطلاع رسانی وی گفت که حال اردوغان خوب است.

منابع سازمان اطلاعات آمریکا چند سال قبل گفته بودند که اردوغان به نوعی سرطان درمان نشدنی مبتلا شده است.

رسانه های حکومت ترکیه گفته بودند، علت اغمای اردوغان، افزایش فشار خون و قند خون بوده و حال وی خوب است اما ادله تأیید نشده حاکی است که این فقط یک عارضه معمولی نبوده و نوعی بیماری خطرناک است.
 
اردوغان سرطان دارد/ موصل هنوز آزاد نشده است/  گزارش جدید سازمان ملل در خصوص میزان تعهد ایران به برجام/ آزادی سه صیاد ایرانی توسط عربستان/ رد شروط 13 گانه کشورهای عربی از سوی قطر 
اردوغان تا زمان حاضر چند بار در مراسم بسیار مهم حاضر نشده است؛ مانند آویل 2017 حین تبلیغات انتخاباتی که مجبور شده بود، سخنرانی خود را که قرار بود در استان ارزروم و شهر "وان" بیان نماید، لغو کرد.

اردوغان دچار مشکلات داخلی به ویژه در پانکریاس است و نوامبر 2011 و فوریه 2012 دو عمل جراحی در روده وی انجام شد که مسئولین کشور ترکیه خبر آن را تأیید کرده اند.

فرماندار بوشهر گفت:مجید ماهینی ، وحید و سعید خسروی 3 صیاد بوشهری هستند که مسئولان عربستان سعودی آنان را آزاد کرده اند شامگاه پنجشنبه وارد بوشهر شدند و پس از یکسال دوری به آغوش خانواده های خود بازگشتند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، عباس جمشیدی پنجشنبه شب افزود: این صیادان پارسال در مرزهای آبی دو کشور توسط مسئولان عربستانی بازداشت شده بودند.
وی یادآورشد: صیادان بوشهری پس از آزادی با قایق های ماهیگیری خود وارد آب های سرزمینی شدند و مورد استقبال خانواده و صیادان بوشهری قرار گرفتند.
فرماندار بوشهر اظهارداشت: هرچند مسئولان دریابانی خبر آزادی صیادان بوشهری را به نقل از صیادان بومی داده بودند اما تا زمانی که این صیادان وارد اسکله بوشهر نشده بودند خبر آزادی آنان اطلاع رسانی نشد.
عبدالغنی و اکبر رحیمی دو صیاد گناوه ای که سال گذشته توسط سربازان عربستان سعودی دستگیر شده بودند نیز روز پنجشنبه آزاد و به آغوش خانواده بازگشتند.
براساس اظهارات مسئولان استان بوشهر ،سه صیاد بوشهری نیز خرداد ماه امسال در مرزهای آبی مشترک توسط عربستانی ها بازداشت شده اند.
در همین رابطه مدیرروابط عمومی شیلات استان بوشهر یادآور شده بود: ادعای مسئولان عربستان سعودی مبنی بر دستگیری سه نظامی ایرانی در نزدیکی میدان نفتی فروزان واقعیت ندارد بلکه این افراد صیادان بوشهری هستند.
اردشیر یاراحمدی درگفت وگو با ایرنا تصریح کرده بود:دو قایق صیادی نیمه دوم خرداد ماه از اسکله صیادی جفره بوشهر عازم صیدگاههای حوزه سرزمینی شده بودند که قایق آنها دچار نقص فنی شده بود و بدلیل مواج بودن دریا، جریان آب آنها را به مرزآبی عربستان برده بود.
وی یادآورشد:پس از رفع نقص فنی و در زمان بازگشت به سمت میدان نفتی فروزان (متعلق به جمهوری اسلامی ایران )گارد ساحلی کشور عربستان به سمت آنها شلیک کرده بود.
مسئول روابط عمومی اداره کل شیلات استان بوشهر اضافه کرد: یکی از تیرها پس از عبور از بدنه یکی از قایق ها به ناحیه کمر یکی از صیادان بوشهری اصابت و منجر به فوت وی شد.
وی افزود: دیگر سرنشین این قایق جسد پدرش را با همان قایق به اسکله جفره بوشهر منتقل کرد.
یاراحمدی اضافه کرد:از سرنوشت صیادان دیگر که در محاصره گارد ساحلی عربستان بودند نیز اطلاع دقیق و موثقی در دست نیست.
وی گفت:افراد یاد شده دارای مجوز صیادی و عضو لیست صیادان بندر بوشهر هستند که سالها به امر صید و صیادی مشغول هستند.
در همین رابطه دادستان عمومی و انقلاب بوشهر نیز گفت: تیراندازی مرزبانی کشور عربستان سعودی به سمت قایق های صیادان بوشهری که به اشتباه یا به لحاظ خارج از اراده به آبهای کشور همسایه وارد می شوند خلاف عرف و مقررات بین المللی و حسن همجواری است.
علی حسن پور افزود: در همین راستا پرونده ای در شعبه سوم بازرسی دادسرای عمومی و انقلاب بوشهر تشکیل و تحقیقات در حال انجام است.
وی یادآورشد:باتوجه به تحقیقات اولیه و نوع کالیبر اسلحه بکار رفته اقدام به تیراندازی عوامل مرزبانی کشور عربستان قریب به یقین است.
دادستان عمومی و انقلاب بوشهر گفت:باتوجه به مرز مشترک دریایی دو کشور ایران و عربستان که برخی اوقات لنج ها و قایق های آن کشور نیز به اشتباه وارد محدود آب های سرزمینی ایران می شود تیراندازی گارد ساحلی عربستان به سمت قایق های صیادی ایرانی که به اشتباه و یا به لحاظ عوامل خارج از اراده صیادان به آبهای کشور همسایه وارد شده اند خلاف عرف مقررات بین المللی و حسن همجواری است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار