بازدید 16493
پیمانه اقتصادی؛

از «کنایه رئیس کل بیمه به سپرده گذاران بانکی» تا «سرایت مشکلات مؤسسات مالی و اعتباری به بورس»

این پیمانه موضوعاتی همچون تقویت شاخص در میان اعتراض معامله‌گران، افزایش شاخص بهای تولیدکننده در خردادماه، عامل دو رقمی شدن نرخ تورم، نبض سکه در بازار تهران، رأی ۶۸ درصدی تحلیلگران به افت بهای طلا، پیش بینی آقای وزیر از روزی که «پراید» دیگر نخواهد بود، هر کس حواله ۲۰۰۸ خریده سرش کلاه رفته، دلار آمریکا بالاتر از 3770 تومان فروخته شد و خروج ایران از لیست ۵ مبدا نخست گردشگران ورودی به ترکیه را در بر دارد.
کد خبر: ۷۰۸۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹ 02 July 2017
از «کنایه رئیس کل بیمه به سپرده گذاران بانکی» تا «سرایت مشکلات موسسات مالی و اعتباری به بورس»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون تقویت شاخص در میان اعتراض معامله‌گران، افزایش شاخص بهای تولیدکننده در خردادماه، عامل دو رقمی شدن نرخ تورم، نبض سکه در بازار تهران، رأی ۶۸ درصدی تحلیلگران به افت بهای طلا، پیش بینی آقای وزیر از روزی که «پراید» دیگر نخواهد بود، هر کس حواله ۲۰۰۸ خریده سرش کلاه رفته، دلار آمریکا بالاتر از 3770 تومان فروخته شد و خروج ایران از لیست ۵ مبدا نخست گردشگران ورودی به ترکیه را در بر دارد.


تقویت شاخص در میان اعتراض معامله‌گران 

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه دهم تیرماه 96 با افزایش 95 واحدی به رقم 78 هزار و 799 واحد رسید. تالار شیشه ای در اولین روز کاری بازار سرمایه در هفته جاری، شاهد سبز پوشی شاخص های منتخب بود، به طوری که شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با رشد 32 واحدی به رقم 26 هزار و 543 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز با 65 واحد افزایش، عدد 17 هزار و 181 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز 50 واحد رشد داشت و به عدد 13 هزار و 248 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 158 واحدی به رقم 85 هزار و 988 واحد دست یافت. شاخص بازار اول با رشد 96 واحدی به رقم 54 هزار و 343 واحد رسید و شاخص بازار دوم در پایان روز کاری بورس، با افزایش 34 واحدی، عدد 176 هزار و 590 واحد را به نمایش گذاشت. همچنین روز گذشته در میانه معاملات بازار سهام، اعتراض دوباره برخی از معامله‌گرانی که ادعای سهام‌داری در شرکت کنتورسازی ایران را دارند، در تالار معاملات بورس بالا گرفت.

از «کنایه رئیس کل بیمه به سپرده گذاران بانکی» تا «سرایت مشکلات موسسات مالی و اعتباری به بورس»

افزایش شاخص بهای تولیدکننده در خردادماه

شاخص بهای تولیدکننده در ایران در خرداد ماه به ۲. ۲۳۷ رسید که نسبت به ماه قبل 0.4 درصد افزایش داشته است. به نقل از بانک مرکزی، شاخص بهای تولیدکننده در خرداد امسال نسبت به ماه مشابه پارسال ۸.۷  درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص یاد شده در ایران در دوازده ماه منتهی به خرداد ۹۶ نسبت به دوازده ماه منتهی به خرداد ۹۵ به‌ میزان ۵ .۶  درصد افزایش یافته است.

کنایه رئیس کل بیمه به سپرده گذاران بانکی

رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در یکی از شبکه های اجتماعی نوشت: مانع مهم تولید و اشتغال سود بالای بانکی است. «عبدالناصر همتی» در صفحه توییتر خود افزود: با تکیه صرف به مکانیسم بازار، سود قابل تعدیل نیست. همتی البته در این پیام تأکید کرد: «با پوزش از کسانی که سود بانکی کمکی به درآمدشان است».

عامل دو رقمی شدن نرخ تورم چیست؟

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص دو رقمی شدن مجدد نرخ تورم گفت:با توجه به اینکه روند قیمت گذاری ها در حوزه کالا و خدمات به نحویی بوده که به نوعی از سیاست سرکوب قیمتی استفاده شده، پیش بینی می شد که تداوم روند نزولی تورم با مسئله روبرو شود. محمد رضا پورابراهیمی داورانی در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت ادامه داد: باید توجه داشت در حال حاضر بهای تمام شده بخش تولید در اقتصاد کشور کاهش نیافته است؛ بنابراین، به طور طبیعی بکارگیری سیاست سرکوب قیمتی برای کاهش نرخ تورم در دراز مدت با چالش روبرو شده است. همچنین استمرار سیاست های  سرکوب قیمتی در اقتصاد امکان پذیر نیست به دلیل اینکه تداوم سیاست مذکور بنگاه های اقتصادی را با بحران روبرو می کند. وی ادامه داد:در کنار بالا رفتن هزینه های تولید، هزینه های مالی نیز با رشد روبرو شده است بنابراین از لحاظ اقتصادی نمی توان قیمت کالا و خدمات را ثابت نگه داشت.

نبض سکه در بازار تهران

روز در بازار تهران سکه طرح جدید با 3 هزار تومان افزایش یک میلیون و 218 هزار تومان، طرح قدیم با رشد 5 هزار تومانی یک میلیون و 182 هزار تومان و نیم سکه با هزار تومان افزایش قیمت 649 هزار تومان به فروش رسید. گزارش فارس حاکی است ربع سکه نیز با هزار تومان رشد 379 هزار تومان، سکه گرمی بدون تغییر 252 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار با 357 تومان افزایش 116 هزار و 79 تومان معامله شد. 

رأی ۶۸ درصدی تحلیلگران به افت بهای طلا

در نظرسنجی آنلاین کیتکو از سرمایه گذاران بین المللی بیش از ۲۶۶۶ نفر شرکت کرده اند که این رقم از اکتبر ۲۰۱۶ میلادی بی سابقه بوده است. از این تعداد بیش از ۱۸۱۶ نفر معادل ۶۸ درصد پیش بینی کردند قیمت طلا در روزهای آینده کاهش خواهد یافت. این بالاترین درصد از جولای ۲۰۱۵ میلادی در بین سرمایه گذاران بین المللی است که به کاهش قیمت طلا رای داده اند. ۶۸۰ نفر معادل ۲۶ درصد نیزپیش بینی کردند قیمت طلا در این مدت افزایش خواهد یافت و ۱۷۰ نفر معادل ۶ درصد نیز اعلام کردند قیمت طلا تغییری نخواهد کرد. در نظرسنجی از کارشناسان اقتصادی نیز ۱۸ نفر شر کت کرده اند که از این تعداد هم ۱۱ نفر معادل ۶۱ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند. ۴ نفر معادل ۲۲ درصد نیز پیش بینی کردند بهای طلا با افزایش روبه رو می شود و ۳ نفر معادل ۱۷ درصد نیز پیش بینی کردند قیمت طلا در روزهای آینده تغییر نمی کند. قیمت طلا در هفته ای که گذشت با کاهش ۱.۱ درصدی روبرو شده است. از ابتدای امسال تاکنون ۶۷ درصد پیش بینی های کارشناسان اقتصادی و ۶۱ درصد پیش بینی های سرمایه گذاران بین المللی درست بوده است.

نفت گران به گذشته تعلق دارد!

ایگور سچین رئیس کمپانی "روس نفت" گفت: قیمت نفت گران دیگر به گذشته تعلق دارد. وی افزود: دوران قیمت نفت ارزان تا زمان زیادی ادامه خواهد داشت، نوسانات در بازارهای جهانی تا حد قابل ملاحظه ای رشد پیدا کرده است و وضعیت عدم ثبات قیمت  همینطور باقی خواهد ماند. این مقام روس تأکید کرد که سرعت رشد اقتصاد جهانی کاهش یافته است و انتقال از مواد خام هیدروکربنی به منابع تجدید پذیر انرژی بسیار گران تمام خواهند شد، با این حال همچنان قادر به تأمین ابعاد لازم جهت جایگزینی منابع سنتی نیستیم. به گزارش ایسنا، به گفته سچین تا سال ۲۰۵۰ میلادی انرژی فسیلی مورد نیاز خواهد بود. با این حال اگر قیمت ۴۰ دلار در هر بشکه نفت برای مدت زیادی ادامه پیدا کند، نیمی از تولیدات نفتی در جهان با خسارت روبه رو خواهند شد.

پیش بینی آقای وزیر از روزی که "پراید" دیگر نخواهد بود / هر کس حواله ۲۰۰۸ خریده سرش کلاه رفته!

وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری درباره تولید پراید و ادامه تولید آن گفت: در شروع دولت بیش از ۷۰ درصد تولید ساپیا پراید بود، اما سال گذشته به ۳۴ درصد کاهش یافت و امسال به ۲۸ درصد کاهش خواهد یافت. محمدرضا نعمت زاده در پاسخ به سوالی درباره زمان پایان تولید پراید گفت: با استانداردهایی که سال اینده اجرایی خواهد شد خود به خود پراید از چرخه خارج خواهد شد. وی ادامه داد: این بخاطر خود پراید نیست به خاطر استانداردهای اجباری است که در سال آینده ارتقا خواهد یافت. بنابراین من فکر می کنم آخر عمر پراید از لحاظ تولید آخر سال ۹۷ خواهد بود. وی با تاکید بر عدم نقل و انتقال حواله خودرو پژو ۲۰۰۸ گفت: هر کس حواله ۲۰۰۸ خریده سرش کلاه رفته است. برای جلوگیری از تقلب، پژو ۲۰۰۸ تنها به نام کسی که ثبت نام کرده خواهد شد و هر کس حواله خرید سریع برود و پولش را پس بگیرد.

دلار آمریکا بالاتر از 3770 تومان فروخته شد

در پایان معاملات بازار آزاد روز شنبه، هر دلار آمریکا با افزایش 121 ریال نسبت به آخرین روز هفته گذشته، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 716 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش 176 ریال همراه بود و به رقم فروش 42 هزار و 364 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 271 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز پنج شنبه گذشته، 91 ریال ارزان تر بود.


خروج ایران از لیست ۵ مبدأ نخست گردشگران ورودی به ترکیه

نگاهی به آخرین آمار منتشره نشان می‌دهد در ماه می سال 2017، روس‌ها به‌شدت از ترکیه استقبال کرده و به رتبه نخست گردشگران ورودی به ترکیه تبدیل شده‌اند. پس از آنان نیز آلمانی‌ها، اتباع گرجستان، بریتانیا و بلغارستان جای گرفته‌اند و برخلاف ماه‌های گذشته نامی از ایران در فهرست 5 مبدأ مهم گردشگری این ماه ترکیه به‌چشم نمی‌خورد. روس‌ها که اکنون جای آلمان را در تعداد گردشگران ورودی به ترکیه گرفته‌اند، در این ماه 608 هزار گردشگر به سواحل محبوب خود در ترکیه فرستاده‌اند و 21 درصد از این بازار را تحت سلطه خود درآورده‌اند. اتباع آلمانی نیز با 295 هزار گردشگر 2/ 10 درصد از گردشگران ورودی ترکیه را تشکیل می‌دهند و پس از آن نیز گرجستان با 235 هزار گردشگر و 15/ 8 درصد از این بازار، بریتانیا با 188 هزار نفر و 5/ 6 درصد از این بازار و بلغارستان 166 هزار نفر و 7/ 5 درصد از بازار گردشگران خارجی ترکیه قرار دارند. به نقل ار دنیای اقتصاد، نگاهی به آمار این ماه نشان می‌دهد ایران با فرستادن 159 هزار گردشگر به ترکیه در رتبه ششم مبادی مهم سفر به ترکیه قرار گرفته و اکنون حدود 5/ 5 درصد از این بازار را به خود اختصاص می‌دهد. این امر گویای این مطلب است که به‌رغم افزایش تعداد گردشگران ایرانی در ترکیه، سهم آن نسبت به ماه قبل یعنی آوریل که 8/ 5 درصد بود، با کاهش همراه بوده است. این درحالی است تعداد گردشگران ایرانی وارد شده به ترکیه در ماه مه سال 2015 میلادی 128 هزار نفر و در ماه مه سال 2016 میلادی 132 هزار نفر بوده است که به ترتیب در این دو سال 37/ 3 و 31/ 5 درصد از بازار گردشگران خارجی این کشور را تشکیل می‌داده است.

سرایت مشکلات مؤسسات مالی و اعتباری به بورس

سخنگوی کمیسیون برنامه مجلس با اشاره به کاهش نمادهای بانکی در بورس، گفت: مسائل و مشکلات صندوق ها و مؤسسات مالی و اعتباری که اخیرا پیش آمده باید به صورت دقیق توسط مسئولان مربوطه کارشناسی شود، تا ایرادات و حفره های آن برای رفع مشکلات شناسایی شود. محمدمهدی مفتح در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، با بیان اینکه مشکلات مؤسسات مالی و اعتباری به سایر ابعاد اقتصادی همانند بورس سرایت می کند، افزود: شورای پول و اعتبار بالاترین مرجع تصمیم گیری در سیستم بانکی و پولی کشور بوده و در قوانین به عنوان بالاترین مرجع تعیین کننده سیاست های پولی شناخته شده است، تا سرعت تصمیم گیری ها در کشور افزایش یابد. مفتح با تاکید بر اینکه مسئولان بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار باید وظایف خود را در حوزه پولی و بانکی به خوبی انجام دهند، ادامه داد:اعطای مجوز به افرادی که به دنبال تاسیس مؤسسه بوده و درصدد جمع آوری سپرده های مردم هستند، مطابق با شرایط مصوب شورای پول و اعتبار انجام شود و این مؤسسات باید مبالغی از نقدینگی را داشته باشند، تا بتوانند مجوز اخذ کنند. وی یادآور شد: شورای پول و اعتبار باید هیئت موسس این مؤسسات را تایید کند و مدیران این مؤسسات به تأیید بانک مرکزی برسند و بانک مرکزی بر فعالیت آنها نظارت کند و اگر مشکلی در این مؤسسات ایجاد می شود، باید این مسأله ابتدا در شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی غیرعلنی بررسی شود و بدون ایجاد تنش این مسائل بررسی شود.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۲
جناب آقاي همتي بهتره به رشته كاري خود بپردازيد شما بانكي نبوديد و بانك ملي را هم خراب كردي بد ترش نكن
نظر رئیس کل بیمه و به اصطلاح کنایه ایشان به سپرده های بانکی کاملا درست است اما چند نکته:
1- آیا به نظر شما کسانی که پولهایشان را در بانک سپرده اند به کسی در بیرون میتوانند اعتماد کنند تا در رونق یک شغل تاثیرکذار باشند و 2- اینکه کلا چرا خود دولت اینچنین سودهایی را میدهد که مردم وسوسه شده و پولهایشان را در بانک که مطمئن ترین مکان برای سرمایه گذاری است بگذارند.چون میخواهد جلوی تورم را بگیرد
بنده از سال 70 سهام بيمه را به قيمت هرسهم 100تومان خريداري كردم الان بعداز 26سال تازه سهام بيمه شده 140 تومان جناب آقاي همتي شما اگر خيلي كاربلدي يكاري بكن تا كسانيكه سهام بيمه را خريدن سود كنند تا نرن سراغ سود بانكي
جناب آقاي همتي فرد صاحب نظري در اين خصوصنيست .آنچه كه تاثير چشم گيري در گرايش سرمايه گذاران به توليد دارد افزايش نرخ ارز است ، متاسفانه عده اي عمدا" كاهش توليد و بيكاري را دقيقا" برابر با بالا بودن سود بانكي مي دانند و به مخاطب آدرس غلط مي دهند. مادامي كه نرخ ارز پايين است در نتيجه واردات مجاز و يا غير مجاز حتي با پرداخت جريمه سوداور است در اين شرايط صحبت از توليد و اشتغال غير منطقي و فاقد استدلات فني و اقتصادي است . مي بايست بازار فروشمحصولات داخلي فراهم شود و اين مهم جز با اقتصادي شدن توليد داخلي فراهم نمي شود. نرخ ارز حاصل از فروش نفت هم اكنون به عنوان يك عامل اصلي در ايجاد معضل بيكاري است . مگر نه اينست كه بازار ما جملگي واردكننده هستند / ايا تا بحال به جمع بازاريان رفته ايد و از ابيشان پرسيده ايد كه چرا كارخانه توليدي احداث نمي كنيد؟!! مسلما ارز با قيمت پايين واردات را جذاب كرده و نه توليد را .
رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در یکی از شبکه های اجتماعی نوشت: مانع مهم تولید و اشتغال سود بالای بانکی است.

یکی نیست بگه جناب همتی خودتان وقتی بانک ملی بودید چقدر از این سودها و وام های بانکی تناول فرمودید؟
چقدر در این سیستم پایه گذار این مباحث بودید؟
حالا دو زار سود به مردم بیچاره به عنوان کمک هزینه زندگی میدهید اینقدر تو سرشان می زنید؟
چطور آن زمانی که تورم 45 درصد بود و سود بانکی 20 درصد کسی به فکر اصلاح سود بانکی نبود. در سالهای گذشته که سود بانکی همیشه کمتر از نرخ تورم بود چرا کسی فریادی نمی زد؟
حالا که سود بانکی 2 درصد از تورم جلو افتاده این جور هیاهوی مدیرعامل اسبق بانک ملی بلند شده؟!
چرا قبلا در مورد تناسب نرخ سود و نرخ تورم نظریه نمی دادند ایشان؟!
سود بانکی بهترین گزینه برای مردم هست بازار سرمایه ای که سیاسی باری توش موج میزنه نمیشه پول ریخت تو با بی کفایتی اقایون چقدر از سهام ها بلوکه شده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
بانک صادرات کی باز میشه؟؟؟
«با تکیه صرف به مکانیسم بازار، سود قابل تعدیل نیست.»
عجب، این دولت از اول که اومد تمام بهونه هاش برای گرانی و بی ثباتی اقتصاد به مکانیزم بازار بود! چی شده حالا؟ دوباره از این راه نمیتونین نون در بیارین دنبال یک راه دیگه هستین برای چاپیدن مردم و مملکت؟
خوب بانك با سرمايه ما توليد كار و اشتغال بكند اگر بانكها نتوانند ما مردم عادي كه اصلا نمي توانيم با اين اشفته بازار سرمايه اندك ما از بين ميره
آقاي همتي در بانك ملي عملكرد ضعيفي داشت . البته كه صنعت بيمه هم اوضاع و احوال مساعدي ندارد. ايشان بجاي نظريه پردازي بهتر است صنعت بيمه كشور را متحول كند . با توجه با كارنامه گذشته ايشان در صنعت بيمه اين امر بعيد بنظر مي رسد.
"خروج ایران از لیست ۵ مبدأ نخست گردشگران ورودی به ترکیه" واقعا حیف پول که بعضی از مردم میرن ترکیه خرج میکنن. این همه جای دیدنی کشورمون داره.
طی ده سال اخیر دها شرکت سهامی عام پذیره نویسی کردند و از مردم پول گرفتند وهچکدام به سرانجام نرسید و نیز سرمایه مردم نابود شد چه کسی پاسخگو بود زیرا اقتصاد ما بیمار نیست بلکه فاسد است پس بهترین روش سپرده گذاری است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان