بازدید 3370
شورای رقابت فردا بر سر تغییر نرخ خوراک تصمیم می‌گیرد

بحران ارزی بیخ گوش پتروشیمی‌های بورس

در حالی موضوع دستیابی به ارز صادرات مواد پتروشیمی ایران به چین در هاله‌ای از ابهام قرار دارد که تازه‌ترین خبرها حاکی از برخی تلاش‌ها برای تغییر مبنای تسعیر ارز خوراک‌ بین مجتمع‌ها براساس نرخ ارز آزاد حکایت دارد.
کد خبر: ۷۰۸۵۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۴ 02 July 2017
در حالی موضوع دستیابی به ارز صادرات مواد پتروشیمی ایران به چین در هاله‌ای از ابهام قرار دارد که تازه‌ترین خبرها حاکی از برخی تلاش‌ها برای تغییر مبنای تسعیر ارز خوراک‌ بین مجتمع‌ها براساس نرخ ارز آزاد حکایت دارد.

به گزارش فارس، همزمان با سالگرد ابلاغ نامه جنجال‌برانگیز قائم مقام اسبق وزیر صنعت در 12 تیرماه 1393 مبنی بر تغییر فرمول قیمت پایه فروش محصولات پتروشیمی برمبنای ارز آزاد در بورس کالا؛ شورای رقابت بررسی نرخ ارز خوراک بین مجتمع‌های پتروشیمی را در دستور کار جلسه روز آینده خود قرار داده است.

براساس اطلاعیه شورای رقابت در این جلسه قرار است نرخ ارز آزاد به عنوان نرخ مبنای تسعیر ارز خوراک بین مجتمع‌ای شرکت‌های پتروشیمی بالادستی پیشنهاد و نسبت به اجرای آن رأی‌گیری شود.

این در حالی است که طی سه سال گذشته صنایع پایین‌دستی پتروشیمی با هشدارهای پی‌درپی نسبت به تبعات ناشی از تغییر مبنای نرخ ارز از مبادله‌ای به آزاد واکنش نشان داده بودند.

مستندات دریافتی از برخی منابع دولتی در این زمینه حاکی است، در صورت تصویب نرخ ارز آزاد به عنوان نرخ مبنای تسعیر ارز برای خوراک‌های بین مجتمع‌ای پتروشیمی به طور حتم تولید محصولات استراتژیکی مانند انواع PVC، PP و PET با مشکل مواجه شده و به دلیل عدم صرفه اقتصادی تولید این مجتمع‌ها متوقف خواهد شد. از این‌رو این مصوبه موجب بحران در بازار محصولات پتروشیمیایی خواهد شد.

براساس این گزارش، در حال حاضر موضوع توقف پتروشیمی تندگویان به دلیل عدم صرفه اقتصادی ناشی از کنترل محصول توسط نهادهای حاکمیتی در دست بررسی هیأت مدیره شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس بوده که در صورت تصویب مصوبه مذکور، زیان این مجتمع در سال 94 از 4 درصد به 18 درصد خواهد رسید که قطعاً ادامه فعالیت آن را با ابهام مواجه خواهد نمود که این اتفاق صنعت نساجی کشور را با بحران مواجه نموده و مستند مناسبی برای مخالفان ورود مرکز ملی رقابت به موضوع مدیریت بازار محصولات پتروشیمی خواهد بود.

کارشناسان در این زمینه معتقدند، هشدارهای پی‌درپی فعالان صنایع پایین دستی پتروشیمی در سال‌های اخیر در زمینه مبنای نرخ‌گذاری مواد پتروشیمی اکنون دامنگیر صنایع بالادستی پتروشیمی شده است.

به گزارش فارس، براساس مستنداتی که منابع دولتی ارائه داده‌اند 24 مجتمع پتروشیمی بالادستی به طور مستقیم از بابت تغییر مبنای نرخ ارز در زمینه خوراک بین مجتمع‌ای دچار بحران می‌شوند که در این بین 17 مجتمع پتروشیمی با توقف تولید و 7 مجتمع نیز با مشکل جدی در زمینه تولید مواجه خواهند شد.

وب‌سایت اتحادیه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی (پترون) فهرستی از 24 مجتمع پتروشیمی مذکور را به شرح زیر منتشر کرده است:

مجتمع‌هایی که تولید آنها غیر اقتصادی می‌شود: شامل پتروشیمی آبادان، پتروشیمی اروند، پتروشیمی ایلام، پتروشیمی بیستون، پتروشیمی پلی‌نار، پتروشیمی تخت جمشید، پتروشیمی تندگویان، پتروشیمی رجال، پتروشیمی طاهاسازان پیشتاز، پتروشیمی غدیر، پتروشیمی کارون، پتروشیمی لاله، پتروشیمی مهر، پتروشیمیایی تخت جمشید پارس، سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران، فرساشیمی، محب پلیمر قم.

مجتمع‌هایی که با کاهش تولید مواجه خواهند شد: بانیار پلیمر گنبد، پتروشیمی جم، پتروشیمی قائدبصیر، پلی پروپلین جم، شرکت پلی استایرین انبساطی سهند، نویدزر شیمی.

به گزارش فارس، آگاهان براین باورند در این فهرست که به طور مستقیم و غیرمستقیم برخی شرکـت‌های پتروشیمی بورسی و یا وابسته به هلدینگ‌های بورسی ذکر شده در نخستین اقدام می‌تواند بازار ارز را دستخوش برخی نوسانات کند. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر