بازدید 4292

انتشار سند راهبردی شناخت‌نامه زبان‌فارسی درجهان

معاونت بین الملل بنیاد سعدی، سند راهبردی «شناخت نامه زبان فارسی در جهان» را پس از تدوین و انتشار، در اختیار رایزنان فرهنگی و نمایندگان بنیاد سعدی قرار داد.
کد خبر: ۷۰۹۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۵ 04 July 2017
معاونت بین الملل بنیاد سعدی، سند راهبردی «شناخت نامه زبان فارسی در جهان» را پس از  تدوین و انتشار، در اختیار رایزنان فرهنگی و نمایندگان بنیاد سعدی قرار داد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی، آگاهی از وضعیت گذشته و امروز زبان فارسی در جهان، ضرورتی اساسی است و بدون چنین اطلاعاتی، برنامه ر‌یزی و اقدام موثر و مطلوب جهت گسترش این زبان ممکن نخواهد بود. در همین راستا، بنیاد سعدی سند راهبردی «شناخت نامه زبان فارسی در جهان» را تدوین و تنظیم کرده است.
 
در این سند، مهمترین شاخص­ های وضعیت زبان فارسی در 26 کشور جهان، که ازسابقه تاریخی بیشتر و فعالیت­ های گسترده تری در حوزه زبان فارسی برخوردارند، مشخص شده است.

کشورهای مد نظر در سند راهبردی«شناخت نامه زبان فارسی در جهان»، شامل افغانستان، هندوستان، پاکستان، بنگلادش، ترکیه، روسیه، ارمنستان، گرجستان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، عراق، لبنان، سوریه، چین، اوکراین، بلاروس، بلغارستان، صربستان، اسپانیا، اتریش، ایتالیا، فرانسه، آلمان، فرانسه، سوئد و انگلستان به عنوان مهم ترین کشورهای هدف، می ­شوkد.

در مقدمه این کتاب آمده است: جهت تدوین این شناخت نامه، اقدام­ های پژوهشی بسیاری، همچون گردآوری گزارش­ های پراکنده نمایندگی­ های فرهنگی از سال 1385 تا 1395 و استخراج اطلاعات مفید و قابل استفاده آنها، ایجاد فایل­ های موضوعی مرتبط با زبان وادبیات فارسی از زمان تاسیس بنیاد سعدی و استفاده از اطلاعات مندرج در کاربرگ های اطلاعاتی برنامه و بودجه پیشنهادی نمایندگی­ های بنیاد سعدی انجام گرفته است.

از دیگر اقدام­ های صورت گرفته جهت تدوین این مجموعه ارزشمند می توان به  گردآوری اطلاعات از طریق رایزنان فرهنگی، استادان، کارشناسان فرهنگی و همچنین استخراج اطلاعات از نشست­ های شوراهای راهبردی زبان فارسی و بررسی کتاب ­ها، مقالات، وبگاه­ ها و مصاحبه های مختلف مرتبط با موضوع زبان وادب فارسی در خارج از کشور، اشاره کرد.

همچنین در سند راهبردی«شناخت وضعیت زبان فارسی در جهان»، اطلاعات شاخص­ هایی همچون تعداد « نمایندگی فرهنگی در حوزه کاری»، « بودجه زبان فارسی در سال­ های 95 و 96»،« استادان اعزامی بنیاد سعدی به کشورهای مد نظر»، « استادان بومی، معلم و مدرسان بومی مرتبط با نمایندگی بنیاد سعدی»، «کلاس های آزاد زبان فارسی مورد حمایت بنیاد سعدی و تعداد فراگیران در این کلاس ­ها»، «دانشگاه­ های دارای رشته یا واحد زبان فارسی و تعداد دانشجویان زبان فارسی در این مراکز»، « شرکت کنندگان در دوره­ های دانش افزایی ایران»، «مدارسی که زبان فارسی در آنها تدریس می ­شود» و «  فرزندان ایرانیان در مدارس مورد حمایت بنیاد سعدی » گردآوری شده است.

بررسی آسیب ­شناسی مشکلات زبان فارسی و ارائه راهکارهایی جهت رفع مسائل یاد شده در هر یک از کشورها از دیگر ویژگی­ های مهم این سند پژوهشی است.

شایان ذکر است، سند راهبردی«شناخت نامه زبان فارسی در جهان»، در اختیار رایزنان فرهنگی و نمایندگان بنیاد سعدی قرار داده شده است تا با ارائه تصویری گویا از وضعیت زبان و ادب فارسی در 26 کشور جهان، آنان را در انجام رسالت مهم گسترش زبان فارسی، یاری رساند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر