بازدید 5870

ناتوي عربی، از رويا تا واقعيت

حسين محمدي فومني*
کد خبر: ۷۰۹۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۸ 04 July 2017
امروزه جهانيان شاهد تحولات منطقه اي مانند جنگ در سوريه،عراق، گشتار مردم يمن توسط خاندان آل سعود و سركوب مردم در بحرين و ايجاد بحران اين كشور با قطر مي باشند. سفر اخير ترامپ رئيس جمهور آمريكا به عربستان سعودي به منظور حمايت هاي سياسي و عقد قرار داد نظامي حائز اهميت است. 

عربستان سعودي در حال حاضر به دليل سياست هاي نادرست و تهاجم به يمن و حمايت از گرو ههاي تروريستي همواره موجبات بحران و تشديد جنگ در خاورميانه شده است. دنباله روي و پيروي كشور هاي عربي حوزه خليج فارس با سياست هاي عربي- عبري و آمريكايي عربستان با توجه به افزايش هزينه و طولاني بودن بحران در منطقه رو به افول بوده و ايران هراسي سعودي ديگر كارساز نمي باشد به همين دليل با باج دادن به آمريكا با خريد تسليحات نظامي 380 ميليارد دلاري و ارائه پيشنهادتشكيل" ناتوي عربي خليج فارس" به جاي نيروهاي" سپر جزيره خليج فارس" در صدد تقويت موضع رو به ضعف و همراه كردن دولت هاي عربي از سياست هاي تروريستي خود با دشمن فرضي به نام ايران مي باشد تا بتواند شگست هاي خود را در يمن ،سوريه و عراق سر پوش بگذارد. 

يكي از ترفند هاي سعودي ها فرافكني در موضوع گروههاي تروريستي مي باشد و همواره در رسانه ها و ديدار با سران ساير كشور ها ايران را به دليل حمايت از حزب الله لبنان و انقلابيون يمني متهم به تروريسم مي كنند، اما ايران در خط مقدم مبارزه با گرو ههاي تروريسم است. دولت سعودي در منطقه با حمايت مالي، تسليحاتي و لجستيك به عنوان پدر خوانده تروريسم ناميده مي شود. 

پيشنهاد تشكيل نيروي نظامي ناتوي عربي نشان از عدم حمايت مردم اين كشور در راستاي سياست هاي غلط سعودي ها در عرصه منطقه و بين الملل بوده به همين منظور ما شاهد استخدام مزدور از ساير كشور ها مانند سودان از سوي سعودي ها براي جنگ در يمن مي باشيم. سفر و ديدار اخير رئيس جمهور آمريكا از عربستان استمرار تشنج و تشديد اختلاف و جنگ در راستاي منافع ملي آمريكا بوده و شعار انتخاباتي رياست جمهوري ترامپ است كه گفته بود "عربستان مانند يك گاو شيرده مي باشد تا مي توانيم آن را مي دوشيم و سپس آن را از بين مي بريم " دنبال مي شود.

دولت ترامپ نيز كرارا اعلام كرده است كه ما به كشور هاي كه حمايت دولت آمريكا را مي خواهند بطور نيابتي همراهي خواهيم كرد و مستقيم وارد جنگ و مناقصه نخواهيم شد . ادامه سياست هاي حمايتي آمريكا از دولت هاي عربي به دنبال تضعيف اين دولت ها با ايجاد جنگ و بحران و در نهايت اجراي سناريو و سياست تجزيه خاورميانه و تكرار قرار داد "سايس- پيكو" است. به همين منظور آمريكا با همكاري انگليس از خاك اردن در مرزهاي سوريه با اين كشور به بهانه مانور نظامي لشگر كشي كرده است.

اقدامات سعودي ها براي بهبود روابط با كشور هاي همسايه عبارتند از:
پرهيز از حمايت گرو ههاي تروريستي در منطقه از جمله كشور هاي سوريه ،عراق ،
و...
پرهيز از تهاجم به مردم مظلوم يمن و رعايت احترام به قوانين بين المللي در خصوص حاكميت كشورها.
پرهيز از اتهام زني به كشور هاي همسايه و فرافكني مشكلات خود به ديگران.
كاهش و قطع وابستگي به دول غربي و رژيم اشغالگر قدس.
ايجاد وفاق و دوستي با كشور هاي ضد تروريسم در منطقه.
پرهيز از سياست پترو دلار، سياست هاي پترو دلار عربستان تا زماني ادامه خواهد داشت كه حسابهاي اين كشور در بانك هاي آمريكا پر باشد. 

اگر دولت رو به انقراض سعودي ها با اين سياست و نگاه پيش برود ديري نخواهد پاييد تمامي هم پيمانان غربي و حتي عربي از آن روي گردان خواهند شد. زيرا ادامه سياست هاي جنگ طلبي و آتش افروزي سعودي ها با هزينه هاي بالا به نفع كارخانجات و كمپاني هاي اسلحه سازسي غربي – آمريكايي و در نهايت به ضرر عربستان خواهد بود. و ناتوي عربي نيز به سرانجام نخواهد رسيد.

* كارشناس ارشد روابط بين الملل
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان