بازدید 2413

نگرانیِ آمریکایی از "دست برتر" پوتین در برابر ترامپ

در آستانه دیدار روز جمعه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و دونالد ترامپ؛ وبا توجه به ضعف دیپلماتیک و شخصیتی رئیس جمهوری آمریکا در این ملاقات، رسانه‌های آمریکا از بیم و هراس آکنده است.
کد خبر: ۷۰۹۶۵۶
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۴ 06 July 2017
در آستانه دیدار روز جمعه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و دونالد ترامپ؛ وبا توجه به ضعف دیپلماتیک و شخصیتی رئیس جمهوری آمریکا در این ملاقات، رسانه‌های آمریکا از بیم و هراس آکنده است.

العالم- رسانه های آمریکایی نگران آن هستند که ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با زیر پا گذاشتن عرف دیپلماتیک، زمینه را برای امتیازگیری پوتین از واشنگتن فراهم کند. این دیدار روز جمعه 8 ژوئیه (17 تیرماه) و در حاشیه نشست سران گروه 20 در آلمان برگزار می شود.

روزنامه 'یو اس ای تودی' نوشت: ذهنیتی که پوتین و ترامپ نسبت به هم دارند نشان از پیوند و صمیمیتی دارد که بسیار از اصول ژئوپولیتیک و احتمالا بسیاری از بخش های قانون اساسی آمریکا را نقض می کند.

توماس گراهام پژوهشگر شرکت مشاوره ای Kissinger Associates دغدغه زیادی درباره نحوه رفتار شخصی ترامپ دارد. او به تارنمای آمریکایی پولیتیکو گفت: بیم آن دارم که رئیس جمهوری اشتیاق بیش از اندازه ای برای استقبال از همتای روسی اش داشته باشد.

با همه جنجال هایی که درباره دیدار پوتین و ترامپ به وجود آمده، هربرت مک مستر مشاور امنیت ملی ترامپ اعلام کرده است که این دیدار 'دستور کار خاصی وجود ندارد.' موضوعات زیادی وجود دارد که ممکن است این دو مقام درباره آن صحبت کنند. ادامه تحریم ها علیه روسیه، نظارت بر سیاست های توسعه طلبانه پوتین در اوکراین، متوقف کردن برنامه تسلیحات هسته ای کره شمالی، مدیریت اصطکاک ها بر سر سوریه و ایران و مقابله با دخالت های روسیه در انتخابات آمریکا و روسیه.

کاخ سفید تایید کرد که ترامپ و پوتین روز جمعه در هامبورگ آلمان دیدار می کنند. این 'یک دیدار معمولی دوجانبه' است. انتظار می رود دو طرف موضوعات مختلفی را بررسی کنند و دیدار آنها حدود 30 دقیقه به طول بیانجامد.

به گزارش روزنامه واشنگتن پست، گاردین گزارش داده که کارشناسان شورای امنیت ملی آمریکا مسئولیت یافته اند تا برای اولین دیدار پوتین و ترامپ پیشنهادهای 'قابل ارائه' آماده کنند؛ مثلا بازگرداندن دو ساختمانی که دولت اوباما دیپلمات های روسی را از آنجا اخراج کرد. دولت اوباما در پاسخ به دخالت مسکو در انتخابات 2016 دستور داد این ساختمان ها تخلیه شود. اما هنوز مشخص نیست که پوتین از ترامپ چه خواهد خواست.

اما برخی تحلیلگران هشدار می دهند که نباید هیچ یک از رفتارها و سخنان ترامپ را به سادگی تحلیل کرد بلکه امکان تغییر سریع مواضع وجود دارد. آنها می گویند که نظر ترامپ درباره روسیه عوض شده است و شاید همگان را در رابطه با روسیه غافلگیر کند.

*بازی دونفره؛ تاکتیسین قهار در مقابل یک تازه کار

خبرگزاری بلومبرگ به مقایسه شخصیت و تجربه پوتین پرداخته و با انعکاس دلهره و نگرانی محافل سیاسی آمریکا نوشت: دیپلمات ها و تحلیلگران کارکشته آمریکا از این بابت نگران هستند که این یک دیدار متوازن میان یک رئیس جمهوری تازه کار و فردی که سابقه جاسوسی دارد و از تجربه زیادی در بازی های راهبردی و کشورداری برخوردار است، نیست.

به نوشته بلومبرگ، رئیس جمهوری آمریکا در دیپلماسی تازه کار است اما با کسی دیدار می کند که در دسیسه چینی استاد است. این رابطه ریتم روابط دو طرف طی چهار سال آینده را تعیین می کند. پوتین از سال 1999 یا نخست وزیر بوده یا رئیس جمهوری. او هر بار که با روسای جمهوری برتر از خود دیدار داشته سعی کرده است در مقابل آنها دست برتر را پیدا بکند.

در دیدار پوتین و ترامپ رویکردهای متفاوت و دیپلماسی شخصی این دو مورد توجه قرار می گیرد. پوتین نشان داده یک تاکتیسین قهار است است که به دقت آماده انجام هر کاری می شود و به راحتی از اهدافش دور نمی شود. ترامپ هم با این ویژگی شناخته می شود که به مراحل آماده شدن برای مذاکره بی توجه است. اگر پوتین بخواهد با تعریف و تمجید از ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را خلع سلاح کند کار او سخت خواهد شد.

یک مقام دولت آمریکا به بلومبرگ گفته که ترامپ احتمال بروز تنش با پوتین را رد نکرده است، مخصوصا از این جهت که روسیه به حملات سایبری و دخالت در انتخابات آمریکا متهم شده است.

هدف اصلی پوتین از دیدار با ترامپ این است که روابط با آمریکا را به روال سابق بازگرداند. فرانتس کلینتسویچ معاون کمیته دفاعی مجلس علیای روسیه می گوید: روی تجربه فراوان پوتین در قراردادهای بین المللی و برقراری روابط نزدیک شخصی با رهبران دنیا حساب کرده ام. او همیشه در این موارد موفق است.

*آمریکا آماده شکست ترامپ است

رئیس جمهوری آمریکا روی کاغذ کارت های بیشتری در دیدار با پوتین دارد. اما پوتین استاد ژئوپولیتیک است. جورج بوش رئیس جمهوری اسبق آمریکا می گفت وقتی به چشمان پوتین نگاه کرده 'روح خود' را در آن احساس کرده است. باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا هم می گفت پوتین مثل یک کودک خسته در ردیف آخر کلاس مدرسه است. اما هر دو اشتباه می کردند. 'اولین فارکاس' معاون سابق دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور روسیه و اوکراین می گوید: نگرانم که آمریکا بازی بخورد.

آندری کورتنوف مدیر کل گروه تحقیقاتی 'شورای امور بین الملل روسیه' تاکید می کند که پوتین چیز زیادی برای بخشیدن به ترامپ ندارد و نمی تواند امتیاز بدهد. اما اگر آمریکا انعطاف پذیر باشد می تواند درک کند که این ارتباط میان روسیه و آمریکا مثل یک خیابان دوطرفه است.

*سم روسی

روزنامه واشنگتن پست نگرانی های روس ها را نیز مورد توجه قرار داده و نوشته که از منظر روس ها، از وقتی ترامپ به ریاست جمهوری رسیده روابط دو طرف رو به وخامت گذاشته است. روسیه عموما نسبت به سیاست خارجی ترامپ نگران است و آن را یکجانبه گرایانه، خطرناک و متزلزل می داند.

بنابراین، روس ها فعلا ترجیح می دهند رویکرد محتاطانه ای در قبال پوتین داشته باشند. دمیتری ترنین مدیر مرکز کارنگی مسکو می گوید: در آینده قابل پیش بینی مهمترین موضوع در مناسبات روسیه و آمریکا این خواهد بود که دو طرف از تقابل مستقیم با یکدیگر اجتناب کنند.

لذا اغلب تحلیلگران می گویند که در این مرحله از روابط، دشوار است که پوتین به دنبال چیزی برای عرضه به ترامپ باشد. ناظران عقیده دارند حتی اگر ترامپ بخواهد که بر سر موضوعاتی مثل سوریه یا کره شمالی به نتیجه برسد به دلیل آنکه راه حل سیاسی درستی ندارد تلاش هایش به نتیجه نخواهد رسید.

همچنین سایمون سارادژیان مدیر پروژه روسیه در مرکز بلفر در دانشگاه هاروارد می گوید که پوتین فعلا می تواند پیشنهاد بدهد که توافقنامه های جاری آمریکا و روسیه ادامه یابد تا از برخورد در آسمان سوریه یا کشورهای دیگر اجتناب شود.

به گفت سارادژیان 'یک احتمال دیگر این است که درباره اشتراک اطلاعات درباره گروه های تروریستی بین المللی یا اقدامات ضدتروریستی دیگر یا موضوعاتی که اساسا سنگین نیست به توافق برسند.

ولادیمیر فرولوف یک کارشناس سیاست خارجی در مسکو با اشاره به دیدگاه طیف وسیعی از آمریکایی ها و ناظران می گوید: این تصور درباره ترامپ وجود دارد که به راحتی فریب می خورد. بنابراین، یوری روگولف کارشناس تاریخ آمریکا در دانشگاه دولتی مسکو چنین نتیجه گیری می کند: مساله روسیه برای ترامپ مثل سم است. او هر کاری بکند، هر چیزی درباره روسیه بگوید، خوب یا بد، علیه خودش استفاده خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل