بازدید 16596
مروری بر روزنامه های پنجشنبه پانزدهم تیرماه؛

مثلث نفتی، عامل افت قیمت نفت/دستگیری ۲۱ داعشی در مشهد/سرپیچی ناجا از اجرای حکم/مهاجرت ۲۰۰ هزار تن از خوزستان/هدیه موشکی کره شمالی به ترامپ/ مربی فوتبال راننده کامیون شد

دو محور انتخاب شهردار تهران و کابینه آینده، از یک سو و تمجید رهبر معظم انقلاب از عملیات موشکی سپاه و انعکاس آزمایش موشکی کره شمالی از سوی دیگر، محورهای اصلی روزنامه های امروز است. خط خبری مربوط به بحث‌ها و گفت وگوهای رسانه‌ای پیرامون کابینه دوازدهم در روزنامه‌های امروز و با اظهارنظر برخی سیاسیون به انتخاب شهردار تهران از سوی شورای پنجم نیز گره خورده است. کابینه موضوعی بود که در هفته گذشته در مطبوعات عمدتا اصلاح طلب پیرامون باید‌ها و نباید‌های آن گزارش‌ها و یادداشت‌های مختلفی نوشته شد.
کد خبر: ۷۰۹۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۱ 06 July 2017
روزنامه‌های امروز پنجشنبه، پانزدهم تیرماه در حالی منتشر شد که دو محور انتخاب شهردار تهران و کابینه آینده از یک سو و تمجید رهبر معظم انقلاب از عملیات موشکی سپاه و انعکاس آزمایش موشکی کره شمالی از سوی دیگر در صفحه نخست آن‌ها برجسته‌تر دیده می‌شد.

به گزارش «تابناک»، خط خبری مربوط به بحث‌ها و گفت وگوهای رسانه‌ای حول محور کابینه دوازدهم در روزنامه‌های امروز و با اظهارنظر برخی سیاسیون به انتخاب شهردار تهران از سوی شورای پنجم نیز گره خورده است. کابینه موضوعی بود که در هفته گذشته در مطبوعات عمدتا اصلاح طلب پیرامون باید‌ها و نباید‌های آن گزارش‌ها و یادداشت‌های مختلفی نوشته شد. 
 
هر چند امروز نیز چند روزنامه از جمله ابتکار بحث حضور زنان در کابینه دوم روحانی را به عنوان تیتر یک انتخاب کرده و این موضوع را شایسته توجه دیده بود، بحث انتخاب شهردار و گزینه‌های مفروض برای این جایگاه مهم شهری که کم اهمیت از وزارتخانه‌ها نیست مورد توجه تعداد زیادی از روزنامه‌ها قرار گرفته بود.
 
آرمان با انتخاب تیتر تهران شهردار می‌خواهد نه سیاستمدار در گزارشی با همین عنوان به نقل از علی مطهری نوشته است: از نظر من شهرداران نباید سیاسی باشند، بلکه باید دارای رویکردی تخصصی و شهرسازی بوده و در آبادانی شهر تهران بکوشند. او با تأکید بر اینکه شهردار آینده نباید به دنبال هدف‌های سیاسی خود باشد، ادامه داد: سال‌های اخیر از رویکرد سیاسی شهردار ضربه‌های بسیار خوردیم. افرادی که شهردار می‌شوند، نباید در آینده هوس ریاست‌جمهوری به سرشان بزند، چرا که ضررش را تهران متحمل می‌شود؛ لذا باید به مساله شهردار تهران کاملا تخصصی نگاه شود و به دنبال فردی باشیم که تهران را دوباره قابل زندگی کند.
 
 
روزنامه اعتماد نیز همین بخش از سخنان مطهری را تیتر اول شماره امروز خود انتخاب کرده بود. بحث‌ها و گفت وگو‌ها پیرامون سیاسی نبودن شهردار آینده تهران در حالی مطرح می‌شود که گزینه‌های مطرح در گمانه زنی‌ها همه چهره‌های نام آشنای سیاسی هستند که یا در حزب کارگزاران سال‌ها فعالیت سیاسی کرده اند و یا توسط حزب اتحاد ملت معرفی شده اند.
 
روزنامه شرق مسأله تعویق انتخاب شهردار و قطعی شدن گزینه نهایی شورای شهر برای شهرداری را در ارتباط با تشکیل کابینه تحلیل کرد و تیتر صفحه اول شماره امروز خود را «انتخاب شهردار در گرو انتخاب کابینه» برگزید. تیتری همراه با تصویر حجتی، نجفی و مرعشی. سه گزینه‌ای که تا امروز نامشان بیشتر از دیگران برای شهرداری آینده تهران شنیده شده است.
 
شرق در این گزارش نوشت: این یکی از دلایل اعضا برای تأخیر در معرفی گزینه شهرداری، زمان و فرصت مناسب برای بررسی بیشتر نامزد‌ها و گزینه‌های مدنظر برای تصدی مسئولیت شهرداری تهران است. به نظر می‌رسد اعضای شورای پنجم و به‌ ویژه اعضایی که روی چند گزینه مشخص تأکید دارند، منتظرند تا رایزنی‌ها برای کابینه دولت دوازدهم نهایی شده و خیالشان از بابت برخی از گزینه‌ها راحت شود. برخی از گزینه‌های مطرح‌شده و اتفاقا اصلی درباره تصدی شهرداری تهران، گزینه‌هایی هستند که می‌توانند در بخش‌های مهمی در کابینه مسئولیت قبول کنند. روزنامه‌های بهار و همدلی نیز در شماره امروز خود با یادداشت‌ها و گزارش هایی به مساله انتخاب شهردار تهران توسط شورا ورود پیدا کرده بودند.
 
اما سایر روزنامه‌ها از جمله روزنامه‌های اصولگرا در صفحات نخست خود توجه چندانی به بحث‌های پیرامون انتخاب شهردار تهران و کابینه آینده نداشتند و ترجیح داده بودند، به موضوعات دیگری از جمله تمجید رهبر معظم انقلاب از عملیات موشکی سپاه علیه داعش که از آن به عنوان عبادت رمضانی یاد شده است، بپردازند.
 
روزنامه‌های کیهان، جوان، جمهوری اسلامی، فرهیختگان و خراسان از روزنامه هایی بودند که این موضوع را برجسته‌تر کرده بودند. آزمایش موشکی کره شمالی نیز در چند روزنامه اصولگرا موضوع بحث گزارش و یادداشت بود. روزنامه جوان در شماره امروز در گزارشی با عنوان گرمای موشک اتمی کره در آلاسکا حس شد، به تحلیل این رفتار کره شمالی در قبال آمریکا پرداخته است.
 
روزنامه رسالت نیز در گزارش صفحه نخست خود با عنوان هدیه موشکی کره شمالی به ترامپ گزارشی از جزییات این آزمایش موشکی و واکنش‌های آمریکایی‌ها نسبت به آن را بررسی کرده است.

علاوه بر موارد یاد شده، موضوعات دیگری نیز در روزنامه‌های امروز موضوع گزارش‌ها و یادداشت هایی شده که در ادامه بعضی از آن‌ها را مرور می‌کنیم.


مثلث برمودای نفتی: عامل افت قیمت نفت
 
طبق تحلیل‌های نموداری از آینده وضعیت نفت در جهان، چشم انداز روشنی درخصوص نفت جهانی تصور نمی‌شود. در این رابطه روزنامه ابتکار طی گزارشی و در گفت وگو با کارشناسان این حوزه نوشته است: نفت روز چهارشنبه با افت قیمت همراه شد؛ کاهش قیمتی که برنامه کاهش عرضه تولید نفت توسط اوپک را خنثی کرده است. البته ازسوی دیگر تنش‌های ژئوپلتیک در شبه جزیره و خاورمیانه در این کاهش‌ها بی تاثیر نبوده است.
 
عناوین اخبار روزنامه ابتکار در روز پنجشنبه ۱۵ تیر :  
در این رابطه یکی از کارشناسان حوزه نفت به «ابتکار» گفت: همان طور که برخی تحلیلگران حوزه نفت نیز پیش بینی کرده اند که تا مدت‌ها قیمت نفت به بالای ۵۰ دلار نمی‌رسد. هم اکنون کشورهای عربی قیمت نفت را پایین آورده و ازسوی دیگر اوپک نیز در راستای حمایت از آنها، قیمت نفت را بالا نمی‌برد. به تازگی میزان حفاری‌های آمریکا کاهش یافته و کشورهای عربی نیز با پایین آوردن قیمت نفت، درحال متشنج کردن بازار هستند.
 
وی اضافه کرد: از سوی دیگر با توجه به نشست روسیه در ماه جولای و اینکه روسیه حاضر به کاهش میزان تولید خود نیست، نگرانی‌هایی را در این زمینه به وجود آورده است. روز گذشته نیز که روز استقلال آمریکا بود و عملا تولیدی در این روز صورت نگرفت، قیمت نفت تاحدی کاهش یافت. درمجموع با اتفاقاتی که این روز‌ها درحال رخ دادن است، پیش بینی می‌شود تا نیمه سال ۲۰۱۷، قیمت نفت روی مرز ۵۰ دلار باقی بماند.
 
در همین رابطه فیث بیرول، رئیس آژانس بین المللی انرژی در گفت‌وگو با «رویترز» مدعی شد: انتظار می‌رود بازار جهانی نفت در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ به توازن مجدد برسد، اما افزایش تولید بیشتر توسط تولیدکنندگان کلیدی نظیر نیجریه و لیبی ممکن است مانع این فرآیند شود. برخی تولیدکنندگان کلیدی ازجمله لیبی و نیجریه در ماه‌های اخیر تولید خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده اند.
 
به اعتقاد بیرول، پیش بینی می‌شود که بازار در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ به توازن مجدد برسد. اما اگر تولید برخی تولیدکنندگان کلیدی افزایش یابد، این ممکن است تصویر بازار را تغییر دهد.
 
کشورهای عضو اوپک به اضافه ۱۱ تولیدکننده دیگر ازجمله روسیه توافق کرده اند که طرح کاهش تولید را تا پایان ماه مارس ادامه دهند. براساس این طرح تولید نفت این کشور‌ها روزانه حدود ۱. ۸ میلیون بشکه کاهش می‌یابد، اما افزایش تولید نفت آمریکا در طی یک سال گذشته و اضافه شدن تولید دو کشور معاف از طرح کاهش تولید (نیجریه و لیبی) در ماه‌های گذشته موجب شده تا قیمت نفت روندی کاهشی به خود بگیرد. رشد قابل توجه تولید نیجریه و لیبی موجب شده تا به‌رغم اجرای توافق کاهش تولید، میزان کل تولید نفت اوپک در ماه ژوئن به بالاترین رقم در سال ۲۰۱۷ برسد.


دستگیری ۲۱ داعشی در مشهد
 
روزنامه خراسان با انتشار این خبر، از دستگیری ۲۱ عضو داعش در مشهد خبر داده و در گزارش خود، ملیت این افراد را ایرانی و افغان دانسته است.
خراسان نوشته است: ۲۱ عضو داعش در چند عملیات گسترده سربازان گمنام امام زمان (عج) در مشهد با حالتی خوار و زبون در پنجه اقتدار نیروهای اداره کل اطلاعات خراسان رضوی گرفتار شدند. معاون دادستان مشهد روز گذشته با بیان این خبر در گفت: وگویی اختصاصی به خراسان گفت: بعد از اقدام مذبوحانه چند داعشی در تهران که به شهادت تعدادی از مردم بی دفاع و بی گناه انجامید، عملیات مقتدرانه سربازان گمنام امام زمان (عج) در خراسان رضوی برای دستگیری عوامل داعش که زیر ضربه‌های اطلاعاتی قرار داشتند، آغاز شد. قاضی «حسن حیدری» افزود: در این عملیات که از حدود یک ماه قبل وارد مرحله جدیدی شده بود، به منظور اقدامات پیشگیرانه و پیش دستانه، تعدادی از نیروهای داعشی زیر چتر اطلاعاتی قرار گرفتند که مشخص شد برخی از عوامل داعش پس از فراگیری آموزش‌های جنگی و انتحاری و یا بیعت با سرکردگان داعش با شناسنامه‌های جعلی وارد کشور شده اند به طوری که بعضی از آنان اقدامات و عملیاتی را به نفع داعش در خارج از کشور نیز انجام داده اند. این مقام قضایی تصریح کرد: با اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) در اداره کل اطلاعات خراسان رضوی، همه این عوامل لحظه به لحظه تحت تعقیب قرار گرفتند تا این که دستور دستگیری آنان صادر شد.
عناوین اخبار روزنامه خراسان در روز پنجشنبه ۱۵ تیر :
 قاضی حیدری گفت: ۲۱ نفر از عوامل داعش در چند عملیات هماهنگ و گسترده، طوری در چنگال اقتدار سربازان امام زمان (عج) گرفتار شدند که با گذشت ساعت‌ها از این عملیات هنوز گیج بودند. سرپرست حوزه قضایی انقلاب اسلامی مشهد خاطرنشان کرد: بلافاصله تحقیقات از آنان آغاز شد و برای تخلیه اطلاعاتی در اختیار نیروهای اداره کل اطلاعات خراسان رضوی قرار گرفتند. قاضی حیدری درباره اعترافات داعشی‌ها در مراحل اولیه بازجویی نیز گفت: تحقیقات مشخص کرد که داعشی‌های مذکور قصد انجام عملیات‌های مختلفی مانند عملیات انغماسی و یا انتحاری و ... را داشتند که قبل از هرگونه اقدامی در عملیات پیش دستانه و اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) گرفتار شدند و زیر ضربه قرار گرفتند. قاضی «حسن حیدری» خاطرنشان کرد: برخی از داعشی‌های دستگیر شده از کسانی هستند که با فرد داعشی که مدتی قبل در یک عملیات انتحاری تعدادی از مسلمانان را در عراق به شهادت رساند و خود نیز به ملاقات شیطان رفت در ارتباط بودند. معاون دادستان مشهد در پاسخ به سوال خبرنگار خراسان درباره هویت داعشی‌های دستگیر شده نیز گفت: برخی داعشی‌های دستگیر شده ایرانی و بعضی دیگر از اتباع افغانستان هستند که با جعل و سوء استفاده از اسناد جعلی وارد ایران شده اند. 

پایان داعش نظامی؛ آغاز داعش فکری
 
روز گذشته، نشست «عراق پس از داعش» با حضور سید‌محسن حکیم، مشاور رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق؛ ناظم دباغ، نماینده اقلیم کردستان عراق؛ حسن دانایی‌فر، سفیر سابق ایران در عراق و سیدمحمد‌صادق خرازی، سفیر اسبق ایران در فرانسه و سازمان ملل در دفتر روزنامه اطلاعات و به همت سایت تخصی دیپلماسی ایرانی برگزار شد. روزنامه وقایع اتفاقیه گزارشی از این نشست در شماره امروز خود درج کرده که در بخشی از آن سید محمد صادق خرازی به تحلیل نقش ایران در مدیریت بحران سوریه و عراق و گرایی حضور ایران در معادلات خاورمیانه پرداخته است.
 
 در این نشست سید‌محمد‌صادق خرازی گفت: شاید برخی از روی بی‌تجربگی از ما انتقاد کنند، چرا در منطقه حضور داریم ولی حقیقت این است که اگر در جایی مثل لبنان اقتدار نداشتیم، امروز کسی صدایمان را نمی‌شنید. این دیپلمات پیشین کشورمان گفت: امروز دوره نفوذ و اقتدار ایران بوده و برای آن هزینه‌های بسیاری انجام شده است. وی با بیان اینکه ایران هرگز نخواسته به دنبال هژمونی تشیع باشد، تأکید کرد: اگر ایران به دنبال گسترش هژمونی شیعه بود به بالکان نمی‌رفت و از فلسطین و افغانستان با اکثریت اهل سنت دفاع نمی‌کرد. برای ما حقیقت و موجودیت جهان اسلام شرط بوده است. سفیر پیشین ایران در سازمان ملل با بیان اینکه مسئله عراق نباید دستاویز جریانات سیاسی داخل ایران شود، تصریح کرد: سپاه و نیروی قدس و مجموعه کسانی که امروز در منطقه اقتدار تاریخی ایران را رقم می‌زنند اقدامی نادر و منحصر به فردی را رقم می‌زنند و باید بگویم که موقعیتی که ایران امروز در منطقه دارد با هیچ دوره تاریخی‌ای قابل مقایسه نیست. این موقعیت و واقعیت نتیجه قدرت رهبری ایران است. همچنین بخش عمده این قدرت در اقتدار منطقه‌ای ایران متجلی شده و علاوه برآن در هیچ دوره‌ای ایران چنین قدرت منطقه‌ای نداشته است. خرازی ادامه داد: نفوذ و قدرت ایران فراتر از مرزهای سیاسی بوده و از دشت قبچاق تا باب‌المندب در یمن، از جلگه هند تا سرحدات مدیترانه حوزه نفوذ و اقتدار ایران امروز بوده که برای آن ایران هزینه داده است. وی تأکید کرد: اگر دیپلماسی ایران بتواند از این موقعیت بهره بگیرد کشور ما در بسیاری از کنش‌های منطقه‌ای و جهانی می‌تواند اقتدار خود را اثبات کند. سفیر پیشین ایران در فرانسه تأکید کرد: اگر ما در لبنان اقتدار نداشتیم صدایمان را کسی نمی‌شنید. همچنین این را می‌پرسم که اگر در سوریه چنین موقعیتی نداشتیم، آیا با ما همکاری می‌شد و بخشی از مذاکرات سیاسی بودیم؟ برای اینکه بخشی از مذاکرات سیاسی باشیم باید در منطقه هزینه دهیم. وی ادامه داد: اگر دیپلماسی ما بتواند از موقعیت فعلی کشور بهره ببرد، می‌توانیم بازیگر جدی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باشیم. خرازی با طرح این سؤال که با فتوای مرجعیت، داعش از بین می‌رود یا دوباره تجدید نیرو می‌کند، گفت: ما تجربه اقدامات گروه‌های خطرناک تروریستی را داشته و داریم و هرچند آرمان و هدف آن‌ها کاملا متفاوت بوده ولی اقداماتشان تروریستی بود. وی گفت: در هر صورت اگر دولت‌های ایران، عراق و منطقه به توسعه پایدار می‌اندیشند چاره‌ای ندارند جز اینکه اغماض نکنند. باید قبول کنند که تروریست درجه یک و دو در عرصه جهانی جایگاهی ندارد. داعش نظامی و امنیتی بوده و چاره‌ای جز سرکوب کامل آن‌ها نیست زیرا در غیر این صورت دوباره احیا می‌شوند. درهمین راستا دستگاه‌های امنیتی خارج و درون منطقه در جهت از میان‌بردن آن‌ها می‌توانند کمک کنند. این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه مبارزات ضد‌استعماری روحانیت شیعه از نجف آغاز شد، افزود: نهضت بیداری روحانیت از نجف آغاز و جرقه رهبری انقلاب اسلامی ایران هم از نجف زده شد. وی ادامه داد: نخست‌وزیران عراق برای رفع مشکلات مردم به حضور آیت‌الله‌العظمی سیستانی می‌رسند تا مسائل کشور حل شود و این نکته بسیار مهمی است. همچنین من هم افتخار داشتم چهار سال پیش به ملاقات آیت‌الله سیستانی بروم و ایشان فرمود: تا زمانی که دولت عراق خود را اصلاح نکند ما از آن حمایت نمی‌کنیم. اگر آیت‌الله سیستانی از لندن در زمانی که آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها نجف و کربلا را به بهانه مقابله با مقتدی صدر محاصره کرده بودند، باز نمی‌گشتند شاید امروز نجف با خاک یکسان شده بود. خرازی با تأکید بر اینکه امروز مرجعیت عراق قبول ندارد که در برابر گروه‌های تروریستی تسامح شود، اشاره کرد: اگر جریان خط مقاومت ادامه پیدا نکند مجددا می‌تواند به منطقه آسیب بزند؛ بنا‌براین باید این وحدت که اتفاق نادر و بی‌نظیری است در عراق حفظ شود تا تروریسم را در عراق از بین ببرند.

سرپیچی ناجا از اجرای حکم
 
روزنامه شرق در گزارشی به نقل از یکی از نمایندگان مجلس خبر از عدم تسویه پول فروش نفت توسط ناجا می‌دهد و می‌نویسد: همان زمان که خبرش منتشر شد، به قدر کفایت سروصدا به راه انداخته بود و تصور می‌شد، ناجا به‌ سرعت وارد عمل شود و بدهی خود به وزارت نفت برای فروش دو محموله نفتی را بپردازد؛ اما گویا چنین خبری نیست. روز گذشته محمدرضا تابش، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، خبر داده پول فروش نفت هنوز هم از سوی نیروی انتظامی تسویه نشده است. این نماینده مجلس با بیان اینکه بدهی ۶۰۰ میلیارد تومانی نیروی انتظامی به شرکت ملی نفت بابت صادرات نفت در سال ۹۱ تسویه نشده و حکم این پرونده صادر شده است، گفت: «در سال‌های ۸۷ تا ۹۱ بهای میعانات گازی تحویلی به شرکت‌های پتروشیمی به علت تحویل مواد افزودنی داده‌شده به شرکت‌های پالایش با مبلغ ۳. ۲ هزار میلیارد تومان تسویه نشده است». تابش در این بین نیم‌نگاهی هم به تخلفات نفتی دولت گذشته کرد و افزود: «براساس بررسی‌های دیوان محاسبات، تخلفات نفتی دولت گذشته در سال‌های ۸۷ تا ۹۱ درمجموع ۲۶. ۸ هزار میلیارد تومان بوده که یا تخلف از قانون یا تعلل در تسویه بوده است». به گزارش خانه ملت، محمدرضا تابش با اشاره به الزام دیوان محاسبات در بودجه سال ۹۶ برای بررسی تخلفات نفتی دولت دهم در سال‌های ۸۷ تا ۹۱، افزود: «براساس بررسی‌های دیوان محاسبات ۲۳ هزار میلیارد تومان مربوط به واردات بنزین و نفت‌گاز بیش از حد مجوزهای قانونی، از طریق معاوضه نفت خام با فراورده‌های نفتی در سال‌های ۸۷ تا ۸۹ بوده است.»
 
نماینده مردم اردکان در مجلس یادآور شد: «درمجموع ۲۶. ۸ هزار میلیارد تومان مربوط به تخلف یا تسویه‌نشدن است که در بحث نیروی انتظامی تخلف بوده که به دادگاه ارجاع شده و حکم آن صادر شده است». عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه برخی تخلف‌ها در گزارش تفریغ بودجه سال‌های گذشته قرائت شده است، تصریح کرد: «مقرر شده در یک جمع تخصصی، مقدار تخلف و عدم تسویه جمع‌بندی شود، البته عدم تسویه نیز تعلل بوده و تخلف کوچک‌تر است». به گزارش «شرق»، ناجا به پیشنهاد رئیس دولت پیشین اقدام به فروش نفت کرده بود. سردار احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، این موضوع را اعلام کرده و گفته بود این پیشنهاد برای جبران کسری بودجه ۱۱ درصدی ناجا بوده است.
عناوین اخبار روزنامه شرق در روز پنجشنبه ۱۵ تیر :
 ماجرا از این قرار بوده که محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت پیشین، در ازای ۱۱ درصد کسری بودجه ناجا، پیشنهاد داده این ارگان، محموله نفتی بفروشد و پولش را بردارد. شرکت ملی نفت ایران هم با ضمانت سردار احمدی مقدم، فرمانده ناجا فروش نفت را به شرکت وابسته به این نهاد سپرده و ناجا هم موفق به این کار شده؛ اما قیمت محموله نفتی کمی بیشتر از اعتبار ۱۱ درصدی از آب درآمده است: ۱۸۵ میلیون دلار. احمدی‌مقدم تأکید کرده بود کار به‌صورت کاملا قانونی و با مجوزهای رسمی دولت انجام و فقط در زمان حسابرسی کمی تعلل شد. حدود سه سال پیش که این خبر مجددا بر سر زبان‌ها افتاد، احمدی‌مقدم تأکید کرد ناجا پول‌ها را پرداخت کرده و معاون وزیر نفت می‌گفت: این نهاد، هنوز هم بدهی دارد. بدهی‌ای که البته تاکنون هم تسویه نشده است. به گفته احمدی‌مقدم اواخر سال ۱۳۹۱ و اوایل سال ۱۳۹۲ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با تأیید دولت وقت، دو محموله نفت از وزارت نفت تحویل گرفته و رأسا آن‌ها را فروخته است. ارزش یکی از آن‌ها ۱۸۰ میلیون‌دلار و دیگری ۶۰ میلیون‌دلار بوده است. محموله اول برای جبران کسر حقوق سال ۹۱ نیروی انتظامی از سوی دولت وقت به ناجا داده شد؛ محموله دوم نیز تجاری بوده و به بخش‌های تجاری بنیاد تعاون نیروی انتظامی تحویل داده شده است. فرمانده نیروی انتظامی می‌گوید: «هر دو محموله فروش رفته و ۹۰ درصد از پول محموله دوم هم واریز شده و فقط بر سر تسویه‌حساب ۱۰ درصد باقی‌مانده اختلاف‌نظری با شرکت ملی نفت وجود داشته که در حال برطرف‌شدن است». اما تیرماه همان سال یعنی سال ۹۳، سیدمحسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت، در گفت‌وگویی اعلام کرده بود ظاهرا نیروی انتظامی موفق به فروش محموله‌های نفتی نشده است. قمصری با اشاره به اینکه «پول این دو محموله پرداخت نشده و ان‌شاءالله زمانی که محموله‌ها به فروش رسید، نیروی انتظامی پول را پرداخت می‌کند»، گفته بود «اگر نیروی انتظامی بخواهد، می‌توانیم محموله نفت را برایشان بفروشیم». گزارش تفریغ بودجه سال ٩١ که در سال ٩٢ منتشر شد هم نشان می‌داد نیروی انتظامی بدهی خود را به شرکت ملی نفت پرداخت نکرده است. در گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۱ آمده: «شرکت ملی نفت ایران در تاریخ چهارم آبان سال ۹۱ یک‌میلیون‌و ۶۳۹ هزارو ۳۴۲ بشکه نفت‌خام به ارزش ۱۸۵ میلیون‌و ۲۴۰ هزارو ۴۲ دلار با تضمین فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به یکی از شرکت‌های وابسته به نیروی انتظامی تحویل داده است. شرکت مزبور با وجود فروش نفت خام و دریافت بهای آن، از پرداخت بدهی خود به شرکت ملی نفت ایران خودداری ورزیده است»؛ اما احمدی‌مقدم می‌گوید: «تن‌ها اشتباه نیروی انتظامی این بوده که باید پول حاصل از فروش نفت را اول به حساب خزانه دولت واریز می‌کرده و بعد دولت از خزانه، کسری بودجه نیروی انتظامی برای پرداخت حقوق کارمندانش را پرداخت می‌کرد».


مهاجرت ۲۰۰ هزار نفر از خوزستان ظرف ۵ سال
 
جهان صنعت در بخشی از گزارش اجتماعی امروز خود، علاوه بر بررسی وضعیت سخت زیست محیطی خوزستان در فصول مختلف سال مدعی شده است در ۵ سال گذشته ۲۰۰ هزار نفر از خوزستان مهاجرت کرده اند.
 
جهان صنعت می‌نویسد: در پنج سال گذشته ۲۰۰ هزار نفر از خوزستان مهاجرت کرده‌اند و این مساله، هشداری جدی برای مسوولان است. باید کمک کنند امکانات و ثروت آن در خود استان هزینه شود. به عنوان مثال حداقل یک لوله‌کشی ۴۵ کیلومتری آب برای ایذه لازم است تا این منطقه مهم‌ترین عنصر حیات و بودن، یعنی آب را داشته باشد. زمانی که مسوولان می‌توانند آب را از بهشت‌آباد به کرمان در خط لوله ۷۰۰ کیلومتری بدون مشکلی منتقل کنند، در جایی که حداکثر یک لوله ۴۵ کیلومتری برای ایذه و یک لوله ۹۰ کیلومتری تا باغملک نیاز است، این کار انجام نمی‌شود. همین موضوع به مرور زمان موجب نارضایتی، مهاجرت و ایجاد مشکلات امنیتی در منطقه می‌شود. امیدوارم حداقل این مساله را تا پیش از بحرانی شدن دریابند و حل کنند. 
 
لازم به ذکر است در ۴۰ سال گذشته به‌طور میانگین دمای خوزستان دو درجه افزایش یافته است. این به علاوه کم شدن فضای سبز خوزستان به دلیل کمبود منابع آب و متاثر از طرح‌های انتقال آب است. به گفته برخی کارشناسان این دو درجه اهمیت بسیار بالایی دارد و هوای خوزستان زمانی که ۵۰ درجه باشد، با زمانی که ۵۳ درجه باشد بسیار متفاوت است و گرم‌تر. همچنین سدسازی‌های بی‌رویه بدون در نظر گرفتن حقابه‌های مناطق پایین‌دست با رانت‌های سیاسی و با گرفتن اعتبارات ملی و تضییع حق استان‌هایی همچون خوزستان، باعث خشکسالی‌های زیادی شده است. به عقیده مختاری بزرگ‌ترین اتفاق زیست محیطی که باید در خوزستان رخ دهد، حفظ رطوبت خاک، حفظ منابع آبی خوزستان و در واقع جلوگیری از انتقال آب در این استان است. این امر کمک می‌کند شتاب افزایش دما کمتر شود و شرایط زندگی قابل تحمل‌تر باشد. وی چندان امیدوار و خوش‌بین به تحقق این امر نیست، اما تصریح می‌کند‌: خوزستان که حاصلخیزترین جلگه کشور را داراست، با طرح‌های غیر کارشناسی در حال تبدیل کردن به کویرند. این همان زنگ خطری است که به صدا درآمده، اما گویا مسوولان نمی‌شنوند.

مربی باسابقه فوتبال راننده کامیون می‌شود
 
محمد احمدزاده در اعتراض به فضای فرهنگی ورزش کشور، راننده کامیون شد. این خبر موضوع گزارش روزنامه قانون شده است. گزارشی از یک مربی فوتبال پرافتخار که در اعتراض به وضعیت فوتبال تصمیم گرفته پشت فرمان کامیون بنشیند.
 
قانون نوشت: مشکلات فرهنگی در ورزش، همواره اعتراض برخی از مربیان و بازیکنان را در پی داشته است. بیشتر منتقدان معتقدند که فضای حاکم بر فوتبال کشور با آنچه برخی از مدیران و رییس فدراسیون سعی دارند نشان بدهند، متفاوت است. هجوم دلالان به سمت فوتبال، حضور مدیران بی‌کفایت و اقدامات برخی از خبرنگارنما‌ها برای حمایت از بازیکنان، سبب این اعتراضات شده است. مدتی است که برخی از مربیان نظیر محمد مایلی‌کهن و در دو روز گذشته، محمد احمدزاده با اقدامات عملی به این موضوع اعتراض کرده‌اند. محمد مایلی‌کهن بار‌ها در کنفرانس‌های مطبوعاتی علیه فساد در کشور موضع گرفته، اما احمدزاده، سرمربی پیشین ملوان و آبی‌پوشان اردبیل، این بار به صورت عملی اعتراض کرده‌است. احمدزاده که این روز‌ها فوتبال را ر‌ها کرده و سراغ رانندگی کامیون رفته است، درباره این اقدام خود توضیحاتی را ارائه کرد.
 
مثلث نفتی،عامل افت قیمت نفت/دستگیری ۲۱ داعشی در مشهد/سرپیچی ناجا از اجرای حکم/مهاجرت ۲۰۰ هزار نفر از خوزستان/هدیه موشکی کره شمالی به ترامپ/ مربی فوتبال راننده کامیون شد
احمدزاده درباره ر‌ها کردن فوتبال و رانندگی کامیون گفت: «هر چه از فوتبال دور باشی راحت‌تری. من یک کامیون داشتم که دست راننده بود. وقتی از شاهین بوشهر جدا شدم، بیکار بودم و ترجیح دادم خودم راننده کامیون شوم. من در تمام رده‌های سنی تیم ملی از نوجوانان و جوانان تا امید و بزرگسالان مربی بودم. به عنوان بازیکن نیز در تیم‌های ملی حضور داشتم. به هر آنچه در فوتبال عشق می‌ورزیدم و به هرچه در فوتبال عشق آن را داشتم رسیدم. البته در زمان بازیکنی کمتر به حقم رسیدم، ولی در مربی‌گری که بسیار دوستش داشتم، به هر چه می‌خواستم رسیدم. ۱۶ سال لیگ برتر حرفه‌ای فوتبال ایران برگزار شده و شاید در ۹۰ درصد این رقابت‌ها حضور داشتم. ولی متاسفم بگویم که شرایط فرهنگی و اخلاقی حاکم بر فوتبال ایران نه تن‌ها پیشرفتی نداشته که پسرفت نیز کرده است. به همین دلیل احساس کردم که هرچه از این فوتبال دورتر شوم، بهتر خواهد بود. در این فوتبال هر روز بیشتر از دیروز شاهد بی‌احترامی و بی‌حرمتی به مربیان هستیم و روی نیمکت چیزی جز فحش نمی‌شنویم. این فوتبال هر چقدر درآمد داشته باشد، ارزش این همه بی‌حرمتی، توهین و فحاشی را ندارد. ترجیح دادم از گود فوتبال بیرون بروم. متاسفانه تماشاگران آزادند که هر چه می‌خواهند به مربیان بگویند. به نظرم مسئولان فوتبال باید فرهنگ این ورزش را اصلاح کنند».
سکوت می‌کنم.
 
فضای مسموم فرهنگی فوتبال ایران، هرچه باشد باید با آن مبارزه کرد. مایلی‌کهن و احمدزاده‌ها نمونه‌های بارز افرادی هستند که مدت‌ها برای ورزش کشور زحمت کشیده‌اند، اما مهم این است که جایگاه آن‌ها در فوتبال نباید از دست برود زیرا بخشی از سرمایه کشور هستند. در همین رابطه با محمد مایلی‌کهن نیز تماس گرفتیم که او به «قانون» گفت: «مدت‌هاست درباره مشکلات فرهنگی فوتبال کشور صحبت می‌کنم و دیگر توانی ندارم به آن بپردازم. ترجیح می‌دهم در مقطع فعلی سکوت کنم و خودم را درگیر مسائل حاشیه‌ای نکنم زیرا عزمی برای اصلاح آن وجود ندارد».
عناوین اخبار روزنامه رسالت در روز پنجشنبه ۱۵ تیر :
هدیه موشکی کره شمالی به ترامپ
 
روزنامه رسالت در شماره امروز خود در گزارشی آزمایش موشکی اخیر کره شمالی و اتفاقات و موضع گیری‌های پیش و پس آن را در ارتباط با مقامات کره شمالی و آمریکا مورد بررسی قرار داد: آزمایش موشکی اخیر کره شمالی، شوک سختی به مقامات آمریکایی وارد ساخته است. ایالات متحده آمریکا که طی دهه‌های اخیر با سیاست‌های خود منجر به تنش زایی در شبه جزیره کره شده است، هم اکنون در سردرگمی مفرطی نسبت به اقدامات پیونگ یانگ به سر می‌برد. کره شمالی اعلام کرده است که موشک بالستیک قاره پیمایش که به تازگی ساخته شده قادر به حمل کلاهک اتمی بزرگ است؛ اظهاراتی که سبب شد تا واشنگتن خواستار یک اقدام جهانی برای محاکمه پیونگ یانگ به خاطر پیشبرد برنامه تسلیحاتی اتمی‌اش شود. یکی از سخنگویان وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد: پنتاگون به این نتیجه رسیده که کره شمالی روز سه‌شنبه یک موشک بالستیک قاره پیما را آزمایش کرده که برخی کارشناسان در حال حاضر معتقدند از بردی برخوردار بوده که می‌تواند به ایالت آلاسکای آمریکا و همچنین بخش‌هایی از خاک این کشور برسد. خبرگزاری رسمی کره شمالی موسوم به «کی سی ان آ» در گزارشی به نقل از کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی گفت: این آزمایش توانایی‌های تسلیحاتی استراتژیک کشورمان را تکمیل کرده که شامل بمب‌های اتمی، هیدروژنی و موشک‌های بالستیک قاره پیما می‌باشد. کیم جونگ اون افزود: تا زمانی که واشنگتن دست از سیاست خصمانه‌اش علیه کره‌شمالی نکشد، پیونگ یانگ با آمریکا درخصوص دست کشیدن از تسلیحات اتمی و موشکی‌اش مذاکره نخواهد کرد. در گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی آمده است: کیم جونگ اون در حالی که چشمانش از شادی برق می‌زد به مقامات، دانشمندان و تکنسین‌های این کشور گفت، آمریکا از بسته هدایایی که ما مصادف با روز استقلال این کشور برایشان ارسال کردیم خوشحال نخواهد شد.
 
کیم جونگ اون به این مقامات دستور داد تا مرتبا برای آمریکایی‌ها از این بسته‌های هدایای کوچک و بزرگ ارسال کنند. او متعهد شد که هرگز دست از تسلیحات اتمی نکشد و مرتبا هدایای بیشتری از آزمایشات موشکی و اتمی برای واشنگتن ارسال کند. این آزمایش الزامات فنی این موشک بالستیک قاره پیمای جدید را در مرحله جداسازی، ورود مجدد کلاهک اتمی به جو و کنترل این کلاهک اتمی را با موفقیت محقق کرد. در همین حال نیروهای آمریکایی و کره جنوبی در واکنش به آزمایش موشکی کره شمالی دست به برگزاری مانوری مشترک زدند. مون جائه این، رئیس‌جمهور کره جنوبی دستور داد تا این مانور با همکاری آمریکا برگزار شود تا به کره شمالی واکنشی جدی این دو کشور را نشان دهد. در همین حال رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا هشدار داد: هر کشوری که میزبان کارگران کره شمالی باشد و برای پیونگ یانگ کمک‌های اقتصادی یا نظامی فراهم کند یا در اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل ناکام باشد به نوعی به این دولت خطرناک کمک کرده است. تمامی کشور‌ها باید به صورت علنی به کره شمالی نشان دهند که اقدامات آن‌ها برای دنبال کردن برنامه‌های تسلیحاتی اتمی‌شان پیامدهایی به همراه دارد. اما واکنش رؤسای جمهور چین و روسیه نسبت به آزمایش موشکی اخیر پیونگ یانگ با واکنش آمریکا متفاوت بوده است. پکن و مسکو در این خصوص به اقدامات تحریک آمیز ایالات متحده آمریکا و کره جنوبی اشاره کرده و نگرانی‌های کره شمالی را موجه دانسته اند. چنانچه خبرگزاری ایسنا گزارش داده است، رئیس‌جمهور روسیه تاکید کرد، مسکو و پکن معتقدند که کره شمالی باید برنامه‌های موشکی و اتمی‌اش را متوقف کند و آمریکا و کره جنوبی نیز دست از انجام برگزاری مانورهای نظامی در این منطقه بردارند. ولادیمیر پوتین پس از دیدار با شی جین‌پینگ، همتای چینی‌اش در کنفرانسی خبری در مسکو گفت: ما توافق کردیم که از ابتکارعمل‌های مشترکمان بر مبنای «برنامه قدم به قدم» روسیه برای سازش کره و ایده‌های چین برای توقف فوری فعالیت‌های موشکی و اتمی کره شمالی و همچنین توقف مانورهای نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی، حمایت کنیم. پوتین تاکید کرد که این دو کشور درخصوص بسیاری از مسائل بین‌المللی مواضع مشترک یا بسیار نزدیکی دارند. ما قصد داریم تا همکاری‌های خود در زمینه سیاست خارجی را بیش از پیش توسعه دهیم. شی جین‌پینگ نیز گفت: ما معتقدیم جهان بسیار ناآرام و آشوب زده است و درگیری‌های داخلی به طور مداوم پدیدار می‌شود و مشکلاتی از جمله مسأله شبه جزیره کره و بحران سوریه همچنان پیچیده و بغرنج مانده‌اند. مسکو و پکن بر اهمیت درنظر گرفتن نگرانی‌های کره شمالی در خصوص امنیتش تأکید کرده و این نگرانی‌ها را «توجیه پذیر» خواندند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار