بازدید 4520
۹

وجود ۲.۵ میلیون خانه خالی در کشور

کد خبر: ۷۱۰۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰ 09 July 2017
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن کشور با بیان این‌که در ۵ سال گذشته تعداد مستأجرین حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: تا سال ۹۰ در کشور بر اساس آمارها حدود ۵ میلیون مستاجر وجود داشت که این تعداد از سال ۹۰ تا ۹۵ بیش از ۲ میلیون مستاجر افزایش پیدا کرده و اکنون بیش از هفت میلیون مستاجر در کشور وجود دارد که این مساله یک تهدید برای بازار مسکن است.

به گزارش ایسنا، فرشید پورحاجت اظهار کرد: معمولا فصل نقل و انتقالات تاثیر خود را روی بازار می‌گذارد و آنچه در یک ماه گذشته مشاهده شده، آن است که به تعداد موردنیاز مردم، واحدهای اجاره‌ای مناسب در بازار نداریم.

وی افزود: این مسأله در شرایطی است که بر اساس آمارهای نفوس مسکن، حدود ۲.۵ میلیون واحد مازاد نیاز یا بدون استفاده در کشور وجود دارد و بر اساس آن انتظار می‌رفت تا بازار در حالت تعادل باشد اما چنین اتفاقی نیفتاد و بازار اجاره شرایط متفاوت‌تر از سال گذشته دارد و مردم نتوانسته‌اند ساختمان موردنیاز خود را پیدا کنند.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن کشور تصریح کرد: قیمت‌ خانه‌هایی که در بنگاه‌های املاک جابه‌جا و به مردم اجاره داده می‌شود، بالاتر از نرخ تورم است و این اتفاق خوبی نیست.

پورحاجت بیان کرد: در ۵ سال گذشته تعداد مستأجرین حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است اما تا سال ۹۰ در کشور بر اساس آمارها حدود ۵ میلیون مستاجر وجود داشت که این تعداد از سال ۹۰ تا ۹۵ بیش از ۲ میلیون افزایش پیدا کرده و اکنون بیش از هفت میلیون مستاجر در کشور وجود دارد که این مساله یک تهدید برای بازار مسکن است.

وی گفت: شرایط رکود در ۴ سال گذشته باعث تشدید اجاره‌نشینی شده و مردم نتوانستند متناسب با نیاز خود، مسکن خریداری کنند و این مساله یکی از دلایلی است که اکنون حدود ۲.۵ میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن کشور ادامه داد: عدم توانمندی مردم به خرید مسکن یکی دیگر از دلایلی است که این تعداد خانه خالی در کشور داریم.

پورحاجت با اشاره به این‌که برخی می‌گویند ۲.۵ میلیون خانه بدون استفاده و خالی در کشور، خانه‌های لوکس هستند، عنوان کرد: من به این مساله اعتقاد ندارم که تمام ۲.۵ میلیون خانه بدون استفاده و خالی واحدهای لوکس باشند، بلکه این واحد شامل واحدهای معمولی تا لوکس است.

وی با بیان این‌که دولت باید فکری عاجل برای مشکل مسکن کند، اظهار کرد: نباید در تب‌وتاب غرور ۲.۵ میلیون واحد خالی در کشور غرق شویم و باید برای این مساله فکری جدی و آسیب‌شناسی انجام گیرد که چرا این تعداد واحد خالی در کشور وجود دارد.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن کشور خاطرنشان کرد: در حوزه اجاره‌داری شرایط، شرایط خوبی نیست و مردم به دنبال مسکن می‌گردند و قیمت اجاره نیز نسبت به سال گذشته بالاتر از نرخ‌های پیش‌بینی شده نسبت به تورم، افزایش پیدا کرده است و این مسایل برای بازار مسکنی که در رکود نسبی قرار دارد، علائم خوبی نیست.

پور حاجت گفت: بازار مسکن به تبع  آنکه در فصل نقل و انتقالات قرار داریم، شرایط بهتری پیدا کرده و مردم نسبتا علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بازار مسکن شده‌اند اما این شرایط مقطعی است و با توجه به فصل نقل و انتقالات، شاهد این رشد هستیم و باید شرایط این حوزه را پایدار کنیم.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۹
دوست خوبم. بالاي 50 درصد مساجران يك يا چند آپارتمان دارند كه اجاراه داده اند و خودمستاجر هستند. قبلا با چنين پديده و يا مشكل اجتماعي با اين وسعت روبرو نبوده ايم. نشان مي دهد در 12 سال گذشته مردم خانه هايي خريده اند كه باب دلشون نبوده و صرفا بخاطر ترس از تورم خانه هاي بساز بندازي (به اصلاح)خريد كرده اند .مي توان گقت در 5 سال گذشته هر كسي خانه خريده ضرر كرده است ولي قبل از آن هر خريدي با توجه به نرم تورم خانه سود محسوب مي گرديد. لطفا حذف نكنيد
نشانه هاي فروپاشي عدالت و آغاز دوره جديد نظام سرمايه داري كه همان برده داري است !
عامل اصلی گرانی مسکن در کشور املاکی ها هستند چرا که هرچه یک ملک گرانتر فروخته شود و یا اجاره داده شود، بنفع املاکی است. دو راهکار وجود دارد نخست حذف املاک و ایجاد یک سایت متمرکز که خریدار را به فروشنده مرتبط سازد که طبیعتا بسیار پرهزینه و زمان بر است و نیازمند سازوکار های خاص خود است اما یک راه حل میانبر نیز وجود دارد. بهتر است املاکی ها از بابت هر معامله مبلغ ثابتی( بدون توجه به مبلغ خرید و فروش) دریافت کنند. در آن صورت آنها تلاش خواهند کرد واحدهای بیشتری را به فروش برسانند تا اینکه واحدها را گران تر بفروشند.
قانون حق زيادى براى مستاجر در نظر گرفته و اين باعث ميشود مالكين از اجاره دادن ملك خود هراس داشته باشند. در حقيقت قانونى كه براى حمايت از مستاجر وضع شده بالعكس باعث اجاره نرفتن ملك و بالا رفتن قيمت اجاره شده و چه بسا در كل به ضرر مستاجر تمام شده.
بی عدالتی غوغا می کند
"مردم نتوانستند متناسب با نیاز خود، مسکن خریداری کنند " . این فرمایش صحیحی نیست . مردمی که برای خودرویی که ۱ ساله دیگه تحویل داده میشه با قیمت نا مشخص صف میگشن . پس پول هست منتهی مردم گذاشتنش بانک سود میگیرن بجاش بجای اینکه برن خونه بخرن می خوان اجاره کنن . اینطوری میشه که ۲ میلیون نفر به تعداد اجاره نشین ها اضافه می شه . بانک ها هم که معلوم نیست چطوری این سودا رو میدن ، بهتره اسمشو بذاریم همون نزول می دن . چون بیش از حد توانشون سود میدن . بانک ها کلی هم که ملک دارن که رو دستشون مونده . پس ملک میره بالا تا بانکا ضررشون رو جبران کنن .
برادر من ما الان سه واحد برای فروش گذاشتیم تو یکسال کسی نگاهش نکردم تا موقع ک سود بانکی بالاس تمایلی برای خرید خونه ایجاد نمیشه حتی اگر قیمت مصالح رو بالا ببریم نتیجه عکس میده
دلیل اصلی رکود چندتا عامله
اولا بالا بودن نرخ سود بانکی
دوما افزایش قیمت یکباره در دولت قبلی ک توان خرید رو پایین اورد و از طرفی حاشیه سود سازنده رو ب شدت اورده پایین ک تمایلی ب ساخت وجود ندار
سوما بحث مالیات
باید در نظر بگیرم برای ساخت یک ساختمان حداقل دو تا سه سال طول میکشه بنابراین سود سازنده اگر به شصت درصد نرسه ک نمیرسه یعنی ضرر کرده از طرفی دولت براساس سود نهایی مالیات میگیره
درحالی ک سود سه سال نهایتا به بیست درصد میرسه یعنی سالی هفت درصد
درحالی ک دولت سود بیست درصد رو میبینه
ملک و مسکن خیلی گران است
حتی وام های سنگین 80 و 160 میلیونی حریف قیمت بالای مسکن نمی شوند
کدوم قانون در حمایت مستاجر وجود داره ؟اگر قانونی در حمایت مستاجر وجود داشت که نرخ اجاره بها مثل نرخ ارز شناور نبود و این نرخ شناور صد البته فقط در حال صعود.شاید منظور شما از قوانین حامی مستاجر به مستاجرین املاک تجاری تسری پیدا کنه ولی مستاجرین املاک مسکونی مثل برده باید گوش بفرمان مالک باشن تا هر چه مالک اراده کرد بپردازن و جیک نزنن.یکسال نخورن نپوشن نگردن تا خرج خانواده مالک از جیبشون پرداخت بشه.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان