بازدید 4279
گزارش

250 میلیارد و چهل قلندر!/ داورزنی و والیبال جدی ترین رقیب فوتبال

با توجه به کثرت مسابقات فوتبال در شبکه‌های تلویزیونی، تعرفه آگهی و قرارداد‌های اسپانسرینگ و تجاری فوتبال از سایر رشته‌های ورزشی بیشتر است. به همین ترتیب بخش قابل توجهی از این قرارداد ۲۵۰ میلیارد تومانی باید به فوتبال برسد اما داورزنی بعنوان رییس فدراسیون والیبال ، در جایگاه معاون وزیر نشسته و ...
کد خبر: ۷۱۱۲۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸ 11 July 2017
از همین حالا اختلافات برای تعیین حق السهم فدراسیون‌های مهم از قرارداد حق پخش تلویزیونی ورزش کشور شروع شده و احتمال تقابل شدید فوتبال و والیبال وجود دارد.

به گزارش تابناک ورزشی، در ایران بیش از 40 فدراسیون ورزشی وجود دارد که مسابقات شان از تلویزیون پخش می شود، با توافق نهایی صورت گرفته میان وزارت ورزش و صدا‌وسیما برای عقد قرارداد حق پخش ورزش کشور، حالا همه به دنبال جواب یک سوال بسیار مهم هستند!اینکه سهم فدراسیون فوتبال از این قرارداد احتمالا ۲۵۰ میلیارد تومانی چقدر خواهد بود؟

مدیران فدراسیون فوتبال سال‌های سال با مسئولان صدا‌وسیما مذاکره کردند تا بتوانند برای پخش مسابقات فوتبال مختلف از رسانه ملی پولی قابل توجه داشته باشند. حاصل این تلاش چند ساله، اما این بود که حالا وزارت ورزش قرار است با رسانه ملی به جای فدراسیون فوتبال قرارداد امضا کند! آن هم برای چیزی به عنوان قرارداد حق پخش ورزش نه حق پخش فوتبال!

به این ترتیب وزارت ورزش به عنوان متولی ورزش کشور به نمایندگی از تمام فدراسیون‌ها با مسئولان سازمان صدا‌وسیما قرارداد امضا می‌کند و حق پخش ورزش کشور به حساب این مجموعه واریز می‌شود.به این ترتیب تمامی رشته‌هایی که مسابقات آنها در طول سال از تلویزیون و رادیو پخش می‌شوند از این قرارداد سهم خواهند برد و بدون تردید گسترگی پخش مسابقات ورزشی از انحصار چند رشته خارج می‌شود و فراگیر‌تر خواهد شد.

در شرایط کنونی مسابقات فوتبال باشگاهی و ملی در رده و لیگ‌های مختلف، بیشترین زمان پخش تلویزیونی را به خود اختصاص می‌دهد. پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی (۹۰) هم مربوط به رشته فوتبال است.بعد از فوتبال، اما رشته‌هایی، چون والیبال، کشتی، بسکتبال در طول سال مورد توجه قرار می‌گیرند که مسابقات آنها بعضا از تلویزیون و رادیو پخش می‌شود. البته در بسیاری از مواقع مسئولان این فدراسیون‌ها برای پخش مسابقات باشگاهی به رسانه ملی پول هم پرداخت کرده‌ا‌ند!

در حال حاضر قرارداد حق پخش ورزش، همانطور که از نام آن پیداست مربوط به تمام ورزش کشور است و بدون شک نمی‌تواند فقط مختص به چند رشته‌ای که از آن نام برده شد باشد اما قطعا بخش عمده پول پرداختی رسانه ملی به وزارت ورزش متعلق به فوتبال و سپس رشته‌های دیگر است.حال اینکه مسئولان وزارت ورزش با چه معادله‌ای در نظر دارند سهم فدارسیون‌های ورزشی را تعیین کنند نکته‌ای است که از همین حالا جرقه برخی اختلافات را زده است.

مدیران فدراسیون فوتبال معتقد هستند به خاطر پیگیری‌های آنها و موضوع حق پخش تلویزیونی وزارت ورزش در نهایت توانست چنین قراردادی منعقد کند. همچنین با توجه به کثرت مسابقات مختلف فوتبال و فراگیر بودن برنامه‌های فوتبالی مختلف در شبکه‌های تلویزیونی، تعرفه آگهی و قرارداد‌های اسپانسرینگ و تجاری فوتبال از سایر رشته‌های ورزشی بیشتر است. به همین ترتیب بخش قابل توجهی از این قرارداد ۲۵۰ میلیارد تومانی به فوتبال برسد.

محمدرضا داورزنی معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش که سال‌ها در فدراسیون والیبال هم فعالیت داشته، بدون شک با توجه به اهمیت پیدا کردن این رشته ورزشی تلاش می‌کند که شرایطی را فراهم کند تا والیبال هم سهم قابل توجهی از قرارداد حق پخش ورزش کشور را به خود اختصاص بدهد و این چیزی نیست که باب میل فوتبالی‌ها باشد.

گفته می‌شود از همین حالا، فدراسیون‌هایی که بیشتر درگیر امور پخش مسابقات ورزشی خود هستند نسبت به سهم خود حساس شده‌اند و این احتمال وجود دارد که در آینده‌ای نزدیک شاهد چالش‌های اساسی بین برخی فدراسیون‌ها به ویژه فوتبال با مدیران وزارت ورزش و جوانان و داورزنی باشیم.

این یک اتفاق ساده است که هر فدراسیون برای گرفتن سهم بیشتر تلاش داشته باشد، اما این سهم‌خواهی بدون شک در آینده‌ای نزدیک به تیتر اول رسانه‌ها تبدیل خواهد شد. آنهم
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار