بازدید 2788

از روابط اقتصادی ایران و عربستان چه خبر؟

اگرچه آمارهای رسمی در مورد آخرین وضعیت تجاری پس از تشدید درگیری‌های اخیر دو کشور ایران و عربستان هنوز منتشر نشده است اما توضیحات غیر رسمی از کاهش جدی حجم این مبادلات خبر می‌دهد.
کد خبر: ۷۱۱۴۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۹ 11 July 2017
اگرچه آمارهای رسمی در مورد آخرین وضعیت تجاری پس از تشدید درگیری‌های اخیر دو کشور ایران و عربستان هنوز منتشر نشده است اما توضیحات غیر رسمی از کاهش جدی حجم این مبادلات خبر می‌دهد.

به گزارش ایسنا، در سال ۱۳۹۵ حجم صادرات ایران به عربستان در قیاس با سال ۱۳۹۴ رشدی ۰.۲۱ درصدی را نشان داده و در قیاس با سال ۱۳۹۴ که صادرات به این کشور بالغ بر ۱۵۱ میلیون دلار ارزش داشت افزایشی هرچند اندک داشته است همچنین در این مدت واردات عربستان به ایران ۴درصد افزایش یافته و از ۷۶ میلیون دلار از سال ۱۳۹۴ به رقمی بالاتر در سال ۱۳۹۵ رسید هرچند که در مجموع تراز تجاری دو کشور در سال ۱۳۹۵ منفی ۲/۷۹ بوده است.

اما بررسی آمارهای تجاری دو کشور بر اساس سالهای میلادی گویای این است که در سال ۲۰۱۴میلادی حجم صادرات ایران به عربستان بالغ بر ۱۲۴ هزار و ۵۹۱ دلار بوده است که این رقم در قیاس با صادرات ۹۱هزار ۲۷۱دلاری سال ۲۰۱۳ رشدی قابل توجه داشته است . همچنین در سال ۲۰۱۴ میلادی ایران بالغ بر ۳۷ هزار ۵۲۵ دلار واردات از عربستان داشته که این رقم در قیاس با واردات ۴۸ هزار دلاری سال ۲۰۱۳ میلادی سیری کاهشی را نشان می‌دهد و در مجموع در سال ۲۰۱۴ میلادی تراز تجاری این دو کشور مثبت بوده و در سال‌های قبل از اَن تا سال ۲۰۱۱ نیز این تراز به شکل مثبت بوده است.

ایران چه اقلامی صادر می‌کند

اما مروری بر اقلام صادراتی ایران به عربستان در سال ۱۳۹۵ گویا آن است که  قیر و آسفالت،آسفالت‌های طبیعی و سنگ های آسفات‌دار طبیعی در صدر جدول قرار داشته و پس از آن ظروف شیشه‌ای برای محل کار، توالت ،تزیینات داخلی و غیره دومین گروه از صادرات ایران به عربستان را تشکیل می‌دهند .پس ازآن وازلین گرید دارویی در رتبه سوم قرار دارد و کاشی دیگر کالایی است که جز مورد اقلام صادراتی ایران به عربستان محسوب می‌شود. مخلوط میوه‌های خشک ‌کرده و مخلوط میوه‌های سخت پوست خشک کرده در رده پنجم صادرات ایران به عربستان قرار دارد و کتاب ،بروشور، جزوه و مطبوعات چاپ شده دیگر صادرات ایران به عربستان بوده و بعد آن کفپوش ‌های به جز گبه ازجنس پشم و مونرم (کرک حیوان ) از دیگر اقلام صادراتی ایران هستند.

واردات ایران از عربستان

همچنان مروری بر اقلام وارداتی ایران از عربستان گویا آن است که پلی‌اتلین گریدلوله با چگالی ۹۴ درصد و بیشتر به جز نوع پودری در صدر واردات قرار می‌گیرد و بعد از آن تایر بادی نو از کائوچو برای ا تومبیل‌های سواری استیشن واگن و مسابقه در رده دوم این جدول قرار می‌گیرد. اکسیدهای تیتان سومین کالای وارداتی از این کشور به شمار می‌رود و بعد از آن قوطی و جعبه چند لایه فشرده که برای بسته بندی موادی غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد دیگر کالای صادراتی عربستان بوده و ظروف شیشه‌ای در رده پایانی جدول صادراتی این کشور قرار می‌گیرد.

در سال ۲۰۱۴میلادی عمده ‌کالاهای ‌وارادتی عربستان از کشورهای مختلف دنیا به تجهیزات نیروهگاهی، جوشاننده ها مربوط بوده وبعد ازآن وسایل نقلیه مجزا تراموا، قطعات الکتریکی و الکترونیکی،آهن و وفولاد، غلات، متفرعات از آهن ،دارو، دستگاه‌های اپتیک، عکاسی و قطعات آنها، پلاستک و مواد ساخته شده از آن و وسایل نقلیه هوایی و قطعات آنها بوده است.

همچنین در سال ۲۱۰۴میلادی نفت و روغنهای حاصل از  مواد معدنی قیری،‌پلاستیک و مشتقات آن، مواد شیمیایی آلی، تجهیزات نیروگاهی،جوشاننده‌ها،کودها، وسایل‌ نقلیه و تراموا، تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی، کاغذ و مقوا،محصولات لبنی و آهن و فولاد عمده ترین اقلام صادراتی عربستان به جهان بوده است .

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار