بازدید 1903

تهدید اصلی برای اسرائیل، ایران هسته ای است

رئیس اسبق سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) گفت؛ ایران هسته ای، تهدیدی اساسی برای اسرائیل است.
کد خبر: ۷۱۱۵۴۵
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۷ 11 July 2017
 رئیس اسبق سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) گفت؛ ایران هسته ای، تهدیدی اساسی برای اسرائیل است.

العالم -به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه العهد، شبتای شاویت رئیس اسبق موساد در مقاله ای که روزنامه هاآرتص منتشر کرد نوشت: اسرائیل تنها بازیگری است که با روند تاریخی که پیش چشمان ما جریان دارد همراهی نمی کند چرا که سیاست اعلام شده دولت اسرائیل دخالت نکردن در حوادث خاورمیانه است و با این طرز فکر احمقانه فکر می کنند می توانیم از روند تغییر، بدون اینکه آسیبی به ما برسد عبور کنیم و حتی برخی ادعا می کنند از این بحرانها با قدرت خارج خواهیم شد.  

شاویت در این مقاله می پرسد : امروز چه کسانی بازیگران اصلی در منطقه هستند؟ و پاسخ می دهد: روسیه ، که از گذشته تا کنون دشمن اسرائیل بوده است و مشخص است که در آینده نیز همینگونه خواهد بود. انگیزه اصلی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از زمان به قدرت رسیدن در روسیه ، بازگرداندن جایگاه این کشور به عنوان قدرتی بزرگ بوده است. روسیه سیطره خود را بر مناطق مختلف قفقاز گسترش داد و شبه جزیره کریمه را به کنترل خود درآورد. این کشور درحال حاضر برای سیطره بر خاک اوکراین تلاش می کند و پایگاهی هوایی و دریایی را در سوریه برای 49 سال اجاره کرده است که در آن زیربناهای اطلاعاتی و عملیاتی نیز وجود دارد.  

وی افزود: هماهنگی هوایی بین اسرائیل و روسیه وجود دارد اما این هماهنگی از آن جهت اهمیت دارد که نیروی هوایی اسرائیل آزادی عمل را برای هواپیماهای خود از دست داده است و در آسمانهای سوریه و لبنان در معرض خطر قرار دارد.  

وی اضافه کرد: از نظر تاریخی روسیه دشمن ایران بوده است اما به تازگی دست کم در منطقه خاورمیانه به همپیمان این کشور تبدیل شده است. بر اساس توجیهات راهبردی روسیه ، تا زمانی که آمریکا ، روسیه را به عنوان یک قدرت بزرگ دارای جایگاهی برابر با خود به رسمیت نشناخته باشد روسیه تمام تلاش خود را برای رسیدن به چنین وضعیتی به کار خواهد گرفت و از توسل به همه تدابیر و اقدامات برای تحقق این هدف ابایی ندارد.  

شاویت دیگر بازیگر اصلی در منطقه را ایران معرفی کرده و می گوید : ایران از تلاش خود برای رسیدن به یک قدرت هسته ای نظامی عقب نشینی نکرده و به توسعه همه عوامل لازم برای رسیدن به این قدرت تا آنجایی که شامل توافق هسته ای امضا شده با قدرتهای جهانی نمی شود ادامه می دهد. بر اساس ارزیابی من و بر اساس اطلاعات دقیق و بلندمدتی که از تماسها با ایرانیها دارم آنها عملا به صورت مخفیانه این توافق را در هر بندی که فکر می کنند قدرتهای بزرگ از طریق آن نمی توانند به این کشور آسیب بزنند نقض می کنند.  

وی تاکید کرد : ایران هسته ای تهدیدی اساسی برای اسرائیل است.   

شاویت افزود : ایران توانسته است عراق را به دایره نفوذ خود وارد کند. ایران از حضور مادی گسترده در عراق برخوردار است و همچنین یگانهای نظامی، سپاه پاسداران، مستشاران و حزب الله در طول مرز شمالی اسرائیل مستقر شده اند و به موشکها و خمپاره هایی که اسرائیل را تهدید می کند مجهز هستند. ایران و روسیه درحال حاضر در سوریه و خارج از آن همپیمان هستند و این به معنای این است که ما عملا برابر هلال شیعی قرار داریم که ایجاد آن بر روی زمین از مرز غربی ایران با عبور از عراق و سوریه تا لبنان ادامه دارد.  

رئیس اسبق موساد درباره ترکیه نیز می گوید : ترکیه کشوری دارای نظام اسلامی معاند با اسرائیل است که نمی توان به آن اعتماد کرد و رئیس جمهور آن رجب طیب اردوغان است که می خواهد ترکیه را به دوره امپراطوری بزرگ عثمانی بازگرداند و این کشور قدرتی بزرگ در منطقه که کمتر از ایران نیست به شمار می آید.  

وی افزود : اروپا نیز با وجود اینکه با محدودیتهای زیادی مواجه است اما مواضع خصمانه خود را ضد اسرائیل در هر موضوعی که به منازعه اسرائیلی - فلسطینی و اشغالگری مربوط است تغییر نداده است. چین نیز اسرائیل را به عنوان یک طرح فن آوری برتر که قابل فروش است می داند و برای رسیدن به این هدف به آرامی تلاش می کند اما تصمیم گیرندگان ما تا آنجا که من اطلاع دارم هنوز مشخص نکرده اند که چه چیزی را به چینیها نخواهند فروخت.  

وی در مقاله خود یکی از سناریوهایی را که اسرائیل با آن مواجه خواهد شد ادامه گرایش دولت اسرائیل به جناح راست و ادامه گسترش شهرک سازی در کرانه باختری رود اردن برشمرد و افزود با در پیش گرفتن این روند با مسیر تحریمها و تهدید نظامی روز افزون و اقدامات تروریستی از مناطق مختلف و غزه مواجه خواهیم شد و ارسال سلاح از ایران برای حزب الله تشدید خواهد شد و روسیه نیز اسرائیل را در صورتی که در آسمان سوریه یا لبنان به پرواز در بیاید با هواپیماهای خود تهدید خواهد کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار