بازدید 4136

تکذیب سهامداری و عضویت مدیربانک‌مرکزی درکاسپین

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اتهام به مسوولان این بانک درباره عضویت یا سهامداری در موسسه کاسپین را «بازی جدید رسانه های بیگانه» خواند و از سپرده گذاران خواست در مسیر پیگیری مطالبات خود اجازه ایجاد «اختلاف و انشقاق» را به شبکه های ضدانقلاب ندهند.
کد خبر: ۷۱۱۵۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۹ 11 July 2017
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اتهام به مسوولان این بانک درباره عضویت یا سهامداری در موسسه کاسپین را «بازی جدید رسانه های بیگانه» خواند و از سپرده گذاران خواست در مسیر پیگیری مطالبات خود اجازه ایجاد «اختلاف و انشقاق» را به شبکه های ضدانقلاب ندهند.

به گزارش ایرنا، امروز رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پس از حضور در جلسه غیرعلنی مجلس برای توضیح درباره شیوه پرداخت پول سپرده گذاران موسسه های اعتباری گفت: از دیروز (دوشنبه) به نام صاحبان سپرده ها و به صورت علی الحساب حساب هایی در موسسه کاسپین افتتاح شده و در کنار آن یادداشتی است که تاکید می کند این مبلغ علی الحساب است.

در همین پیوند، امروز تارنمای بانک مرکزی در بیانیه ای با عنوان «اتهام به مسئولان بانک مرکزی؛ بازی جدید رسانه های بیگانه» نوشت: ‎در برنامه جمعه شب یک شبکه تلویزیونی خارج نشین که هزینه آن را وزارت امور خارجه آمریکا تامین می کند، اتهام هایی به مسئولان بانک مرکزی نسبت داده شده که خلاف واقع است؛ البته از آن شبکه جز اتهام زنی و تلاش برای سلب اعتماد جامعه از نظام جمهوری اسلامی و ارکان آن، انتظاری نیست.

این بیانیه افزود: ‎یکی از اتهام های های مطرح شده در برنامه شبکه ضدانقلاب که این روزها نقش دایه مهربان تر از مادر را بازی می کند، از زبان مهمانِ به اصطلاح کارشناس اقتصادی، سهامداری مدیرکل نظارت بر بانک ها و موسسه های اعتباری بانک مرکزی در موسسه کاسپین و کسب منافع شخصی عنوان شده است.

«در گفته های وی، اینگونه القا شده که این موضوع مانع به ثمر رسیدن تصمیم های بانک مرکزی برای احقاق حقوق سپرده گذاران است». 

بانک مرکزی تصریح کرد: افزون بر رد و تکذیب این اتهام باید گفت اینگونه اتهام ها دیگر نخ نما شده و مستندات قانونی و اسناد ثبتی، سهامداری یا عضویت «عباس کمرئی» در موسسه کاسپین یا شرکت های وابسته از گذشته تاکنون را تایید نمی‌کند. 

‎البته این‌گونه اتهام ها، گویای آن است که آقایان به اصطلاح کارشناس برنامه که خود پرونده های مملو از اتهام زنی به مقام ها و مسئولان را در کارنامه دارند در تلاشند با فرافکنی، به خیال باطل خویش به شهرتی در جامعه دست یابند و در لوای آن پرونده سیاه‌شان را بپوشانند. 

بانک مرکزی تاکید کرد «اینگونه افترا‌پراکنی‌ها در عزم مسئولان و مقام های بانک مرکزی برای احقاق حق سپرده گذاران و برخورد با افرادی که در پی حیف و میل بیت المالند، خللی وارد نخواهد کرد».

در این بیانیه می خوانیم:‌ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حق هرگونه پیگیری قضایی و حقوقی ‎را در این رابطه برای خود محفوظ می داند و انتظار دارد مردم و سپرده گذاران نیز با اعتماد به مدیران و خدمتگزاران خود در دولت و بانک مرکزی، اطمینان داشته باشند صیانت از سپرده های آنها یک اصل اساسی است و تلاش می شود در کوتاه ترین زمان ممکن، ساماندهی تعاونی ها و موسسه های غیرمجاز که سلامت و ثبات اقتصاد ایران را نشانه گرفته اند، به انجام برسد.

«تاکید می شود مسئولان بانک مرکزی با استفاده از همه ابزارها و ظرفیت های قانونی برای استیفای کامل حقوق سپرده گذاران اقدام کرده و حتی در جریان تعامل با قوه قضاییه، موافقت حضور نماینده سپرده گذاران هنگام انتقال دارایی های تعاونی منحل شده فرشتگان به موسسه اعتباری کاسپین را گرفته است». 

بانک مرکزی در این بیانیه تاکید کرد «انتظار می رود سپرده گذاران در مسیر پیگیری مطالبات خود اجازه ندهند عده ای که نه دغدغه ایران و نه سپرده گذاران را دارند، اختلاف و انشقاق ایجاد کنند».

به گزارش ایرنا، موسسه اعتباری کاسپین در اسفند ماه 1394 با ادغام هشت تعاونی اعتباری غیرمجاز شامل فرشتگان، الزهرا، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، عام کشاورزان مازندران، حسنات اصفهان، پیوند مشهد، بدر توس و امید جلین از شورای پول و اعتبار مجوز گرفت. 

در یک سال گذشته هیات های تسویه این تعاونی ها و بانک مرکزی مشغول شناسایی دارایی ها و صورت حساب های آنها بودند تا بانک مرکزی به تناسب دارایی های شناسایی شده، خط اعتباری برای تعیین تکلیف سپرده های مردم در اختیار کاسپین قرار دهد. 

با پایان یافتن سومین مرحله از تعیین تکلیف سپرده گذاران تعاونی منحل شده فرشتگان، یک هزار و 686 میلیارد و 770 میلیون ریال با استفاده از خط اعتباری بانک مرکزی به آنان پرداخت شد. 

تاکنون بانک مرکزی 2 هزار میلیارد ریال اعتبار در چهار مرحله برای تعیین تکلیف سپرده گذاران این تعاونی به موسسه اعتباری کاسپین اختصاص داده است. 

فرآیند تعیین تکلیف حساب های این تعاونی از اواخر اردیبهشت ماه 1396 آغاز شد و در مرحله نخست دارندگان حساب هایی با موجودی کمتر از 100 میلیون ریال( 10 میلیون تومان) به موسسه اعتباری کاسپین مراجعه و 90 درصد موجودی حساب های خود را به صورت علی الحساب دریافت کردند. 

در مرحله دوم این طرح در خرداد ماه امسال، نوبت به حساب های 200 میلیون ریالی (20 میلیون تومان) رسید و در مرحله سوم که از چهارم تیرماه آغاز شد و تا هفدهم آن ماه ادامه یافت به حساب های زیر 500 میلیون ریال ( 50 میلیون تومان) رسیدگی شد. 

قرار است به زودی با اعلام بانک مرکزی و تخصیص خط اعتباری جدید، نوبت به حساب های زیر یک میلیارد ریالی ( 100 میلیون تومان) تعاونی منحل شده فرشتگان برسد؛ اختصاص خطوط اعتباری که در قبال دارایی های شناسایی شده این تعاونی صورت می گیرد با توجه به میزان مراجعه سپرده گذاران است. 

بر اساس آمارهایی که خبرنگار ایرنا از موسسه کاسپین دریافت کرده است، تاکنون حدود 18هزار و 133 نفر از سپرده گذاران با مراجعه به شعبه های مجاز موسسه موفق به دریافت مبالغ خود تا پایان روز کاری نوزدهم تیرماه شده اند. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر