بازدید 20230
۷
مروری بر روزنامه‌های چهارشنبه 21 تیرماه؛

حجتی، گزینه نهایی شهرداری تهران/اولتیماتوم مجلس به بانک مرکزی/امتیاز به مردان برای فرزند‌آوری/عصبانیت چمران از مصاحبه صداوسیما با حافظی/جدیدترین روایت رئیسی از تخریب‌های انتخاباتی و دیدارش با تتلو/جزییات قتل آتنای هفت ساله

روزنامه‌های امروز چهارشنبه ۲۱ تیرماه، در حالی روی پیشخوان مطبوعات رفت که سخنان روحانی پس از یک هفته، دوباره به تیتر یک صفحه نخست آن‌ها تبدیل شد. ضرب الاجل یک هفته‌ای مجلس به بانک مرکزی برای رسیدگی به مشکلات سرمایه گذاران مؤسسات غیرمجاز مالی و تأیید کشته شدن سرکرده داعش، از دیگر موضوعاتی بود که از نگاه روزنامه‌ها شایسته قرار گرفتن در صفحه نخست شماره امروزشان است. علاوه برماجرای غم انگیز قتل آتنا اصلانی، دختر ۷ ساله پارس آبادی، ادامه بحث‌ و بررسی‌ها بر سر قرارداد توتال و نامه احمدی نژاد درباره بازداشت حمید بقایی نیز در بعضی روزنامه‌ها منکعس شده است.
کد خبر: ۷۱۱۶۱۲
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۹ 12 July 2017
سخنان دیروز حسن روحانی در جشنواره عمران سلامت، محور اصلی بیشتر صفحات نخست روزنامه‌های امروز ایران است. ضرب الاجل یک هفته‌ای مجلس به بانک مرکزی برای رسیدگی به مشکلات سرمایه گذاران مؤسسات غیرمجاز مالی و تأیید کشته شدن سرکرده داعش از دیگر موضوعاتی بود که از نگاه روزنامه‌ها شایسته قرار گرفتن در صفحه اول شماره امروزشان است. علاوه بر ماجرای غم انگیز قتل آتنا اصلانی، دختر ۷ ساله پارس آبادی، ادامه بحث‌ها و بررسی‌ها بر سر قرارداد توتال و نامه احمدی نژاد درباره بازداشت حمید بقایی نیز در بعضی روزنامه‌ها منکعس شده است.
 
به گزارش «تابناک»، روزنامه‌های امروز چهارشنبه ۲۱ تیرماه در حالی روی پیشخوان مطبوعات رفت که سخنان روحانی بعد از یک هفته دوباره به تیتر یک صفحه اول آن‌ها تبدیل شد. روز گذشته رئیس جمهور که در جشنواره عمران سلامت سخنرانی کرده بود، از لزوم نشاط در جامعه گرفته تا ساخته شدن موشک‌های شلیک شده در دولت سخن گفته بود.

او همچنین در بخشی از سخنانش با اشاره به انتقادهای مطرح علیه دولت گفته بود، اگر بنا بود با چهار تا فحش و شعار وزیر خارجه از میدان خارج شود، برجامی تحقق پیدا نمی‌کرد. برخی به وزیر خارجه در سایت‌ها و روزنامه هایشان توهین کردند، در مراسم ۲۲ بهمن در خیابان‌های تهران به وزیر خارجه توهین کردند. نباید به خاطر شعار یک عده‌ای از میدان خدمت خارج شود.

بخش‌های مختلفی از سخنان رئیس جمهور در روز گذشته، در روزنامه‌های مختلف تیتر یک شده است. روزنامه ایران تیتر «روحانی: از کسانی که به ناحق بلندگوهای بزرگ دارند، نمی‌ترسیم» را برای گزارش سخنرانی روحانی انتخاب کرده است و در مقابل، روزنامه جوان با رویکردی انتقادی، بخش موشکی حرف‌های او را تیتر یک کرده است.

جوان همچنین در صفحه نخست خود با درج تیتر «شریک موشک‌ها!» برای روتیتر این گزارش نوشته است»: دولت بی تفنگ با تفنگ شد. اشاره روزنامه جوان به سخنان روحانی در ماه رمضان گذشته درباره دولت باتفنگ و دولت بی تفنگ و انتقادهای او به نحوه واگذاری‌ها به بخش خصوصی مربوط می‌شود که واکنش‌های زیادی همراه داشت.

روزنامه قانون نیز عنوان پاسخ موشکی را برای سخنان روحانی در نظر گرفته است. در حالی که روزنامه اعتماد، بخشی از سخنان روحانی که در آن گفته، نشاط حرام نیست را برجسته‌تر کرده است.
عناوین اخبار روزنامه افکار در روز چهارشنبه ۲۱ تیر :
از روزنامه اصولگرا روزنامه افکار نیز با تیتر کردن دولت با تفنگ و بی تفنگ نسبت به صحبت‌های دیروز روحانی واکنش نشان داده و از تنافض در گفته‌های رئیس جمهور نوشته است. روزنامه کیهان، اما در واکنش به پاسخ نوبخت، سخنگوی دولت دربرابر نقد‌ها به قرارداد توتال که به گفته کیهان، تعبیر حرف مفت را استفاده کرده بود، از آن انتقاد کرده است.

حجتی، گزینه نهایی شهرداری تهران
 
فرهیختگان در گزارشی از آخرین وضعیت شورای شهر جدید و تصمیمات آن‌ها برای انتخاب شهردار تهران مدعی شده است، بنا به اخبار دریافتی، حجتی وزیر کشاورزی فعلی شهردار تهران خواهد شد. این روزنامه در گزارش خود نوشته است: با تصمیم اعضای شورای شهر تهران انتخاب شهردار تهران از بین اعضای منتخب منتفی شد و می‌توان با قطعیت گفت که احتمال حضور محسن هاشمی‌رفسنجانی که بالاترین رای مردم تهران را از آن خود کرده است، به صفر رسید؛ حذف شدن فردی که شاید با رای میلیونی مردم در تناقض باشد. بسیاری از کنشگران سیاسی اصلاح‌طلب بر این باور بودند که رای میلیونی مردم به محسن هاشمی تن‌ها و تن‌ها برای تصدی پست شهرداری تهران بوده است.
 
نزدیک به دو ماه از برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر می‌گذرد و تا به امروز اعضای منتخب شورای پنجم تهران جلسات متعددی را به صورت دوستانه و غیرعلنی برگزار کرد‌ه‌اند. آنچه از برآیند جلسات منتخبان جدید شورای شهر تهران می‌توان عنوان کرد این است که آنان شاید مشخصه‌های عمومی شهردار آینده تهران و فرآیند انتخاب شهردار را تعیین کرده‌اند. باید گفت که شهرداری پایتخت به دلیل ساختار رسانه‌ای گسترده، بانک شهر و سازمان‌های بسیار ازجمله سازمان بازرسی شهرداری تهران، سازمان ورزش و تندرستی، سازمان بهشت‌زهرا، سازمان نوسازی، سازمان میادین میوه و تره‌بار، سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران، سازمان فرهنگی هنری و... بسیار با اهمیت بوده و نمی‌توان به سادگی از مدیریت بر آن گذشت.
 
گزینه‌های شهرداری تهران تا روز گذشته فرصت داشتند برنامه و کادر پیشنهادی خود را برای شهرداری تهران ارائه دهند. این برنامه‌ها به مدت یک هفته قرار است توسط نامزد‌ها در جلسه شورای شهر مطرح شود و مورد بررسی قرار گیرد و ۲۸ تیر رای‌گیری خواهد شد و تعداد نامزد‌ها از پنج نفر به دو نفر می‌رسد و از بین این دو نفر، گزینه نهایی شهرداری برگزیده می‌شود؛ هرچند هردوی این افراد در اولین جلسه شورای شهر جدید حضور خواهند یافت و برنامه‌های خود را برای رای‌گیری نهایی اعضا اعلام خواهند کرد.
 
اگرچه حزب کارگزاران سازندگی، حزب اتحاد ملت، حزب اعتماد ملی، حزب ندای ایرانیان، بنیاد باران، حزب همبستگی ایران، مجمع زنان اصلاح‌طلب، حزب اسلامی کار، انجمن اسلامی معلمان و... احزاب اصلاح‌طلبی هستند که نمایندگانی بین اعضای منتخب شورای شهر تهران برای دوره پنجم دارند، اما به نظر می‌رسد بازیگری و صحنه‌گردانی اصلی در شورای شهر جدید تهران در اختیار کارگزاران خواهد بود که اتفاقا بیشترین نمایندگان را هم در این جمع دارند. تا امروز می‌توان آقایان محمود حجتی، محمد‌علی نجفی، محسن مهرعلیزاده، محسن هاشمی و حسین مرعشی را جزء گزینه‌های مطرح و قطعی شورای شهر برای شهرداری تهران دانست؛ گزینه‌هایی که شاید با، اما و اگرهای بسیاری برای انتخاب آن‌ها همراه باشد. در همین راستا زهرا نژادبهرام منتخب شورای شهر تهران گفته است که «با توافق اعضای شورای پنجم شهر تهران کسی از شورا خارج نخواهد شد.»
عناوین اخبار روزنامه فرهیختگان در روز چهارشنبه ۲۱ تیر :
با توجه به اینکه روز گذشته آخرین فرصت ارائه برنامه از سوی پنج نامزد نهایی شهرداری تهران به اعضای منتخب شورای شهر تهران بود، طی گفت‌وگوی فرهیختگان با برخی اعضای منتخب شورای شهر و اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان مشخص شد که محمود حجتی گزینه نهایی شورا برای ساختمان بهشت است. محمود حجتی‌نجف‌آبادی سیاستمدار اصلاح‌طلب، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی و وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران است. او در سال ۱۳۵۴ وارد دانشگاه کارشد که پس از انقلاب با دانشگاه صنعتی اصفهان ادغام شد، و در رشته مهندسی عمران فارغ‌التحصیل شد. با پیروزی انقلاب اسلامی وارد نهاد جهاد سازندگی کشور شد و پس از آن به‌عنوان استاندار سیستان و بلوچستان انجام خدمت کرد. با شروع عملیات اجرایی عظیم سد کرخه به‌عنوان مدیر اجرایی این پروژه تا زمان بهره‌برداری ارائه خدمت کرد و در دوره اول ریاست‌جمهوری سیدمحمد خاتمی به‌عنوان وزیر راه و ترابری و دوره دوم به‌عنوان وزیر جهاد کشاورزی از مجلس رای اعتماد گرفت و تا پایان دولت در این سمت باقی ماند. با آغاز کار دولت یازدهم، حجتی بار دیگر برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.

جزییات قتل آتنای 7 ساله
 
روزنامه قانون از تجمع مردم پارس آباد مغان در مقابل مغازه قاتل آتنا دختر هفت ساله‌ای که ۲۳ روز گذشته ناپدید شده بود خبر داده و در گزارشی در این مورد می‌نویسد: پیدا کردن قاتل آتنا اصلانی، دختر بچه‌ای که ۲۳ روز قبل در پارس‌آباد، یکی از شهرهای استان اردبیل ناپدید شده بود، احساسات اهالی پارس آباد را جریحه دار کرد. چنانچه در اقدامی خودجوش، گروهی از مردم شهر مقابل محل کار قاتل رفتند و مغازه او را به آتش کشیدند. سپس مقابل خانه او تجمع کرده و با فریاد، خواستار رساندن او به اشد مجازات شدند. فیلم تجمع مردم پارس آباد که اوج ناراحتی و التهاب آن‌ها را نشان می‌دهد، در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شود و بازتاب گسترده‌ای داشته است. ظهر یک‌شنبه ۲۸ خرداد سال جاری، آتنا زمانی که قصد داشت از پیش پدر دستفروش خود در یکی از خیابان‌های پارس آباد به خانه بازگردد، ناپدید شد، اما تلاش‌ها برای پیداکردن او ناکام ماند و پای تمامی ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه اعم از پلیس، آگاهی و هلال احمر به موضوع باز شد، اما نیروهای امداد و نجات نیز نتوانستند اثری از آتنای هفت ساله پیدا کنند. در فضای مجازی، مردم منطقه نیز به گم‌شدن آتنا با هشتگ‌های گوناگون مانند #آتنا- جان، سرعین- نیز- چشم انتظار- توست و #آتنا-جان، شهری- چشم انتظار- توست، واکنش نشان دادند و برای پیدا‌شدن آتنا، ابراز امیدواری کردند. تحقیقات پلیسی منجر به دستگیری چند مظنون در مورد گم شدن مرموز آتنا شد. در پایان با گذشت ۲۳ روز از گم‌شدن آتنا، یکی از متهمان این پرونده به قتل هولناک این دختربچه اعتراف کرد. اسماعیل ۴۲ ساله، در همان محله‌ای که پدر آتنا دستفروشی می‌کرد، یک کارگاه رنگرزی داشت و در روزحادثه هنگامی که آتنا از محل کار پدر خود به خانه بازمی‌گشته، او را ربوده و قربانی جنایت شوم خود کرده است. 
حجتی، گزینه نهایی شهرداری تهران/اولتیماتوم مجلس به بانک مرکزی/امتیاز به مردان برای فرزند‌آوری/عصبانیت چمران از مصاحبه صداوسیما با حافظی/جدیدترین روایت رئیسی از تخریب‌های انتخاباتی و دیدارش با تتلو/جزییات قتل آتنای ۷ ساله
در پایان با اعتراف قاتل پرونده، تیمی از ماموران آگاهی برای پیدا کردن جسد، راهی خانه اسماعیل شدند و جسد آتنا را در حالی که در یک ظرف بزرگ داخل پارکینگ بود، یافتند. اعتراضات مردم پارس آباد به حدی بالاگرفته که دادستان به میان مردم آمد و آن‌ها را به صبر و آرامش دعوت کرد و به مردم پارس آباد قول داد عامل این جنایت هولناک به زودی مجازات خواهد شد. جسد آتنا برای تحقیقات جنایی در مورد چگونگی قتل به پزشکی قانونی منتقل شد و تحقیقات همچنان ادامه دارد.
 
اولتیماتوم مجلس به بانک مرکزی
 
وطن امروز در گزارشی با نام اولتیماتوم یک هفته‌ای مجلس به بانک مرکزی از آخرین گفته‌ها و شنیده‌ها و تصمیمات رسمی درباره فرجام سپرده‌های مالباختگان مؤسسات اعتباری غیر مجاز می‌نویسد: رئیس مجلس شورای اسلامی از مهلت یک‌هفته‌ای قوه مقننه به بانک مرکزی برای حل هرچه سریع‌تر مشکل سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری سخن گفت. علی لاریجانی در آغاز جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، گفت: از ساعت ۸ صبح با حضور رئیس کل بانک مرکزی برای رسیدگی به مشکلات مردم و کسانی که در موسسات مالی و اعتباری سپرده‌گذاری کرده‌اند، جلسه غیرعلنی داشتیم. نماینده مردم قم در مجلس افزود: معضل موسسات مالی از سوی مجلس توسط آقای پزشکیان دنبال می‌شود که در این جلسه گزارشی ارائه کرد و رئیس کل بانک مرکزی نیز تدابیرش را اعلام کرد، همچنین تعدادی از نمایندگان نیز راه‌حل‌های پیشنهادی خود را برای حل مشکل ارائه کردند. رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در مجلس این نظر اعلام شد که در اسرع وقت به نحو عام این مشکل باید حل شود. برای این کار اگر نیاز به تصمیم‌گیری مجلس و سایر بخش‌های کشور بود تا هفته آینده نظر خود را به دولت اعلام کنند و اگر دولت توانست مشکل را حل کند، این کار را انجام دهد. لاریجانی تاکید کرد: از بانک مرکزی خواستیم با سرعت این مشکل را حل کند. امیدوارم در هفته آینده این مشکل حل شود.
حجتی، گزینه نهایی شهرداری تهران/اولتیماتوم مجلس به بانک مرکزی/امتیاز به مردان برای فرزند‌آوری/عصبانیت چمران از مصاحبه صداوسیما با حافظی/جدیدترین روایت رئیسی از تخریب‌های انتخاباتی و دیدارش با تتلو/جزییات قتل آتنای ۷ ساله
نماینده مردم خمینی‌شهر جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس با حضور رئیس کل بانک مرکزی برای بررسی وضعیت موسسه کاسپین را تشریح کرد. محمدجواد ابطحی درباره جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی با حضور رئیس کل بانک مرکزی برای بررسی وضعیت موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز گفت: طبق اظهارات رئیس کل بانک مرکزی سود و اصل پول سپرده‌گذارانی که تا تاریخ اول شهریورماه سال ۹۴ سپرده‌گذاری کرده‌اند پرداخت خواهد شد. وی ادامه داد: سیف تأکید کرد، سعی می‌کنیم اصل سپرده ۹۰ درصد از سپرده‌گذارانی که از سال ۹۴ به بعد در این مؤسسات سرمایه‌گذاری کرده‌اند را بازگردانیم.
 
ابطحی افزود: رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد برخی دارایی‌های مؤسسه مالی و اعتباری کاسپین به‌تازگی کشف شده است که بانک مرکزی برای پرداخت سپرده‌های مردم، آن‌ها را نیز نقد خواهد کرد. نماینده مردم خمینی‌شهر تصریح کرد: رئیس کل بانک مرکزی از نمایندگان خواست به مردم امید دهند که مشکل‌شان به زودی حل خواهد شد. عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت:، ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در جلسه غیرعلنی مجلس توضیحاتی درباره نحوه پرداخت پول سپرده‌گذاران موسسات اعتباری بیان کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحمید خدری روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به جلسه غیرعلنی دیروز مجلس گفت: ولی الله سیف، رئیس مدیرکل بانک مرکزی برای ارائه توضیحاتی درباره موسسات اعتباری از جمله آرمان، کاسپین و فرشتگان در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت. وی افزود: سیف در این جلسه بیان کرد که پول سپرده‌گذاران تا سقف ۵۰ میلیون تومان بدون سود در حال پرداخت است که به مرور دریافت می‌کنند. عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: این موضوع شامل نزدیک به ۹۳ درصد سپرده‌گذاران این موسسات می‌شود. نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سیف در این جلسه بیان کرد که در مرحله دوم نیز پول سپرده‌گذاران تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان به آنان پرداخت خواهد شد. خدری افزود: در این جلسه جمعی از نمایندگان توضیحاتی درباره وضعیت این موسسات اعتباری بیان کردند و خواهان رسیدگی هر چه سریع‌تر به وضعیت آنان شدند.
 
ماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی گفت: گزارش ارائه شده توسط رئیس کل بانک مرکزی در جلسه غیرعلنی مجلس درباره پرداخت مطالبات سپرده‌گذاران موسسات مالی اعتراض نمایندگان را به همراه داشت. محمدعلی پورمختار، نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به جلسه غیرعلنی دیروز مجلس، گفت:، ولی الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی در جلسه غیرعلنی امروز (دیروز) مجلس گزارشی را درباره اقدامات انجام شده برای سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری در جهت پرداخت مطالبات آن‌ها ارائه داد که اعتراض نمایندگان حاضر را به همراه داشت. وی افزود: سیف در گزارش خود عنوان کرد مطالبات سپرده‌گذاران موسسات مالی که با مشکل مواجه شده‌اند تا سقف ۵۰ میلیون پرداخت شده است و در حال انجام امور هستیم. نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: رئیس کل بانک مرکزی با ارائه آمار غیرشفاف درباره میزان تخلف انجام شده در ارتباط با این موسسات مالی گفت: بانک مرکزی به دنبال ساماندهی مؤسسات مالی و اعتباری است و به طور کل گزارش وی را می‌توان یک گزارش غیرواقعی و یکسویه دانست. پورمختار در پایان خاطرنشان کرد: همچنین در این جلسه مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس اول مجلس نیز مطالبی را در این باره مطرح کرد که در واقع می‌توان صحبت‌های وی را کپی‌برداری از صحبت‌های رئیس‌کل بانک مرکزی دانست و حرف‌های وی تکرار گزارش ناصحیح و غیرواقعی سیف بود. 

امتیاز به مردان برای فرزند‌آوری
 
وقابع اتفاقیه در شماره امروز خود به حاشیه تا متن طرح جمعیت و تعالی خانواده که تمرکز خود را بر مردان گذاشته است می‌پردازد. گزارش نویس وقابع اتفاقیه در گزارش خود با رویکردی انتقادی نسبت به این طرح می‌نویسد: «شرط «تاهل» و «مرد بودن» به اولویت سیستم استخدامی کشور تبدیل خواهد شد. تهدیدی که بار دیگر همزمان با تدوین طرح اصلاح‌شده «جمعیت و تعالی خانواده» برای نیمی از جمعیت فعال جامعه یعنی زنان احساس می‌شود، دورشدن هر چه بیشتر آن‌ها از بازار کار و تلاش برای بازگشت گفتمان «زنِ متعلق به اندرونی» بر ساختار اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه ایران است. طرح جمعیت و تعالی خانواده که در مجلس قبل تدوین و به دلایلی از دستور کار خارج شد، اخیرا و در مجلس دهم با اصلاحات تازه‌ای تقدیم مجلس شده است. نگاهی بر مواد مندرج در این طرح نشان می‌دهد با وجود نرخ پایین مشارکت اقتصادی زنان در سال ۹۵ و فاصله زیاد زنان تا دستیابی به عدالت جنسیتی در بازارکار، سیاست‌گذاران طرح‌های جمعیتی همچنان با نگرشی یک سویه به نقش زنان در جامعه، اقدام به تهیه و تدوین طرح‌هایی می‌کنند که هدف نهایی آن دور کردن هرچه بیشتر زنان از بازار کار است. 
 
تدوین قانون جامع جمعیت در سال ۱۳۹۱ و در پی آن صورت گرفت که کارشناسان از به صفر رسیدن رشد جمعیت تا ۱۴۲۰ خبر دادند. اطلاعات حاصل از سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ نشان داد که میزان باروری کل در کشور به کمتر از ۱، ۲ به ازای هر زن کاهش یافته است و این مسئله می‌تواند زنگ خطر را برای حرکت کشور به سمت رشد سالخوردگی به صدا درآورد. بااین‌حال، بازشدن پنجره‌های جمعیتی از سال ۸۵ این فرصت را به سیاست‌گذاران داد تا به تبیین برنامه‌هایی در جهت افزایش موالید بپردازند. پنجره جمعیتی درواقع بازه زمانی بود که به گفته جمعیت شناسان از ۱۳۸۵ تا ۱۴۲۵ به مدت چهار دهه باز خواهد ماند و فرصتی طلایی را برای همسان‌سازی سیاست‌های فرزندآوری، بالابردن سطح اشتغال، رفع موانع آموزشی و مسائل فرهنگی در اختیار سیاست‌گذاران قرار خواهد داد. 
 
شاید یکی از چالش‌برانگیزترین بخش‌های این طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده ماده ۱۰ این طرح باشد که به اولویت‌بندی شرایط استخدام می‌پردازد. در این ماده اولویت استخدام در تمام بخش‌های دولتی و غیردولتی در شرایط مساوی با مردان متاهل دارای فرزند و سپس مردان متاهل بدون فرزند در نظر گرفته شده است. 
 
این ماده با یک تبصره درباره اولویت‌های استخدام در گروه علوم پزشکی و آموزش‌وپرورش برای زنان مستثنی می‌شود. در تبصره یک این ماده آمده است: «مشاغل گروه علوم پزشکی، پرستاری و معلمی که به‌لحاظ ویژگی تفکیک جنسیتی استخدام زنان در آن‌ها اولویت دارد از شمول این ماده مستثنی هستند.» بااین‌حال، اشتغال زنان در این رشته‌ها هم منوط به تاهل آنان است که بازهم با اولویت زنان دارای فرزند و سپس زنان بدون فرزند طبقه‌بندی می‌شود. 
 
تدوین‌کنندگان این طرح، درحالی اولویت استخدام را در مراکز مختلف به مردان متاهل داده‌اند که آمار و ارقام رسمی کشور از وضعیت نامساعد زنان در بازار کار ایران حکایت دارد. نتایج طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار در سال ۹۵ نشان می‌دهد، ۳۹، ۴ درصد جمعیت در سن کار در فعالیت‌های اقتصادی کشور مشارکت داشته و از این میان سهم مردان ۶۴، ۱ درصد و سهم زنان تن‌ها ۱۴، ۹ درصد است. چنان که همین آمار نشان می‌دهد به‌لحاظ توزیع جنسی بازار کار همچنان در وضعیت نابرابری قرار دارد. نرخ بیکاری زنان در سال ۹۵ نشان می‌دهد که وضعیت اشتغال زنان در کشور به‌هیچ‌وجه مناسب نیست. براساس نتایج آمار نرخ بیکاری سال جاری، نرخ بیکاری زنان ۲۰، ۷ درصد است که نسبت به سال قبل از آن ۱، ۳ واحد درصد افزایش پیدا کرده است. عمده این زنان یعنی رقمی حدود ۵۲، ۸ درصد در بخش خدمات مشغول به فعالیت هستند و تن‌ها ۲۵، ۲ درصد از آن‌ها در بخش صنعت مشغول هستند. این درحالی است که تراکم جمعیت شاغلان مرد در بخش صنعت به تقریبا دو برابر این سهم می‌رسد. در چنین شرایطی تدوین‌کنندگان طرح تعالی خانواده به جای پیشنهاد طرح‌هایی که بتواند اقتصاد کشور را در جهت تأمین نیازهای خانوار‌ها توانمند کند و در پی آن افراد با اطمینان‌خاطر بیشتری اقدام به فرزندآوری کنند به اتخاذ سیاست‌هایی می‌پردازد که در پی آن یک گروه بر مبنای جنسیت و کلیشه‌های جنسیتی که بر ساخت جامعه است از عرصه عمومی کنار گذاشته شوند. 
 
یکی از مواردی که مورد تأکید تدوین‌کنندگان این طرح قرار گرفته است، استفاده از ظرفیت رسانه‌های تصویری برای تثبیت کلیشه‌های جنسیتی در راستای این طرح است. بر‌اساس این طرح، نقش‌های پدری، مادری و ترغیب خانواده‌ها به فرزند آوری توسط کلیه رسانه‌ها (به‌ویژه تلویزیون) باید پررنگ‌تر دیده شود. در این راستا، تدوین‌کنندگان این طرح صداوسیما را موظف کرده‌اند تا از ترویج نقش‌هایی غیر‌از نقش مادری زنان خودداری کند و منافع مرتبط با تحکیم بنیان خانواده و نقش مادری زنان را در اولویت قرار دهد. 
 
بر این اساس، صداوسیما و حوزه سینما باید در‌این‌زمینه در جهت ترویج ازدواج آسان، ضدارزش بودن طلاق و تبیین آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن برنامه‌هایی را تهیه کند. در‌این‌راستا رسانه‌ها موظف شده‌اند از ظرفیت‌های حوزه علمیه در راستای ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی که در آن نقش زن در خانواده پررنگ‌تر از سایر نقش هاست اقداماتی را در دستور کار قرار دهند.

عصبانیت چمران از مصاحبه صداوسیما با حافظی
 
شرق در شماره امروز خود به حواشی ایجاد شده در جلسه اخیر شورای شهر پیرامون خط ۷ مترو تهران پرداخته است و جزییات متن و حاشیه این موضوع را در گزارش خود گنجانده است: حواشی مرتبط با بحث ایمن‌بودن یا ایمنی‌ نداشتن خط هفت متروی تهران که خرداد سال جاری راه‌اندازی شد و آغاز به کار کرد، همچنان ادامه دارد. صحن شورای شهر تهران یکی از اصلی‌ترین آوردگاه‌های اظهارنظر‌ها و ابراز مخالفت‌ها در این زمینه است. جلسه روز گذشته شورا هم پر بود از بحث‌های داغ در این رابطه؛ آن‌قدر که حواشی آن به انتهای جلسه هم کشیده شد. در پایان جلسه روز گذشته که رحمت‌الله حافظی اظهارات و اسنادی را در رابطه با ایمنی خط هفت مطرح کرد، درحالی‌که مثل هر هفته خبرنگاران رسانه‌ها در حال گفت‌وگو با اعضای شورا و مدیران شهری بودند، خبرنگار صداوسیما با رحمت‌الله حافظی درباره توضیحاتش و نامه‌هایی که در این جلسه ارائه کرده، مشغول گفت‌وگو بود و قرار بود در ادامه با چمران هم مصاحبه کند؛ اما رئیس شورای شهر با عصبانیت از مصاحبه امتناع کرد و دستور داد دیگر خبرنگار صداوسیما اجازه ورود به شورا را نداشته باشد. او در ادامه با صدایی که از اعتراض بلند بود، در واکنش به مصاحبه خبرنگار صداوسیما با حافظی، گفت: «پول می‌گیرند تا از کسی فیلم بگیرند. هرکسی پول بیشتر بدهد، فیلم بیشتر می‌گیرند. این... است. اصلا این صداوسیما صاحب ندارد. واقعا صاحب ندارد». در آن میان، یک نفر خطاب به چمران گفت: شاید اشتباه شده و او دوباره ادامه داد: «چه اشتباهی، کار همیشه آن‌ها است؛ قبلی‌ها هم همین بودند». 
عناوین اخبار روزنامه شرق در روز چهارشنبه ۲۱ تیر :
اما در جلسه روز گذشته شورا چه چیزی مطرح شد که حاشیه‌های آن به این شکل خود را نشان داد؟ 
در جلسه روز گذشته شورا که در آن ادامه گزارش شرکت مترو درباره خط هفت ارائه شد، رحمت‌الله حافظی در واکنش به این گزارش، سه نامه مستند را همراه با شماره‌های آن به نقل از مدیران داخلی مترو خطاب به مدیران عامل شرکت توسعه مترو و شرکت بهره‌برداری متروی تهران، به طور کامل قرائت کرد که حاوی مطالبی نگران‌کننده بودند. رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، با ارائه این مکاتبات فنی، برای چندمین‌بار خواستار تضمین امنیت خط هفت از سوی شهرداری شد و اعلام کرد: باید کمیته حقیقت‌یابی برای بررسی وضعیت امنیت خط هفت مترو تشکیل شود؛ در غیر این صورت، مستقیما به دادستان تهران نامه داده و درخواست رسیدگی می‌کند. 
او تأکید کرد: برعکس عده‌ای که به جز آهن، سیمان، آجر و پول چیز دیگری را درک نکرده‌اند، به‌عنوان یک پزشک، برای جان انسان‌ها ارزش قائل هستم. او در ادامه، نامه‌ها را قرائت کرد و گفت: خط هفت مترو روز ٢٠ خرداد افتتاح شد. دو روز قبل از افتتاح این خط، معاون عملیات و نقلیه ریلی خطاب به مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو می‌نویسد: «ضمن تأیید مفاد و شرایط تعیین‌شده در این سند، ورود مسافر به خط هفت با مخاطرات و ریسک فراوانی روبه‌رو است که در صورت بروز کوچک‌ترین رخداد غیرعادی، منجر به بحران خواهد شد؛ لذا از محضر حضرت‌عالی مستدعی است به منظور صیانت و حفظ ایمنی مسافران، از بهره‌برداری با مسافر خط هفت تا زمان رفع نواقص عمده ممانعت به عمل آید».
او تصریح کرد: در روز افتتاح، یعنی ٢٠ خرداد، مدیر مرکز فرمان در نامه‌ای به مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو، می‌نویسد: «شرایط خط هفت برای شروع عملیات مسافرگیری ایمن نیست. خواهشمند است دستور فرمایید تردد قطار‌ها بدون مسافر به صورت آزمایشی صورت گیرد. در صورت بروز هرگونه مشکل در خط هفت، امدادرسانی به قطار و مسافران تقریبا غیرممکن است».
 
حافظی با اشاره به اینکه این نامه برای بازرسی و حراست مرکزی نیز ارسال شده است، گفت: در سند سوم نیز مدیر مهندسی کیفیت و ایمنی در نامه‌ای به مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو، دو روز قبل از افتتاح خط، نوشته است: «علی‌رغم آمادگی شرکت بهره‌برداری و انجام همکاری لازم با شرکت مترو جهت بهره‌برداری از خط هفت، با توجه به انجام تست گرم نهایی در مورخه ١٧ خرداد ٩٦، به استحضار می‌رساند که حداقل الزامات بهره‌برداری مورد نیاز برای اجرای جدول زمان‌بندی اولیه جهت مسافرگیری در این خط، از سوی شرکت مترو تأمین نشده است و امکان بهره‌برداری ایمن تا این لحظه وجود ندارد».

جدیدترین روایت رئیسی از تخریب‌های انتخاباتی و دیدارش با تتلو
 
روزنامه خراسان در مطلبی با عنوان روایت رئیسی از تخریب‌های انتخاباتی و همگرایی اصولگرایان به انتشار سخنان ابراهیم رئیسی و تازه‌ترین اظهارنظرهای او درباره انتخابات و حواشی دیدارش با تتلو پرداخته و نوشته است: تولیت آستان قدس رضوی در گفت: وگویی به تحلیل انتخابات اخیر ریاست جمهوری پرداخت و به موضوعاتی مانند تخریب‌های صورت گرفته در این ایام و دیدار حاشیه سازش با تتلو اشاره کرد. به گزارش تسنیم، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در این گفت و گو تأکید کرد: این انتخابات حداقل خاصیتی که داشت این بودکه دولت را وادار کرد صدای مردم را بشنود. همین موفقیت کمی نیست. وی در ادامه با برشمردن بخشی از اشکالات در ایام انتخابات گفت: زمان دوره تبلیغات زمان کوتاهی برای معرفی ایده‌ها و برنامه‌های من بود و من کار تبلیغاتی را به علت رعایت قانون شروع نکرده بودم. نظرسنجی‌های یک ماه مانده به انتخابات نشان می‌داد بسیاری از مردم اساسا مرا نمی‌شناختند. بر خلاف طرف مقابل که چهار سال در قدرت بود و انواع و اقسام ابزارهای تبلیغاتی را هم در اختیار داشت. وی افزود: مهمتر از اینکه مردم از خود بنده خوب آشنایی نداشتند این بود که ما نتوانستیم طرز تفکر خود در موضوع تحول در مدیریت کشور را به مردم انتقال بدهیم.
حجتی، گزینه نهایی شهرداری تهران/اولتیماتوم مجلس به بانک مرکزی/امتیاز به مردان برای فرزند‌آوری/عصبانیت چمران از مصاحبه صداوسیما با حافظی/جدیدترین روایت رئیسی از تخریب‌های انتخاباتی و دیدارش با تتلو/جزییات قتل آتنای ۷ ساله
رئیسی با بیان اینکه بنده این حجم از تخریب و ترساندن مردم را پیش‌بینی نمی‌کردم، گفت: پیش خود می‌گفتم که اولاً طرفِ رقابت، فردی است که لباس دین و روحانیت را به تن دارد و لااقل در این قضیه حد نگه می‌دارد؛ نه اینکه کاری نمی‌کند، بلکه بالأخره تا یک جایی جلو می‌رود، ثانیاً ایشان از اول انقلاب مسئولیت داشته، بنابراین لااقل حریم نظام و اصول اخلاقی انتخابات را نگه می‌دارد؛ ثالثاً اکنون رئیس‌جمهور است و شئونات رئیس جمهور را حفظ خواهد کرد؛ خب در انتخابات و خصوصاً ده روز آخر هر سه محاسبه ما به هم خورد. تولیت آستان قدس در ادامه افزود: رقیب، با مجموعه تبلیغات تخریبی بی سابقه، چنان فضای رعب و ترس‌آلودی ایجاد کرد که صدای ما به بخشی از جامعه نرسید. به نظر شما سخیف‌تر و خنده‌دارتر از این ادعا وجود دارد که می‌گفتند اگر فلانی بیاید در خیابان‌ها و پیاده رو‌ها دیوار می‌کشد؟ (خنده) اما با تبلیغات و تخریب‌ها کاری کردند که متأسفانه بخشی از جامعه ترسیده بود که نکند واقعا این‌ها رأی بیاورند و آزادی‌های مردم را سلب کنند! رئیسی با اشاره به برخی تهمت‌ها درباره بازگشت تحریم‌ها درصورت رأی آوردنش گفت: مگر شبکه‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی‌شان نمی‌گفت: اگر فلانی رأی بیاورد جنگ و تحریم است، چرا هنوز چند هفته نگذشته چنین تحریم پیچیده و چندلایه‌ای علیه ملت ایران طراحی و تصویب شد؟
 
رئیسی همچنین درباره دیدارش با تتلو (امیر حسین مقصودلو) نیز برای نخستین بار پس از انتخابات توضیح داد و گفت: «.. آقای مقصودلو را در نمازخانه فرودگاه، درست در زمانی که برای رسیدن به پرواز عجله هم داشتم به من معرفی کردند و اگرچه با سابقه او آشنایی نداشتم، اما گفتند علیرغم سابقه‌اش، اخیراً اشعار و ترانه‌های اثرگذاری در مورد شهدا، حجاب، مدافعان حرم و ... خوانده است و همانجا خیلی صادقانه باب صحبت کوتاهی رادرباره سوابق منفی گذشته و اینکه از آن رویگردان بوده، باز کرد. با اینکه باید بعد از نماز با عجله به سمت پرواز می‌رفتم، اما نشستم و ۳ تا ۴ دقیقه او را به خاطر ترانه‌ای که برای امام رضا (ع) خوانده بود، تحسین وتشویق کردم و رفتم. بعدا از دوستان شنیدم که ایشان تصویر این دیدار کوتاه را در فضای مجازی منتشر کرده و نوشته که من ابتدا از فلانی می‌ترسیدم ... ببینید چگونه فضای روانی جامعه و جوانان را با عملیات روانی تحت تأثیر رقیب هراسی قرار داده بودند. صد‌ها هزار نفر تحت تأثیر این تبلیغات قرار گرفته بودند. البته گویا ایشان تاوان این اظهارنظر خود را هم داده بود. خیلی متأسف شدم وقتی شنیدم که تصاویر نامناسبی از گذشته که او از آن‌ها اعلام برائت کرده با طراحی همان اتاق عملیات روانی به طور گسترده در فضای مجازی پخش شد. خُب، این کار خیلی زشت و حرام بیّن و اشاعه فحشا از جوانی است که اظهار می‌کند من توبه کرده‌ام. این گناهی عظیم‌تر است.» وی همچنین گفت:در انتخابات اخیر حدود ۱۵ میلیون نفر رأی ندادند، بررسی‌های ما نشان می‌دهد بخشی از آن، آرای اخذنشده در روستا‌ها و شهرهای کوچک است، اما سهم زیادی از این جمعیت کسانی هستند که نسبت به رفت‌وآمد دولت‌ها بی‌تفاوت شده‌اند، چون احساس می‌کنند در این رفت‌وآمد دولت‌ها سود و نفعی برای آنان وجود ندارد؛ یا کسانی هستند که بر اثر عمل نکردن دولت‌ها به شعار‌ها و وعده‌هایشان، احساس ناامیدی و تردید می‌کنند.

عناوین اخبار روزنامه سیاست روز در روز چهارشنبه ۲۱ تیر : برخی مشکلات تنها با دیپلماسی حل نمی‌شود؛از کارورزی تا شاغل شدن؛برجام در محوطه آفساید؛تصمیم‌گیری نهایی برای سرنوشت کابینه؛اصرار بر تامین سلاح جانیان؛عناوین اخبار روزنامه شروع در روز چهارشنبه ۲۱ تیر : عناوین اخبار روزنامه شهروند در روز چهارشنبه ۲۱ تیر : مدیریت بحران برای کاروان‌های حج؛جلوی فاجعه ملی را گرفتیم؛جان‌پناه عیسی؛مترو و گودبرداری‌ها مقصران قطع درختان ولیعصر؛پریناز پس از ۷ سال رفع توقیف شد؛شهرونگ؛گشایش سپرده برای کاسپینی ها؛فسخ قرارداد ۳۷ خانه نجومی؛زلزله مرگ بغدادی در اردوگاه داعش؛همه چرخ های جمعیت می چرخد ؛محل واقعي دعوا با قطر؛تسلیت؛آگهی؛عناوین اخبار روزنامه جمهوري اسلامي در روز چهارشنبه ۲۱ تیر :

عناوین اخبار روزنامه اطلاعات در روز چهارشنبه ۲۱ تیر :
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۷
اگه بحث پول گرفتن و مصاحبه کردن از سوی صدا و سیما مطرح باشه، چرا قبل از انتخابات اینطوری نبود؟ بودجه صدا و سیما رو که دولت میده، پس چرا همش با طیف مقابل مصاحبه میکردند؟
من به عنوان یک شهروند، میخوام بدونم چطور یه متجاوز میتونه آزادانه تو خیابون راه بره و هر روز ما شاهد تجاوز به زن و بچه ها باشیم؟؟؟؟
الان قاتل آتنا سابقه تجاوز و آدم ربایی توی سوابقش داشته، ولی آزاد بوده. درصورتیکه توی کشورهای قانونمند این افراد تحت نظر هستن و عقیم میشن ، پس اعدام چی میشه؟ مجرم کی اعدام میشه؟ بعد از چند فقره تجاوز؟؟؟ یا بعد چند مورد آدم کشی؟؟؟؟؟؟
ارتكاب نيم بيشتري از آنچه رقيب برنده بر ضد رقيب بازنده ميگفت را لااقل در اين مدت كوتاه از خود ايشان نظاره كرديم !
شما رو به خدا قسم به غیر از قسمتی از بحث درمان این دولت در کدام بخش کار کرد!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آقای رئیسی چرا درزمان انتخابات اعلام نکردند که اصلا تفکیک جنسیتی و مثلا کشیدن دیوار مدنظرشان نیست وبا آن مخالف هستند ؟
وجدانا آقاي رييسي شما و طرفدارانتان در تخريب روحاني مگر كم گذاشتيد
از امروز شنبه مورخ 96/4/24 تمام شعب فرشتگان تعطیل شدند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان