بازدید 17157
مروری بر روزنامه‌های پنجشنبه 22 تیرماه؛

شایعه‌سازی درباره سلامت روحانی/ افزایش دروغگویی در جامعه ایرانی/شهردار تهران برای ریاست جمهوری نیاید/لولوهایی از جنس آدم /ورود ۷۰۰ روانگردان جدید در بازار مواد مخدر/افشای اسناد حمایت عربستان از داعش

آخر هفته روزنامه‌های ایران تحت تأثیر جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی و حضور زنگنه، وزیر نفت برای دفاع از قرارداد توتال بود؛ قراردادی که از روز انعقاد آن بحث‌ها و حاشیه‌های زیادی در مطبوعات کشور در پی داشته است. خاکسپاری آتنا اصلانی، دختر ۷ ساله پارس آبادی که قربانی یک قتل هولناک شده بود نیز در صفحه نخست بیشتر روزنامه‌ها با تیترهای احساسی عاطفی منعکس شده است. سخنان روز گذشته روحانی در جلسه هیأت دولت و افشای اسناد حمایت عربستان از داعش، از دیگر موضوعاتی است که از محورهای اصلی خبری تحلیلی روزنامه‌های پنجشنبه ۲۲ را شامل می‌شود.
کد خبر: ۷۱۲۰۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۴ 13 July 2017
آخر هفته روزنامه‌های ایران تحت تأثیر جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی و حضور زنگنه، وزیر نفت برای دفاع از قرارداد توتال بود؛ قراردادی که از روز انعقاد آن بحث‌ها و حاشیه‌های زیادی در مطبوعات کشور در پی داشته است. خاکسپاری آتنا اصلانی، دختر ۷ ساله پارس آبادی که قربانی یک قتل هولناک شده بود نیز در صفحه نخست بیشتر روزنامه‌ها با تیترهای احساسی عاطفی منعکس شده است. سخنان روز گذشته روحانی در جلسه هیأت دولت و افشای اسناد حمایت عربستان از داعش، از دیگر موضوعاتی است که از محورهای اصلی خبری تحلیلی روزنامه‌های پنجشنبه ۲۲ را شامل می‌شود.
 
به گزارش «تابناک»، روزنامه امروز پنجشنبه ۲۲ تیرماه با تیترهایی همچون دفاع قاطع زنگنه از قرارداد توتال، جنجال بی پایان، عقب نشینی مخالفان توتال در برابر دفاعیات وزیر و عبور سلامت توتال از بهارستان جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی با وزیر نفت را پوشش داده اند.

روزنامه‌های حامی دولت، بیشتر با تیترهای مثبت منتفی شدن طرح سه فوریتی توقف قرارداد توتال و دفاع قاطع زنگنه از این قرارداد را نوعی پیروزی برای دولتی‌ها قلمداد کرده اند.

روزنامه‌های منتقد، اما همین موضوع را از زاویه‌ای دیگر نگریسته اند و با انتخاب تیترهایی انتقادی و گا‌ه تند، موضع خود را در برابر رضایت مجلسی‌ها از قرارداد نفتی اخیر مورد نقد قرار داده اند.

روزنامه سیاست روز با تیتر «مرغ توتال غاز است؟» و روزنامه کیهان با درج گزارشی با تیتر «آقای زنگنه! این هم سند رشوه توتال به یک مقام دولتی ایران» مدعی تخلف مقامات ایرانی در قبال توتال شده است.

روزنامه رسالت، اما با رویکردی نرم‌تر صرفا به بازتاب سخنان علی لاریجانی در جلسه دیروز که گفته بود: هیأتی متشکل از قوه قضائیه و مجلس بر قرارداد توتال نظارت می‌کند، صفحه نخست خود را بسته است.
 
 
سخنان روز گذشته روحانی در جلسه هیأت دولت نیز توسط روزنامه‌های دو جریان عمده سیاسی کشور در صفحات اول پوشش داده شد؛ با این تفاوت که روزنامه‌های حامی دولت و اصلاح طلب، بخشی از سخنان روحانی درباره حسادت‌های پساانتخاباتی را برجسته کرده اند و روزنامه‌های اصولگرا اکثرا حرف‌های روحانی درباره داعش و تجربه ایران در مواجهه با اقدامات تروریستی منافقین در دهه ۶۰ را شایسته جای گرفتن در صفحات اول خود دیده اند.
عناوین اخبار روزنامه سیاست روز در روز پنجشنبه ۲۲ تیر : دسترسی آزاد «برخی‌ها» به اطلاعات؛سازنده موشک دولت است؛پیروزی عراق متعلق به همه ملت‌های منطقه است؛اعتراف داعش به هلاکت سرکرده؛دقیقا کدام دیپلماسی؟!؛

خاکسپاری پیکر بی جان آتنا اصلانی، دختر کوچک ۷ ساله پارس آبادی با حضور پررنگ مرد این شهر بهانه‌ای بود که بیشتر روزنامه‌های امروز با درج تصویری از او و تشییع جنازه اش و انتخاب تیترهای عاطفی با خانواده او و مردم داغدار همدردی کنند. همین موضوع، بهانه‌ای شده است تا در برخی روزنامه‌ها در گزارشی به مسأله کودک آزاری بپردازند که بخشی از آن در مرور روزنامه‌های امروز آمده است.

با توجه به نزدیک شدن به موعد معرفی وزرای پیشنهادی برای حضور در کابینه دوازدهم، این موضوع همچنان محور بحث و گفتگوی برخی روزنامه هاست و در کنار آن موضوع شهردار آینده تهران نیز در لابلای صفحات روزنامه‌ها مورد توجه روزنامه نگاران قرار می‌گیرد.

 علاوه بر موارد یاد شده که برجسته‌تر از سایر موضوعات در صفحات نخست روزنامه مورد توجه قرار گرفته است، اخبار، یادداشت‌ها و گزارش‌های دیگری هم در روزنامه‌های امروز منتشر شده است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.


شایعه‌سازی درباره سلامت روحانی
 
روزنامه همدلی با مطرح کردن این مسأله که جنگ روانی مخالفان وارد فازتازه‌ای شد، گزارشی با عنوان شایعه‌سازی درباره سلامت روحانی نوشته است که به سابقه تشکیک در سلامت روحانی از دوران مناظره‌ها تا کنون می‌پردازد.
 
همدلی در این گزارش نوشته است: در روزهای برگزاری مناظرات تلویزیونی برخی از مخالفان رئیس جمهور از لرزش دست‌های رئیس جمهور سخن می‌گفتند و آن را از دلایل بیماری وی و احتمالا تردید در صلاحیت وی مبنی بر ادامه ریاست جمهوری او اعلام می‌کردند. اما به نظر می‌رسد که پس از تخریب‌های مختلف و آزمودن راه‌های گوناگون برای تخریب رئیس جمهور اکنون فرصت یافتند که این موضوع را به صورت برنامه‌ریزی شده‌ای مطرح کنند. امری که با توجه به حضور رئیس جمهور در مجامع مختلف و سخن گفتن قاطع و مفصل وی از پیش مردود بوده و البته از سوی نزدیکان رئیس جمهور نیز با قاطعیت تکذیب شد. پایگاه خبری فردا نزدیک به محمدباقر قالیباف در مطلبی با عنوان «رمزگشایی عکاس رئیس جمهور از بیماری خاص حسن روحانی؟!» نوشت: محمد برنو عکاس رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که آیا در طول سفرهای انتخاباتی حادثه‌ای رخ داده که روحانی به خاطر آن از کوره در رفته باشد؟ گفته است: «هیچ وقت چنین اتفاقی در جمع یا جلوی دوربین نیفتاده ممکن است در جمع چند نفره مشاوران یا همراهان از عملکرد یک نفر انتقاد بکند، اما اهل عصبانی شدن نیست. در این انتخابات با وجود این که فشار زیادی روی ایشان بود، ندیدم جایی از کوره در برود. تن‌ها موضوعی که در میتینگ‌ها موجب گلایه رئیس جمهور می‌شد گرما بود. آقای دکتر روحانی به گرما حساس است. شنیدم یکی دو بار آقای روحانی از گرما گلایه داشت.»
عناوین اخبار روزنامه همدلی در روز پنجشنبه ۲۲ تیر :
برخی از این رسانه‌ها نیز در خبری با عنوان «بیماری حسن روحانی و دلیل قهر و غیبت روحانی در روز ملی صنعت» نوشتند: صبح شنبه ۱۷ تیر ۹۶ روز ملی صنعت و معدن مراسمی در سالن اجلاس سران با حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، ستاری و صالحی دیگر معاونان رئیس جمهوری، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نیز نمایندگان تشکل‌های خصوصی و دولتی فعال در بخش صنعت و معدن برگزار شد که رئیس جمهور در این مراسم حضور نداشت، درحالی که بر اساس برنامه قبلی قرار بود دکتر حسن روحانی در این مراسم شرکت کند.»
براساس این اخبار «وزیر صنعت، معدن و تجارت دلیل غیبت رئیس جمهوری در مراسم روز ملی صنعت و معدن را کسالت اعلام کرد و گفت: قرار بود ریاست جمهوری در این مراسم حضور یابند، اما به دلیل کسالت جزیی که برای ایشان پیش آمد امکان حضور ایشان در این مراسم فراهم نشد.»
 
البته این تنها شایعه‌ای نیست که پیرامون وضعیت سلامتی رئیس جمهور منتشر شده، بلکه در روزهای اخیر برخی از رسانه‌ها شایعاتی را پیرامون بیماری حنجره رئیس جمهور مطرح کردند. بر طیق این شایعه «حنجره دکتر روحانی به دلیل فشار کاری دچار مشکل شده است و پزشکان سخنرانی در مجامع بزرگ و سمینار‌ها را طی روزهای اخیر برای ایشان ممنوع کرده‌اند.»
 
این درحالی است که روز گذشته این موضوع از سوی یک منبع نزدیک به رئیس جمهور قاطعاته تکذیب شد.
سایت انتخاب در خبری با اشاره به تحرکات رسانه‌ای مخالفان دولت نوشت: درحالی‌که انتظار می‌رفت پس از انتخابات ریاست جمهوری، خبرسازی‌ها و هجمه‌ها علیه رئیس جمهور کاهش پیدا کند، اما مخالفان روحانی نه تن‌ها پس از شکست، عقب ننشستند، بلکه روز به روز بر شدت حملات خود افزوده و از چارچوب‌های اخلاقی عبور کردند.
 
براساس نوشته انتخاب در تازه‌ترین خبرسازی جریان مخالف، رسانه‌های این طیف مدعی شده‌اند که حسن روحانی مشکل حنجره پیدا کرده است. این رسانه‌ها استدلال کرده‌اند که عدم حضور رئیس جمهور در نشست اخیر وزارت صنعت که بنابر اعلام منابع خبری به دلیل کسالت او بود، پس از توصیه پزشک متخصص به رئیس جمهور در مورد ناراحتی حنجره‌اش اتفاق افتاده است. به نظر می‌رسد خلاقیت این طیف از زمان لغو سخنرانی رئیس جمهور در بجنورد در دوران انتخابات کلید خورده است، هنگامی که روحانی به دلیل سخنرانی‌های پی در پی و آتشین، دچار کسالتی اندک شده بود و پس از همایش انتخاباتی مشهد، مجبور به لغو همایش بعدی خود در خراسان شمالی شد.
با این حال، یک منبع آگاه نزدیک به رئیس جمهور در گفت‌وگو با انتخاب این خبر را از اساس تکذیب کرد و گفت: «اخبار مربوط به ابتلای دکتر روحانی به ناراحتی حنجره واقعیت ندارد.» وی افزود: «این اخبار با واقعیت سازگار نیست و رئیس جمهور در صحت و سلامت کامل به سر می‌برد.»

شهردار تهران برای ریاست جمهوری نیاید
 
 محمد هاشمی برادر مرحوم آیت الله هاشمی و رئیس اسبق سازمان صدا و سیما در گفت وگویی که با روزنامه اعتماد انجام داده، معتقد است: بحث شهرداری جای سیاسی‌کاری نیست. شهرداری جای خدمت‌رسانی است. 
 
وی در ادامه این گفت وگو درباره ضرورت‌ها و اولویت‌های شهرداری تهران می‌گوید: در کشور چندین وزارتخانه یا اداره داریم که خدمت‌محور هستند. یکی از مهم‌ترین آنها، شهرداری‌ها هستند. شهرداری‌ها اصولا برای خدمت به مردم یک شهر هستند. صرف نظر از عقاید سیاسی یا وابستگی‌های جناحی افراد باید باشند. مثل پزشک که وظیفه وجدانی‌اش خدمت به بیماران است و نباید مذهب و گرایش سیاسی افراد را در نظر بگیرد. شهرداری هم اینگونه است. وظیفه شورای شهر و شهرداری‌ها و کارکنان‌شان خدمت بدون تبعیض به مردم و رسیدگی به مشکلات شهری است؛ با هر سلیقه سیاسی‌ای که داشته باشند. مدیر شهرداری باید مدیری متخصص، برنامه محور و بدون گرایش و رفتارهای سیاسی باشد. شهرداری تهران در این مدت چندین سالی که گذشته نیروهای بسیار زیادی تربیت شده و آموزش دیده‌اند و سابقه زیادی هم دارند. شهردار باید بتواند این نیرو‌ها را نیز به خدمت بگیرد. نباید شهردار تسویه حساب کند. عده‌ای را اخراج کند؛ فقط به صرف اینکه در زمان شهردار قبلی مسوولیت داشته‌اند. نیرویی که آشنا به مسائل شهرداری است باید مورد استفاده قرار گیرد. باید بتوان با یک عزم جمعی شهرداری را به نحو مطلوب اداره کرد. اگر بتوانند این اشتباهاتی که انجام شده را تا حدودی اصلاح کنند و شهر را برای مردم قابل سکونت کنند، بسیار خوب است. متاسفانه دیدیم در تهران وقتی یک باران ۱۰ دقیقه‌ای می‌آید، ترافیک فاجعه‌آمیزی به وجود می‌آید. اگر کسی بخواهد از یک خیابان غربی به خیابان شرقی برود، باید ساعت‌ها در ترافیک بماند. اتلاف منابع در تهران به دلیل سوءمدیریتی که در شهر بوده میلیارد‌ها تومان است.
عناوین اخبار روزنامه اعتماد در روز پنجشنبه ۲۲ تیر :
بعد از انقلاب در تهران چندین شهردار آمده است. از این تعداد ۲ نفر به سمت ریاست‌جمهوری رفته‌اند. یکی آقای احمدی‌نژاد بود که رییس‌جمهور شد و یکی هم آقای قالیباف بود که چند دوره کاندیدا شد، اما رای نیاورد. بنابراین این نوع بحث‌ها بسیار نامناسب است. هدف کسی که به شهرداری می‌آید باید خدمت به مردم و اصلا امور شهری باشد؛ بدون در نظر گرفتن اینکه در آینده چه کاری می‌خواهد انجام دهد. ممکن است شهردار بماند، وزیر شود یا کاری نداشته باشد. اینکه فردی شهرداری را پلکان ترقی برای خود قرار دهد تا بتواند رای مردم تهران را جلب کند و رییس‌جمهور شود، ادامه همین وضع اسفناک تهران را در پی خواهد داشت. وقتی چند دلال را دور خودت جمع کنی و به آن‌ها خدمات بدهی که در زمان انتخابات کمک کنند؛ اجحاف به مردم شود و در کوچه ۴ متری برج بسازی، وضع بهتر از این نخواهد شد. این‌ها روش‌های غلطی است و حتما در دوران روی کار آمدن اصلاح‌طلبان در شورای شهر باید این نوع رفتار‌ها متوقف شوند. اصلاح امور شهری باید از اهداف مهم شهردار باشد؛ نه به دست آوردن جایگاه ریاست‌جمهوری. بعد شروع کند و از افراد امتیاز بگیرد. این‌ها خلاف شرع، خلاف قانون و هم دور از شأن مدیر در جمهوری اسلامی است که به این صوررت عمل کند. با خدمت به مردم مغایر است.
 
قانون تعیین کرده که شورای شهر وظیفه دارد شهردار را انتخاب کند. به نظر من باید شهردار با ویژگی‌ها و عملکردی که اشاره شد، انتخاب شود.
وظیفه شورای شهر در مورد نظارت بر عملکرد شهرداری بسیار سنگین است. متاسفانه طبق گزارش‌ها تخلف‌های زیادی در شهرداری انجام شده است. وظیفه شورای شهر بوده که بر نحوه پول گرفتن از مردم، فروش تراکم و zone بندی‌ها نظارت کند. قصور در این زمینه به ضرر اصلاح‌طلبان و مردم خواهد بود. شورای شهر گذشته در این وظایف خود قصور کرده و شورای شهر پنجم باید امر نظارت را به طور جدی پیگیری کند تا از هر انحراف و سوءاستفاده‌ای جلوگیری شود.

مالک پلاسکو در حال طراحی نقشه جدید برای ساختمان
 
روزنامه خراسان با درج خبری در یکی از صفحات داخلی شماره امروز خود، از طراحی نقشه جدید ساختمان پلاسکو خبر می‌دهد؛ ساختمانی که فرو ریختن آن پس از آتش سوزی و شهادت امدادگران آتش نشانی برای چند هفته در صدر اخبار ایران بود.
 
خراسان نوشته است: شهردار منطقه ١٢ تهران درباره آخرین وضعیت ساخت و ساز در محل سابق پلاسکو توضیحاتی داد. عابد ملکی با بیان اینکه مالک این زمین با اخذ مشاوری در حال طراحی نقشه جدید برای ساخت ساختمانی در محل پلاسکوی سابق است، به ایسنا گفت: ساخت ساختمانی در محل پلاسکوی سابق، تابع مقررات میراث فرهنگی به دلیل قرار گرفتن حریم درجه ۲ اثر تاریخی مدرسه و کلیسای ژاندارک و در "برخیابان" دارای ارزش تاریخی (جمهوری) است و مطابق طرح تفصیلی مصوب، در پهنه کاربری‌های تجاری، اداری و خدماتی منطقه‌ای صرفا مجاز به احداث بنا به صورت ۸ طبقه با حداکثر تراکم ۴۳۰ درصد است. وی گفت: اگر مالک بخواهد نسبت به ساخت ساختمانی بلندمرتبه و خارج از مقررات پهنه اقدام کند، قطعا پرونده به کمیسیون ماده ۵ ارسال خواهد شد تا درباره این موضوع تصمیم گیری شود. گزارش خراسان حاکی است، حادثه ساختمان پلاسکو صبح پنج شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ در چهارراه استانبول واقع در مرکز تهران رخ داد. این ساختمان پس از سه ونیم ساعت سوختن، فروریخت. براثراین حادثه ۲۳۵ نفر زخمی شدند و ۲۲ نفر جان خود را از دست دادندکه تعدادی از آن‌ها آتش نشان بودند. ۱۲۰۰ واحد در پلاسکو وجود داشت که بر اساس آمار‌ها ۵۶۰ واحد از آن فعال بود. بر اساس این گزارش، ۱۵ هزار میلیارد ریال خسارت به این واحد‌ها وارد شد و سه هزار کارگر نیز بیکار شدند.
عناوین اخبار روزنامه خراسان در روز پنجشنبه ۲۲ تیر :

لولوهایی از جنس آدم
 
روزنامه بهار در گزارش اجتماعی امروز خود مسأله کودک آزاری را موضوع بحث قرار داده است؛ موضوعی که پس از انتشار اخباری مبنی بر مفقود شدن دختر بچه ۷ ساله‌ای به نام آتنا و سپس کشف جسد او در پارکینگ منزل قاتل موجب تاثر جامعه ایرانی شد.
 
روزنامه بهار در این گزارش می‌نویسد: همیشه کلمه لولو برای بچه‌هـــا حکم وحشت ناک‌ترین موجود ماورائی دنیا را داشته است، لولویی که با وجود این‌که هیچ بچه‌ای تا به حال او را ندیده است، اما از زمان‌های قدیم تا کنون همچنان تن‌ها موجود وحشتناک تخیلات کودکان به شمار می‌آید. لولو هایی که به قول مادران دیروزی در تاریکی شب یا خلوتی کوچه به سراغ بچه‌ها می‌آیند.
 
همیشه فکر می‌کردیم لولو باید یک موجود ماورایی باشد، چون هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردیم یک انسان بتواند به موجود کوچک و نحیفی مثل یک کودک آسیب برساند. همیشه فکر می‌کردیم لولو در تخیلات وجود دارد، چون در خاطرمان هم نمی‌گنجید در روز روشن و در خیابان‌های اطرافمان لولو هایی از جنس آدم بچه‌ها را بدزدند. بدون هیچ دلیلی آن‌ها را شکنجه بدهند و در آخر هم پیکر بی‌جانشان پیدا شود، تا این‌که زمزمه‌ها پیچید لولو‌ها در شهرند.
عناوین اخبار روزنامه بهار در روز پنجشنبه ۲۲ تیر :
همین چند وقت پیش بود که فاطمه دانشور از باند‌های بزرگ قاچاق اعضای بدن سخن گفت. از بچه هایی که بی چشم و بی کلیه در بیابان‌های اطراف شهر ر‌ها می‌شوند. پس از آن هم مرگ آتنا دختر بچه هفت ساله‌ای که در مغان گم شده بود و بعد هم پیکر بی جان اورا پیدا کردند. کودکان دیگری که سال‌ها و ماه‌های گذشته توسط لولو‌های آدم نما گم شدند و بعد هم پیکر‌های بی‌جانشان در گوشه و کنار شهر‌ها پیدا شد یا کودکانی که گم شدند و دیگر پیدا نشدند یا به قول بچه‌ها لولو آن‌ها را خورد. دختر بچه هایی که مورد آزار و اذیت جنسی و حتی تجاوز قرار گرفتند و شکنجه شدند. کو‌دکانی که با ذهن کوچک کودکیشان بدترین درد‌ها و‌ترس‌ها را تحمل کردند و دست آخر هم جسم بی‌جانشان پیدا شد. مثل همین آتنا که معلوم نیست قبل از مرگ چقدر‌ترسید وقتی مورد خفگی قرار گرفت و درد‌ستان مردی ۴۲ ساله اسیرشد. از همه مهم‌تر این که دلیل این قتل مشخص نیست و این طور که مشخص است یک قاتل زنجیره‌ای این کار را انجام داده است.
 
این‌که باور کنیم کودکان در کوچه و خیابان، در راه مدرسه و مغازه امنیت ندارند فاجعه‌ای است که تمام ابعاد انسانی را زیر سؤال می‌برد. کودکانی که توسط افراد دور یا نزدیک، غریبه یا آشنا مورد آزار قرار می‌گیرند و همین موضوع آرامش آن‌ها را برای همیشه سلب می‌کند. این در حالی است شانس بیاورند و مثل آتنا و ستایش کشته نشوند. تاثیری که این گونه موارد روی ذهن کودکان می‌گذارد و این‌که تا چه حد امنیت روانی آن‌ها را به چالش می‌کشاند موضوعی است که باید به آن پرداخته شود. کودک آزاری واژه‌ای است که بار‌ها و بار‌ها آن را شنیده‌ایم، اما معنای آن را به صورت دقیق نمی‌دانیم. طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، به هرگونه سوءرفتار فیزیکی، عاطفی، جنسی، غفلت و یا رفتار توام با بی‌توجهی و یا هرگونه عمل دیگری که منجر به آسیب حقیقی به سلامت کودک، رشد، ادامه حیات، یا شأن وی در زمینه مسئولیت‌پذیری، اعتماد یا قدرت شود که موجب افزایش احتمال آسیب شود، «کودک‌آزاری» گفته می‌شود.
 
کودک آزاری فیزیکی آن دسته از رفتارهایی است که با استفاده از نیروی فیزیکی به صورت عمدی علیه یک کودک انجام شده و سلامت، بقاء، رشد و کرامت وی را به خطر می‌اندازد؛ مانند ضرب و شتم، لگد زدن، تکان دادن، گاز گرفتن، خفه کردن، سوزاندن، مسموم کردن؛ این نوع سوء رفتار غالبا تحت عنوان «تنبیه» توسط خانواده یا دیگران انجام می‌شود.
 
کودک آزاری جنسی نیز آن دسته از رفتارهایی است که شامل هر گونه رفتار جنسی با کودکان مغایر با قوانین، شرع و هنجارهای جامعه رخ می‌دهد؛ سوء‌رفتار جنسی می‌تواند هم توسط بزرگسالان و هم نوجوانان انجام شود. بزرگسالان دخیل در سوء‌رفتار جنسی در بسیاری از موارد جزو خویشاوندان نزدیک و یا آشنایان کودک هستند که با حیله، تهدید، تشویق یا با اجبار کودک را به این کار وا می‌دارند.
 
سوء رفتار عاطفی - روانی نیز شامل عدم توانایی والدین و خانواده برای فراهم کردن یک محیط مناسب و پشتیبان در جهت رشد و پرورش کودک است؛ این رفتار می‌تواند آسیب‌های جدی روانی، روحی، اخلاقی و فیزیکی و اجتماعی را برای کودک به دنبال داشته باشد. تحقیر، سرزنش، تهدید، ترساندن، حبس، تبعیض، تمسخر، مقایسه مکرر کودک با خواهر و برادر‌ها یا همسالان، عدم پذیرش و رفتار پرخاشگرانه مثال‌هایی از این گونه سوءرفتار است. سوء رفتار عاطفی به عزت نفس کودک آسیب جدی زده و در مواردی حتی می‌تواند به مشکلات تکاملی مانند اختلال تکلم منجر شود.
 
محسن محبی روانشناس و جامعه شناس اجتماعی در رابطه با امنیت روانی کودکان می‌گوید: امنیت روانی در کودکان از بدو تولد تا ۲ سالگی بسیار مهم است و پس از آن تا ۷ سالگی این اهمیت امنیت ویژه وجود دارد. یکی از مواردی که ما در اختلالات روانی شاهد آن هستیم این است که کودکان در سن ۵ تا ۷ سال یک رابطه دوستان با والدین خود بر قرار می‌کنند که شامل تقلید، حاشیه امنیت و امنیت روانی برای کودک است. امنیت روانی برای کودک مثل بستری است که تمامی طرح ها، رفتار‌ها و تقلید‌ها را در بر می‌گیرد به طوری که کودک حتی نوع گفتار و حرف زدن را هم تقلید می‌کند. حالا اگر در این سنین کودک مورد کودک آزاری از هر نوع آن قرار بگیرد برای مثال پدر او پرخاش‌گر باشد و یا مادر او سرد باشد و نسبت به کودک توجه لازم را نداشته باشد یا این‌که مورد سوء استفاده جنسی قرار بگیرند یا تنبیه بدنی و خشونت کلامی بیش از حد را تحمل کند، ما شاهد این خواهیم بود که یک بستر مریض از اختلال‌ها در کودک به وجود می‌آید که بعد از ۱۸ سالگی سر باز کرده و همان رفتاری که در ۵ سالگی کودک به جای محبت دیده است را درسنین ۱۸ سال به بالا نشان می‌دهد، بچه‌هایی که در سنین ۵ تا ۷ سالگی امنیت روانی نداشته‌اند معمولا در سنین بالا مورد اختلالات سی دی یا سلوک می‌شوند. یعنی اختلالاتی که طی آن کودک بیقرار، پرخاشگر و مضطرب است به طوری که عصبانیت او ممکن است در برخی موارد به افسردگی منجر شود و هزاران اختلال دیگر که زیر مجموعه همین نداشتن امنیت روانی در کودکان است.

ورود ۷۰۰ نوع مواد روانگردان جدید دربازارمواد مخدر
 
روزنامه رسالت در گزارشی به نقل از مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور می نویسد: الگوهای مصرف مواد دائماً با نوسانات جدی مواجه است و با ورود مواد جدید، تقاضاهای جدیدتررا برای جذب مشتریهای جدید رواج می‌دهد. اخیراً ۷۰۰ نوع مواد روانگردان جدید برای ناکارآمد کردن نسل‌ها وازسوی دیگردنبال کردن اقتصاد اضافه شده است. به گزارش ایسنا، حمید صرامی تصریح کرد: کشورهمسایه ما درسال ۱۳۷۶ به میزان ۲ هزارو ۸۰۰ تن تولید مواد داشته که سال گذشته با رشد ۷۱ درصدی به ۴ هزارو ۸۰۰ تن رسیده ونشان می‌دهد چشم انداز افغانستان با افزایش تولید مواجه می‌شود ونشت آن درکشورما میزان مصرف مواد را افزایش می‌دهد. وی افزود: درآخرین تحقیق شیوع شناسی مواد مخدرکه درسال ۹۴ کشورانجام شد، مشخص شد ۵ / ۴ درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال کشورمصرف کننده مستمرمواد درکشورداریم. صرامی بیان کرد: ۲۰ درصد ازمصرف کنندگان مواد درکشوردارای مدارک کاردانی به بالا هستند که نشان می‌دهد زمانی که درمصرف مواد درجامعه نخبه ما رسوخ کند، نتایج فاسد آن برای جامعه ما بسیارخطرناک است. وی گفت: دراین تحقیق، درجمعیت دانش آموزی ۲ / ۱ درصد دانش آموزان متوسطه دوم به شیوع مصرف مواد گرفتارهستند واگرمداخلات درمقاطع پایین ترصورت نگیرد، مشکلات ما درمقاطع دانشجویی و آینده افزایش پیدا خواهد کرد. وی با اشاره به شیوع مصرف ۲. ۶ درصدی دربین دانشجویان اظهار کرد: این تحقیق نشان داد ۲۲ درصد ازکارگران صنعتی ما معتاد هستند واین پازل نشان می‌دهد که گویا همه کانون‌های حیات اجتماعی درتیررس حوزه اعتیاد وشیوع مصرف مواد قرارگرفته‌اند. صرامی افزود: بیش از ۷ میلیون نفردستگیری درزمینه مواد مخدرطی ۲۷ سال گذشته، بیش از ۹ هزارتن مواد کشف شده و ۳۷ هزارفقره درگیری‌های مسلحانه داشته ایم.
عناوین اخبار روزنامه رسالت در روز پنجشنبه ۲۲ تیر :

 افزایش دروغگویی در جامعه ایرانی 
 
 روزنامه قانون در گزارشی با عنوان تنوره دیو دروغ به آسیب افزایش دروغگویی در جامعه ایرانی پرداخته است. گزارش نویس قانون در بخشی از این گزارش به ریشه‌های جامعه شناختی و روانشاختی این معضل توجه کرده و می‌نویسد: «پیمان صدر» جامعه‌شناس در گفت‌وگو با «قانون» معتقد است که دروغ باطن خوبی ندارد و همه می‌دانیم. اما کارکردهای زیادی دارد و مردم از آن استفاده می‌کنند. نگاهی به روابط اجتماعی مردم در ایران نشان می‌دهد که به دلایل مختلفی که نیازمند بررسی است و ریشه در تاریخ، فرهنگ و اجتماع دارد، دروغ در متن روابط ایرانیان رایج است. دروغگویی از قدیم الایام یعنی از زمانی که مردم سعی در پنهان کردن داشته‌های خود از حاکمیت ها‌ی استبدادی داشته‌اند، رواج پیدا کرده است. جامعه ایران از قدیم استبداد زده بوده است.
 
راستگویی و برملا کردن داشته‌ها می‌توانست امنیت مردم را از جانب حکومت‌ها خدشه‌دار کند و پیدایش دوگانگی‌ها ناشی ازفضای حاکم بر جامعه و ناامنی‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بوده است. البته ورود به جهان مدرن نیز مزید بر علت شده و مشکلات جدیدی را به وجود آورده است که تقویت دروغگویی در جامعه یکی از پیامدهای آن است. به گفته این جامعه‌شناس، اکنون نیزهمه می‌دانیم که دروغ می‌گوییم، چنانکه به دیگران هم شک داریم و در این بین اگر کسی راستگو باشد، یا باور نمی‌شود یا مردم به دیده تردید نگاهش می‌کنند و پیش خود می‌گویند در جایی که همه دروغ می‌گویند، این آدم چرا باید راست بگوید؟ پس یا باورش نمی‌کنند یا برچسب ساده‌لوحی به او می‌زنند. دروغ از آن دسته مواردی نیز هست که نمی‌توان آن را کنترل کرد. در دادگاه از شما سوگند می‌خواهند که حقیقت را بگویید و به همان استناد می‌کنند، اما چه کسی حقیقتا می‌تواند بفهمد که شما دروغ گفته‌اید یا راست؟
عناوین اخبار روزنامه قانون در روز پنجشنبه ۲۲ تیر :
واژه‌ای به نام «دروغ مصلحتی» وجود دارد و همه آن را شنیده‌ایم به این معنا که دروغی که مصلحت داشته باشد، بهتر از راستی است که فتنه به پا کند. در مواردی شاید این معنا قابل پذیرش است، اما این روزها، همه دروغگوی مصلحتی شده‌ایم و همه از فتنه‌ای فرار می‌کنیم. تا اینجای موضوع نیز البته تا حدی قابل پذیرش است، اما گاهی دروغ می‌گوییم تا دیگری را به فتنه بیندازیم.
 
این بخش موضوع شدیدا قابل سرزنش است و شاید بیش از هر چیز از تنگ نظری و بخلی که این روز‌ها دامن جامعه را گرفته، نشات می‌گیرد. در محل کار افراد برای اینکه به اصطلاح «زیرآب» یکدیگر را بزنند از کفتن هیچ دروغی اِبا ندارند و جالب اینکه در بسیاری موارد موفق می‌شوند. حال یا شخصی که رقیب می‌دانند را کنار می‌زنند، یا اینکه جای او را که اغلب هم بالاتر از خودشان است، تصاحب می‌کنند. به نوعی انگار ایرانیان برای نزدیک شدن به منبع قدرت، چه دریک اداره کوچک چه در جایگاهی مهم‌تر، دروغ را به عنوان خط قرمز نمی‌شناسند. صدر در این خصوص معتقد است برخی افراد شایستگی‌های لازم برای رسیدن به مقامی خاص را ندارند. در عین حال آن جایگاه را می‌خواهند و آنچه خوب از پس آن بر می‌آیند، دروغ گفتن و از میدان به در کردن رقیب است. پس دروغ می‌گویند و آنچه می‌خواهند به دست می‌آورند. این‌ها انسان‌هایی هستند که در هر برهه‌ای برای رسیدن به آنچه نمی‌توانستند به دست بیاورند، مسیر مستقیم را دور زده‌اند. برای آن‌ها دروغ، تابو نیست و به نوعی هدف، وسیله را توجیه می‌کند. برخی نیز آن‌قدر راست گفته‌اند و به جایی نرسیده‌اند که حال ترجیح می‌دهند، همرنگ جماعت باشند.
 
به نوعی افرادی که به دلیل طی کردن مسیر مستقیم بار‌ها طرد شدن از جانب جامعه را تجربه کرده‌اند یا با وجود داشتن شایستگی، دیدگاه، سواد و معلومات و ... از به دست آوردن آنچه می‌خواهند بازمانده و دیده‌اند افردی آن جایگاه را تصاحب کرده‌اند که زبان‌باز یا دروغگوی بهتری بوده‌اند، ترجیح می‌دهند که راست نگویند و جایگاهی راکه شایستگی آن را دارند، به روش بقیه تصاحب کنند. مردانی که سر کوچک‌ترین موضوع به همسران خود دروغ می‌گویند یا زنانی که از گفتن حقیقت به شوهران خود می‌ترسند نیز به نوعی دیگر ترجیح می‌دهند که راستگو نباشند چرا که دیده‌اند دروغ به حفظ زندگی آن‌ها تا این لحظه کمک مؤثرتری کرده است.
 
برخی ازافراد مشهور یا ستاره‌های سینما در مورد سن‌شان دروغ می‌گویند، چون ترس از دست دادن موقعیت‌شان را دارند. دروغ را از منظرهای مختلف می‌توان بررسی کرد، اما در مجموع می‌توان از خودکم‌بینی، افزایش عطش مردم برای رسیدن به جایگاه خاص یا وضعیت مالی خاص که البته بخشی از آن از مصایب اقتصادی سال‌های اخیر نشات می‌گیرد، کسب قدرت، ترس از دست دادن جایگاه، حسادت، آسیب خوردن از راستگویی و تصمیم به دروغگویی و ... به عنوان عمده دلایل رواج این رفتار در جامعه نام برد.
 
از دیدگاه روانشناسی، وقتی دروغگویی در جامعه‌ای رواج یافت، نوآوری، شکوفایی خلاقیت، بروزاستعداد‌ها و تعامل صحیح با دیگران و اعضای خانواده به مخاطره می‌افتد و شخصیت‌هایی در جامعه شکل می‌گیرد که به‌شدت مضطرب و نگرانند. چون دروغگویی تحت هر شرایطی (ارادی یا غیر ارادی) ترس و اضطراب به همراه دارد.
 
سیستم عصبی بدن به سیستم ایمنی ما متصل است. به همین دلیل منطقی است که مغز و احساسات ما می‌توانند پیام‌هایی بفرستند که بر سلامت ما تاثیر بگذارد. افراد دروغگو با اضطراب، افسردگی، بیماری و حتی بیماری‌های روانی روبه‌رو خواهند شد. با این حال روانشناسان معتقدند، احساس گناه بار سنگینی بر دوش افراد می‌گذارد. به همین دلیل مردم دروغ می‌گویند که احمق یا ناتوان دیده نشوند یا کسی از دست‌شان عصبانی نشود. دروغگو‌ها تصور می‌کنند که از خودشان محافظت می‌کنند، اما این محافظت کردن، خطرات و مشکلاتی را هم برای سلامتی آن‌ها به دنبال خواهد داشت. دروغ گفتن نیاز به تلاش بیشتری نسبت به راست گفتن دارد. برای اینکه دروغ‌تان را باور کنند، باید با آن دروغ زندگی کنید که به این معنی است که اول خودتان آن دروغ را باور کنید. فریب دادن خود، کاری استرس‌زاست، چون به خاطر آوردن حقیقت چیزی، بسیار راحت‌تر از به خاطر آوردن جزییات یک دروغ است. در نهایت آنچه مسلم است، این است که اعتماد افراد به یکدیگر، یکی از پایه‌های روابط بین فردی در جامعه است و اگر این اعتماد وجود نداشته باشد، مشارکت مردم و کنارهم قرار گرفتن‌شان همواره با سوءظن و بدبینی همراه است و منفعت‌طلبی، حرف اول را خواهد زد. دروغ مساله‌ای کوچک و فردی نیست و افزایش آن می‌تواند سرمایه‌های اجتماعی را با خطر مواجه کند و تبدیل به یک مساله در ابعاد بزرگ اجتماعی شود؛ آنچه این روز‌ها شاهدش هستیم.


افشای اسناد حمایت عربستان از داعش
 
 روزنامه اطلاعات، این خبر را برجسته‌تر از دیگر روزنامه‌ها در صفحه اول خود جای داده است. قطر اسناد حمایت عربستان از داعش و القاعده را افشا کرد.
 
دولت قطر، اسناد حمایت عربستان و امارات از تروریست‌های داعش و القاعده در یمن را افشا کرد. در این رابطه، شبکه «المیادین» گزارش داد: این اسناد دیپلماتیک که از سفارت قطر در واشنگتن به بیرون درز کرده و در ۲۶ اکتبر گذشته در اختیار «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، وزیر خارجه قطر قرار گرفته است، نشان می‌دهد که «محمدبن سلمان»، ولیعهد سعودی و «محمدبن زاید»، ولیعهد امارات از برخی سرکردگان تروریست‌های القاعده و داعش در یمن حمایت می‌کنند.
عناوین اخبار روزنامه اطلاعات در روز پنجشنبه ۲۲ تیر :
بر اساس این اسناد، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم گفته است که بن سلمان و بن زاید با «علی ابکر الحسن» و «عبدالله فیصل الاهدل یمنی» که نامشان در فهرست آمریکایی افراد مرتبط با سازمان تروریستی القاعده است، ارتباط مداوم داشته اند.
 
در این اسناد جزئیاتی از فعالیت‌های دو سرکرده سازمان القاعده و همچنین کمک‌های مالی مستقیم از سوی «خالد بن علی بن عبدالله الحمیدان»، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت عربستان به «علی ابکر» برای خرید ملزومات و ارائه آن به اعضای داعش آورده شده است. همزمان، معاون وزیر دارایی آمریکا از ارتباط بن سلمان با گروه‌های افراطی القاعده و داعش و گروه‌های تروریستی دیگر ابراز نگرانی کرد.
 
در چنین شرایطی، وزیر خارجه قطر گفت: کشورش با آمریکا یادداشت تفاهم در زمینه مبارزه با تروریسم امضا کرده است. «محمد بن عبدالرحمان آل ثانی» افزود: امضای توافقنامه همکاری با آمریکا در مبارزه با تروریسم، ارتباطی به بحران به وجود آمده با کشورهای چهارگانه ندارد.
 
در همین حال، چهار کشور تحریم کننده قطر در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که اقدام دوحه و واشنگتن برای مقابله با تروریسم کافی نیست و میزان جدیت مقامات دوحه در این زمینه را تحت نظر خواهند گرفت. از سوی دیگر، اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز در مورد حمایت خود از قطر گفت: ترکیه بخشی از این مناقشه و بحران نیست و ما برعکس در منطقه خلیج فارس خواستار تشویق گفتگو و صلح هستیم. از طرفی، «نعمان کورتولموش»، معاون نخست وزیر ترکیه نیز اظهار داشت: تعطیلی یا فعالیت پایگاه نظامیان کشورش در قطر ارتباطی به دیگر کشور‌ها ندارد و این پایگاه باقی و دایر می‌ماند.
 
همزمان با این سخنان و اظهارات مقامات آنکارا در حمایت از دوحه، ترکیه روند استقرار نیروهای نظامی خود را در قطر تسریع کرد و پنجمین گروه از نظامیان این کشور نیز وارد قطر شدند.
 
عربستان سعودی چهار شهروند شیعه معترض این کشور را به دلیل آنچه اعتراضات خیابانی و اقدام علیه امنیت کشور خوانده شد، اعدام کرد.
در همین رابطه، شبکه خبری «النبأ» در واکنش به اعدام چهار شیعه این کشور به اتهام اخلال در امنیت و اقدام تروریستی تأکید کرد: سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در حالی که بیش از دوماه است که شهرک «العوامیه» را محاصره کرده و اهالی منطقه «الشرقیه» را مورد هدف قرار داده، چهار فعال حرکت مسالمت آمیز مدنی در القطیف را نیز اعدام کرد.
 
خبر دیگری حاکی است، برخی منابع اعلام کردند: در نشست رهبران عربستان فاش شد که «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان، یک منصب عالی رتبه دیگر را بر عهده گرفته است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر