بازدید 14854
راشاتودی عنوان کرد؛

آمریکا تمایل دارد بقای بشار اسد را بپذیرد/ سه بازیگر خواهان تجزیه سوریه هستند!

دلیل دیگر آنکه اگر بیانیه صادره از سوی رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در آستانه نشست روسیه و ایالات متحده در هامبورگ را بخوانید، متوجه می شوید که تیلرسون بر اهمیت دستیابی به ثبات اشاره کرده بود. به همین جهت، گویا هم اکنون آمریکا از موضع خود برای برکناری اسد عقب نشینی کرده و یا آنکه تمایل دارد، پیش شرط خود مبنی بر کنار گذاشتن اسد را به آرامی کنار بگذارد.
کد خبر: ۷۱۲۰۰۸
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸ 13 July 2017
توافق آتش بس آمریکا و روسیه در جنوب غربی سوریه ـ که پس از دیدار رؤسای جمهور دو کشور در هامبورگ حاصل شد ـ تحلیل های زیادی به دنبال داشت.
 
به گزارش «تابناک»، عده ای از ناظران این توافق را کاملا به ضرر ایران و جبهه مقاومت ارزیابی و برخی دیگر نیز آن را در تضاد با منافع بازیگرانی چون اسرائیل، عربستان و ترکیه قلمداد می کنند.
 
در همین رابطه، «علی ریزک»، متخصص امور خاورمیانه در گفت وگو با شبکه خبری راشاتودی اظهار داشته است، این توافق می تواند سناریوی مورد نظر عربستان، اسرائیل و ترکیه برای تجزیه سوریه را با چالش جدی روبه رو کند.
 
در این راستا، در ادامه مصاحبه راشاتودی با این متخصص مسائل خاورمیانه و «پیتر فورد» سفیر سابق بریتانیا در سوریه در مورد توافق مسکو ـ واشگنتن آمده است: علی ریزک در پاسخ به اینکه چرا فکر می کنید این آتش بس موفق آمیز خواهد بود، در حالی که آتش بس در دیگر نقاط شکست خورده است، گفت؛ «من فکر می کنم که دولت آمریکا به یک ابتکار عمل خاص در مورد سوریه پس از دیدار ترامپ با پوتین در هامبورگ دست یافته است. در این فضای جدید که بسیار مهم است، می توان به نتایج مهمی دست یافت؛ فضایی که بیش از هر چیز ناشی از توافق رؤسای جمهور دو کشور بوده است».
 
دلیل دیگر آنکه اگر بیانیه صادره از سوی رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در آستانه نشست روسیه و ایالات متحده در هامبورگ را بخوانید، متوجه می شوید که تیلرسون بر اهمیت دستیابی به ثبات اشاره کرده بود. به همین جهت، گویا هم اکنون آمریکا از موضع خود برای برکناری اسد عقب نشینی کرده و یا آنکه تمایل دارد، پیش شرط خود مبنی بر کنار گذاشتن اسد را به آرامی کنار بگذارد.
 
ریزک در ادامه گفت: من تصور می کنم این رویکرد عملگرایانه تر جدیدی از سوی آمریکایی هاست؛ جایی که رئیس جمهور روسیه نیز به این رویکرد جدید آمریکا اشاره کرد و گفت: این رویکرد عملگرایانه تری از سوی آمریکاست که دیگر نمی خواهد بشار اسد را حذف کند».
 
این عامل به صورت واقعی شانس موفقیت آتش بس اخیر ار بیش از پیش می کند، چون همانطور که گفته شد، آمریکایی ها نسبت به قبل عملگراتر و واقع گراتر در حال بررسی اوضاع هستند.

وی در ادامه گفت: به نظر می رسد، هنوز اجماع و توافق کاملی بر سر آن چیزی که در نهایت باید توافق شود، ایجاد نشده است. آیا ما می خواهیم سوریه متحد بار دیگر شکل بگیرد؛ جایی که بشار اسد بر تمامی سوریه مسلط شود و کنترل آن را در اختیار گیرد؟ به طور مثال، در این مورد کنترل کامل ارتش سوریه بر تمام خاک سوریه می تواند خط قرمز اسرائیل باشد. اسرائیل به روشنی از حادث شدن چنین سناریویی جلوگیری خواهد کرد.

در همین زمان، ایرانی وجود دارد که معتقد است، بشار اسد رئیس جمهور قانونی و مشروع سوریه است و باید کنترل کامل خاک سوریه را در اختیار گیرد.

وی در ادامه افزود: بله. ممکن است همگرایی چندانی در مورد توافق نهایی وجود نداشته باشد؛ اما دست کم، این گامی ویژه و مهم در یک مسیر مثبت رو به جلوست.

با این حال، تمرکز باید بر سه بازیگر عمده یعنی عربستان، اسرائیل و ترکیه باشد؛ بازیگرانی که خواهان کنترل سراسری اسد بر خاک سوریه نیستند و سناریوی تجزیه این کشور را ترجیح می دهند. این آن چیزی است که این سه بازیگر دنبال می کنند.

راشاتودی همچنین در مصاحبه با سفیر سابق بریتانیا در سوریه و بحرین نیز این پرسش را مطرح کرد، با توجه به اینکه پیش از این آتش بس های زیادی شکست خوردند، چرا باید به این مورد خوشبین بود؟

پتر فورد در پاسخ به این پرسش گفت: بله. نسبتا باید خوشبین بود. آتش بس های قبلی شکست خوردند، چون موانع قدرتمندی در برابر آن ها وجود داشت. در آتش بس حلب، این جبهه النصره بود که مانع اصلی اجرای کامل آتش بس شد که هم قوی بود و هم قادر به اخلال در فرایند آتش بس.

سفیر سابق بریتانیا در مورد اینکه چرا این منطقه برای آتش بس انتخاب شد، گفت: به این دلیل که شرایط برای آتش بس در این منطقه فراهم شد. یک توقف درگیری موثر در این ناحیه از ماه مارس و از زمانی که این ناحیه به عنوان یکی از مناطق «کاهش تنش» در مذاکرات آستانه در نظر گرفته شد به وجود آمده بود. دولت سوریه می تواند، شهرهای این منطقه به ویژه درعا را بازپس بگیرد. با این حال، نمی خواهد به بهای تخریب درعا به مانند آن چیزی که در موصل اتفاق افتاد، بر این شهر مسلط شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار