بازدید 13873
واکنش‌های کابران فضای مجازی به درگذشت دانشمند شهیر ایرانی

اندوه و افسوس و تاثر، واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به درگذشت میرزاخانی

از ساعات اولیه تایید خبر مرگ نخبه علمی کشورمان بسیاری از کاربران فضای مجازی از افراد عادی گرفته تا شخصیت‌های علمی، سیاسی و فرهنگی نسبت به آن واکنش نشان دادند. آن‌ها با زدن هشتگ #مریم_میرزاخانی اندوه و افسوس خود را در از دست دادن این چهره پرافتخار کشورمان ابراز کردند.
کد خبر: ۷۱۲۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۵ 15 July 2017
چند رو قبل بود که خبر ابتلای مریم میرزاخانی، نابغه ایرانی ریاضی جهان به بیماری سرطان منتشر شد. خبری که با انتشار آن کاربران شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی را بر آن داشت تا در پست هایی برای سلامتی او دعا کنند و از آرزوهای خود برای عبور این نخبه علمی از سرطان بنویسند. چند روز بیشتر نگذشت که صبح امروز فیروز نادری دانشمند ایرانی ناسا خبر از درگذشت مریم میرزاخانی داد.

به گزارش تابناک،کاربران فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و توییتر این خبر را بازنشر می‌کردند، اما از نوشته‌های بعضی از آن‌ها مشخص بود که ترجیح می‌دهند این خبر تکذیب شود. تا ظهر امروز خبر درگذشت میرازاخانی از سوی منبعی معتبر تایید نشده بود و این دلیلی بود برای تکذیب فوت این نابغه ریاضی. تا اینکه ظهر امروز بعضی خبرگزاری‌ها به نقل از نزدیکان مرحوم و برخی منابع موثق خبر درگذشت میرزاخانی را تایید کردند. از همان ساعات اولیه تایید خبر مرگ این نخبه علمی بسیاری از کاربران فضای مجازی از افراد عادی گرفته تا شخصیت‌های علمی، سیاسی و فرهنگی نسبت به آن واکنش نشان دادند. آن‌ها با زدن هشتگ #مریم_میرزاخانی اندوه و افسوس خود را در از دست دادن این چهره پرافتخار کشورمان ابراز کردند.
توییت‌ها و نوشته هایی که سرشار از تاسف و تاثر و افسوس از دست دادن این دانشمند شهیر ایرانی است. 
کاربران شبکه‌های اجتماعی درست پس از چند روز از سپری شدن ابراز همدردی خود با خانواده آتنا اصلانی دختر ۷ ساله‌ای که قربانی جنایت شده بود این بار افسوس و تاثر خود از مرگ ستاره علمی کشور را ابراز کردند. برخی کاربران درخواست کردند با نام نهادن خیابان یا میدانی یاد این دانشمند ایرانی گرامی داشته شود. کاربری نوشت: کاش بیشتر قدر این افتخارهای ایران رو بدونیم، تقدیری، لوحی، تشکری یا حتی اسم یه خیابون.
برخی کاربران از اینکه میرزاخانی الگوی آن‌ها بوده نوشته اند و ناراحتی خود را از اینکه دیگر او در این دنیا نیست ابراز کردند. کاربری نوشت: وقتی جزو رتبه‌های برتر ریاضی شدم آرزوم رسیدن به جایگاه آدمی، چون #مریم میرزاخانی بود، همین فرسنگ‌ها فاصله بودن برای رسیدن به جایگاه او خودش باعث غرور است.
کاربران زیادی با واکنش‌های احساسی و عاطفی توییت می‌کردند: آرام بخواب ملکه ریاضی جهان
کاربری با اسم کاربری سحر به مرگ مریم میرزاخانی چنین واکنش نشان می‌دهد: چرا دنیای لعنتی دست از وارونه چرخیدن برنمیداره؟ گاهى اوقات باید منتظر  بمونیم واسه تکذیب خبرها. دنیا هنوز منتظر تکذیب خبر رفتنت هست.
کاربری دیگر با یادآوری روزهای تلخ ماه جاری می‌نویسد: قتل آتنا/ نسل کشی میانمار/سرطان مریم میرزاخانی/ این هفته را هفته سیاه اعلام کنید.
 کاربر دیگری تصویری از تابلویی که روی آن اسم میرزاخانی حک شده را منتشر کرده و می‌نویسد: در خانه ریاضیات اصفهان یه تالار به نام دکتر میرزاخانی اختصاص داده شده.
تاثر و تالم کاربران فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی از توییت‌ها و پست‌های اینستاگرامی آن‌ها که اکثرا همراه با تصاویری از مریم میرزاخانی در کنار مدال فیدلدز و یا در کنار تخته سیاه هنگام تدریس ریاضیات مشخص است. یکی از کاربران با یادآوری درخشش میرزاخانی در صحنه‌های علمی جهان می‌نویسد: چراغی امروز خاموش شد؛ مریم میرزاخانی نخستین زن و نخستین ایرانی برنده بالاترین مدال ریاضیات بود. کاربر دیگری می‌نویسد: انگار خدا میخواد این ضرب المثل قدیمی رو ثابت کنه که آدمای خوب زود میمیرن.

و کاربر دیگری از حل آخرین معادله توسط این ریاضیدان می‌نویسد: میرزاخانی نابغه ریاضی جهان، امروز آخرین معادله خود را حل کرد؛ معادله مرگ.
کاربری دیگر با تاکید بر اهمیت چنین افرادی در جهان می‌نویسد: فرق مریم میرزاخانی با خیلی آدمهای دیگه در مفید بودن ایشون و مضر بودن اون‌ها برای انسانیته...
یکی دیگر از کاربران ایرانی توییتر هم می‌نویسد: کاش خدا از عمر مریم رجوی کم می‌کرد و به عمر مریم میرزاخانی می‌افزود. ولی حیف.
کابری با اسم کاربری انار در توییتر می‌نویسد:حقیقتا اونطور که مریم میرزاخانى ثابت کرد زن هم میتونه به بالاترین درجات علمى برسه، هیچ بنى بشرى با حرفاى فمینیستیش نتونست. راهشو یاد بگیریم. و توییتی که به مهاجر بودن مریم میرزاخانی و مرگ در غربت او اشاره می‌کند توسط چندین کابر دست به دست می‌چرخد: عزاداران خوبی هستیم که بزرگان و نخبگان‌مان را ۲ بار بدرقه می‌کنیم! اول: هجرتِ تبعید دوم: هجرانِ مرگ 
برخی از کابران ایرانی هم با نوشتن شعرهایی افسوس عمر کوتاه میرزاخانی را سوژه توییت‌های خود کردند.
کاربری نوشت: چرا زیرکانند بس تنگ روزی؟ /چرا ابلهانند در بی نیازی؟ /چرا عمر طاووس و دراج کوته؟ /چرا مار و کرکس زید در درازی؟
بیت دیگری که در کنار تصویر مریم میزراخانی همراه با هشتگ تسلیت دست به دست می‌شد این بود: 
صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را /تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید 
و یا این بیت نیز در توییت‌ها و پست‌های کاربران دیده می‌شد: از شمار دو چشم یک تن کم /وز شمار خرد هزاران بیش 
یکی دیگر از کابران هم با اشاره به ۴۰ سالگی این نخبه علمی و کارهای بزرگی که در این مدت به ثمر رسانده بود نوشت:مریم میرزاخانی تا ۴۰ سالگی کارش را کرد جهانی شد و رفت ما هنوز نمی‌دونیم می‌خواییم چیکار کنیم.
مریم میرزاخانی در آخرین پست فیسبوکی خود این جمله را نوشته بود: هر چقدر بیشتر برای ریاضیات زمان گذاشتم، بیشتر هیجان زده شدم.
گویا مرگ فرصت تجربه هیجان‌های بیشتر برای زنی که ملکه ریاضی جهان نامیده می‌شد را نداد.

حسن روحانی، دکتر ظریف، حمید ابوطالبی، غلامعلی حداد عادل، پروانه سلحشوری، علی اکبر صالحی و چندین شخصیت سیاسی دیگر با انتشار پیامهای تسلیت و انعکاس آن در حساب‌های مربوط و منسوب به خود همراه مردمی شدند که از خاموش شدن چراغی از چراغ‌های نورانی دانش متاثر شده بودند.
 حسین روحانی در بخشی از پیام تسلیتش نوشت:.این‏جانب ضمن ارج نهادن به خدمات علمی و آثار ماندگار این فرزند فرهیخته ایران، مصیبت وارده را به جامعه علمی کشور و خانواده محترم آن عزیز از دست رفته، صمیمانه تسلیت می‏ گویم.
وزیر امور خارجه کشورمان محمدجواد ظریف نیز با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش و در واکنش به درگذشت مریم میرزاخانی نوشت: 
خبر درگذشت نابغه جوان ایرانی و استاد ریاضیات دکتر مریم میرزاخانی موجب تاسف شدید اینجانب و همه ایرانیانی که به مفاخر برجسته علمی کشورشان می‌بالند گردید.
غلامعلی حدادعادل با انتشار تصویری از خود در کنارمریم میرزاخانی و گروه المپیادیهای ریاضی در سالهایی که او در ایران بود نوشت ‏: خبر درگذشت خانم میرزاخانی، ریاضیدان برجسته ایرانی تکان‌دهنده و تأسف‌آور بود. امیدوارم دختران جوان یاد او را همچون الگویی‌درخشان گرامی بدارند.
محمدرضا عارف نماینده مردم تهران در مجلس و رئیس فراکسیون امید نیز در این باره نوشت: مطلع شدم سرکار خانم مریم میرزاخانی بعد از تحمل کردن یک دوره بیماری سخت جان به جان آفرین تسلیم کردند. خبر درگذشت این نخبه ایرانی برای من بسیار سخت و متاثر کننده بود.
محمد فرهادی وزیر علوم نیز با صدور پیامی ضایعه از دست دادن نخبه علمی کشورمان را بدین گونه تسلیت گفت: در شرایطی که جامعه علمی و دانشگاهی و آحاد مردم علم دوست و فرهیخته کشور در سوگ از دست دادن بانوی عالم و دانشمند، دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شریف و استاد دانشگاه "استنفورد"، سرکار دکتر مریم میرزاخانی نشسته‌اند، برخود فرض می‌دانم مراتب تسلیت و همدردی خود را با استادان، همکاران، دوستداران و خانواده محترم ایشان اعلام کنم.
 گری لوییز نماینده سازمان ملل درتهران هم در حساب توییتر خود به خیل عظیم کسانی پیوست که از درگذشت دانشمند ریاضیدان متاثر شده بودند. او نوشت: از خبر درگذشت مریم #میرزاخانی غمگین شدم؛ دختر، همسر، مادر و پروفسور هوشمند ایرانی؛ روحش جاودانه در آرامش باد.
 پس از گذشت چند ساعت از انتشار خبر درگذشت این چهره جهانی ریاضیات هشتگ انگلیسی نام مریم میرزاخانی نیز جزو ۱۰ ترند اول جهانی شد به جز ایرانی‌ها افرادی از سراسر جهان به مرگ این نخبه ایرانی به عنوان اتفاقی تلخ واکنش نشان داده و یادش را گرامی داشتند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۴۳
خداوندا با تمام وجود از تو میخوایم اون رو دوست داشته باشی و رحمت خودت رو نصیب اون کنی (تسلیت به همه دوستدارن این بانوی دانشمند)
كشتندش شكي درش نيست ، مانند چاوز اگر ايران مانده بود هنوز با ما بود ولي افسوس و هزاران افسوس
بيش از١٨٠ نخبه ي ايراني را در سراسر جهان به انواع گوناگون ترور كرده اند . ايا اين را ميدانستيد باز بگذاريد مغزهاي استثنائي ما به غرب مهاجرت كنند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
مجبورید که حتما نظر بدهید.
طوفان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
عجب اون وقت شما این اطلاعات سری رو از کجا بدست اوردید نکنه تو پلیس مخفی آلمان عضو هستید
ناشناس
| Canada |
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
جان تش از بزرگترین قهرمانان سیا پوست تنیس آمریکا بود که مانند مریم ، در اوج شهرت، به بیماری سختی دچار شد و در آخرین هفته‌ها زندگی‌ ، جواب پیغامهای هواداران خود را میداد. یکی‌ از هواداران برای او نوشت، که آیا حالا که در اوج افتخار، ناگهان دچار این بیماری شده، هرگز از خدا پرسیدی که چرا من؟! جان تش در جواب او نوشت، که هر سال میلیونها نفر در دنیا، تنیس را شروع میکنند و صدها هزار نفر آنها حرفه یی میشوند ولی‌ هر سال فقط یک نفر آنها به مقام اول دنیا می‌رسد. من چهار بار قهرمان دنیا شدم، و آن زمان ، از خود هرگز نپرسیدم، چرا من؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
خدا شفات بده
ناشناس
| Canada |
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
در فیلمی دیدم که چه قشنگ وظیفه همه را مشخص کرده بود. در فیلم ، یک جانی و آدم کش، با طعمه قرار دادن و گروگان گرفتن یک افسر پلیس، یک دکتر زن را مجبور کرد که برای درمان او، به مقر او برود. دکتر زن ابتدا حاضر نشد که او را معالجه کند، ولی‌ افسر پلیس به او گفت، تو به وظیفه ات، بنا به قسم پزشکی‌ که خوردی عمل کن و او را نجات بده، اگر قرار باشد عدالت در مورد او انجام شود، آن وظیفه من و همکاران من به عنوان افسر پلیس است. یاد بگیریم که هر کس باید وظیفه خود را عمل کند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
بله دکتر غضنفری نابغه الکترونیک دانشگاه ام آی تی نیز در سال 76 ترور شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
اين ديگه از تئوري توطئه هم گذشته رسيده به توهم توطئه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
كاملا موافقم. درست زماني كه نامزد دريافت جايزه شده ، مبتلا به سرطان شده. يعني چشم ديدن ايشون رو ندارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
این ادعا بسیار قابل تامل و بررسی است
آقای ناشناس خدا شفا بده
بعضی از کسانی که ابراز تأسف کرده اند اگر آن مرحوم در ایران بود به جرم بدحجابی مستحق شلاق می دانستندش
بعضی ها از مرگ افراد هم می خواهند بهره برداری سیاسی کنند
سلام
مرگ خانم میرزاخانی واقعا تأسف باره!
ولی متأسفم از رسانه های عمومی و خصوصی که حتی یک عکس از این بانوی ارجمند و فرزانه منتشر نکردند
خدا رحمتش. کنه
چرا در سایتهای معتبر آمریکا و نیز در سایت استنفورد خبر مرگ آن مرحوم درج نشده است؟!
امیدوارم خداوند به پدر و مادر و خانواده او صبر دهد .خود او هرگز نمرده و نخواهد مرد چرا که جاودانه علم است تا ابد خواهد ماند.
ممنونم ازدانشگاه شریف، هاروارد و استنفورد که به چنین نابغه ای فضا برای فعالیت و پژوهش دادند و گذاشتند مریم عزیز ما به هیجان حل معادلات ریاضی برسه.
بسيار غمگينم از فوت غمگينانه اتناي عزيز ومريم ميرزا خاني نابغه شهير ايران درود بر روان پاكشان ....
خدایش امرزد
اعلام عزاى عمومى كوچكترين تقدير از موقعيت علمى اين دانشمند ايرانى خواهد بود
پروانه سلحشوری رو خوب اومدین هنوز جمله تاریخیش یادمونه .
روح این دانشمند بزرگ شاد
اسم اون ١٨٠ تا ايرانى ديگر به غير از دشمندان هسته اى را بيار ما هم بدانيم.
افتخار زنان ایران
این نابغه رفت نابغه اقتصاد احمدی نژاد رو دریابید
خدا همه بیماران روانی رو شفا بده
تابناک عزیز لطفا پیام مردم را به گوش مسئولین برسانید. در سوگ از دست دادن برخی علما حد اقل در شهر خودشان عزا یا تعطیل عمومی میشود . ایا این خانم در آن حد نیست؟
چه درد جانکاهی است از دست دادن این نابغه ای که چون ستاره ای درخشید و برفت و چه درد آور و حزن آور است پیام های تسلیت کسانی که در دوران حیاتش بهایش ندادند. آرام بخواب فرزند نام آور وطنم که ما
زنده کش مرده پرستیم .
روز اولی که در خبرها از سرطان ایشان خبر دادید، مشخص بود که موضوع بسیار مشکوک است
چرا این نخبه ها تاذنده اند هرگز به جامعه ایران معرفی نمی شوند
متوهم
دوستان سلام.
پرفسور مریم میرزاخانی توانست نام ایران را درجهان باردیگر کنار نام سعدی ها و خیام ها مطرح کند. درگذشت این بانوی عالم را به شما ، خودم ، خانواده محترم ایشان و مردم سربلند ایران تسلیت عرض می کنم.
درگذشت پرفسور مریم میرزاخانی که روانش شاد باد، فرصت تازه ای برای تفکر درباره این واقعیت باشد که اگر او با استعدادی که داشت در ایران مانده بود اجازه می یافت که دراین جامعه چه نقشی ایفا کند؟
حك شده است اسم من و تو بر روي تخته سياه
واقعا ناراحت هستم از اتفاقی که برای ایشوم افتاده حیف این مغزها که زود از بین ما میرن
گذار تا بگرییم چون ابر در بهاران کز سنگ ناله خیزد روز وداع یاران
مریم میرزاخانی به بینهات تبدیل شد واقعا حیف و افسوس
صد در صد او را کشتند کافی ست به سرنوشت دانشمندان ایرانی نظری بیاندازید.
اگر ایران بمانند مغزشان فسیل میشود با این فرهنگ و محدودیت ها و امکانات.
نابغه مواظب خودت باش
غربی ها با توجه به تکنولوژی و اهدافی که در سر دارن، از نتایج کارهای ریاضی این دانشمند بیشترین بهره رو میتونستن ببردن!!
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی