بازدید 21598
۹

جزئیات بیماری‌ای که نابغه ایرانی را از پای در آورد!

کد خبر: ۷۱۲۷۹۵
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۲ 16 July 2017
خبر فوت ریاضیدان نابغه ایرانی، «مریم میرزاخانی» را کمتر کسی نشنیده است. وی 4 سال با سرطان سینه دست و پنجه نرم کرد و سرانجام در روزهای اخیر سرطان وی پیشرفت و مغز استخوانش را نیز درگیر کرد. ریاضیدان ایرانی و برنده نخستین زن جایزه مدال فیلد معتبر، امروز صبح به علت سرطان سینه در یکی از بیمارستان‌های ایالات متحده چشم از جان فرو بست. سرطانی که جان بانوی نابغه ایرانی را گرفت سرطانی ست که این روزها بسیار رو به افزایش است. سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در میان زنان گزارش شده است. در این خصوص با رئیس انجمن انکولوژی(سرطان شناسی) ایران به گفت و گو نشسته‌ایم.

به گزارش جام جم آنلاین، چهار سرطان ریه، پستان، روده و پروستات نیمی از موارد سرطان را دنیا تشکیل می‌دهند. سرطان ریه شایع‌ترین سرطان مردان و سرطان پستان شایع‌ترین سرطان زنان در دنیا محسوب می‌شود.

دکتر محمدرضا قوام نصیری، رئیس انجمن انکولوژی و رادیوتراپی ایران بیان کرد: سرطان سینه از جمله سرطان‌هایی است که اگر به موقع تشخیص داده شود قابل درمان بوده و این تشخیص مستلزم هوشیاری و چکاپ به موقع افراد است. شیوع سرطان سینه در جهان با افزایش چشمگیری رو به روست. یک سوم سرطان‌های دنیا ناشی از چهار عامل، سیگار، تغذیه ناسالم و چاقی، مصرف نوشیدنی‌های الکلی و کم‌تحرکی است. اما نکته‌ای که در این خصوص حائز اهمیت و نجات دهنده محسوب می‌شود مراجعه سریع بیمار به پزشک و شروع کنترل بیماری است، چرا که مراجعه زودهنگام بیمار باعث می‌شود تا تومور موجود در سینه به راحتی از بین ‌رود. طی گزارشات اعلام شده 50 درصد مراجعه کنندگان بسیار دیر به پزشک مراجعه می‌کنند.

وی در ادامه افزود: زنانی که بعد یائسگی درگیر این سرطان می‌شوند راحت‌تر از افرادی که در سنین قبل از یائسگی مبتلا شده‌اند درمان می‌شوند. زنان ماهی یک بار در هنگام استحمام سینه‌های خود را معاینه کنند و مراقب علائم هشدار دهنده‌ای نظیر تغییر شکل و اندازه در نوک سینه، ترشح مایعی بجز شیر از نوک سینه، ایجاد فرورفتگی و چروکیدگی پوست سینه و از همه مهم‌تر لمس توده‌ای در ناحیه‌ای از سینه باشند.

به گفته قوام نصیری، سرطان سینه اکثرا خود را با توده‌ای قابل لمس آشکار می‌کند. این توده بدون درد بوده و در بیشتر مواقع در ناحیه تحتانی سینه بروز می‌کند.

وی در رابطه با علت شیوع سرطان سینه گفت: مهم‌ترین عاملی که می‌توان گفت در شیوع چشم گیر سرطان سینه دخیل هستند، استرس، عادات اشتباه و سبک زندگی غلط و رژیم غذایی نامناسب است. اما از همه مهم‌تر استرس است که می‌تواند قاتل اصلی معرفی شود. علاوه بر آن، زنانی که دارای مشاغلی هستند که با الکترومغناطیس سروکار دارند بیشتر به این عارضه مبتلا می‌شوند همچنین خانم‌هایی که در خانواده سابقه این بیماری را دارند نیز درصد بالایی را برای ابتلا به خود اختصاص داده‌اند.

رئیس انجمن انکولوژی و رادیوتراپی ایران اظهار داشت: مرگ مریم میرزاخانی که بسیار ناراحت کننده بود، به دلیل گستردگی تومورها و رسیدن آن به مغز استخوان، باعث شد تا این نابغه ایرانی جان خود از دست بدهد البته ممکن است موارد دیگری هم در این اتفاق دخیل باشند مانند انتشار سرطان به ریه و کبد که آن نیز باعث مرگ بیمار می‌شود. اکثرا علت این اتفاق دیر اقدام کردن فرد برای درمان و یا در برخی از مواقع بعضی از سلول‌های سرطانی در سینه هستند که با انتشار سریع خود در خون و رسیدن آن به مغز استخوان، کبد و ریه منجربه مرگ آن بیمار می‌شوند.

وی چکاپ ماهیانه برای خانم‌های بالای 30 سال را ضروری دانست و افزود: خانم‌ها بعد از گذشت یک هفته از دوره عادت ماهیانه حتما سینه‌های خود را زیر دوش آب گرم معاینه کند و با لمس توده‌ای حتی به اندازه یک نخود سریعا به پزشک مراجعه کنند. لازم به ذکر است هر توده قابل لمس بدون درد بدخیم نیست لذا بانوان با مشاهده هر توده‌ای احساس نگرانی نکنند چرا که در 30 الی 40 درصد مواقع توده‌های خوش خیم هستند که به راحتی قابل درمان‌اند.

قوام نصیری در پایان خاطرنشان کرد: زنانی که در دوران جوانی از هورمون‌ها برای مشکلات موضعی استفاده می‌کنند در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند لذا هنگام استفاده از استروژن ها بسیار دقت داشته باشند. تحقیقات نشان داده افرادی که در خانواده‌شان به خصوص در افراد نزدیک مثل مادر، مادر بزرگ و خواهر سرطان سینه وجود داشته، بیشتر در معرض ابتلا هستند و طبق گفته محققان حدود ۱۰% سرطان های سینه ژنتیکی هستند.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۹
بسایر ناراحت کننده است از دست دادن ایشان و اینکه در کشوری با ان همه امکانات پزشکی و مرگ بعلت نوع سرطانی که قابل پیشگیری است بر شدت این تاثر می افزاید ! قرین رحمت الهی باد و روحش شاد
هیچ چیز به اندازه شوک و غم و اندوه سرطان آور نیست . از اطرافیانم هر کس که سرطان گرفته یا غم دوری از خانواده رو در دل داشته یا شوکی در زندگیش بهش وارد شده . وجود یک زخم کهنه و وارد شدن یک شوک احساسی کافیه تا سلولها در زخم کهنه جهش پیدا کنند و سرطانت رو بوجود بیاورند .
ايشان از اين دكترهاي سهميه‌اي هستند؟ عادات اشتباه، سبك زندگي غلط بعنوان عامل سرطان يعني چه؟ اين سبك آمار و اطلاعات را از كجا آورده؟
آدم واقعا حیران میمونه که چطور همچین شخصیتی فوت میکنه و بعضی موجودات همچنان به زندگی نکبت بار خود ادامه داده و دیگران را آلوده میکنن؟؟؟؟؟؟
تعجبم از رهبران دینی است که افتخارش اینست که پیامبرش به عیادت زن یهودی که بر سزش خاکستر میریخت میرفت اما حاضز نیستند فوت هموطن مسلمانی که باعث سربلندی کشور در دنیا شده را تسلیت بگویند
سراپا عقل و هوش و درایت و عظمت و بزرگی با رفتنت هم نام بزرگی تاریخ ایران را فریاد کردی.
کاششش یه آدم پیدا میشد که نتایج تحقیق دانشگاه شیراز رو برای پارازیت منتشر کنه و بگه چقدر از مادران و خواهران ایرانی داخل کشور به خار این دستگاهها با همینن بیماری از دست میرن کاش خبرگذاری منصف داشتیم
من گفته های آقای دکتر قوام نصیری موافق نیستم.این علاءمی که ایشان برای تشخیص سرطان سینه گفتند بسیار دیر است و تومور ممکن است به جاهای دیگر رسوخ کرده باشد.اگر امکان وجود داسته باشد غربال گری با رادیوگرافی و یا حتی سونوگرافی توسط فرد مجرب انجام شود.سرطان سینه خانم من وقتی مشخص شد که فقط ۷ میلی متر اندازه اش بود.
جهان این است و کارش بی وفائیست / همیشه در پی هجر و جدائیست .
عزیزان قدر یکدیگر بدانید / که این دنیا ، متاع کم بهائیست .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان