بازدید 36012
آخرین خبرها از تغییرات کابینه از دفتر رئیس‌جمهور و بانک مرکزی تا وزارتخانه‌ها؛

کدام یک از وزیران با صندلی وزارت خداحافظی می‌کنند + اسامی

برخی کارشناسان بر این باورند که تغییرات کابینه، خیلی چشمگیر و محسوس نیست و با اینکه شاهد تغییراتی در سطح وزارتخانه ها، معاونان رئیس جمهور و حتی دفتر رئیس جمهور برای دولت دوازدهم خواهیم بود، این تغییرات بیشتر شامل جابجایی های درون دولت می شود، نه آمدن چهره ها و افراد جدید.
کد خبر: ۷۱۲۹۸۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۵ 16 July 2017
هفته گذشته بود که معاون پارلمانی رئیس جمهور اعلام کرد، «کابینه دوازدهم تا یک ماه دیگر و احتمالا ـ همانند آنچه روحانی برای معرفی کابینه یازدهم انجام داد ـ در روز تحلیف رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی معرفی خواهد شد تا نمایندگان مجلس هرچه زودتر نسبت به بررسی وزیران پیشنهادی دولت و برگزاری جلسات با آنان اقدام کرده و پس از آن شاهد شکل گیری دولت داوزدهم باشیم.

به گزارش «تابناک»؛ از اواخر هفته گذشته تاکنون، مباحث پیرامون معرفی کابینه دوازدهم و وزیران پیشنهادی روحانی داغ تر و جدی تر شده و لابی های سیاسی زیادی را پیرامون این مقوله از سوی چهره ها، جریانات و گروه های سیاسی شاهد بوده ایم، این مسأله به داغ تر شدن گمانه زنی پیرامون معرفی گزینه های احتمالی وزارت در رسانه ها نیز انجامیده است و هر روز شاهد انتشار نام و لیست های مختلفی در این رابطه هستیم.

یکی از اخبار مهمی که هفته گذشته پیرامون تغییرات کابینه شنیده شد، احتمال معرفی سه زن به عنوان وزیران آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که در بین افرادی که احتمال دارد به عنوان وزیران زن در دولت دوازدهم مشغول به کار شوند، نام دکتر فاطمه طباطبایی، عروس امام، همسر مرحوم حاج سید احمد خمینی و مادر سید حسن خمینی بیش از همه به چشم آمد؛ هرچند برخی بر این باورند، تنها احتمال معرفی یک گزینه زن برای وزارت در دولت دوازدهم وجود دارد که آن هم «شهیندخت مولاوردی» معاون فعلی امور زنان و خانواده رئیس جمهور برای وزارت آموزش و پرورش است.

برخی کارشناسان بر این باورند که تغییرات کابینه، خیلی چشمگیر و محسوس نیست و با اینکه شاهد تغییراتی در سطح وزارتخانه ها، معاونان رئیس جمهور و حتی دفتر رئیس جمهور برای دولت دوازدهم خواهیم بود، این تغییرات بیشتر شامل جابجایی های درون دولت می شود، نه آمدن چهره ها و افراد جدید.

در همین حال شنیده شده است، تغییر در دفتر رئیس جمهور و همچنین معاونت اجرایی بسیار جدی به نظر می رسد و احتمالا «محمد شریعتمداری» و «محمد نهاوندیان» در دولت دوازدهم لباس وزارت بر تن خواهند کرد و در حوزه دیگری کار را در قوه مجریه ادامه می دهند.

آنچنان که برخی شنیده ها حاکی است، تغییری در بدنه وزارتخانه های مهمی مثل وزارت امورخارجه، اقتصاد، کشور، اطلاعات، نفت و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اتفاق نخواهد افتاد و دولت بنایی برای ایجاد تغییر ملموس در حوزه های مربوط به سیاست خارجی و اقتصادی ندارد.

کدامیک از وزیران با صندلی وزارت خداحافظی می‌کنند + اسامی

بیشتر تغییراتی که دولت بنا دارد انجام بدهد، مربوط به وزارتخانه های حوزه اجتماعی، آموزشی، علمی و همچنین عمرانی است که در این میان، برخی حوزه های برنامه ریزی و پولی مالی هم دستخوش تغییرات جدی خواهند شد.

شنیده شده است که احتمالا «علی ربیعی» از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خداحافظی خواهد کرد و افرادی نظیر «وحيد محمودي» اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران ـ که دکترای خود را از دانشگاهی در انگلستان گرفته ـ و «حجت الله ميرزايي» معاون اقتصادی این وزارتخانه گزینه های جدی روحانی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت دوازدهم هستند. انتخاب این افراد نشان می دهد که رئیس جمهور بنا دارد، رویکردی کاملا اقتصادی بر این وزارتخانه که نقش مهمی در حوزه اشتغال، تعاون و رفاه عمومی دارد، حکم کرده و ظرفیت اقتصادی و اجتماعی بالای آن را برشمرد.

همچنین گفته می شود، تغییر دیگر دولت برای کابینه دوازدهم در مجموعه وزارت کشاورزی صورت خواهد گرفت؛ جایی که شنیده ها حاکی از قطعیت تصدی کرسی شهرداری تهران توسط «محمود حجتی» است و او احتمالا به همین دلیل در میان اعضای کابینه آتی نخواهد بود. از «علیرضا نوری قزلجه» نماینده سابق مجلس که حجتی سال گذشته حکم مشاور و قائم مقامی خود در وزارت جهاد کشاورزی برای او صادر کرده بود، «عبدالمهدي بخشنده» معاون برنامه ريزي و اقتصادي وزارت جهادكشاورزي و «عیسی کلانتری» وزیر پیشین کشاورزی به عنوان گزینه های جدی جانشینی حجتی نام برده می شود.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از دیگر وزارتخانه هایی است که احتمال دارد در دولت دوازدهم شاهد تغییراتی در رأس خود باشد. در صورت بر عهده گرفتن مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت از سوی «محمد شریعتمداری» به احتمال فراوان «محمود واعظی» سکاندار معاونت اجرایی رئیس جمهور خواهد شد و از وزارت ارتباطت جدا می شود. جدی ترین گزینه جانشینی واعظی، کسی نیست جز «نصرالله جهانگرد» معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات. وی قبلا مشاور و نماینده ویژه رئیس جمهور در فناوری اطلاعات و ارتباطات در دولت خاتمی بوده است.

«محمد فرهادی»، دیگر وزیری است که در دولت دوازدهم جایی نخواهد داشت. گفته می شود او سکان مدیریت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را به گزینه هایی همچون «رضا فرجی دانا» وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری و مشاور فعلی رئیس جمهور در امور علمی و آموزشی، «جعفر میلی منفرد» اولین وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در کابینه یازدهم که موفق به اخذ رأی اعتماد از مجلس نهم نشد و یا «فاطمه طباطبایی» مدیریت گروه عرفان اسلامی پژوهشکدۀ امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی خواهد سپرد.

عدم حضور «محمد رضا نعمت زاده» مسن ترین وزیر کابینه یازدهم در دولت دوازدهم قطعی است. اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت تا زمان معرفی کابینه دوازدهم با نظر مجلس تفکیک و به دو وزارتخانه صنایع و وزارتخانه بازرگانی تبدیل شود، احتمالا «محمد نهاوندیان» که جدایی اش از دفتر رئیس جمهور در دولت دوازدهم قطعی به نظر می رسد، یکی از گزینه های جدی وزارت بازرگانی در کنار «حسن یونس سینکی» معاون سابق توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن تجارت که سابقه معاونت شریعتمداری را در کارنامه دارد، خواهند بود. همچنین از «محمد شریعتمداری» معاون اجرایی رئیس جمهور و رئیس ستاد انتخاباتی روحانی به عنوان گزینه وزارت صنایع نام برده می شود. اگر این تفکیک اتفاق نیفتد، باز هم شریعتمداری گزینه اصلی و جدی وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهد بود.

وزارت راه و شهرسازی، دیگر وزارتخانه ای است که دولت با ارسال لایحه ای به مجلس، خواستار تفکیک آن و تبدیل این وزارتخانه به وزارت راه و وزارت مسکن شده است؛ مسأله ای که به نظر نمی رسد قوه مقننه چندان موافق آن باشد، چون همین تازگی ها با این موضوع در کمیسیون عمران مجلس مخالفت شد. در هر حال اگر تفکیک انجام بشود، «پیروز حناچی» دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و معاون معماری و شهرسازی وزیر راه در دولت یازدهم که سابقه معاون وزیری در دولت اصلاحات را نیز دارد و همچنین «علی عبدالعلی زاده» وزیر مسکن و شهرسازی در دولت «سید محمد خاتمی» گزینه های اصلی وزارت مسکن هستند. از «اکبر ترکان» دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و «عباس آخوندی» وزیر فعلی راه و شهرسازی به عنوان گزینه های اصلی وزارت راه نام برده می شود. در صورت عدم تفکیک هم «اکبر ترکان» و «علی عبدالعلی زاده» گزینه های اصلی وزارت راه و شهرسازی هستند.

شنیده ها حاکی است، دیگر وزارتخانه ای که در دولت دوازدهم شاهد تغییر وزیر خواهد بود، وزارت نیروست؛ جایی که گفته می شود «حمید چیت چیان» ـ که از وزیران بی حاشیه و کارآمد دولت یازدهم به شما می رود ـ در کابینه دوازدهم نخواهد بود. از «رضا اردکانیان» که در جریان چیدمان کابینه یازدهم از او به عنوان گزینه اصلی این وزارتخانه یاد می شود، اما به دلیل مسئولیتش به عنوان مدیر برنامه دهه بین‌المللی آب سازمان ملل متحد تا سال 2015 برای این جایگاه معرفی نشد. «حبیب الله بی طرف» وزیر نیروی دولت اصلاحات از سال 76 تا 84 که هم اکنون معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت و رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران است، به عنوان دیگر گزینه وزارت نیرو در کابینه دوازدهم مطرح است.

پس از حاشیه هایی که در جریان رقابت های انتخاباتی از ناحیه فعالیت های اقتصادی دختر «فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی» برای «حسن روحانی» ایجاد شد و البته تلاش دولت برای بهبود وضعیت معلمان، گفته می شود که شخصی غیر از دانش آشتیانی به عنوان گزینه وزارت آموزش و پرورش برای دولت دوازدهم معرفی می شود. از «شهیندخت مولاوردی» معاون فعلی زنان و امور خانواده رئیس جمهور به عنوان اصلی ترین گزینه جانشینی دانش آشتیانی و تنها وزیر احتمالی زن در دولت دوازدهم نام برده می شود. در برخی خبرها از «محمد علی نجفی» مشاور رئیس جمهور، «فاطمه سعیدی» نماینده مجلس و «سمیع الله حسینی» معاون توسعه مدیریت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به عنوان دیگر گزینه های احتمالی این وزارتخانه یاد می شود که خیلی نمی تواند محل اعتبار باشد.

گفته می شود، تغییراتی در سطح معاونان رئیس جمهور و رؤسای سازمان ها و همچنین دفتر رئیس جمهور اتفاق خواهد افتاد که بر این اساس شنیده ها حاکی از ریاست احتمالی «محمد علی نجفی» بر سازمان برنامه و بودجه است و از طرفی گفته می شود که «محمد باقر نوبخت» از این سازمان به دفتر رئیس جمهور نقل مکان کرده و جانشین «محمد نهاوندیان» در جایگاه ریاست دفتر رئیس جمهور در دولت دوازدهم خواهد شد.

همچنین برخی خبرها حکایت از خداحافظی «ولی الله سیف» از بانک مرکزی دارد. در خبرها آمده است که به احتمال فراوان «مسعود نیلی» اقتصاددان و مشاور رئیس‌جمهور در امور اقتصادی، ریاست بانک مرکزی را در دولت دوازدهم عهده دار خواهد شد. نیلی در دوران ریاست جمهوری مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، سه سال معاون سازمان برنامه و بودجهٔ را عهده دار بود. او هم اکنون دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی، استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف؛ رئیس مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱۵
ماکارمندان نفت. زنگنه را نمی خواهیم.
بدبخت شدیم. حداقل وزیر بهداشتو عوض کنین
وزیر نیرو کارامد بوده ما خبر نداشتیم!
در مورد معاونین ریاست جمهوری چه خبر؟ امور زنان ، میراث فرهنگی و محیط زیست ؟
هرجی بیشتر بهتر
این که یعنی تقریبا هیچ!!
هیچ سایت یا رسانه ای مثل تابناک ندیدم که اینقدر راجع به کابینه آینده گمانه رنی کنه.
انواع نظرسنجی ها و آمار و اطلاعات و...
حالا هر کسی که میخواد معرفی بشه چه فرقی میکنه؟؟؟
آموزش و پرورش جای نمایشهای سیاسی نیست آقای روحانی اگر بفکر آینده فرزندان این مملکت هستید یک وزیر قوی برای این وزارتخانه معرفی کنید
چیت چیان وزیر کارآمد!!!؟؟؟
خدا کنه آقای وزیر صنعت برکنار بشه تا شاید یکم کیفیت خودرو هامون بهتر بشه
تقسیم قدرت یعنی این
گزینه های پیشنهادی بیشتر اصلاح طلب هستند باز عارف سهم خواهی می کند
فکر می کنم عارف پیش دستی کرده تا حداقل اینها را تثبیت کند
سلام
آقای هاشمی طبا گزینه بسیار مناسب و آشنا با مشکلات و معطلات برای وزارت ورزش میباشد که قطعا آقای روحانی از این گزینه استفاده خواهند کرد.
اتفاقاوزیر نیرو چیت چیان از وزرای ناکارآمد نیرو در بعد از انقلاب میباشند و هیچ تحرک خاصی در این وزارتخانه بسیار حیاتی و تخصصی دیده نمیشود؛
چقدرسخت است ترک پست ومقام اگردلبسته شوی!به قول آن عارف:الهی شکرکه حقیرم کردی نه امیرم!.
قاضی زاده هاشمی بره
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار