بازدید 22692

راه‌حل عمل به وصیت مریم میرزاخانی

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: با تصویب طرح اصلاح موادی از قانون مدنی در بخش تابعیت، عمل به وصیت نامه مرحوم مریم میرزاخانی نابغه ریاضی جهان مبنی بر دریافت تابعیت ایرانی برای دخترش میسر می‌شود.
کد خبر: ۷۱۳۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹ 17 July 2017
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: با تصویب طرح اصلاح موادی از قانون مدنی در بخش تابعیت، عمل به وصیت نامه مرحوم مریم میرزاخانی نابغه ریاضی جهان مبنی بر دریافت تابعیت ایرانی برای دخترش میسر می‌شود.
 
به گزارش ایرنا، رضا شیران خراسانی افزود: به موجب ماده ۹۷۶ قانون مدنی در بخش تابعیت، تابعیت نسبی در ایران تن‌ها از طریق پدر ایرانی به طفل می‌رسد و در صورت اصلاح موادی از این قانون در مجلس شورای اسلامی، مشکل دریافت تابعیت نسبی (خونی) علاوه بر پدر از طریق مادر ایرانی نیز ممکن می‌شود.

وی قدمت قانون تابعیت در ایران را ۸۵ سال دانست و اظهار کرد: هشت ماه قبل طرح اصلاح این قانون توسط تعدادی از نمایندگان از جمله بنده به مجلس شورای اسلامی تقدیم و یک فوریت رسیدگی به آن نیز در صحن علنی مجلس تصویب شد و این طرح هم اکنون در کمیسیون‌های فرهنگی، اجتماعی، شوراها، امنیت و قضایی و حقوقی در حال بررسی است.

وی گفت: با اصلاح این قانون بسیاری از کودکانی که از مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی متولد شده اند امکان دریافت تابعیت ایرانی را خواهند داشت.
 
شیران خراسانی افزود: دختر مرحومه مریم میرزاخانی پدر غیر ایرانی دارد و آن مرحومه وصیت کرده است که دخترش به ایران آمده و در این کشور بزرگ شود لذا تعدادی از بانوان نماینده در مجلس شورای اسلامی تقاضای تسریع در رسیدگی به طرح اصلاح قانون تابعیت نمودند تا به خواسته آن مرحومه و دادن تابعیت ایرانی به دختر وی عمل شود.
 
وی اظهار کرد: مریم میرزاخانی نابغه بزرگ ایرانی بود و امیدوارم یادگار این نابغه نیز در سرزمین مادری خود رشد و نمو داشته باشد.

مرحومه مریم میرزاخانی تحصیلات کارشناسی خود را در رشته ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف به پایان برد و سپس برای ادامه تحصیل به دانشگاه هاروارد آمریکا رفت.
 
وی در سال ۱۹۹۹ میلادی زمانی که در دانشگاه 'پرینستون' به تحقیق و تدریس اشتغال داشت موفق شد راه حلی برای یک مشکل ریاضی پیدا کند.

میرزا خانی در سال ۲۰۱۴ به خاطر کار در زمینه 'دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آنها' برنده مدال فیلدز شد که بالاترین جایزه در ریاضیات است.
وی نخستین زن و نخستین ایرانی برنده مدال فیلدز است.
 
میرزاخانی به دلیل بیماری سرطان در یکی از بیمارستان‌های آمریکا درگذشت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر