بازدید 3120

۱۴۱ معدن کشور تعطیل شد

تعداد معادن درحال بهره برداری کشور در سال ۱۳۹۴ با ۱۴۱ مورد کاهش، ۲.۶ درصد و تعداد شاغلان با ۶۵۸ نفر کاهش، حدود ۰.۷ درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۷۱۳۸۳۰
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵ 19 July 2017
تعداد معادن درحال بهره برداری کشور در سال ۱۳۹۴ با ۱۴۱ مورد کاهش، ۲.۶ درصد و تعداد شاغلان با ۶۵۸  نفر کاهش، حدود ۰.۷ درصد کاهش یافته است.

به گزارش مهر به نقل از مرکز آمار ایران، این مرکز همه ساله، طرح آمارگیری از معادن در حال بهره‌برداری کشور را با  هدف تهیه آمار و اطلاعات مربوط به عملکرد این بخش و محاسبه سهم آن در تولید ناخالص داخلی کشور، مقدار و ارزش تولیدات و فروش مواد معدنی، مقدار و ارزش صادرات مستقیم، ارزش افزوده، ترکیب نیروی انسانی، مقدار استخراج مواد معدنی، ارزش سرمایه‌گذاری و... و. اجرا می‌کند. در اجرای طرح آمارگیری از معادن سال ۱۳۹۵ که عملکرد سال ۱۳۹۴ مورد سوال قرار گرفته است،  با مراجعه۱۸۰ نفر از مأموران آمارگیر به حدود ۶۵۰۰ معدن در سراسر کشور، جمع آوری اطلاعات این طرح را به انجام رسانیده‌اند. همچنین در این طرح ۱۲۵ نفر در بازبینی، داده‌آمایی و کارشناسی طرح مشارکت داشته‌اند.

بررسی عملکرد معادن در حال بهره‌برداری سال ۱۳۹۴ در مقایسه با سال ۱۳۹۳ نشان می‌دهد که تعداد معادن درحال بهره برداری کشور در سال ۱۳۹۴ با ۱۴۱ مورد کاهش، ۲.۶ درصد کاهش داشته است. تعداد شاغلان با ۶۵۸  نفر کاهش، حدود ۰.۷ درصد کاهش و جبران خدمات شاغلان با ۴۹۲۶ میلیارد ریال افزایش، ۳۱.۲ درصد افزایش داشته‌اند.

در سال ۱۳۹۴، حدود ۳۴۳,۹۰۰ هزار تن مواد معدنی به ارزش ۱۱۸,۲۹۱ میلیارد ریال تولید شده است. ارزش افزوده معادن در حال بهره‌برداری در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال ۱۳۹۳، ۱۳.۹ درصد کاهش داشته‌است.  و ارزش سرمایه‌گذاری، ۴۸ درصد افزایش داشته‌اند. ارزش صادرات مستقیم (برحسب دلار) نیز معادل۱۲.۲ درصد کاهش داشته است.  

بهره‌وری نیروی کار در سال ۱۳۹۴ معادل۹۲۱.۷ میلیون ریال  و در سال ۱۳۹۳ معادل ۱۰۶۲.۳ میلیون ریال بوده است و به این ترتیب ۱۳.۲ درصد کاهش داشته است. در سال ۱۳۹۴ استان های کرمان، یزد و اصفهان به ترتیب با ۲۳۹۱۷، ۱۲۲۰۷ و ۵۵۶۴ نفر بالاترین تعداد شاغلان را به خود اختصاص داده‌اند.  استان های کرمان، یزد و آذربایجان شرقی به ترتیب با ۳۳۸۵۸، ۱۶۰۰۴ و ۴۶۱۱ میلیارد ریال بیش‌ترین ارزش افزوده را داشته‌اند.

جدول شاخص‌های منتخب معادن کشور – به تفکیک بخش عمومی و خصوصی سال‌های ۹۴-۱۳۹۳

شرح

۱۳۹۳

۱۳۹۴

جمع

بخش خصوصی

بخش عمومی

جمع

بخش خصوصی

بخش عمومی

تعداد معادن

۵۳۵۵

۵۱۹۹

۱۵۶

۵۲۱۴

۵۰۵۶

۱۵۸

تعداد شاغلان

۹۱۸۶۹

۷۸۱۳۴

۱۳۷۳۵

۹۱۲۱۱

۶۳۰۷۶

۲۸۱۳۵

ارزش افزوده (میلیارد ریال)

۹۷۵۹۰

۶۳۸۱۰

۳۳۷۸۱

۸۴۰۷۱

۳۲۹۲۸

۵۱۱۴۳

جبران خدمات شاغلان (میلیارد ریال)

۱۵۷۹۷

۱۲۳۷۳

۳۴۲۴

۲۰۷۲۳

۱۰۲۷۴

۱۰۴۴۸

سرمایه‌گذاری (میلیارد ریال)

۱۹۸۷۳

۱۱۷۳۶

۸۱۳۷

۲۹۴۲۱

۷۹۸۸

۲۱۴۳۲

بهره‌وری نیروی کار (میلیون ریال)

۳/۱۰۶۲

۷/۸۱۶

۵/۲۴۵۹

۷/۹۲۱

۵۲۲

۸/۱۸۱۷

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر