بازدید 10836
۸
وبسایت مجله «آتلانتیک» مطرح کرد؛

تحلیل نشریه «آتلانتیک» از چرایی قطع حمایت های آمریکا از معارضان سوری

پس از آنکه روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» گزارش داد، ترامپ تصمیم گرفته، به برنامه مخفیانه سازمان سیا ـ. که تحت ریاست «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا و با هدف آموزش شورشیان میانه روی مخالف اسد آغاز به کار کرده بود ـ. پایان دهد، شب گذشته، یک ژنرال ارتش آمریکا تأیید کرد، واشنگتن تصمیم گرفته، به نقشه سازمان سیا برای تجهیز و تعلیم گروه‌های معارض سوری پایان دهد.
کد خبر: ۷۱۴۷۲۱
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳ 22 July 2017
پس از آنکه روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» گزارش داد، ترامپ تصمیم گرفته، به برنامه مخفیانه سازمان سیا ـ که تحت ریاست «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا و با هدف آموزش شورشیان میانه روی مخالف اسد آغاز به کار کرده بود ـ پایان دهد، شب گذشته، یک ژنرال ارتش آمریکا تأیید کرد، واشنگتن تصمیم گرفته، به نقشه سازمان سیا برای تجهیز و تعلیم گروه های معارض سوری پایان دهد.

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، یک ژنرال ارتش آمریکا تأیید کرد، واشنگتن تصمیم گرفته است به طرح و برنامه «آژانس اطلاعات مرکزی» آمریکا- سیا (CIA)- برای تجهیز و تعلیم برخی گروه‌های معارض سوری ـ که در حال نبرد با «بشار اسد» رئیس جمهور کنونی سوریه هستند ـ پایان دهد.

این ژنرال ارتش آمریکا تأکید کرد، این تغییر در خط مشی هیچ ارتباطی با بهبود روابط با روسیه ندارد.

«ریموند توماس»، ژنرال ارتش آمریکا و رئیس مرکز فرماندهی عملیات ویژه اظهار داشت که این تصمیم «بر مبنای ارزیابی این برنامه» گرفته شده است.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که ژنرال ریموند توماس در همایش امنیتی «آسپن» (ASPEN) در ایالت کلورادوی آمریکا گفته بود: «دست کم طبق آنچه در مورد این برنامه و تصمیم برای پایان دادن به آن می دانم، این تصمیم به هیچ عنوان به منزله دادن باج به روس ها نیست».

طی هفته گذشته، منابع دولتی ناشناس در آمریکا به رسانه های متعدد خبری گفتند که تصمیم برای پایان دادن به برنامه تجهیز و تعلیم معارضان سوری تاحدودی به دلیل تمایل دولت ترامپ به برقراری روابط بهتر با روسیه گرفته شده است.

بنا بر گزارش ها، ترامپ هفته ها پس از نشست خود با «مایک پومپئو» مدیر سیا و «هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی دستور پایان این برنامه را صادر کرد.

در همین زمینه، روزنامه آمریکایی «یو اس ای تودی» در گزارشی نوشت: تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا جهت قطع کمک به مخالفان ضد دولتی در سوریه به معنای پیروزی «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در جنگ داخلی شش ساله این کشور و همچنین پیروزی متحدان اسد یعنی روسیه و ایران است و در مقابل یک ناکامی و شکست در مسیر تلاش های آمریکا برای حذف اسد محسوب می شود.

تحلیل نشریه «آتلانتیک» از چرایی قطع حمایت های آمریکا از معارضان سوری

یو اس ای تودی در ادامه به بیانیه «لیندسی گراهام»، سناتور جمهوریخواه آمریکا در توییتر پرداخت که نوشته است، تصمیم ترامپ برای پایان بخشیدن به اجرای برنامه سیا در حمایت از مخالفان سوری، به معنای تسلیم بلاشرط آمریکا در مقابل اسد، روسیه و ایران است.

گراهام در توییت خود نوشته است، این تصمیم ترامپ به معنای شکست مخالفان اسد و شرکای عرب دولت واشنگتن که حامی نیروهای مخالف اسد در سوریه هستند و همچنین ضربه ای برای جایگاه آمریکا در خاورمیانه خواهد بود.

گراهام نوشت: نگرانم که این سیاست (ترامپ برای پایان حمایت سیا از مخالفان سوری) نهایتا منجر شود که یکی دیگر از پایتخت های عرب یعنی دمشق به دست ایرانی ها بیفتد.
این روزنامه آمریکایی با اشاره به اینکه استراتژی پوتین و اسد در سوریه این بوده که جهان را مجبور کنند تا بین اسد و افراط گرایانی مانند القاعده و یا داعش یکی را انتخاب کنند،‌ نوشت: تمرکز اقدامات نظامی آمریکا در سوریه تحت ریاست ترامپ، علیه داعش بوده است.

«اندرو تابلر»، تحلیلگر مسائل سوریه در اندیشکده سیاست خاور نزدیک واشنگتن با تأکید بر اینکه همچنان مناطقی در سوریه خارج از کنترل دولت اسد هستند و آمریکا درصدد حفظ نفوذ خود در این مناطق است، اعلام کرد: اگر برنامه سیا در حمایت از شورشیان سوری متوقف شود و جایگزینی برای آن تهیه نشود،‌ در این صورت، این اقدام به معنای پیروزی برای ایران و روسیه در سوریه به شمار می آید.

تابلر می گوید: باید صبر کنیم و ببینیم چه طرحی جایگزین برنامه سیا می شود.

همچنین وبسایت نشریه «آتلانتیک» در مطلبی ضمن اجتناب ناپذیر خواندن سیاست قطع حمایت آمریکا از معارضان نوشت: ترامپ امیدوار است با قطع حمایت از معارضان تعامل و اعتماد بیشتری را با روس ها برای ایجاد توافقات گسترده تر فراهم کند.

این نشریه آمریکایی در ادامه نوشت؛ تصمیم ترامپ برای پایان دادن به برنامه حمایت از معارضان، نشان دهنده نقطه پایانی منطقی از سیاست های آمریکا در سوریه است. در حالی که این تلاش ها تحت نظر باراک اوباما در نظر گرفته شده بود، همواره در تضاد با اهداف سیاست خارجی ایالات متحده بوده است؛ تضادی که ترامپ آن را شناسایی کرده و سعی در پایان دادن به آن را دارد.

لازم به یادآوری است، دونالد ترامپ در نوامبر 2016 در مصاحبه ای با وال استریت ژورنال گفت که احتمال دارد حمایت از شورشیان سوریه را متوقف کند و ادعا کرد، ما نمی دانیم این افراد چه کسانی هستند و گفت که ایالات متحده به جای آن باید تلاش خود را روی شکست داعش متمرکز کند.

تحلیل نشریه «آتلانتیک» از چرایی قطع حمایت های آمریکا از معارضان سوری

این نشریه آمریکایی در ادامه افزود: تفاوت های محسوسی میان دیدگاه های اوباما و ترامپ وجود دارد؛ اما آن ها نسبت به برنامه پنهان خود و یا اهداف آمریکا در سوریه بیشتر به نقش روسیه اهمیت می دهند. به نظر می رسد، ترامپ اعتقاد دارد که روسیه می تواند در پایان دادن به خشونت ها در سوریه نقش مهمی بازی کند.

آتلانتیک همچنین این اقدام دولت ترامپ را سرآغاز ایجاد همکاری های گسترده تر روسیه و آمریکا در سوریه قلمداد کرده که می تواند منجر به حل و فصل سریع تر بحران سوریه شود. در واقع این امتیازی بوده که آمریکا به روسیه داده تا مسکو نیز از برخی مواضع سفت و سخت خود در سوریه کوتاه بیاید.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۸
عربها هنوز زوده بفهمن امریکاداره کردستان بزرگ رو درسرزمین اعراب تشکیل میده
این رسم آمریکاییهاست. رفیق نیمه راهند
این قطع کمک های سیا بخاطر انکه نیروهای اموزش دیده وتسلیح وتجهیز شده در عمل نتوانستند کاری از پیش برند وجز تحمیل هزینه بر دولت امریکا کارکردی در جبهه عملیاتی نداشتند .
الکی دلت را خوش نکن و ساده انگار نباش
قطعا ، شیطان بزرگ، آمریکاست.
قطع کمک به شورشیان میتوانست خبر خوبی مبنی بر عدم دخالت امریکا باشد اگر احداث سه فرودگاه نظامی در شمال سوریه نبود.
روسها در زمین سوریه نقشی مثل نقش ایران ندارند زمین سوریه توسط ایران و هوای سوریه در دست روسهاست لذا باید گفت که آنکه تا الان هم حرف آخر را زده است بعد از دولت سوریه دولت ایران بوده است
برای امریکا مساله اول در منطقه تضمین تداوم بقای اسراییل و رفع خطراتی است که موجودیت آن را تهدید کند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار