بازدید 20487
به مدد فضای مجازي و نوع دوستی ایرانیان؛

آرزو براي «میرخان» معنا شد؛ اما هنوز كودكان كار مشغول كارند!

ماجراي «ميرخان» و آنچه براي او پيش آمد، اگر به خوبي مديريت شود، شايد آغازي باشد براي يك تحول اساسي در زندگي همه كودكان كار و اگر بدون نتيجه مشخص رها شود، قطعاً مقدمه اي براي دردسرهاي جديد در زندگي امثال «ميرخان» می شود و از اين به بعد، مافيای پشت پرده اي كه زندگی و مرگ این کودکان را به دست دارند، محدوديت هاي بيشتري در زندگي آنها ايجاد خواهند کرد.
کد خبر: ۷۱۵۰۹۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸ 25 July 2017
آرزو براي اقدام خودجوش يك شهروند تهراني در انتشار فیلمی کوتاه از کودک کاري كه حتي نمي دانست آرزو چيست، كافي بود تا در شبکه های مجازی، موج رسانه ای بزرگی به سود کودکان کار ایجاد شود و اين مسأله بار ديگر ماجراي پر ابهام كودكان كار و دستان پشت پرده اين آسيب اجتماعي را بر سر زبان ها بيندازد؛ اتفاقي كه اگر خوب مديريت شود، شايد زمينه ساز تحول بزرگ در زندگي همه كودكان كار شود.

به گزارش «تابناك»؛ «ميرخان» كودك كار و بدون هويتي است كه به همراه شمار بسیاري از همنوعانش هر روز صبح به مناطق شمالي تهران فرستاده مي شوند تا با سركشي در سطل هاي زباله اين منطقه يا فروش فال و دسته گل، براي عده اي از مافياهای كلانشهر تهران، منبع درآمد قابل ذكري ايجاد كنند؛ كودكان بي گناهي كه حالا و از ميان جمع كثير آنها «ميرخان» به چهره ای محبوب در شبكه هاي مجازي تبديل شده است.

البته چهره مجازي شدن براي اين كودك هزينه سنگيني داشت و آنگونه كه در رسانه ها آمد، برادر بزرگترش وقتي متوجه انتشار فيلم و تصوير او در شبكه هاي مجازي شد، او را تنبيه كرد. شايد به اين دلیل كه مي ترسيد رئيس متوجه موضوع شود و با هر دو نفرشان برخورد شديدي داشته باشد.

فضاي مجازي و موج هايي كه در اين فضا در رابطه با «ميرخان» شكل گرفت، خيلي زود از مرزهاي بين المللي گذر كرد و ايرانيان حاضر در بسياري از كشورها به اين مسئله واكنش نشان دادند؛ واكنش هايي كه در همه آنها نوعي اظهار دلسوزي و لطف به كودكان كار و خشم و نفرت نسبت به بانيان اين پديده اجتماعي قابل مشاهده بود.

در اين میان، «امير تقوي» منتشر كننده فيلم «ميرخان» در فضاي مجازي، مسير تحسين برانگيز خود را ادامه داد و با نزديك شدن به اين كودك متوجه رازهاي عجيبي در جزئيات زندگي او شد و از سوي ديگر تلاش كرد واژه آرزو را براي «ميرخان» معنا كند.

«ميرخان» براي دوست جديدي كه پيدا كرده بود و زمينه معروف شدنش را فراهم كرد، توضيح داد كه چگونه صبح ها با يك كاميون از جنوب به شمال فرستاده مي شوند و ماهيانه ناچارند مبالغ هنگفتي را تنها به دلیل هزينه زنده ماندن به رئيسشان پرداخت كنند؛ رئيسي كه گويا در شهر قانونمداري! چون تهران خداي زميني و ستمكار اين كودكان بيگناه است.

«ميرخان»، كه تا همين چند روز پيش با معناي واژه آرزو نيز بيگانه بود، براي دوست جديدش از  كودكاني گفت كه در شهر تهران دوچرخه دارند و اين گونه اولين آرزوي شيرين زندگي اش را بر زبان آورد تا «امير» به همراه دوستانش براي او دوچرخه اي بخرند خريد و با اين كار آرزوي اين كودك كار را معنا كنند.
 

اكنون در شبكه هاي مجازي و رسانه ها سخن از اتفاق متفاوتي است كه در زندگي «ميرخان» افتاد و همه با انتشار عكس او به همراه دوچرخه اش از تغيير نگاهش به زندگي مي گويند؛ اتفاقي كه البته بايد تلاش كرد، به همين مرحله ختم نشود و پيگيري احوال كودكان شهر تهران در اولويت مطالبات افكار عمومي قرار بگيرد.

بايد تأكيد كرد در شرايط كنوني، فقط نگاه «ميرخان» به زندگي تغيير كرده و تنها واژه آرزو براي او معني شده اما هنوز راه براي عملياتي شدن آرزوهايش فراهم نيست و از اين مهم تر هنوز هزاران كودك كار شهر تهران، تكليف زندگي حال و آينده شان مشخص نيست.

در شرايطي كه پيش آمده و داستان كودكان كار دوباره بر سرزبان ها افتاد، بايد گام را جلوتر گذاشت و مطالبات عمومي را از سر و سامان دادن موقت به زندگي يك كودك كار به سر و سامان دادن دائمي به زندگي همه كودكان كار و افشاي دست هاي پشت پرده اين برده داري نوين تغيير داد.

بايد مسئولان سياسي و نظامي و امنيتي كشور را فراخواند و از آنها دعوت كرد تا براي هويت و حيثيت ايران اسلامي و نيز امنيت فرداي اين آب و خاك آستين هايشان را بالا بزنند و يك بار براي هميشه آسيب اجتماعي دردناكي چون كودكان كار را به پايان برسانند.

پيگيري هاي عمومي و مطالبات مجازي را بايد ادامه داد و اجازه نداد تا اين مسأله به راحتي فراموش و اين مسأله را تا جايي ادامه داد كه ديگر در پشت چراغ هاي قرمز و در نيمه هاي شب كودكي كه براي امرار معاش به كارهاي سخت روي مي آورد، دیده نشوند.

ماجراي «ميرخان» و آنچه براي او پيش آمد، اگر به خوبي مديريت شود شايد آغازي باشد براي يك تحول اساسي در زندگي همه كودكان كار و اگر بدون نتيجه مشخص رها شود قطعاً مقدمه اي براي دردسرهاي جديد در زندگي امثال «ميرخان» می شود و از اين به بعد مافياهای پشت پرده اي كه  زندگی و مرگ این کودکان را به دست دارند، محدوديت هاي بيشتري در زندگي آنها ايجاد خواهند کرد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۲۱
نیروهای امنیتی چرا جلوی استثمار کاری را نمیگیرند
واقعا همیشه برای من سوال بوده چطور گشت ارشاد داریم اما گشت کودکان کار نداریم
چراااااااااااااا کودکان کار رو جمع آوری و مدد نمی کنند.
چرا دستفروشی کودکان کار اینقدر عادی شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بخدا اینقدر سخت نیست ساماندهی این عزیزان
این بچه مال شهر هرات است که در زمان قاجار توسط انگلیس خبیث ملعون پلید از ایران جدا شد. قبل از اینکه اسم افغانی رویش بگذارید بدانید که اینها تاجیکند و همزبان و همخون ما. افغان یعنی پشتون نه فارسی زبان. ده ها میلیون فارسی زبان که امروزه از مرزهای ایران بیرون افتاده اند اینها مال ما و از ما هستند.
مسئله را باید ریشه ای حل کرد
ما «ميرخان» در خیابان های تهران زیاد داریم
خوب مگه شما نمیدونین اینا را شبکه های فاگین مدیریت میکنه؟
اولا بکاربردن بی هویت معنای منفی زشتی دارد وبدون مدارک شناسایی صحیح است همگی ماهویت انسانی داریم .
بافرمان تاریخی رهبری کودکان بدون مدارک هم حق تحصیل دارند .
گویاپس ازدههاسال موجی براه افتاده تاحقوق انسانی برابر پناهندگان وحقوق شهروندی آنان بتدریج شناخته شود
باامید به روزی که یکی ازعوامل کودکان خیابانی که تبعیض درآموزش وشهریه وعدم تمکین نهادهای کمک رسان کمیته امداد وبهزیستی برای پناهندگان بی سرپرست مقیم میباشدرفع شود .
خدا خیرت بده! مسئولین سرشون شلوغه مگه وقت اضافه دارن به این مسائل فکر کنن
اولامردم بانگرش جدید به موسسات مردم نهاد یاری رسان به کودکان کارمانند جمعیت امام علی ع کمک کنند درحدتوان .وبعد عوامل ریشه ای بروزکودکان کارمانند اعتیاد وبد سرپرستی وتبعیض علیه کودکان پناهنده وضعف فرهنگی رابرطرف کنند
این به قول شما مافیای پشت پرده کودکان کار را چرا نمی توانند جمع کنند؟!
و اگر در همين مرحله رها شود، ميرخان توسط رئيسش بدبخت مي شود!
رئيسي که اينقدر دم کلفت بوده که تا بحال دوام داشته ، هرجاي ديگري که بود تا بحال رئيس رو پيدا و محاکمه کرده بودند.
اي کاش همانقدر که نيروي انتظامي در بعضي زمينه ها خيلي جديو سريع پيگير شده و متهمان رو دستگير و زنمداني مي کنند و بهه اطلاع عموم مي رسانند ، در اين زمينه هم اقدام عاجل مي کردند.
و اي کاش جايگاه مناسبي براي اين بچه ها در ارگانهايي مثل بهزيستي لحاظ مي شد.
تا به دیروز آرزویی نداشت از امروز در حسرت آرزو ها خواهد سوخت ... بر آوردن آرزوی کوچک زیباست اما آینده این کودکان کجاست...
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
احسنت
کاش معنی آرزو را نفهمیده بود
وزارت اطلاعت نمیتونه سرکردگان این باند ها رو دستگیر کنه؟؟؟؟؟!!
اگر مردم تو خیابان به این کودکان پول ندهند افرادی هم پیدا نمیشوند که اونهارو ببرند برای گدایی
آیا ریشه و شجره این پسر بچه نیز مثل بنده و اقوام بنده به برقان و تالیان برمیگردد.
خواهش میکنم مشخص بفرمایید این بچه اهل کجاست؟
رئیسش میبره این دوچرخه رو میفروشه میزنه به یه زخمی!!!
قابل توجه اونهایی کخ می گن جمعیت را باید زیاد کنیم خوب بفرمایند همین بچه های موجود را پشتیبانی و حمایت و تربیت کنند .نه اینکه انها را فراموش گرده تا فردا روزی دزد و جنایتکار شوند یا معتاد و افسرده
نیروی انتظامی باید تمام کودکان کار را جام کند و حضانت آنها از والدینشان گرفته و به بهزیستی فرستاده شوند
نمی خواد دنبالشون بگردید کافیه تو ایستگاه میدان فردوسی وارد قطار مترو بشید کودکان کار فراوان هستند.
دوست محترم ناشناس 1555دقیقه شاید نگاه شما درست باشد اما شما از یک حقیقت غافل هستی در شهری که به راحتی بچه دزدی می شود به کودکان براحتی تجاوز می شود اگر ما با حداقل پول به این بچه ها کمک نکنیم از روشهای بدتر از گدایی مثل فروش اندام بچه ها یا متاسفانه فروش دختران کم سن وسال به حیوان های انسان نما پول در می اورند.
خب اون دوچرخه رو هم همون رئیس که گفتی ازش می گیره
شما کار رو براش بدتر نکن
یا کمک اش کن بسپارش به بهزیستی یا اینکه دست از سرش بردار
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار