بازدید 3852

کاهش نرخ گوشت، رویایی در دور دست‌

از ابتدای سال افزایش بی رویه قیمت گوشت به عنوان یکی از کالاهای اساسی سبد خانوار در صدر اخبار رسانه ها قرار گرفته است.
کد خبر: ۷۱۵۱۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۵ 23 July 2017
از ابتدای سال افزایش بی رویه قیمت گوشت به عنوان یکی از کالاهای اساسی سبد خانوار در صدر اخبار رسانه ها قرار گرفته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، از ابتدای سال افزایش بی رویه قیمت گوشت به عنوان یکی از کالاهای اساسی سبد خانوار در صدر اخبار رسانه ها قرار دارد.   

این درحالی است که طی ماه های اخیر مسئولان امر اظهاراتی مبنی بر وضعیت مناسب عرضه گوشت وارداتی در جهت کنترل بازار دارند و نوسانات قیمت را تنها ناشی از سودجویی دلالان و قصابان می دانند.

براساس گزارش های میدانی از سطح پایتخت نرخ هر کیلو شقه گوسفندی 43 تا 44 هزار تومان، ران 47 تا 50 هزار تومان و گوشت های بسته بندی تا کیلویی 55 هزارتومان به مصرف کننده عرضه می شود.

حال جای این سؤال در افکار عمومی مطرح است که چرا مسئولان با وجود اظهاراتی مبنی بر واردات گوشت گرم و عرضه مناسب دام در میادین توان کنترل قیمت ها را ندارند؟

علیرضا ولی مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی گفت: با توجه به کیفیت بالا و کنترل گوشت های وارداتی از سوی سازمان دامپزشکی، تقاضایی چندانی برای خرید آن در بازار وجود ندارد.

وی افزود: با توجه به آنکه برخی افراد بر بی کیفیتی گوشت های وارداتی دامن زدند، از این رو اقدام به واردات گوشت از استرالیا نمودیم.

ولی ادامه داد: بازار از گوشت داخلی و وارداتی جهت تنظیم بازار اشباع است و هیچ گونه کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام با اشاره به دلایل گرانی گوشت در بازار بیان کرد: عوامل متعددی نظیر تبلیغات برخی افراد و واسطه ها مانع کاهش قیمت گوشت در بازار شده است.

به گفته وی روزانه 40 تن گوشت در تهران و مقداری جهت تنظیم بازار در سایر استان ها عرضه می شود که همواره دستگاه های مربوطه باید بر قیمت ها نظارت داشته باشند، چراکه این امر بر عهده وزارت جهادکشاورزی نیست.

این مقام مسئول در خصوص سرانه مصرف گوشت قرمز بیان کرد: سالانه حدود 900 الی 920 هزارتن گوشت در داخل مورد استفاده قرار می‌گیرد که 800 تا 820 هزارتن از این میزان از منابع داخلی و مابقی از طریق واردات تأمین شود.

کیفیت گوشت ایرانی در دنیا بی نظیر است

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به رکود حاکم بر بازار اظهار داشت: با توجه به گرم شدن هوا و قرار گرفتن در روزهای پایانی ماه تقاضا برای خرید در بازار کاهش می یابد.

وی افزود: با توجه به اعیاد قربان، غدیر و محرم باید تمهیداتی جهت واردات گوشت اندیشیده شود تا با نوسانات شدید قیمت در بازار روبرو نشویم.

ملکی ادامه داد: براین اساس ستاد تنظیم بازار، شرکت پشتیبانی امور دام و سازمان تعزیرات حکومتی پیگیر هستند تا به میزان کافی گوشت وارد شود.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با بیان اینکه برخی دامداران از عرضه دام امتناع می نمایند، افزود: با توجه به اعیاد پیش رو برخی افراد برای بالا بردن وزن دام خود از عرضه به بازار امتناع می نمایند که در نهایت این امر کمبود عرضه دام در بازار را به همراه داشته است.

به گفته وی طی 4 سال گذشته کشتار بی رویه  بره مولد قبل از زایمان، کمبود دام در میادین را رقم زد.

وی با اشاره به اینکه کیفیت گوشت گوسفندی ایرانی در دنیا بی نظیر است، بیان کرد: اگرچه گوشت های وارداتی به نوبه خود از شرایط ویژه ای برخوردار هستند اما هیچ یک از گوشت های وارداتی استرالیا و آسیای میانه از نظر طعم و کیفیت جایگزین گوشت داخلی نمی شود.

ملکی نرخ هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه را 42 الی 43 هزار تومان در بازار را اعلام کرد.

عرضه گوشت با نرخ 50 هزارتومان عادلانه نیست

احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی بیان کرد: با وجود افزایش بی رویه قیمت گوشت در بازار، دامداران سودی از این نوسانات عایدشان نمی شود.

وی افزود: علی رغم کاهش تعرفه واردات و تبدیل نرخ آزاد به مرجع، تقاضای چندانی در بازار برای گوشت های وارداتی وجود ندارد .

مقدسی ادامه داد: واردات بی رویه گوشت که با کیفیت داخل قابل رقابت نیست، تنها نوعی پرداخت سوبسید به تولیدکنندگان خارجی است که به ضرر تولیدکنندگان داخلی تمام می شود.

به گفته رئیس انجمن صنفی گاوداران ستاد تنظیم بازار با تصمیمات مقطعی و واردات بی رویه، تولید داخل را از بین می برد.

وی از کاهش 500 تومانی نرخ گوساله در بازار خبر داد و گفت: در حال حاضر نرخ خرید هر کیلو گوساله نر از دامداران 12 هزار تومان است، از این رو انتظار می رود که ستاد تنظیم بازار فاصله تولید تا مصرف را کنترل نماید،  چراکه قیمت گوشت بی رویه در بازار افزایش یافته است.

مقدسی با اشاره به اینکه عرضه هر کیلو گوشت گوساله با نرخ 50 هزار تومان عادلانه نیست، تصریح کرد: باتوجه به  آنکه نرخ خرید هر کیلو گوساله زنده پرواربندی 12 هزار تومان است، از این رو با احتساب هزینه های حمل، کشتار و افت حداکثر هر کیلو گوشت با نرخ 33 هزار تومان باید به دست مصرف کننده برسد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل