بازدید 3318
اقتصاد در گذر زمان

از معرفی مشیرالدوله به عنوان وزیر مالیه تا انتشار لایحه جدید تعرفه گمرکی

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سومین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۱۵۳۷۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 25 July 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سومین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

3 مرداد 1290، صمصام‌ السلطنه وزیران خود را به این شرح معرفی کرد: صمصام ‌السلطنه، رییس ‌الوزرا و وزیر جنگ- وثوق ‌الدوله، وزیر خارجه- قوام ‌السلطنه، وزیر داخله- حکیم‌ الملک، وزیر مالیه- مشیرالدوله، وزیر عدلیه- دبیر‌الملک، وزیر پست و تلگراف- علاءالسلطنه وزیر علوم و اوقاف، صمصام ‌السلطنه همچنین برنامه دولت را در چند اصل به مجلس تقدیم کرد. اصل اول: تبدیل انتخابات مجلس شورای ملی به یک مرحله‌ ای. اصل دوم: حق تجدیدنظر در قانون اساسی، اصل سوم: خواستن اختیارات بیشتر برای وزیران.

3 مرداد 1296، بانک شاهی به مناسبت جنگ بین ‌المللی شعبه خود را در بازار تهران تعطیل کرد.

3 مرداد 1303، اقلیت مجلس سردار سپه رییس ‌الوزرا را به سه علت استیضاح کردند: 1- سوء سیاست نسبت به داخله و خارجه 2- قیام و اقدام بر ضد قانون اساسی، حکومت مشروطه و توهین به مجلس 3- تحویل ندادن اموال مقصرین و غیره به خزانه دولت. امضاکنندگان عبارت بودند از: عراقی، کازرونی، مدرس، اخگر، ملک ‌الشعرا، سید حسن زعیم.

3 مرداد 1312، محاکمه دکتر لیند نبلات آلمانی، مدیرکل سابق بانک ملی و همکاران وی در عدلیه آغاز شد. دکتر لیند نبلات در سال 1306 به اتفاق عده‌ای از بانکداران آلمانی جهت تاسیس و اداره بانک ملی استخدام شده بودند. پس از تاسیس بانک نامبرده مرتکب چندین فقره اختلاس شد و بیلان جعلی تنظیم کرد. وکلای وی مظفر‌فیروز و دکتر آقایان بودند. دادگاه او را محکوم به 18 ماه زندان و پرداخت شصت ‌هزار‌تومان خسارت نمود.

3 مرداد 1323، اساسنامه اوليه شوراي عالي اقتصاد تدوين شد. به موجب اين اساسنامه شوراي مزبور از 24 نفر تشكيل مي شد كه 18 نفر آن را هيأت وزيران به پيشنهاد نخست وزير براي مدت سه سال و بقيه با اكثريت دو سوم آراء اين 18 نفر براي همان مدت تعيين مي شدند.

3 مرداد 1328، راديو امريكا اعلام كرد رييس جمهور امريكا در نظر دارد 220 ميليون دلار كمك نظامي در اختيار ايران‌، تركيه و كره جنوبي قرار دهد.

3 مرداد 1340، بانک صادرات و واردات آمریکا هفت میلیون دلار به ایران وام داد.

3 مرداد 1343، لايحه كاپيتولاسيون در مجلس سنا به تصويب رسيد.

3 مرداد 1349، لایحه جدید تعرفه گمرکی منتشر شد.

3 مرداد 1353، يادداشت تفاهم براي توليد موشكهاي دوربرد در ايران، بين مؤسسه ناسا و سازمان انرژي اتمي به امضا رسيد. 

3 مرداد 1357، به دنبال درگيري هاي چند روز گذشته شهر مشهد، امروز از سوي علماي اين شهر عزاي عمومي اعلام شد و بازار مشهد تعطيل گرديد.

3 مرداد 1362، بر طبق گزارش مجله تايم، هر سال صدها ميليون دلار تجهيزات نظامي آمريكايي عليرغم تحريم نظامي به ايران فروخته شده است. شركت هاي آمريكايي از طريق دلالان اسلحه و همچنين از طريق كشورهاي ثالث به فروش و ارسال اسلحه به ايران اقدام مي کنند.


منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر